Gamla testamentet 2022
27 december–2 januari. Mose 1; Abraham 3: ”Detta är mitt verk och min härlighet”


”27 december–2 januari. Mose 1; Abraham 3: ’Detta är mitt verk och min härlighet’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”27 december–2 januari. Mose 1; Abraham 3”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
bild av stjärnor i rymden

27 december–2 januari

Mose 1; Abraham 3

”Detta är mitt verk och min härlighet”

När du läser vad Gud sa till Mose och Abraham, fundera då över vad han kanske också säger till dig.

Skriv ner dina intryck

Bibeln börjar med orden ”I begynnelsen skapade Gud himmel och jord” (1 Mos. 1:1). Men vad fanns det före den här ”begynnelsen”? Och varför skapade Gud allt det här? Genom profeten Joseph Smith har Herren kastat ljus över de här frågorna.

Han gav oss till exempel en uppteckning av en syn i vilken Abraham såg vår tillvaro som andar ”innan världen var till” (se Abr. 3:22–28). Herren gav oss också en inspirerad översättning eller revision av de sex första kapitlen i 1 Moseboken, som kallas Moses bok – som inte börjar med ”i begynnelsen”. I stället börjar den med en upplevelse som Mose hade som bidrar med bakgrund till den välkända skapelseberättelsen. Tillsammans utgör dessa båda nutida skrifter en bra utgångspunkt för våra studier av Gamla testamentet, eftersom de tar upp några grundläggande frågor som kan rama in vår läsning: Vem är Gud? Vilka är vi? Vad är Guds verk och vilken plats har vi i det? De inledande kapitlen i 1 Moseboken kan ses som Herrens svar på Moses förfrågan: ”Var barmhärtig mot din tjänare, o Gud, och berätta för mig om denna jord och dess invånare, och likaså om himlarna” (Mose 1:36).

Bild
Learn More image
Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Mose 1

Som ett Guds barn har jag en gudomlig bestämmelse.

President Dieter F. Uchtdorf har sagt: ”Mycket av den förvirring vi upplever i livet kommer av att vi helt enkelt inte förstår vilka vi är” (”Spegelbilden i vattnet” [KUV:s brasafton för unga vuxna, 1 nov. 2009], ChurchofJesusChrist.org). Vår himmelske Fader vet detta, och det gör Satan också. Guds första budskap till Mose innefattade orden ”du är min son” och ”du är i min Enföddes avbild” (Mose 1:4, 6). Satan däremot kallade bara Mose ”du människoson” (Mose 1:12). Hur skulle ditt liv och dina beslut se annorlunda ut om du såg dig själv så som Satan vill att du ska göra, som en ”människoson [eller människodotter]”? Hur är din kunskap och hågkomst om att du är ett barn till Gud en välsignelse för dig?

Vilka verser eller ordalydelser i Mose 1 ger dig en känsla av ditt gudomliga värde?

Bild
Jesus Kristus bland stjärnor

Kristus och skapelsen, av Robert T. Barrett

Mose 1:12–26

Jag kan motstå Satans inflytande.

Som Mose 1 tydligt visar, förskonar inte kraftfulla andliga upplevelser oss från frestelser. Faktum är att det är en taktik som Satan har – att fresta oss att tvivla på de upplevelserna eller det vi lärde oss av dem. När du läser om Moses svar till Satan i vers 12–26, vad lär du dig då som kan hjälpa dig att hålla fast vid det vittnesbörd du fått? Vad hjälper dig att motstå Satans övriga frestelser? (Se t.ex. v. 15 och 18.)

Utifrån det du lär dig kan du göra upp en plan för att motstå frestelser. Du kan till exempel fylla i meningen ”När jag frestas att ska jag ”.

Se även Matteus 4:1–11; Helaman 5:12; Gary E. Stevenson, ”Bedra mig inte”, Liahona, nov. 2019, s. 93–96; ”Jag är en Guds son” (video), JesuKristiKyrka.org.

Mose 1:27–39; Abraham 3

Guds verk och härlighet är att hjälpa mig uppnå evigt liv.

Efter att ha sett en syn om Guds skapelser kom Mose med en förfrågan till Herren: ”Säg mig … varför det är så” (Mose 1:30). Vad står ut för dig i Herrens svar i Mose 1:31–39?

Abraham hade också en upplevelse i samband med en syn, som återfinns i Abraham 3. Vad hittar du i vers 22–26 som kan bidra till att besvara Moses fråga?

Notera gärna andra sanningar som Mose och Abraham fick kännedom om i sina syner: sanningar om Gud, om sig själva och om syftena med Guds skapelser. Hur påverkar de här sanningarna ditt sätt att se på dig själv och världen omkring dig?

Se även Dieter F. Uchtdorf, ”Herren bryr sig om dig”, Liahona, nov. 2011, s. 19–22, Handledning för skriftstudier, ”Föruttillvaron”, JesuKristiKyrka.org.

Abraham 3:22–23

Blev andra förutom Abraham ”[utvalda] innan [de] föddes”?

”I föruttillvarons andevärld utsåg Gud vissa andar till vissa uppgifter under jordelivet. Detta kallas förutordination. … Läran om förutordination är tillämplig på alla medlemmar i kyrkan och inte bara på Frälsaren och hans profeter” (Stå fast i din tro, häfte [2004] ”Förutordination”, s. 61–62).

Hur fick vi Moses och Abrahams böcker?

Moses bok utgör första delen av Joseph Smiths inspirerade översättning av Bibeln. Abrahams bok uppenbarades för Joseph Smith under hans arbete med egyptiska papyrusrullar. Dessa böcker, som i dag återfinns i Den kostbara pärlan, ger en hel del information om Mose, Abraham och andra profeter som inte finns i Gamla testamentet.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Mose 1:2–6; Abraham 3:11–12.Be gärna familjemedlemmar titta efter fraser i sången ”Jag är Guds lilla barn” (Barnens sångbok, s. 2–3) som handlar om de sanningar som de här skriftställena undervisar om.

Mose 1:4, 30–39.Skulle din familj tycka om att titta på några av ”[Guds] händers verk” (v. 4)? Kanske kan ni läsa de här verserna i en park eller under nattens stjärnor. Ni kan sedan prata om hur Gud skapade världen och om hur vi deltar i hans ”verk och [hans] härlighet” (v. 39).

Mose 1:18.Vilka råd kan vi ge varandra för att få hjälp att ”skilja mellan” Gud och Satan? (Se även Moro. 7:12–18; L&F 50:23–24.)

Abraham 3:24–26.Du kan ge familjemedlemmarna en rolig men utmanande uppgift som låter dem visa att de kan följa instruktioner, som att vika ett pappersflygplan eller följa ett recept. Hur påminner den här aktiviteten om syftet med vårt jordeliv så som det beskrivs i de här verserna?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Jag är Guds lilla barn”, Barnens sångbok, s. 2–3.

Förbättra våra personliga studier

Sök efter evangeliesanningar. Ibland uttrycks evangeliesanningar i klartext i skrifterna och ibland är de underförstådda genom ett exempel eller en berättelse. Fråga dig själv: ”Vilka eviga sanningar undervisar de här verserna om?”

Bild
Mose befaller Satan att ge sig av

Mose övervinner Satan, av Joseph Brickey

Skriv ut