Gamla testamentet 2022
16–22 maj. 5 Moseboken 6–8; 15; 18; 29–30; 34: ”Se till att du inte glömmer HERREN”


”16–22 maj. 5 Moseboken 6–8; 15; 18; 29–30; 34: ’Se till att du inte glömmer HERREN’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”16–22 maj. 5 Moseboken 6–8; 15; 18; 29–30; 34”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
Mose står på berget

Illustration av Mose på berget Nebo, © Providence Collection/med tillstånd av goodsalt.com

16–22 maj

5 Moseboken 6–8; 15; 18; 29–30; 34

”Se till att du inte glömmer HERREN”

Mose befallde Israels barn att undervisa sina barn om Herrens ord (se 5 Mos. 6:7). När du studerar 5 Moseboken den här veckan kan du hitta sätt att berätta om det du lär dig för dina familjemedlemmar.

Skriv ner dina intryck

Moses jordiska verksamhet påbörjades på ett berg, när Gud talade till honom från en brinnande buske (se 2 Mos. 3:1–10). Den slutade också på ett berg, över 40 år senare, när Gud gav Mose en glimt av det utlovade landet från toppen av berget Nebo (se 5 Mos. 34:1–4). Mose hade ägnat sitt liv åt att förbereda Israels barn för att komma in i det utlovade landet, och i 5 Moseboken finns uppteckningar om hans sista instruktioner, förmaningar och vädjanden till israeliterna. När vi läser hans ord blir det tydligt att det verkliga målet för Moses verksamhet – den förberedelse folket behövde – inte handlade om att överleva i vildmarken, erövra nationer eller bygga ett samhälle. Det handlade om att lära sig älska Gud, lyda honom och förbli lojal mot honom. Det är den förberedelse vi alla behöver för att kunna komma in i det eviga livets utlovade land. Så även om Mose aldrig satte sin fot i detta ”land som flödar av mjölk och honung” (2 Mos. 3:8), kom han på grund av sin tro och trofasthet in i det utlovade landet som Gud har förberett för alla som följer honom.

För en överblick över 5 Moseboken, se ”5 Moseboken” i Handledning för skriftstudier.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

5 Moseboken 6:4–7; 8:2–5, 11–17; 29:18–20; 30:6–10, 15–20

Herren vill att jag ska älska honom av hela mitt hjärta.

I Moses sista undervisning gav han Israels barn denna påminnelse: ”I dessa fyrtio år har HERREN din Gud varit med dig och ingenting har fattats dig”, inte ens i vildmarken (5 Mos. 2:7). Nu när israeliterna gick in i det utlovade landet, ”med stora och vackra städer som [de] inte har byggt, och hus fulla med allt gott som [de] inte har fyllt” (5 Mos. 6:10–11), fruktade Mose att de skulle förhärda sina hjärtan och glömma Herren.

Tänk på ditt eget hjärtas tillstånd när du läser Moses råd. Fokusera gärna på följande verser och skriv ner dina intryck:

Vad kan du göra för att förhindra att ditt hjärta förhärdas och för att älska Herren av hela ditt hjärta? Vad ser du för samband mellan 5 Moseboken 6:5–6 och Matteus 22:35–40? (Se även 3 Mos. 19:18.)

Se även Dieter F. Uchtdorf, ”Hemlängtan”, Liahona, nov. 2017, s. 21–24.

5 Moseboken 6:4–12, 20–25

”Se till att du inte glömmer HERREN”

En stor del av den generation av israeliter som skulle komma in i det utlovade landet hade inte bevittnat plågorna i Egypten eller gått igenom Röda havet. Mose visste att de – och framtida generationer – skulle behöva minnas Guds underverk och Guds lagar om de skulle förbli Guds folk.

Vilka råd ger Mose i 5 Moseboken 6:4–12, 20–25 som kan hjälpa dig komma ihåg de stora ting som Gud har gjort för dig? Vad inspireras du att göra så att du dagligen har Herrens ord ”på hjärtat” (v. 6)?

