Oude Testament 2022
18–24 april. Exodus 18–20: ‘Alles wat de Heere gesproken heeft, zullen wij doen’


‘18–24 april. Genesis 18–20: “Alles wat de Heere gesproken heeft, zullen wij doen”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘18–24 april. Alma 18–20’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
berg

Een berg in Egypte waarvan men denkt dat het de berg Sinaï is.

18–24 april

Exodus 18–20

‘Alles wat de Heere gesproken heeft, zullen wij doen’

Zuster Michelle Craig heeft gezegd: ‘Als trouwe discipel van Jezus Christus kunt u persoonlijke inspiratie en openbaring krijgen die binnen zijn geboden en uw situatie passen.’ (‘Geestelijk vermogen’, Liahona, november 2019, 21.) Noteer bij het lezen van Exodus 18–20 de inspiratie die u ontvangt, en handel daarnaar.

Schrijf uw ingevingen op

Tijdens hun reis van Egypte naar de voet van de berg Sinaï maakten de Israëlieten veel wonderen mee – onmiskenbare manifestaties van de weergaloze macht, liefde en genade van de Heer. Maar de Heer had veel meer zegeningen voor hen in petto dan de bevrijding uit Egypte en het stillen van hun honger en dorst. Hij wilde dat ze zijn verbondsvolk zouden worden, zijn ‘persoonlijk eigendom’ en een ‘heilig volk’ (Exodus 19:5–6). Tegenwoordig reiken de zegeningen van zijn verbond veel verder dan slechts één land of volk. God wil dat al zijn kinderen tot zijn verbondsvolk behoren, ‘nauwgezet [zijn] stem [gehoorzamen] en [zijn] verbond in acht [nemen]’ (Exodus 19:5). Want Hij doet ‘barmhartigheid aan […] duizenden van hen die [Hem] liefhebben en [zijn] geboden in acht nemen’ (Exodus 20:6).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Exodus 18:13–26

Ik kan de ‘last’ van het werk van de Heer helpen dragen.

Bedenk bij het lezen van de raad die Mozes van zijn schoonvader, Jethro, kreeg hoe u een van de ‘betrouwbare’ mensen kunt zijn die in vers 21 worden genoemd. Hoe kunt u de ‘last’ van uw kerkleiders helpen dragen? (Vs. 22.) Hoe kunt u deze raad bijvoorbeeld op uw bediening toepassen?

U kunt u ook afvragen of u soms, net als Mozes, te veel hooi op uw vork neemt. Hoe is de raad van Jethro op u van toepassing?

Zie ook Mosiah 4:27; Henry B. Eyring, ‘Mantelzorgsters’, Liahona, november 2012, 121–124.

Afbeelding
man schudt vrouw de hand

Anderen dienen is een van de manieren waarop we aan het werk van de Heer kunnen bijdragen.

Exodus 19:3–6

Het verbondsvolk van de Heer is zijn ‘persoonlijk eigendom’.

Bedenk wat het betekent om het ‘persoonlijk eigendom’ (Exodus 19:5) van de Heer te zijn. President Russell M. Nelson heeft het volgende over die woorden gezegd: ‘In het Oude Testament zijn die woorden afkomstig van het woord segulla, wat letterlijk vertaald ‘waardevol bezit’ of ‘schat’ betekent. […] Wanneer wij door dienstknechten van de Heer zijn persoonlijk eigendom worden genoemd, is dat een groot compliment.’ (‘Children of the Covenant’, Ensign, mei 1995, 34.) Hoe wordt onze levenswijze beïnvloed als we beseffen dat we Gods persoonlijk eigendom zijn wanneer we onze verbonden naleven?

Zie ook Gerrit W. Gong, ‘Verbondsrelaties’, Liahona, november 2019, 80–83.

Exodus 19:10–11, 17

We moeten ons op heilige ervaringen voorbereiden.

De Heer zei tegen Mozes dat de Israëlieten zich moesten voorbereiden om God te ontmoeten (zie Exodus 19:10–11, 17) en een verbond met Hem te sluiten (zie Exodus 19:5). Hoe bereidt u zich op heilige ervaringen voor, zoals tempelbezoek of het avondmaal? Hoe kunt u zich beter op dergelijke ervaringen voorbereiden? Denk aan andere geestelijke activiteiten waarop u zich moet voorbereiden. Overweeg wat voor invloed die voorbereiding op de ervaring kan hebben.

