Gamla testamentet 2022
2–8 maj. 2 Moseboken 35–40; 3 Moseboken 1; 16; 19: ”Helgad åt HERREN”


”2–8 maj. 2 Moseboken 35–40; 3 Moseboken 1; 16; 19: ’Helgad åt HERREN’”, Kom och följ mig – för Primär: Gamla testamentet 2022 (2021)

”2–8 maj. 2 Moseboken 35–40; 3 Moseboken 1; 16; 19”, Kom och följ mig – för Primär: 2022

Bild
São Paulo tempel, Brasilien

2–8 maj

2 Moseboken 35–40; 3 Moseboken 1; 16; 19

”Helgad åt HERREN”

Tänk på barnen du undervisar när du studerar skrifterna under bön den här veckan. Den Helige Anden kan hjälpa dig veta vilka sanningar de behöver lära sig och hur du kan lära dem dessa sanningar.

Skriv ner dina intryck

Bild
Ikonen Dela

Uppmuntra till delaktighet

Lägg namnet på vart och ett av barnen i en behållare. Be ett barn plocka upp ett av namnen och be barnet vars namn dragits att berätta något som han eller hon har lärt sig nyligen i Gamla testamentet. Prata med barnen om hur de saker de lär sig hjälper dem komma närmare Jesus Kristus. Fortsätt tills alla har fått tillfälle att berätta något.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: yngre barn

2 Moseboken 36:1

Jag kan hjälpa till med Herrens verk.

Små barn har gåvor som de kan använda för att bidra till Herrens verk på jorden. Hur kan du hjälpa barnen känna en önskan att berätta vad Herren har gett dem?

Möjliga aktiviteter

  • Läs 2 Moseboken 36:1 för barnen och be dem lyssna efter sådant som Herren gav till Besalel och Oholiab för att hjälpa dem bygga ”helgedomen” (tabernaklet). Berätta för varje barn om en gåva som han eller hon har (det kan hjälpa att fråga deras föräldrar). Vittna om att Gud har ”utrustat” alla sina barn med gåvor.

  • Berätta för barnen varför du vill hjälpa till med Herrens verk. Hjälp dem tänka på hur de också kan hjälpa till (som att lära sig om en förfader, berätta för någon om Jesus eller tjäna en familjemedlem). Skriv deras förslag på papperslappar, lägg dem i en behållare och be varje barn välja en och utföra handlingen som står på papperslappen.

2 Moseboken 40:17–34

Jag kan känna Guds närhet på heliga platser.

Herren befallde Israels barn att bygga tabernaklet så att han skulle kunna ”bo mitt ibland dem” (2 Mos. 25:8). Du kan hjälpa barnen lära sig om de heliga platser som Gud har gett oss i dag för att hjälpa oss känna hans närhet.

Möjliga aktiviteter

  • Visa en bild av det forntida tabernaklet (se veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). Be barnen hitta olika delar av tabernaklet på bilden, som ljusstaken eller altarna, och förklara att dessa saker var till för att hjälpa israeliterna tänka på Herren (för mer information om tabernaklet, se 2 Mos. 40:17–34). Vilka heliga platser har vi i dag som hjälper oss tänka på Herren?

  • Visa en bild av ett tempel och läs 2 Moseboken 25:8 för barnen. Förklara att i vår tid har Gud gett oss heliga platser där vi kan vara nära honom. Hjälp barnen göra en lista på några av dessa platser. Fråga barnen hur de känner sig när de tänker på dessa heliga platser. Berätta för dem att vi kan också känna oss nära Gud när vi ber, oavsett var vi är.

  • Gör färdig aktivitetssidan med barnen. När du gör det kan du sjunga en sång med dem om templet, som till exempel ”Jag längtar så till templet” (Barnens sångbok, s. 99).

    Bild
    Roms tempel, Italien

    I likhet med det forntida tabernaklet leder templet oss till Frälsaren.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran: äldre barn

2 Moseboken 35:20–29; 36:1

Gud har gett mig gåvor så att jag kan hjälpa till med hans verk.

