Oude Testament 2022
27 december–2 januari. Mozes 1; Abraham 3: ‘Dit is mijn werk en mijn heerlijkheid’


‘27 december–2 januari. Mozes 1; Abraham 3: “Dit is mijn werk en mijn heerlijkheid”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘27 december–2 januari. Mozes 1; Abraham 3’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
afbeelding van sterren

27 december–2 januari

Mozes 1; Abraham 3

‘Dit is mijn werk en mijn heerlijkheid’

Als u leest wat God tegen Mozes en Abraham heeft gezegd, overdenk dan wat Hij tegen u zou zeggen.

Schrijf uw ingevingen op

De Bijbel begint met de woorden: ‘In het begin schiep God de hemel en de aarde’ (Genesis 1:1). Maar wat was er vóór dat ‘begin’? En waarom heeft God alles geschapen? Door middel van de profeet Joseph Smith heeft de Heer deze vragen beantwoord.

Hij heeft ons bijvoorbeeld het verslag van een visioen gegeven waarin Abraham ons bestaan als geesten zag ‘eer de wereld was’ (zie Abraham 3:22–28). De Heer heeft ons ook een geïnspireerde vertaling of revisie van de eerste zes hoofdstukken van Genesis gegeven, het boek Mozes genaamd. Dat boek begint niet met ‘In het begin’. Maar het begint met een ervaring van Mozes, die enige context voor het bekende scheppingsverhaal biedt. Het is goed om onze studie van het Oude Testament met deze twee Schriftgedeelten van de herstelde kerk te beginnen, want ze gaan over enkele fundamentele vragen die onze studie vorm kunnen geven: Wie is God? Wie zijn wij? Wat is Gods werk, en welke rol spelen wij daarin? De eerste hoofdstukken van Genesis kunnen beschouwd worden als het antwoord van de Heer op het verzoek van Mozes: ‘Wees uw dienstknecht genadig, o God, en vertel mij aangaande deze aarde en de bewoners daarvan en ook de hemelen’ (Mozes 1:36).

Afbeelding
Learn More image
Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Mozes 1

Als kind van God heb ik een goddelijke bestemming.

President Dieter F. Uchtdorf heeft gezegd: ‘Veel van de verwarring die we in dit leven doormaken, ontstaat doordat we eenvoudigweg niet goed begrijpen wie we zijn.’ (‘The Reflection in the Water’ [Zie CES-devotional voor jongvolwassenen, 1 november 2009], ChurchofJesusChrist.org.) Onze hemelse Vader weet dat, en Satan ook. Gods eerste boodschap aan Mozes omvatte de beginselen ‘u bent mijn zoon’ en ‘u bent naar de gelijkenis van mijn Eniggeborene’ (Mozes 1:4, 6). Satan daarentegen sprak Mozes aan met ‘mensenzoon’ (Mozes 1:12). Hoe zouden uw leven en beslissingen anders zijn als u uzelf net als Satan mensenzoon of mensendochter zou noemen? In welke opzichten kunnen de kennis en het besef dat u een kind van God bent, u tot zegen zijn?

Welke verzen of zinsneden in Mozes 1 geven u een gevoel van goddelijke waarde?

Afbeelding
Jezus Christus tussen de sterren

Christus en de schepping, Robert T. Barrett

Mozes 1:12–26

Ik kan de invloed van Satan weerstaan.

Zoals uit Mozes 1 blijkt, vrijwaren krachtige, geestelijke ervaringen ons niet van verleiding. Een van Satans trucs is ons te verleiden om te twijfelen aan die ervaringen, of wat we ervan geleerd hebben. Als u in de verzen 12–26 leest hoe Mozes op Satan reageerde, wat kunt u dan leren om trouw te blijven aan het getuigenis dat u hebt ontvangen? Hoe kunt u de andere verleidingen van Satan weerstaan? (Zie bijvoorbeeld vers 15 en 18.)

Aan de hand van het geleerde kunt u een plan opstellen om verleiding te weerstaan. U kunt bijvoorbeeld deze uitspraak afmaken: ‘Als ik in de verleiding kom om , zal ik .’

Zie ook Mattheüs 4:1–11; Helaman 5:12; Gary E. Stevenson, ‘Bedrieg mij niet’, Liahona, november 2019, 93–96; ‘Ik ben een zoon van God’ (video), KerkVanJezusChristus.org.