Exodus 20

God is barmhartig.

Overweeg bij het lezen van Exodus 20 welke van de tien geboden u gehoorzaamt en welke u beter moet gehoorzamen. U kunt een gebod kiezen om aan te werken en het dan gedetailleerder bestuderen door meerdere teksten over het gebod op te zoeken. Zie bijvoorbeeld de Gids bij de Schriften (op scriptures.ChurchofJesusChrist.org) of lees enkele conferentietoespraken (zie de onderwerpen op conference.ChurchofJesusChrist.org). U kunt bij uw studie aan de zegeningen denken die u ontvangt als u dat gebod gehoorzaamt. In welke opzichten zijn die zegeningen een blijk van Gods barmhartigheid en liefde voor u?

Zie ook Carole M. Stephens, ‘Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht’, Liahona, november 2015, 118–120.

Exodus 20:1–7

Het is belangrijk om de Heer op de eerste plaats in mijn leven te stellen.

Als u Exodus 20:1–7 leest, kunt u het gevoel krijgen dat u over uw prioriteiten moet nadenken. U kunt ze zelfs opschrijven. Wat zijn enkele ‘goden’ of ‘beeld[en]’ of ‘afbeelding[en]’ (Exodus 20:3–4) die u boven God zou kunnen stellen? Hoe kunnen de belangrijke dingen in het leven beter verlopen als we de Heer op de eerste plaats stellen? Waartoe voelt u zich geïnspireerd zodat u meer aandacht aan onze hemelse Vader en Jezus Christus zult besteden?

Zie ook Dallin H. Oaks, ‘Geen andere goden’, Liahona, november 2013, 72–75.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor gezinsschriftstudie en de thuisavond

Exodus 18:8–12.Wat voor uitwerking had het getuigenis van Mozes over Gods verlossing op Jethro? Welke grote dingen heeft de Heer voor uw gezin gedaan? Aan wie kunnen we ons getuigenis daarvan geven? Hoe kunnen we die ervaringen aan toekomstige generaties doorgeven?

Exodus 18:13–26.Deze teksten kunnen uw gezinsleden inspireren om over de dienstverlening van uw plaatselijke kerkleiders na te denken, zoals de bisschop, jeugdleiders of jeugdwerkleerkrachten. Wat voor taken hebben zij die soms misschien ‘te zwaar’ (Exodus 18:18) voor één persoon zijn? Wat kunnen wij doen om hun last te verlichten?

Exodus 20:3–17.Bedenk een zinvolle manier om als gezin de tien geboden te bespreken. U kunt elk gebod in Exodus 20:3–17 bijvoorbeeld op een memoblaadje noteren. Uw gezinsleden kunnen ze in twee categorieën verdelen: (1) God eren en (2) anderen liefhebben (zie ook Mattheüs 22:36–40). U kunt deze week elke dag een of twee geboden uitkiezen en die gedetailleerder bespreken. Bijvoorbeeld: Hoe wordt ons gezin door gehoorzaamheid aan dit gebod gesterkt? Hoe onderhield de Heiland dit gebod?

Exodus 20:12.Om Exodus 20:12 beter te begrijpen, kunt u als gezin de definities van het woord ‘eren’ opzoeken. De gezinsleden kunnen dan een lijstje maken van wat we kunnen doen om onze ouders te eren. U kunt een lied over het eren van onze ouders zingen, zoals ‘Als je moeder roept’ (Kinderliedjes, p. 71), en met behulp van enkele ideeën van uw lijstje nieuwe strofen voor het lied schrijven.

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Wees gehoorzaam aan de geboden’, Kinderliedjes, p. 68–69.

Uw individuele studie verbeteren

Kies een tijd die u uitkomt. Het is meestal eenvoudiger om van de Schriften te leren als we niet gestoord worden. Kies een tijd die u uitkomt. Doe uw best om elke dag op dat tijdstip te studeren.

Afbeelding
Mozes met stenen tafelen

Illustratie, Mozes met de tien geboden, Sam Lawlor

Afdrukken