Oude Testament 2022
3–9 januari. Genesis 1–2; Mozes 2–3; Abraham 4–5: ‘In het begin schiep God de hemel en de aarde’


‘3–9 januari. Genesis 1–2; Mozes 2–3; Abraham 4–5: “In het begin schiep God de hemel en de aarde”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘3–9 januari. Genesis 1–2; Mozes 2–3; Abraham 4–5’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
afbeelding van de aarde en de maan

3–9 januari

Genesis 1–2; Mozes 2–3; Abraham 4–5

‘In het begin schiep God de hemel en de aarde’

Zelfs als u het scheppingsverhaal al eerder hebt gelezen, kunt u er altijd meer over leren. Bid om de leiding van de Heilige Geest zodat u meer begrip kunt ontwikkelen.

Schrijf uw ingevingen op

Omdat de wereld om ons heen zo prachtig en majestueus is, kunnen we ons nauwelijks voorstellen dat de aarde ‘woest en leeg’ was (Genesis 1:2; zie ook Abraham 4:2). We leren uit het scheppingsverhaal dat God in staat is om uit ongeformeerde materie iets geweldigs te scheppen. Het is goed om ons daarvan bewust te zijn als het leven chaotisch lijkt. Onze hemelse Vader en Jezus Christus zijn Scheppers, en hun scheppingswerk is nog niet voltooid. Zij kunnen op duistere momenten licht laten schijnen. Zij kunnen ons vaste grond onder de voeten bieden tijdens de stormen van ons leven. Zij kunnen de elementen gebieden. En als wij net als de elementen gehoorzaam zijn, kunnen ze ons transformeren tot de prachtige scheppingen die zij voor ogen hadden. Dat is een van de implicaties van het feit dat we naar Gods beeld zijn geschapen (zie Genesis 1:26). We hebben allemaal het potentieel om zoals Hij te worden: een verhoogd, verheerlijkt, celestiaal wezen.

Voor een overzicht van het boek Genesis raadpleegt u Genesis in de Gids bij de Schriften.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Genesis 1:1–25; Mozes 2:1–25; Abraham 4:1–25

Onder leiding van onze hemelse Vader heeft Jezus Christus de aarde geschapen.

Ouderling D. Todd Christofferson heeft gezegd: ‘Wat de details van het scheppingsproces ook zijn, we weten dat er geen toeval aan te pas kwam maar dat Jezus Christus het op aanwijzing van God de Vader uitvoerde.’ (‘Waarom een huwelijk, waarom een gezin’, Liahona, mei 2015, 51.) Hoewel er veel details van de schepping zijn die we niet kennen, kunt u zich afvragen wat u van het scheppingsverhaal in Genesis 1:1–25; Mozes 2:1–25 en Abraham 4:1–25 kunt leren. Welke overeenkomsten vallen u op? Welke verschillen? Wat vindt u van onze hemelse Vader en Jezus Christus als u over de schepping leest?

Zie ook Leer en Verbonden 101:32–34.

Afbeelding
quilt met scheppingstijdperken

De schepping, Joan Hibbert Durtschi

Genesis 1:27–28; 2:18–25; Mozes 3:18, 21–25; Abraham 5:14–19

Het huwelijk tussen man en vrouw is van Godswege geboden.

‘Adam en Eva werden door de bevoegdheid van het eeuwige priesterschap voor tijd en alle eeuwigheid in de echt verbonden.’ (Russell M. Nelson, ‘Lessons from Eve’, Ensign, november 1987, 87.) Waarom is het belangrijk dat we die waarheid begrijpen? Denk daar over na wanneer u Genesis 1:27–28; 2:18–25; Mozes 3:18, 21–25 en Abraham 5:14–19 leest. Als u meer over het huwelijk in Gods plan wilt weten, kunt u de onderstaande hulpmiddelen raadplegen. Wat kunt u volgens deze hulpmiddelen doen om uw huwelijk te verbeteren of om u op een huwelijk voor te bereiden?

Zie ook Mattheüs 19:4–6; 1 Korinthe 11:11; Linda K. Burton, ‘Samen naar grote hoogte stijgen’, Liahona, mei 2015, 29–32; ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, KerkVanJezusChristus.org.