Mozes 1:27–39; Abraham 3

Het is Gods werk en heerlijkheid om mij te helpen het eeuwige leven te verkrijgen.

Nadat Mozes een visioen van Gods scheppingen had gezien, verzocht hij de Heer: ‘Vertel mij […] waarom deze dingen zo zijn’ (Mozes 1:30). Wat spreekt u aan in het antwoord van de Heer in Mozes 1:31–39?

Abraham zag ook een visioen. (Zie Abraham 3.) Wat staat er in de verzen 22–26 waarmee we de vraag van Mozes kunnen beantwoorden?

U kunt ook andere beginselen noemen die Mozes en Abraham van hun visioen hebben geleerd: waarheden over God, over zichzelf, en over het doel van Gods scheppingen. Hoe beïnvloeden deze beginselen de manier waarop u uzelf en de wereld om u heen beschouwt?

Zie ook Dieter F. Uchtdorf, ‘U bent belangrijk in zijn ogen’, Liahona, november 2011, 19–22; ‘Heilsplan’, Trouw aan het geloof, 75–77.

Abraham 3:22–23

Waren er naast Abraham ook anderen ‘gekozen voordat [zij] geboren’ waren?

‘In de voorsterfelijke geestenwereld wees God bepaalde geesten een specifieke opdracht op aarde toe. Dat noemen wij voorordening. […] De leer van de voorordening geldt voor alle leden van de kerk, niet alleen voor de Heiland en zijn profeten.’ (Trouw aan het geloof, ‘Voorordening’, 86–87.)

Hoe hebben we de boeken Mozes en Abraham gekregen?

Het boek Mozes is het eerste gedeelte van de geïnspireerde Bijbelvertaling van Joseph Smith. Het boek Abraham werd aan Joseph Smith geopenbaard toen hij aan Egyptische papyrusrollen werkte. In deze boeken, die in de Parel van grote waarde te vinden zijn, staan veel gegevens over Mozes, Abraham en andere profeten die niet in het Oude Testament te vinden zijn. Voor meer informatie over de manier waarop we die boeken hebben ontvangen, raadpleegt u ‘Joseph Smith Translation of the Bible’ (Church History Topics, ChurchofJesusChrist.org/study/history/topics) en ‘Vertaling en historiciteit van het boek Abraham’ (Evangelieverhandelingen).

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor gezinsschriftstudie en de thuisavond

Mozes 1:2–6; Abraham 3:11–12.U kunt de gezinsleden in het lied ‘Ik ben een kind van God’ (Kinderliedjes, p. 2) zinsneden laten opzoeken die met de beginselen in deze teksten te maken hebben.

Mozes 1:4, 30–39.Zouden uw gezinsleden het leuk vinden om naar enkele voorbeelden van ‘het maaksel van [Gods] handen’ (vs. 4) te kijken? U kunt deze verzen in een park of ’s avonds onder de sterrenhemel lezen. Dan kunt u bespreken waarom God de wereld heeft geschapen en hoe wij deelnemen aan zijn ‘werk en [zijn] heerlijkheid’ (vs. 39).

Mozes 1:18.Wat voor advies kunnen we elkaar geven om ‘onderscheid [te] maken tussen’ God en Satan? (Zie ook Moroni 7:12–18; Leer en Verbonden 50:23–24.)

Abraham 3:24–26.U kunt de gezinsleden een leuke, uitdagende opdracht geven waardoor zij kunnen laten zien dat ze instructies kunnen opvolgen, zoals een papieren vliegtuig vouwen of een recept volgen. Hoe kunnen we die opdracht vergelijken met het doel van ons sterfelijk leven, zoals dat in deze verzen staat beschreven?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Ik ben een kind van God’, Kinderliedjes, p. 2.

Uw individuele studie verbeteren

Zoek naar evangelieleringen. Evangelieleringen worden in de Schriften soms expliciet genoemd. Maar ze komen soms ook impliciet in een voorbeeld of verhaal aan de orde. Vraag uzelf af: welk eeuwige beginsel komt in deze verzen naar voren?

Afbeelding
Mozes gebiedt Satan weg te gaan

Mozes overwint Satan, Joseph Brickey

Afdrukken