Gamla testamentet 2022
16–22 maj. 5 Moseboken 6–8; 15; 18; 29–30; 34: ”Se till att du inte glömmer HERREN”


”16–22 maj. 5 Moseboken 6–8; 15; 18; 29–30; 34: ’Se till att du inte glömmer HERREN’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”16–22 maj. 5 Moseboken 6–8; 15; 18; 29–30; 34”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
Mose står på berget

Illustration av Mose på berget Nebo, © Providence Collection/med tillstånd av goodsalt.com

16–22 maj

5 Moseboken 6–8; 15; 18; 29–30; 34

”Se till att du inte glömmer HERREN”

Fundera på hur du kan anpassa aktiviteterna i det här lektionsförslaget för att möta de behov barnen du undervisar har. Om du exempelvis undervisar små barn kan du hjälpa dem förbereda sig för dopet genom att anpassa aktiviteterna under ”När jag håller mina förbund får jag stora välsignelser” i delen för äldre barn.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be barnen berätta om något de har lärt sig om Mose i Primär eller hemma de senaste veckorna. Om de behöver hjälp att minnas kan du visa bilder av händelser i Moses liv. Berätta att i dag kommer du att prata om saker som Mose undervisade om i slutet av sitt liv på jorden.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

5 Moseboken 6:5

Jag kan älska Herren av hela mitt hjärta.

Mose lärde Israels barn att de skulle älska Herren av hela sitt hjärta, sin själ och sin kraft. Fundera på hur du kan hjälpa barnen du undervisar att öka sin kärlek till sin himmelske Fader och Frälsaren.

Möjliga aktiviteter

  • Rita ett hjärta, en kroppssiluett och en stark arm på tavlan. Läs 5 Moseboken 6:5 och peka på bilderna när du läser orden ”hjärta”, ”själ” och ”kraft”. Be barnen turas om att peka på bilderna medan klassen repeterar skriftstället med dig.

  • Sjung en sång som undervisar om Guds kärlek, till exempel ”Min himmelske Fader älskar mig” (Barnens sångbok, s. 16–17). Hjälp barnen hitta ord i sången som visar att vår himmelske Fader älskar oss. Hjälp dem tänka på olika sätt för oss att visa honom att vi älskar honom också.

5 Moseboken 6:6–9

Skrifterna är Guds ord.

Befallningarna i 5 Moseboken 6:6–9 var till för att hjälpa israeliterna ”se till att [de] inte glömmer HERREN” och hans ord (v. 12). Hur kan du hjälpa barnen att göra skrifterna till en ständig del av livet?

Möjliga aktiviteter

  • Be ett barn gömma ett exemplar av skrifterna i rummet medan resten av barnen blundar. Be sedan barnen öppna sina ögon och försöka hitta skrifterna. Med hjälp av nyckelfraser i 5 Moseboken 6:6–9 kan du berätta för barnen att Mose bad israeliterna att sätta upp skriftställen på platser där de kunde se dem och lära sig av dem varje dag. Hjälp barnen tänka på platser hemma där de kan sätta upp skriftställen för att kunna se dem varje dag.

  • Sjung en sång om skrifterna, såsom ”Sök, klappa och be” (Barnens sångbok, s. 66). Bär ditt vittnesbörd om att skrifterna är Guds ord och berätta för barnen hur de har välsignat ditt liv.

Bild
Jesus står på knä och kramar en man

Jesus Kristus är profeten lik Mose.

5 Moseboken 18:15–18

Profeter undervisar oss om Jesus Kristus.

Mose profeterade att Jesus Kristus skulle komma och att vi bör lyssna på de ord som Jesus skulle lära oss.

Möjliga aktiviteter

  • Hjälp ett av barnen läsa 5 Moseboken 18:18 och berätta för barnen att profeten lik Mose som Gud skulle låta uppstå är Jesus Kristus. För att hjälpa barnen se likheterna mellan Mose och Jesus Kristus kan du ta med dig bilder av sådant som Mose och Jesus Kristus gjorde och låta barnen para ihop dem. Du kan till exempel ta med dig bilder av när Mose och Jesus ordinerade andra och undervisade (se Evangeliebilder, nr 15, 16, 3839).

