Gamla testamentet 2022
9–15 maj. 4 Moseboken 11–14; 20–24: ”Var inte upproriska mot HERREN och var inte rädda”


”9–15 maj. 4 Moseboken 11–14; 20–24: ’Var inte upproriska mot HERREN och var inte rädda’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”9–15 maj. 4 Moseboken 11–14; 20–24, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
ökendal

9–15 maj

4 Moseboken 11–14; 20–24

”Var inte upproriska mot HERREN och var inte rädda”

Det här förslaget lyfter fram några av de många värdefulla principerna i 4 Moseboken. Var öppen även för andra som Anden kan hjälpa dig att se.

Skriv ner dina intryck

Inte ens till fots skulle det vara normalt att det tog 40 år att vandra från Sinais vildmark till det utlovade landet i Kanaan. Men så lång tid behövde Israels barn på sig, inte för att avverka det geografiska avståndet utan för att täcka det andliga avståndet: avståndet mellan vilka de var och vilka Herren ville att de skulle bli som hans förbundsfolk.

4 Moseboken beskriver en del av det som hände under dessa 40 år, bland annat vad Israels barn behövde lära sig innan de inträdde i det utlovade landet. De lärde sig om att vara trofasta mot Herrens utvalda tjänare (se 4 Mos. 12). De lärde sig om att lita till Herrens makt, även när framtiden verkar hopplös (se 4 Mos. 13–14). Och de lärde sig att det är andligt skadligt att sakna tro eller tillit, men de kunde omvända sig och se till Frälsaren för läkedom (se 4 Mos. 21:4–9).

Vi är alla som israeliterna på sätt och vis. Vi vet alla hur det är att befinna sig i en andlig vildmark, och samma lärdomar som de lärde sig kan hjälpa oss att bli redo att inträda i vårt eget utlovade land: evigt liv med vår himmelske Fader.

För en överblick över 4 Moseboken, se ”4 Moseboken” i Handledning för skriftstudier.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

4 Moseboken 11:11–17, 24–29; 12

Uppenbarelser är tillgängliga för alla, men Gud vägleder sin kyrka genom sin profet.

Lägg märke till det problem Mose stod inför och den lösning som Gud föreslog i 4 Moseboken 11:11–17, 24–29. Vad tror du Mose menade när han sa att han önskade att ”hela HERRENS folk blev profeter” (v. 29)? När du begrundar de här verserna, tänk då på de här orden från president Russell M. Nelson: ”Vill Gud verkligen tala med dig? Ja! … Det finns så mycket mer som din himmelske Fader vill att du ska veta” (”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 95).

Men att säga att alla kan vara en profet betyder inte att de alla kan leda Guds folk på det sätt som Mose gjorde. Den händelse som nedtecknats i 4 Moseboken 12 tydliggör detta. Vilka varningar hittar du när du läser det här kapitlet? Vad tror du att Herren vill att du ska förstå om personlig uppenbarelse och att följa profeten?

Se även 1 Nephi 10:17; Läran och förbunden 28:1–7; Dallin H. Oaks, ”Två kommunikationslinjer”, Liahona, nov. 2010, s. 83–86.

4 Moseboken 13–14

Med tro på Herren kan jag ha hopp om framtiden.

När du läser 4 Moseboken 13–14, försök då sätta dig själv i israeliternas ställe. Varför tror du att de ville ”vända tillbaka till Egypten” (4 Mos. 14:3)? Är du någonsin som de som var pessimistiska vad gällde att komma in i det utlovade landet? Hur skulle du beskriva denna andra ”ande” som var i Kaleb(4 Mos. 14:24)? Vad gör intryck på dig med Kalebs och Josuas tro och hur skulle du kunna tillämpa deras föredömen i situationer som du ställs inför?

Se även Kyrkans presidenters lärdomar: Gordon B. Hinckley (2016), s. 73–75.

4 Moseboken 21:4–9

Om jag riktar blicken mot Jesus Kristus i tro kan han bota mig andligen.

