Oude Testament 2022
4–10 april. Exodus 14–17: ‘Houd stand, zie het heil van de Heere’


‘4–10 april. Exodus 14–17: “Houd stand, zie het heil van de Heere”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘4–10 april. Exodus 14–17’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Schelfzee

De Schelfzee

4–10 april

Exodus 14–17

‘Houd stand, zie het heil van de Heere’

God gebood Mozes om een verslag van zijn ervaringen bij te houden ‘ter gedachtenis in een boek, en prent het Jozua in’ (Exodus 17:14). Als u uw geestelijke ervaringen opschrijft, worden u en uw dierbaren aan de goedheid van de Heer herinnerd.

Schrijf uw ingevingen op

De Israëlieten zaten gevangen. De Schelfzee bevond zich aan de ene kant, en het leger van de farao kwam van de andere kant dichterbij. Hun vlucht uit Egypte leek kortstondig. Maar God had een boodschap voor de Israëlieten die zij generaties lang moesten onthouden: ‘Wees niet bevreesd. […] De Heere zal voor u strijden’ (Exodus 14:13–14).

Wanneer Gods volk sinds die tijd geloof en moed nodig had, heeft het zich vaak aan het verslag van de wonderbaarlijke bevrijding van Israël vastgehouden. Toen Nephi zijn broers wilde inspireren, zei hij: ‘Laten wij sterk zijn, gelijk Mozes; want hij sprak waarlijk tot de wateren van de Rode Zee en die scheidden zich her- en derwaarts, en onze vaderen, die uit gevangenschap kwamen, trokken erdoorheen op droge grond’ (1 Nephi 4:2). Koning Limhi zei tegen zijn gevangengenomen volk: ‘Hef uw hoofd op en verheug u’ (Mosiah 7:19). Daarmee herinnerde hij hen aan hetzelfde verhaal. Toen Alma tot zijn zoon over Gods macht wilde getuigen, verwees hij ook naar dat verhaal (zie Alma 36:28). En als wij verlost moeten worden – als we meer geloof nodig hebben, als we moeten standhouden en ‘het heil van de Heere’ zien – kunnen we eraan denken dat ‘de Heere Israël op die dag uit de hand van de Egyptenaren’ heeft verlost (Exodus 14:13, 30).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Exodus 14

God heeft de macht om mij te verlossen.

Stel u bij het lezen van Exodus 14:1–10 voor hoe de Israëlieten zich gevoeld moeten hebben toen het leger van de farao dichterbij kwam. Misschien denkt u dat u een wonder nodig hebt om een moeilijke beproeving te doorstaan. Wat staat er in Exodus 14:13–31 dat u helpt om naar de verlossing van God te streven? Wat hebt u geleerd over de manier waarop God ons van tegenspoed kan verlossen? Bedenk of u zijn verlossende kracht weleens hebt ervaren.

Zie ook Leer en Verbonden 8:2–3; L. Tom Perry, ‘De macht ter bevrijding’, Liahona, mei 2012, 94–97; Bijbelkaarten, nr. 2, ‘Israëls uittocht uit Egypte en intocht in Kanaän’.

Exodus 15:22–27

De Heer kan bitter zoet maken.

Als u in Exodus 15:22–27 over Israëls reis naar het beloofde land leest, denk dan aan momenten uit uw leven die net zo bitter als het water uit Mara waren. Terwijl u over deze verzen nadenkt, overweeg dan de volgende vragen: Hoe kan de Heer bitter zoet maken? Wat voor waarde hebben deze ervaringen voor u gehad? Wat staat er in vers 26 en 27 over de manier waarop de Heer ons zegent als we naar zijn stem luisteren?

Exodus 15:23–27; 16:1–15; 17:1–7

Ik kan op de Heer vertrouwen, ook in moeilijke tijden.

Het is verleidelijk om kritiek op de Israëlieten te hebben omdat zij morden of klaagden toen de omstandigheden slecht werden, zelfs na alles wat God voor hen gedaan had. Maar als u Exodus 15:23–27; 16:1–15; 17:1–7 leest, vraag u dan af of u dat ook weleens gedaan hebt. Wat leert u van de ervaringen van de Israëlieten waardoor u minder zult morren en meer op God vertrouwen? Welke verschillen ziet u bijvoorbeeld tussen de manier waarop de Israëlieten op problemen reageerden en de manier waarop Mozes dat deed? Wat leert u uit deze teksten over God?