  • Visa barnen ett foto av vår nuvarande profet och berätta något som han har lärt oss om Frälsaren. Be barnen rita en bild av profeten och visa den för sina familjer.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

5 Moseboken 6:6–9

Jag kan lägga Guds ord på hjärtat.

Mose lärde att vi bör lägga Guds ord på våra hjärtan och han gav israeliterna råd om hur de skulle kunna hålla Guds ord ständigt hos sig. Hur kan du inspirera barnen att lära sig av Guds ord varje dag?

Möjliga aktiviteter

  • Skriv ord och uttryck från 5 Moseboken 6:6–9 på tavlan som visar när och hur israeliterna skulle minnas Guds ord (såsom sitter, går, lägger, hand och hus). Be barnen hitta dessa ord i verserna. Vad lär de här orden oss om hur vi kan göra skrifterna till en del av vår vardag? Fråga barnen vad de kan göra för att minnas Guds ord i sina dagliga liv?

  • Ge varje barn ett papper och be dem skriva ner ett uttryck från 5 Moseboken 6 som betyder mycket för dem. Be dem tala om varför de valt sitt uttryck. Föreslå att de dekorerar sitt papper och sätter upp det hemma så att de kan komma ihåg det. Uppmuntra barnen att skriva ner och visa upp andra uttryck som de hittar i skrifterna.

5 Moseboken 15:7–11

Jag kan tjäna de behövande med glädje.

Lärdomarna i 5 Moseboken 15:7–11 kan hjälpa barnen du undervisar förstå att när de hjälper andra så omfattar det mer än bara handlingar. Det bör göras med ett villigt hjärta.

Möjliga aktiviteter

  • Skriv vem, varför, och hur på tavlan. Be barnen läsa 5 Moseboken 15:7–11 för att ta reda på vilka vi bör hjälpa, varför vi bör hjälpa dem och hur våra hjärtan bör känna för tjänande. Låt dem skriva det de hittar på tavlan. Sjung en sång som förstärker budskapet i dessa verser, såsom ”Sätt din hand till Herrens verk” (Psalmer, nr 174).

  • Be barnen tänka på någon de kan hjälpa – särskilt i sin egen familj. Ge dem lite tid att skriva ned det de vill göra den här veckan för att hjälpa den personen. Gör om möjligt upp planer på att tillsammans som klass nå ut till någon som behöver det.

5 Moseboken 30:8–10

När jag håller mina förbund får jag stora välsignelser.

Precis som Israels barn behöver vi ständiga påminnelser om att leva efter våra förbund. Att läsa 5 Moseboken 30:8–10 kan hjälpa barnen få en bättre förståelse för vad ett förbund är och inspirera dem att hålla sina förbund.

Möjliga aktiviteter

  • Fråga barnen vad ett förbund är (om de behöver hjälp kan du föreslå att de hittar definitionen i ”Förbund” i Handledning för skriftstudier [skrifterna.JesuKristiKyrka.org]). Rita två kolumner på tavlan med rubrikerna Israeliternas löften och Guds löften. Be barnen söka i 5 Moseboken 30:8–10 och fylla i kolumnerna. (Om det behövs får du hjälpa barnen förstå innebörden av uttrycken i v. 9.) Vittna om hur du har välsignats av att hålla dina förbund.

  • Be barnen skriva på tavlan de löften vi ger vid dopet och de löften som vår himmelske Fader ger till oss (se L&F 20:37, 77). Vad kan vi göra för att alltid minnas Frälsaren och hålla våra förbund?

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Be barnen låtsas att du är en familjemedlem och be dem berätta en sak som de har lärt sig under lektionen i dag. Uppmuntra dem att berätta vad de sa till dig för en av sina familjemedlemmar när de kommer hem.

Förbättra vår undervisning

Ställ inspirerade frågor. Ställ frågor som får barnen att inte bara återge fakta utan att bära sina vittnesbörd om evangeliesanningar. Om ni till exempel pratar om buden skulle du kunna be barnen berätta hur de blivit välsignade genom att hålla buden.

Skriv ut