Hur ska du överföra din tro till framtida generationer?

Se även 5 Moseboken 11:18–21; Gerrit W. Gong, ”Alltid minnas honom”, Liahona, maj 2016, s. 108–111; Bible Dictionary, ”Frontlets or phylacteries”.

5 Moseboken 15:1–15

För hjälp till behövande behövs engagemang av generösa händer och villiga hjärtan.

5 Moseboken 15:1–15 ger råd om hur man hjälper fattiga och behövande, bland annat om några specifika handlingar som inte tillämpas i dag. Men lägg märke till vad de här verserna lär oss om varför vi bör hjälpa fattiga och hur vår inställning till att hjälpa dem är viktig för Herren. Vad tror du att Herren vill att du ska lära dig av de här verserna om att tjäna andra?

Se även Russell M. Nelson, ”Det andra stora budet”, Liahona, nov. 2019, s. 96–100.

5 Moseboken 18:15–19

Jesus Kristus är den profet lik Mose som skulle uppstå.

Petrus, Nephi, Moroni och Frälsaren själv yttrade sig alla om profetian i 5 Moseboken 18:15–19 (se Apg. 3:20–23; 1 Ne. 22:20–21; JS–H 1:40; 3 Ne. 20:23). Vad lär du dig om Frälsaren i de här verserna? Hur är Frälsaren ”lik” Mose (5 Mos. 18:15)?

Bild
Jesus står på knä och håller om man

Jesus Kristus är den profet som är lik Mose.

5 Moseboken 34:5–8

Vad hände med Mose?

Även om det står i 5 Moseboken 34:5–8 att Mose dog, förtydligar lärdomar i kyrkan i vår tid att han förvandlades eller förändrades så att han inte skulle lida smärta eller döden förrän han uppstod (se Alma 45:18–19; Bible Dictionary, ”Moses”; HFS, ”Förklarad, förklaring”, skrifterna.jesukristikyrka.org). Det var nödvändigt för Mose att förklaras eftersom han behövde ha en fysisk kropp för att kunna ge prästadömsnycklar till Petrus, Jakob och Johannes på förklaringsberget (se Matt. 17:1–13).

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

5 Moseboken 6:10–15.De här verserna kan få dina familjemedlemmar att tänka på hur er familj har blivit välsignade. Hur kan vi följa rådet ”se till att du inte glömmer HERREN”(5 Mos. 6:12)? Skriv gärna ner era känslor för era välsignelser, kanske i en dagbok eller på FamilySearch.

5 Moseboken 6:13, 16; 8:3.De här verserna hjälpte Frälsaren i ett viktigt ögonblick i hans liv. För att se hur, läs tillsammans Matteus 4:1–10. Vilka skriftställen har hjälpt oss i nödens stund?

5 Moseboken 7:6–9.Gör något som hjälper era familjemedlemmar att känna sig utvalda, som att laga en favoritmåltid. Sedan kan ni läsa 5 Moseboken 7:6–9 och prata om vad ni tror det innebär att vara ”ett heligt folk inför Herren” (v. 6).

5 Moseboken 29:12–13.När ni pratar om 5 Moseboken 29:12–13 får familjemedlemmarna tillfälle att samtala om förbund som de ska ingå eller har ingått med vår himmelske Fader. Vad innebär det att vara Guds folk? Hur kan våra förbund ”upphöja [oss] … [till Guds] folk” (v. 13)?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Jag lyda vill Guds lagar”, Barnens sångbok, s. 72.

Förbättra våra personliga studier

Sök egna personliga insikter. I det här lektionsförslaget föreslås skriftställen och principer att fokusera på, men låt inte det begränsa dina studier. När du studerar kan du lära dig principer som inte nämns här. Låt Anden vägleda dig till det du behöver lära dig.

Bild
Mose står på berget

Herren lät honom se hela landet, av Walter Rane

Skriv ut