Gamla testamentet 2022
25 april–1 maj. 2 Moseboken 24; 31–34: ”Min närvaro ska gå med dig”


”25 april–1 maj. 2 Moseboken 24; 31–34: ’Min närvaro ska gå med dig’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”25 april–1 maj. 2 Moseboken 24; 31–34”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
Jehova visar sig för Mose och Israels äldste

Illustration av Jehova som visar sig för Mose och 70 av Israels äldste, av Jerry Harston

25 april–1 maj

2 Moseboken 24; 31–34

”Min närvaro ska gå med dig”

När Mose förberedde sig för att föra Israels barn till det utlovade landet sa Herren: ”Min närvaro ska gå med dig” (2 Mos. 33:14). Fundera på hur du kan inbjuda Herrens närvaro att ”gå med dig” när du förbereder dig för att undervisa barnen i din klass.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Be varje barn välja en numrerad papperslapp på måfå. Använd numren för att avgöra i vilken ordning barnen kan berätta något de lär sig av skrifterna, antingen hemma eller i Primär.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

2 Moseboken 31:13, 17

Att helga sabbaten är ett tecken på min kärlek till Herren.

Herren sa till Mose att när Israels barn helgade sabbatsdagen så visade de för honom att de ville vara hans folk.

Möjliga aktiviteter

  • Rita ett hjärta på tavlan och fråga barnen vad den här symbolen kan betyda. Hjälp dem tänka på andra saker som kan vara en symbol för kärlek, som en kram eller en tjänande handling. Läs 2 Moseboken 31:13 för dem. Hjälp dem förstå att när vi helgar sabbatsdagen så är det ett tecken till Herren att vi älskar honom.

  • Berätta för barnen om hur du på olika sätt försöker visa din kärlek till Herren på sabbatsdagen. Låt dem berätta hur de och deras familjer gör det. Uppmana dem att använda veckans aktivitetssida för att ge fler förslag.

    Bild
    barn och föräldrar i hemmet

    Genom att helga sabbaten visar vi vår kärlek till Herren.

2 Moseboken 32:1–8; 19–24

Jag kan sätta Herren främst i mitt liv.

Medan Mose var på Sinai berg och talade med Herren, valde Israels barn att dyrka en guldstaty i stället för honom. Den här berättelsen kan påminna barnen du undervisar om att vi inte bör låta andra saker bli viktigare för oss än Herren.

Möjliga aktiviteter

  • Gå snabbt igenom de tio budorden med barnen och betona de två första (se 2 Mos. 20:3–6). Använd ”De tio budorden” (i Berättelser ur Gamla testamentet) för att återge berättelsen från 2 Mos. 32:1–8, 19–24. Låt om möjligt barnen hjälpa dig återge berättelsen. Hjälp barnen förstå vad israeliterna gjorde fel i den här berättelsen (du kanske vill påminna barnen om de två första av de tio budorden). Vad borde israeliterna ha gjort i stället?

  • Visa en bild på Jesus Kristus samt bilder av annat som barnen kan vilja ägna tid åt, som leksaker, spel och så vidare. Be barnen hitta bilden som visar det som borde vara allra viktigast för oss. Berätta för barnen hur du välsignas av att sätta Herren främst i ditt liv – också före annat som är gott.

2 Moseboken 33:11

Herren talade med Mose ansikte mot ansikte.

Efter att Mose hade förstört guldkalven ”[talade Herren] med Mose ansikte mot ansikte, som när en man talar med en annan”. Att veta detta kan bygga upp barnens tro på att Herren är en verklig person som älskar dem.

Möjliga aktiviteter

  • Berätta för barnen hur det känns för dig när du pratar med en god vän och fråga dem hur de känner sig. Läs första meningen i 2 Moseboken 33:11 för dem. Fråga barnen hur de tror att profeten Mose kände sig. Berätta för barnen om tillfällen då du har känt dig nära Herren, även om du inte såg honom med dina ögon.