Zie ook 1 Nephi 2:11–12; ‘Sin of Murmuring’ (video), ChurchofJesusChrist.org.

Afbeelding
vrouw verzamelt manna

De Israëlieten werden lichamelijk door manna van God gevoed. Maar we hebben dagelijks ook geestelijk voedsel nodig. Fresco, Leopold Bruckner

Exodus 16

Ik moet dagelijks geestelijk gevoed worden.

We kunnen van het wonder van het manna in Exodus 16 veel geestelijke lessen leren. Let op de gedetailleerde instructies die de Israëlieten kregen over het verzamelen, bereiden en bewaren van het manna (zie Exodus 16:16, 19, 22–26). Wat staat er in deze instructies dat op u van toepassing is bij uw dagelijkse geestelijke voeding?

Zie ook Johannes 6:31–35, 48–58 en de video’s ‘Dagelijks brood: patroon’, ‘Dagelijks brood: ervaring’ en ‘Dagelijks brood: verandering’ (KerkVanJezusChristus.org).

Exodus 17:1–7

Jezus Christus is mijn geestelijke rots en mijn bron van levend water.

Denk bij het lezen van Exodus 17:1–7 aan de Heiland. In welke opzichten is Jezus Christus een rots voor u? (Zie Psalmen 62:7–8; Helaman 5:12.) In welke opzichten is Hij een bron van water? (Zie Johannes 4:10–14; 1 Korinthe 10:1–4; 1 Nephi 11:25.)

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor gezinsschriftstudie en de thuisavond

Exodus 14:13–22.Uw gezinsleden vinden het misschien leuk om te proberen het water in een kom of badkuip te ‘splijten’, net zoals Mozes de Schelfzee Zee spleet. Zorg ervoor dat ze begrijpen dat de Schelfzee niet zonder de macht van God kon worden gespleten. Hebt u Gods macht in uw leven of in het leven van uw voorouders gezien?

Exodus 15:1–21.Nadat de Israëlieten op wonderbaarlijke wijze door de Schelfzee waren getrokken, zongen ze een loflied dat de lofzang van Mozes wordt genoemd (Exodus 15:1–21). Zoek als gezin in deze teksten zinsneden op die getuigen van wat God voor de Israëlieten had gedaan, en andere zinvolle zinsneden. Dan kunt u een lied of lofzang zingen waardoor uw gezin wordt herinnerd aan wat God voor u heeft gedaan.

Exodus 16:1–5; 17:1–7.Het lezen van Exodus 16:1–5 en 17:1–7 kan leiden tot een gesprek over de Heiland als het Brood des levens, Levend water en onze Rots. In welke opzichten herinneren deze verhalen ons aan wat Jezus Christus voor ons heeft gedaan? Als onderdeel van de bespreking kunt u de volgende teksten lezen: Johannes 4:10–14; 6:29–35, 48–51; Helaman 5:12; Leer en Verbonden 20:77, 79.

Exodus 17:8–16.U kunt het verhaal van Aäron en Hur uitbeelden, die de handen van Mozes omhoog hielden. U kunt bespreken hoe dit de manier symboliseert waarop wij onze leiders steunen die door God zijn geroepen. U kunt het voorbeeld van Aäron en Hur ook vergelijken met de Israëlieten die tegen Mozes morden (zie hoofdstuk 15–17). Hoe kunnen wij onze leiders helpen en steunen? Wat voor zegeningen krijgen wij en onze leiders als we dat doen?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lofzang: ‘Verlosser van Israël’, Lofzangen, nr. 6.

Uw individuele studie verbeteren

Doe zelf geestelijke inzichten op. Beperk uzelf in uw persoonlijke en gezinsstudie niet tot de teksten die in dit lesmateriaal aan de orde komen. De Heer heeft waarschijnlijk een boodschap voor u in deze hoofdstukken die hier niet benadrukt wordt. Streef onder gebed naar inspiratie.

Afbeelding
Mozes splijt de Schelfzee

Illustratie, Mozes die de Schelfzee splijt, Robert T. Barrett

Afdrukken