Profeterna i Mormons bok kände till berättelsen i 4 Moseboken 21:4–9 och förstod dess andliga betydelse. Hur bidrar 1 Nephi 17:40–41; Alma 33:18–22 och Helaman 8:13–15 till din förståelse av den här berättelsen? När du studerar de här verserna, tänk då på den andliga läkning du hoppas på. Israeliterna var tvungna att ”[fästa] … blicken på kopparormen” (4 Mos. 21:9) för att bli botade. Vad känner du dig inspirerad att göra för att mer fullkomligt ”[rikta] blicken på Guds son med tro” (Hel. 8:15)?

Se även Joh. 3:14–15; Läran och förbunden 6:36; Dale G. Renlund, ”Rikliga välsignelser”, Liahona, maj 2019, s. 70–73.

Bild
kopparormen

Israeliterna botades genom att fästa blicken på kopparormen.

4 Moseboken 22–24

Jag kan följa Guds vilja även om andra försöker övertala mig att inte göra det.

När Balak, kungen i Moab, fick veta att israeliterna närmade sig ropade han efter Bileam, en man som var känd för att uttala välsignelser och förbannelser. Balak ville att han skulle försvaga israeliterna genom att förbanna dem. Lägg märke till hur Balak försökte övertala Bileam (se 4 Mos. 22:5–7, 15–17) och tänk på frestelser du ställs inför att gå emot Guds vilja. Vad gör intryck på dig i Bileams svar i 4 Moseboken 22:18, 38; 23:8, 12, 26; 24:13?

Sorgligt nog verkar det som om Bileam så småningom gav efter för påtryckningar och förrådde Israel (se 4 Mos. 31:16; Jud. 1:11). Fundera över hur du kan förbli trofast mot Herren trots påtryckningar från andra.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

4 Moseboken 11:4–6.Liknar vår inställning någonsin den inställning som israeliterna uttrycker i 4 Moseboken 11:4–6? Hur kan undervisningen i Läran och förbunden 59:15–21 vara till hjälp?

4 Moseboken 12:3.Hur visade Mose att han var ”mycket ödmjuk” i 4 Moseboken 12 eller i andra skriftställen som ni har läst? Ni kan gå igenom äldste David A. Bednars beskrivning av ödmjukhet i hans tal ”Mild och ödmjuk i hjärtat” (Liahona, maj 2018, s. 30–33) eller ”Ödmjuk, ödmjukhet” i Handledning för skriftstudier (skrifterna.jesukristikyrka.org). Vad lär vi oss om hur vi kan bli mer ödmjuka? Vilka välsignelser kan vi få när vi blir det?

4 Moseboken 13–14.Två (eller fler) familjemedlemmar kan låtsas ”speja” (4 Mos. 13:17) i en annan del av ert hem som om det var det utlovade landet. Sedan kan de var och en avge rapport baserad på 4 Moseboken 13:28–34 eller 4 Moseboken 14:6–9. Vad lär vi oss om tro av de två olika rapporterna i de här verserna? Hur kan vi vara mer som Kaleb och Josua?

4 Moseboken 21:4–9.Efter att ha läst 4 Moseboken 21:4–9 tillsammans med 1 Nephi 17:40–41; Alma 33:18–22 och Helaman 8:13–15 kan er familj tillverka en orm av papper eller lera och skriva några enkla saker på den eller på papperet som ni kan göra för att ”[rikta] blicken på Guds Son med tro” (Hel. 8:15).

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Jesus, när tanken flyr till dig”, Psalmer, nr 88.

Förbättra vår undervisning

Hjälp din familj utveckla andligt oberoende. ”Hjälp … [dina familjemedlemmar] att själva upptäcka evangeliesanningar i skrifterna och i profeternas ord i stället för att bara ge dem information” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 28).

Bild
Mose och kopparormen

Mose och kopparormen, av Judith A. Mehr

Skriv ut