Gamla testamentet 2022
14–20 februari. 1 Moseboken 18–23: ”Skulle något vara omöjligt för HERREN?”


”14–20 februari. 1 Moseboken 18–23: ’Skulle något vara omöjligt för HERREN?’” Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”14–20 februari. 1 Moseboken 18–23”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
Sara håller sin baby Isak

Sara och Isak, av Scott Snow

14–20 februari

1 Moseboken 18–23

”Skulle något vara omöjligt för HERREN?”

Läs och begrunda 1 Moseboken 18–23 och skriv ner dina intryck. Du kan också använda förslagen i det här studieförslaget som en hjälp för dig att studera de här kapitlen, och du kan också inspireras att söka efter andra budskap som Herren har speciellt för dig.

Skriv ner dina intryck

Abrahams liv, som var fyllt av både hjärtekrossande och hjärtevärmande händelser, åskådliggör en sanning som Abraham fick veta i en syn – att vi är på jorden för att prövas, ”för att se om [vi] kommer att göra allt vad Herren [vår] Gud befaller [oss]” (Abr. 3:25). Skulle Abraham själv visa sig trofast? Skulle han fortsätta ha tro på Guds löften om en riklig avkomma trots att han och Sara fortfarande var barnlösa i sin höga ålder? Och när Isak väl var född, skulle Abrahams tro då uthärda det otänkbara – befallningen om att han skulle offra den son genom vilken Gud hade lovat uppfylla detta förbund? Abraham visade sig vara trofast. Abraham hade förtroende för Gud, och Gud hade förtroende för Abraham. I 1 Moseboken 18–23 finner vi berättelser från Abrahams och andras liv som kan få oss att tänka på vår egen förmåga att tro på Guds löften, att fly ondskan och aldrig se tillbaka, och att lita på Gud oavsett de uppoffringar som krävs.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

1 Moseboken 18:9–14; 21:1–7

Herren uppfyller sina löften enligt sin egen tidsplan.

Herren har gett underbara löften till de trofasta, men ibland kan omständigheterna i våra liv få oss att undra hur dessa löften ska kunna infrias. Abraham och Sara kan ha känt så ibland. Vad lär du dig av deras upplevelser? Det kan vara till hjälp för dig att inleda dina studier med att gå igenom vad Herren hade lovat Abraham i 1 Moseboken 17:4, 15–22. Hur reagerade Abraham och Sara? (Se även JSÖ, 1 Mos. 17:23; 1 Mos. 18:9–12.) Vad gjorde Herren för att hjälpa dem ha mer tro på hans löften? (Se 1 Mos. 18:14.)

Vad hittar du i de här verserna som stärker din tro? Vilka andra upplevelser – i ditt liv eller någon annans – har stärkt din tro på att Herren infriar sina löften till dig enligt sin egen tidsplan och på sitt eget sätt?

Se även Läran och förbunden 88:68.

1 Moseboken 19:12–29

Herren befaller oss att fly från ondska.

Vad lär du dig om att fly från ondska när du läser om Lot och hans familj? Vad gjorde till exempel intryck på dig i det änglarna sa och gjorde för att hjälpa Lot och hans familj att undgå förgörelse? (Se 1 Mos. 19:12–17.) Hur hjälper Herren dig och din familj att fly och finna skydd undan onda inflytanden i världen?

För mer om Sodom och Gomorras synder, se Hesekiel 16:49–50 och Judas 1:7–8.

Se även Joseph Smiths översättning, 1 Moseboken 19:9–15 (i HFS.)

Bild
illustration av Lots och hans familjs flykt från Sodom och Gomorra

Flykten från Sodom och Gomorra, av Julius Schnorr von Carolsfeld

1 Moseboken 19:26

Vilket fel begick Lots hustru?

Äldste Jeffrey R. Holland har sagt:

”Det som var fel med Lots hustru var uppenbarligen inte bara att hon såg tillbaka. I sitt hjärta ville hon tillbaka. Det verkar som om hon redan innan hon hade gått utanför stadens gräns redan saknade det som Sodom och Gomorra hade att erbjuda henne. … Hon [hade] inte … tro. Hon tvivlade på Herrens förmåga att ge henne något bättre än det hon redan hade. …

Till alla [människor] i varje generation vill jag ropa: ”Tänk på Lots hustru!” [Luk. 17:32]. Tro är inriktad på framtiden. Tron bygger på det förflutna men längtar inte efter att stanna där. Tron litar på att Gud har mycket stort som väntar var och en av oss och att Kristus verkligen är ’överstepräst för det goda som skulle komma’ (Hebr. 9:11)” (se ”Det bästa ligger framför oss”, Liahona, jan. 2010, s. 17, 18, 21).

1 Moseboken 22:1–19

Abrahams villighet att offra Isak är en sinnebild för Gud och hans Son.

Vi känner inte till alla anledningar till att Gud befallde Abraham att bära fram Isak som brännoffer, men vi vet att det var ett prov på hans tro på Gud (se 1 Mos. 22:12–19). Vad lär du dig av Abrahams upplevelse när du läser 1 Moseboken 22:1–19?

Abrahams villighet att offra sin son var ”en sinnebild för Gud och hans enfödde Son” (Jakob 4:5). När du begrundar likheterna mellan Abrahams prov och hur Gud Fadern offrade sin Son för oss, vad känner du då för din himmelske Fader?

Det finns också likheter mellan Isak och Frälsaren. Läs gärna 1 Moseboken 22:1–19 igen och titta efter de här likheterna.

Se även ”Akedah (Abrahams offer)” (video), ChurchofJesusChrist.org.

Bild
family study icon

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

1 Moseboken 18:14.Finns det berättelser i skrifterna, från din egen släkthistoria eller från ditt eget liv som du kan dela med dig av som har lärt dig att inget är för svårt för Herren?

1 Moseboken 18:16–33.Vad lär vi oss om Abrahams karaktär av de här verserna? Hur kan vi följa hans exempel? (Se även Alma 10:22–23.)

1 Moseboken 19:15–17.De här verserna kan hjälpa dina familjemedlemmar förbereda sig för tider då de behöver fly från ondskefulla situationer. Vad kan det röra sig om för situationer? Ni kan till exempel diskutera olämpliga medier eller frestelsen att skvallra. Hur kan vi fly från sådana situationer?

1 Moseboken 21:9–20.Vad i Guds sätt att behandla Hagar och Ismael efter att Sara och Abraham drivit bort dem gör intryck på er familj?

1 Moseboken 22:1–14.Hur kan du hjälpa din familj se sambandet mellan berättelsen om hur Gud befallde Abraham att offra Isak och Frälsarens försoningsoffer? Du kan visa bilder av Abraham och Isak och på korsfästelsen (se ”Abraham och offret av Isak” i Berättelser ur Gamla testamentet) medan familjen diskuterar likheterna de ser mellan de här händelserna. Ni kan också sjunga en sång om Frälsarens offer, till exempel ”Han sände sin Son” (Barnens sångbok, s. 20–21) och leta efter formuleringar som beskriver Frälsarens offer.

Vad har vi ombetts uppoffra som familj? Hur har de här uppoffringarna fört oss närmare Gud?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Av kärlek sände Gud sin Son”, Psalmer, nr 122.

Förbättra våra personliga studier

Lyssna till Anden. Var uppmärksam på de tankar och känslor du får under dina studier, även om de inte verkar ha något samband med det du läser. De här intrycken kan vara just det som vår himmelske Fader vill att du ska veta.

Bild
Abraham och Isak går tillsammans

Illustration av Abraham och Isak, av Jeff Ward

Skriv ut