Gamla testamentet 2022
31 januari–6 februari. 1 Moseboken 6–11; Mose 8: ”Noa hade funnit nåd inför Herrens ögon”


”31 januari–6 februari. 1 Moseboken 6–11; Mose 8: ’Noa hade funnit nåd inför Herrens ögon’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”31 januari–6 februari. 1 Moseboken 6–11; Mose 8”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
Noa, hans familj, djur, arken och en regnbåge

Illustration av Noa som lämnar arken, av Sam Lawlor

31 januari–6 februari

1 Moseboken 6–11; Mose 8

”Noa hade funnit nåd inför Herrens ögon”

Berättelser i skrifterna innehåller ofta flera andliga lärdomar för oss. När du läser om floden och Babels torn, sök då inspiration för hur de här redogörelserna är relevanta för dig.

Skriv ner dina intryck

Generationer av bibelläsare har inspirerats av berättelsen om Noa och floden. Men vi som lever i den sista tiden har speciella anledningar att uppmärksamma den. När Jesus Kristus lärde hur vi ska vara vaksamma på hans andra ankomst sa han: ”Som det var i Noas dagar så ska det också vara vid Människosonens ankomst” (JS–M 1:41). Dessutom kan ord som beskriver Noas tid, såsom ”fördärvad” och ”fylld med våld”, lika gärna beskriva vår tid (1 Mos. 6:12–13; Mose 8:28). Berättelsen om Babels torn känns också aktuell i vår tid, med dess beskrivning av högmod följt av förvirring och splittring bland Guds barn.

De här forntida redogörelserna är inte bara värdefulla för att de visar oss att ondska upprepar sig under historiens gång. Framför allt lär de oss vad vi ska göra åt det. Noa ”fann … nåd i Herrens ögon” (Mose 8:27) trots ondskan som omgav honom. Och Jareds och hans brors familjer vände sig till Herren och leddes bort från ondskan i Babel (se Eth. 1:33–43). Om vi undrar hur vi ska hålla oss själva och våra familjer trygga under vår egen tid av korruption och våld, har de bekanta berättelserna i de här kapitlen mycket att lära oss.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

1 Moseboken 6; Mose 8

Det finns andlig trygghet i att följa Herrens profet.

Tack vare det återställda evangeliet vet vi mycket mer om Noa än vad som finns i Gamla testamentet. Josef Smiths inspirerade översättning av 1 Moseboken 6 som återfinns i Mose 8 uppenbarar att Noa var en av Guds stora profeter. Han ordinerades och sändes ut att predika Jesu Kristi evangelium, han vandrade och talade med Gud och han utvaldes att återställa Guds barn på jorden efter floden (se även Kyrkans profeters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 103, 198). Vad lär du dig om profeter av Noas upplevelser?

När du läser om Noas tid kan du lägga märke till likheter med vår tid. Till exempel:

Vad lär profeter i dag om Jesu Kristi evangelium som kan hålla dig trygg i dagens värld? När du läser om Noas upplevelser, vad inspirerar dig då att följa Herrens profeter i dag?

Se även Mosiah 13:33 och Läran och förbunden 21:4–7.

1 Moseboken 9:8–17

Tecken eller symboler hjälper oss komma ihåg våra förbund med Herren.

Evangelieförbund kan representeras av ett tecken eller en symbol (1 Mos. 9:12). Tänk till exempel på hur sakramentets bröd och vatten eller dopets vatten leder tankarna till heliga sanningar som hör samman med dina förbund. Vad kan en regnbåge få dig att tänka på, enligt 1 Moseboken 9:8–17? Hur bidrar Joseph Smiths översättning, 1 Moseboken 9:21–25 (i HFS) till din kunskap? Varför vill Herren att du ska minnas honom och de förbund du ingått?

Se även Gerrit W. Gong, ”Alltid minnas honom”, Liahona, maj 2016, s. 108–111.

1 Mos. 11:1–9

Det enda sättet att nå himlen är att följa Jesus Kristus.

Det forntida Babel, eller Babylon, har länge använts som symbol för ondska och världslighet (se Upp. 18:1–10; L&F 133:14). När du studerar 1 Moseboken 11:1–9, fundera då över insikterna från profeten Mormon som skriver att det var Satan ”som ingav människornas hjärtan att bygga ett så högt torn att de skulle kunna nå himlen” (Hel. 6:28; se även v. 26–27). Vilka varningar har berättelsen om Babels torn för dig?

Se även Psaltaren 127:1.

Bild
Babels torn

Illustration av Babels torn, av David Green

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

1 Moseboken 6–8.Hur kan du använda berättelsen om Noas ark för att lära din familj hur vi kan vara trygga genom att följa profeten? (Se ”Noa”, i Berättelser ur Gamla testamentet). Kanske kan er familj arbeta tillsammans på att bygga en enkel båt av papper eller klossar. När du läser 1 Moseboken 6–7 kan du jämföra den trygghet som båten ger med den trygghet vi finner genom att följa profeten. Diskutera gärna de senaste råden från profeten och skriv hans vägledande ord på er båt.

Vad har Gud mer gett oss som kan jämföras med arken som räddade Noas familj? De här resurserna kan bidra med svar även om det finns många andra: 2 Nephi 9:7–13; Läran och förbunden 115:5–6 och president Russell M. Nelsons tal ”Bli exemplariska sista dagars heliga” (Liahona, nov. 2018, s. 113–114).

Mose 8:17.Vad innebär det att Herrens Ande strävar med oss? (Se 1 Ne. 7:14; L&F 1:33.) När har vi upplevt att Anden strävar med oss?

1 Moseboken 9:8–17.Små barn tycker kanske om att rita eller färglägga en regnbåge medan ni pratar om vad den symboliserar (se även JSÖ, 1 Mos. 9:21–25 [i HFS]). Ni kan också diskutera sådant som hjälper oss minnas våra förbund, såsom sakramentet som hjälper oss att minnas vårt dopförbund att följa Jesus Kristus (se L&F 20:75–79).

1 Moseboken 11:1–9.Det kan hjälpa att läsa Ether 1:33–43 när er familj studerar 1 Moseboken 11 och lär sig om Babels torn. Vad lär vi oss om Jareds och hans brors familjer som kan hjälpa vår familj finna andlig trygghet trots ondskan i världen? Vad lär vi oss mer av Noa och hans familj när de ställdes inför en liknande utmaning? (Se Mose 8:13, 16–30.)

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Lyss till profeten”, Barnens sångbok, s. 58–59, (v. 3).

Förbättra våra personliga studier

Dela med dig av dina insikter. När du delar med dig av det du lärt dig av skrifterna hjälper du inte bara andra, utan du fördjupar också din egen kunskap. Vad känner du dig inspirerad att dela med dig av ur skrifterna med din familj, dina vänner eller församlingsmedlemmar?

Bild
Noas ark

Skildring av Noas ark, av Adam Klint Day

Skriv ut