Var och en av vår himmelske Faders barn kan bidra med något till hans verk. De barn du undervisar kan behöva din hjälp att förstå hur de kan använda sina gåvor för att hjälpa till med Guds verk.

Möjliga aktiviteter

  • Visa en bild av tabernaklet (se veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). Fråga barnen vilka material som kan ha behövts för att bygga tabernaklet. Läs 2 Moseboken 35:20–29 med barnen och be dem lyssna efter hur materialet som behövdes gavs. Vittna om att varje barn har något att bidra med till Herrens verk.

  • Be barnen läsa 2 Moseboken 36:1 för att få veta vad Herren gav till dem som kallades att hjälpa till att bygga tabernaklet. Låt barnen berätta vad de tycker att Herren har gett dem för att de ska kunna hjälpa till att bygga hans rike (ge förslag om det behövs). Hur kan vi använda dessa saker för att vara till nytta och glädje för andra?

2 Moseboken 40:17–33

Jag kan bli mer som Jesus Kristus och vår himmelske Fader.

Tabernaklet gav inte bara Israels barn möjligheten att ha Guds närhet med sig, det lärde dem också om sådant de kunde göra för att bli mer som Gud.

Möjliga aktiviteter

  • Be barnen använda 2 Moseboken 40:17–33 för att hitta saker som fanns i tabernaklet och hitta några av dem i en bild av det forntida tabernaklet (se veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer). Låt barnen rita egna bilder av tabernaklet. Prata om hur varje del av tabernaklet kunde undervisa om Frälsaren eller vår himmelske Fader. Vittnesbördets ark kan till exempel påminna oss om Guds bud, altaret kan påminna oss om Jesu Kristi offer, ljusstaken kan påminna oss om att Frälsaren är världens ljus och så vidare.

  • Be barnen läsa 2 Moseboken 25:8 för att ta reda på varför Herren ville att Israels barn skulle bygga en ”helgedom” (eller tabernakel). Hjälp barnen göra en lista på platser och situationer där vi kan känna Herrens närhet. Hur kan dessa platser hjälpa oss bli mer som vår himmelske Fader och Jesus Kristus?

3 Moseboken 1:1–4

Genom Jesu Kristi försoning kan jag få förlåtelse.

De djuroffer som utfördes i Gamla testamentet var till för att lära Israels barn om den förlåtelse som blev möjlig genom Jesu Kristi försoning.

Möjliga aktiviteter

  • Visa bilder på Frälsaren i Getsemane och på korset (se Evangeliebilder, nr 5657). Förklara att Herren befallde Israels barn att göra offer för att lära dem att de kunde få förlåtelse för sina synder genom Jesu Kristi försoning. Läs 3 Moseboken 1:1–4 med barnen och be dem lyssna efter ord eller meningar som påminner dem om Jesu Kristi offer.

  • Visa en bild på Jesus Kristus när han besökte folket i Amerika (såsom Evangeliebilder, nr 82). Förklara att efter Jesu Kristi korsfästelse och uppståndelse undervisade han folket i Amerika om varför de inte längre behövde offra djur. Läs 3 Nephi 9:19–20 tillsammans och fråga barnen vad vi befalls att offra i stället. Vad betyder det att offra ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande? Föreslå att de söker i ”Förkrossat hjärta” i Handledning för skriftstudier (skrifterna.JesuKristiKyrka.org) för att få hjälp med den frågan. Uppmana dem att fundera på hur de kan ge ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande till Herren.

Bild
Ikonen Inlärning

Uppmuntra till lärande i hemmet

Uppmana barnen att fråga sin himmelske Fader den här veckan hur han vill att de ska bidra till hans verk i sin familj.

Förbättra vår undervisning

Led barnen till vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Ditt främsta mål bör vara att hjälpa barnen du undervisar att stärka sin tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Vad kan du göra för att hjälpa dem förstå hur de kan få hjälp att bli mer som Fadern och Sonen när de efterlever evangeliets sanningar?

Skriv ut