Genesis 2:2–3; Mozes 3:2–3; Abraham 5:2–3

God heeft de sabbatdag gezegend en geheiligd.

God heeft de sabbatdag geheiligd, en Hij verwacht van ons dat we die heilig houden. Ouderling David A. Bednar heeft gezegd: ‘De sabbat behoort God toe en is een heilige tijd die dient om Hem te aanbidden en om zijn grote, kostbare beloften te ontvangen en te gedenken.’ (‘Grote en kostbare beloften’, Liahona, november 2017, 92.) Hoe kunt u met gebruik van dit citaat en Genesis 2:2–3; Mozes 3:2–3 of Abraham 5:2–3 aan iemand uitleggen waarom u ervoor kiest om de sabbat te heiligen? Hoe heeft de Heer u gezegend voor het heiligen van de sabbat?

Zie ook Jesaja 58:13–14; Leer en Verbonden 59:9–13; ‘The Sabbath Is a Delight’ (video), ChurchofJesusChrist.org.

Afbeelding
family study icon

Ideeën voor gezinsschriftstudie en de thuisavond

Genesis 1:1–25; Mozes 2:1–25; Abraham 4:1–25.Hoe kunt u de informatie over de schepping voor uw gezin verlevendigen? U kunt met het gezin buiten een zoektocht houden. Ga op zoek naar voorwerpen die in de verschillende scheppingsperioden zijn geschapen, zoals sterren, bomen of dieren. U kunt ook afbeeldingen laten zien van dingen die in verschillende scheppingsperioden zijn geschapen. Lees samen de verslagen van de schepping en laat iemand de afbeeldingen in de juiste volgorde zetten. Wat kunnen we van deze scheppingen over onze hemelse Vader en Jezus Christus te weten komen?

Genesis 1; Mozes 2; Abraham 4.Een van de manieren om het scheppingsverhaal te behandelen is de gezinsleden te laten opzoeken hoe vaak God in Genesis 1 of Mozes 2 zijn scheppingen ‘goed’ noemt. Dus hoe moeten we Gods scheppingen – waaronder onszelf – behandelen? Wat leren we van de manier waarop deze gebeurtenissen in Abraham 4 worden beschreven?

Genesis 1:26–27; Mozes 2:26–27; Abraham 4:26–27.Waarom is het belangrijk om te weten dat wij naar Gods beeld zijn geschapen? Wat voor invloed heeft dat op onze gevoelens jegens onszelf, anderen en God?

Als u jonge kinderen hebt, kunt u samen Mozes 2:27 lezen en een eenvoudig spel spelen: laat een afbeelding van onze hemelse Vader en Jezus Christus zien, zoals plaat 90 in het Evangelieplatenboek (2009). Laat de gezinsleden om de beurt naar een lichaamsdeel van onze hemelse Vader of Jezus Christus wijzen. De andere gezinsleden kunnen dan telkens datzelfde lichaamsdeel op hun eigen lichaam aanwijzen.

Genesis 1:28; Mozes 2:28; Abraham 4:28.‘Gods gebod aan zijn kinderen om zich te vermenigvuldigen en de aarde te vervullen [blijft] van kracht.’ (‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’, KerkVanJezusChristus.org.) De gezinsleden kunnen uitbeelden hoe zij ons geloof in dit gebod kunnen uitleggen aan iemand die dit beginsel niet kent, of iets anders gelooft.

Genesis 1:28; Mozes 2:28; Abraham 4:28.Wat betekent het om te heersen ‘over ieder levend wezen dat zich op de aarde beweegt’? (Zie ook Leer en Verbonden 59:16–21.) Hoe kunnen wij als gezin onze verantwoordelijkheid opnemen om voor de aarde te zorgen?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Mijn hemelse Vader is goed voor mij’, Kinderliedjes, p. 16–17.

Ons onderwijs verbeteren

De Schriften in de praktijk toepassen. Als u samen een Schriftuurpassage hebt gelezen, moedig de gezinsleden dan aan om die in het dagelijks leven toe te passen. In welke opzichten is Mozes 3:1–3 bijvoorbeeld op onze wekelijkse sabbatheiliging van toepassing? (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 21.)

Afbeelding
Jezus Christus in de wolken

De schepping, Annie Henrie Nader

Afdrukken