Gamla testamentet 2022
Att tänka på: När du läser Gamla testamentet


”Att tänka på: När du läser Gamla testamentet”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”Att tänka på: När du läser Gamla testamentet”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
tankeikon

Att tänka på

När du läser Gamla testamentet

Hitta personlig mening

När du tänker på din möjlighet att studera Gamla testamentet det här året, vad känner du då? Iver? Osäkerhet? Rädsla? Alla de här känslorna är förståeliga. Gamla testamentet är en av de äldsta skriftsamlingarna i världen och det kan kännas både spännande och skrämmande. De här skrifterna kommer från en forntida kultur som kan verka främmande och ibland konstig eller till och med svårhanterlig. Men i de här skrifterna ser vi ändå människor som har upplevelser som verkar bekanta och vi känner igen evangelieteman som vittnar om Jesus Kristus och hans evangeliums gudomlighet.

Ja, människor som Abraham, Sara, Hanna och Daniel levde liv som på många sätt skiljde sig mycket åt från våra liv. Men även de upplevde familjelycka och familjestrider, ögonblick av tro och ögonblick av ovisshet, framgångar och misslyckanden – precis som vi alla gör. Och ännu viktigare – de utövade tro, ingick förbund, fick andliga upplevelser och gav aldrig upp i sina ansträngningar att lyda Gud.

Om du undrar om du och din familj kan finna personlig mening i Gamla testamentet det här året, tänk då på att Lehi och Sariahs familj gjorde det. Nephi återgav berättelser om Mose och undervisning från Jesaja när hans bröder behövde uppmuntran, tillrättavisning eller perspektiv. När Nephi sa ”min själ gläds åt skrifterna” (2 Ne. 4:15) talade han om skrifter som nu utgör en del av Gamla testamentet.

Sök Frälsaren

Om du undrar om du och din familj kan komma närmare Jesus Kristus genom att studera Gamla testamentet, tänk då på att Frälsaren själv uppmanar oss att göra det. När han till judarnas ledare sa ”skrifterna … vittnar om mig” (Joh. 5:39), talade han om de skrifter som vi kallar Gamla testamentet. För att finna Frälsaren i det du läser kan du behöva begrunda det tålmodigt och söka andlig vägledning. Ibland verkar det som handlar om honom vara mycket tydligt, som i Jesajas förkunnelse: ”För ett barn blir oss fött, en son blir oss given … och hans namn är … Fridsfurste” (Jes. 9:6). På andra ställen framställs Frälsaren mer diskret, genom symboler och likheter – till exempel genom beskrivningar av djuroffer (se 3 Mos. 1:3–4) eller berättelsen om hur Josef förlät sina bröder och räddade dem från svält.

Om du söker större tro på Frälsaren när du studerar Gamla testamentet, kommer du att få det. Kanske kan detta vara ditt mål för dina studier det här året. Be om att Anden ska vägleda dig att finna och fokusera på skriftställen, berättelser och profetior som kan föra dig närmare Jesus Kristus.

Bild
en forntida profet skriver

Profet i Gamla testamentet, Judith A. Mehr

Gudomligt bevarad

Förvänta dig inte att Gamla testamentet ska framställa en noggrann och exakt historia över mänskligheten. Det var inte det som ursprungsförfattarna och sammanställarna försökte skapa. Deras främsta intresse var att undervisa om Gud – om hans plan för sina barn, om vad det betyder att vara hans förbundsfolk och om hur vi finner återlösning när vi inte lever upp till våra förbund. Ibland gjorde de det genom att återge historiska händelser såsom de förstod dem – som berättelser från de stora profeternas liv. 1 Moseboken är ett exempel på detta, liksom Josua, Domarboken och 1 och 2 Kungaboken. Men andra gammaltestamentliga författare försökte inte alls återge historia. I stället undervisade de genom konstarter som poesi och litteratur. Psaltaren och Ordspråksboken faller under den här kategorin. Och sedan har vi de dyrbara orden från profeter, från Jesaja till Malaki, som talade Guds ord till det forntida Israel – och, genom underverket Bibeln, fortfarande talar till oss i dag.

Visste alla dessa profeter, poeter och sammanställare att deras ord skulle läsas av människor i hela världen tusentals år senare? Det vet vi inte. Men vi förundras över att det blev just så. Nationer uppkom och föll, städer intogs, kungar levde och dog, men Gamla testamentet överlevde dem alla, från generation till generation, från skrivare till skrivare, från översättare till översättare. Visst fanns det sådant som gick förlorat eller ändrades, men ändå har så mycket mirakulöst bevarats.1

Det här är bara några saker att tänka på när du läser Gamla testamentet det här året. Kanske bevarade Gud de här urgamla skrifterna för att kan känner dig och vet vad du går igenom. Kanske har han förberett ett andligt budskap för dig i de här orden, något som kommer att föra dig närmare honom och bygga upp din tro på hans plan och hans älskade Son. Kanske kommer han att leda dig till ett skriftställe eller en insikt som blir till välsignelse för någon du känner – ett budskap du kan dela med en vän, en familjemedlem eller en annan sista dagars helig. Det finns så många möjligheter. Visst är det spännande att tänka så?

Böcker i Gamla testamentet

I de flesta kristna versioner av Gamla testamentet är böckerna ordnade på ett annat sätt än de var när de först sammanställdes till en samling. Så medan den hebreiska bibeln grupperar böckerna i tre kategorier – lagen, profeterna och skrifterna – är de i de flesta kristna biblarna ordnade i fyra kategorier: lagen (1 Moseboken–5 Moseboken), historien (Josua–Ester), de poetiska böckerna (Job–Höga visan) och profeterna (Jesaja–Malaki).

Varför är de här kategorierna viktiga? Därför att vetskapen om vilken typ av bok du studerar kan hjälpa dig förstå hur du ska studera den.

Här är något att tänka på när du börjar läsa ”lagen”, eller Moseböckerna i Gamla testamentet. Dessa böcker, som tillskrivs Mose, har troligen passerat många skrivares och sammanställares händer under årens gång. Men fortfarande är Moseböckerna Guds inspirerade ord, även om de – liksom vilket annat Guds verk som helst som hanterats av dödliga varelser – underkastats mänskliga ofullkomligheter (se Mose 1:41; TA 1:8). Moronis ord, som handlar om den heliga uppteckningen Mormons bok som han hjälpte till att sammanställa, är till hjälp här: ”Och om det nu finns fel är det människors misstag. Fördöm därför inte det som hör Gud till” (Titelbladet till Mormons bok). Med andra ord behöver inte en helig skrift vara fri från mänskliga fel för att kunna vara Guds ord.

Slutnot

  1. ”Det är ingen tillfällighet eller någon slump att vi har Bibeln i dag. Rättfärdiga personer manades av Anden att skriva ner både de heliga ting som de såg och de inspirerade ord som de hörde och talade. Andra hängivna personer manades att skydda och bevara dessa uppteckningar” (”Bibelns underverk”, Liahona, maj 2007, s. 80).

Skriv ut