  • Sjung en sång tillsammans som uttrycker hur vår himmelske Fader eller Jesus känner för oss, såsom ”Jesus är vår käre vän” (Barnens sångbok, s. 37). Visa bilder av Frälsaren när han visar andra kärlek (se Evangeliebilder, nr 36, 41–43, 46–47). Uppmuntra barnen att berätta hur de känner för sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

2 Moseboken 31:12–17

Att helga sabbaten är ett tecken på min kärlek till Herren.

Att hålla sabbatsdagen helig kan vara enklare – och mer glädjefyllt – för barnen när de förstår att det är ett tecken på deras hängivenhet till Herren.

Möjliga aktiviteter

  • Ställ några frågor till barnen för att hjälpa dem förstå vad ett tecken är – till exempel: ”Vilka tecken hjälper dig veta att våren är på väg eller att du håller på att bli förkyld?” Be dem läsa 2 Moseboken 31:13, 16–17 och hitta ordet ”tecken”. Vad sa Herren är ett tecken mellan oss och honom? Varför är detta tecken så viktigt?

  • Be barnen turas om att förklara varför de väljer att helga sabbaten. Videor som ”Sabbatsdagen är till för dig” [The Sabbath Is for You] eller ”På min heliga dag – Helga sabbatsdagen” [Upon My Holy Day—Honoring the Sabbath] (JesuKristiKyrka.org) kan vara till hjälp.

  • Uppmana barnen att skriva ner allt de kan tänka på som de kan göra på söndagar för att visa Herren att de älskar honom. Uppmuntra dem att dela med sig av något från sina listor. Uppmana barnen att ta med sig listorna hem, berätta om dem för sina familjer och använda dem när de behöver förslag på vad de kan göra på sabbatsdagen.

2 Moseboken 32:1–8; 19–24

Jag kan sätta Herren främst i mitt liv.

Ett budskap från berättelsen i 2 Moseboken 32 är vikten av att hålla de två första av de tio budorden – att inte dyrka någon annan eller något annat än Herren.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen berätta vad de vet om berättelsen om när Aron smidde guldkalven som israeliterna dyrkade. Om de behöver hjälp kan du hänvisa till 2 Moseboken 32:1–8, 19–24 eller återge berättelsen ”De tio budorden” (i Berättelser ur Gamla testamentet). Varför var det fel av israeliterna att dyrka en avgud? (Du kan hänvisa barnen till de två första av de tio budorden i 2 Moseboken 20:3–6.)

  • Hjälp barnen tänka på saker som människor kan frestas att dyrka i stället för Herren – saker som för vår uppmärksamhet bort från honom. Be dem sedan berätta om saker som hjälper dem fokusera på Frälsaren och dyrka honom.

2 Moseboken 32:1–5, 21–24

Jag kan stå för rättfärdighet.

När israeliterna sa till Aron att göra en guldkalv gick han med på det, trots att det var fel (se 5 Mos. 9:20). Fundera över hur du kan uppmuntra barnen att stå för rättfärdighet, även när andra pressar dem att inte göra det.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen läsa 2 Moseboken 32:1–5, 21–24 enskilt eller två och två, och berätta vad de tycker att Aron skulle ha gjort när israeliterna bad honom göra en guldkalv. Hur kunde Aron ha hjälpt folket?

  • Hjälp barnen tänka på situationer som de kan ställas inför när andra människor ber dem göra något som de vet är fel. Be barnen ge varandra förslag på vad de kan göra i dessa situationer.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmana barnen att berätta för sina familjer om några av de förslag som de har hört i dag om att hålla sabbatsdagen helig.

Förbättra vår undervisning

Uppmuntra barnen att bära vittnesbörd. De frågor du ställer kan uppmuntra barnen att berätta hur de känner för Frälsaren och hur de har välsignats av att leva efter evangeliet. När de gör det så bär de ett vittnesbörd. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 1132.)

Skriv ut