Gamla testamentet 2022
25 april–1 maj. 2 Moseboken 24; 31–34: ”Min närvaro ska gå med dig”


”25 april–1 maj. 2 Moseboken 24; 31–34: ’Min närvaro ska gå med dig’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”25 april–1 maj. 2 Moseboken 24; 31–34”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
Jehova visar sig för Mose och Israels äldste

Illustration av Jehova som visar sig för Mose och 70 av Israels äldste, av Jerry Harston

25 april–1 maj

2 Moseboken 24; 31–34

”Min närvaro ska gå med dig”

Alla meningsfulla principer i skrifterna kan inte betonas i de här lektionsförslagen. Lyssna till Anden för att få hjälp med att fokusera på de sanningar du behöver.

Skriv ner dina intryck

Det fanns anledning att hoppas på att Israels barn skulle förbli trofasta mot Gud efter att han uppenbarat sin lag för dem (se 2 Mos. 20–23). Fastän de tidigare hade klagat och vacklat slöt de det här förbundet när Mose läste upp lagen vid foten av berget Sinai: ”Allt som HERREN har sagt vill vi göra och lyda” (2 Mos. 24:7). Gud kallade sedan upp Mose på berget och sa åt honom att bygga ett tabernakel så ”att jag kan bo mitt ibland dem” (2 Mos. 25:8; se kap. 25–30).

Men samtidigt som Mose var på toppen av berget och fick veta hur israeliterna kunde ha Guds närvaro hos sig, befann sig israeliterna längst ner vid bergets fot och höll på med att tillverka en guldkalv att tillbe i stället. De hade just lovat att ”inte ha andra gudar”, men de hade ”redan vikit av” från Guds bud (2 Mos. 20:3; 32:8; se även 2 Mos. 24:3). Det var en överraskande vändning, men vi vet av erfarenhet att tro och förpliktelse ibland kan övervinnas av otålighet, rädsla eller tvivel. När vi söker Herrens närvaro i våra liv är det uppmuntrande att veta att Herren inte gav upp hoppet om det forntida Israel och att han inte ger upp hoppet om oss – för han är ”en barmhärtig och nådig Gud, sen till vrede och stor i nåd och sanning” (2 Mos. 34:6).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

2 Moseboken 24:1–11

Mina förbund visar min villighet att lyda Guds lag.

När du läser i 2 Moseboken 24:3–8 om hur israeliterna slöt förbund att lyda Guds lag, kommer du kanske att tänka på de förbund som du har ingått med Gud. Israels förbund innefattade ritualer som skiljer sig från det som Gud kräver i dag, men du lägger kanske märke till några likheter, särskilt om du betraktar de eviga sanningar som de här ritualerna symboliserar.

Vers 4, 5 och 8 nämner till exempel ett altare, djuroffer och blod. Vad kan dessa saker symbolisera och vilket samband har de med dina förbund? Hur kan dina förbund hjälpa dig göra ”allt som HERREN har sagt” (v 7)?

Se även Mose 5:4–9; Becky Craven, ”Noggrant eller slarvigt”, Liahona, maj 2019, s. 9–11.

2 Moseboken 32–34

Synd är att vända sig bort från Gud, men han erbjuder en väg tillbaka.

Genom att begrunda hur israeliterna så snabbt ”drar fördärv över sig” (2 Mos. 32:7) genom att bryta sina förbund kan vi undvika liknande misstag. När du läser 2 Moseboken 32:1–8, försök då föreställa dig att du är i israeliternas situation – du befinner dig i vildmarken, Mose har varit borta i 40 dagar, du vet inte om eller när han ska komma tillbaka och du har en konfrontation med kananeerna över det utlovade landet framför dig (se även 2 Mos. 23:22–31). Varför tror du att israeliterna ville ha en gyllene avgud? Varför var israeliternas synd så allvarlig? De här verserna får dig kanske att fundera över hur du kan frestas att lita på någon eller något annat än Frälsaren. Finns det något du känner dig inspirerad att göra så att du mer fullständigt kan sätta Gud främst i ditt liv? Vad är inspirerande för dig med Moses vädjan till Herren i 2 Moseboken 33:11–17?

Även om israeliternas synd var allvarlig innehåller den här berättelsen också ett budskap om Guds barmhärtighet och förlåtelse. Vad lär du dig av 2 Moseboken 34:1–10 om Frälsaren? Hur påminner Moses handlingar till förmån för israeliterna dig om vad Jesus Kristus gjorde för alla människor? (Se 2 Mos. 32:30–32; Mosiah 14:4–8; 15:9; L&F 45:3–5.)

Joseph Smiths översättning, 2 Moseboken 34:1–2 (i Handledning för skriftstudier)

Vad var skillnaden mellan de två uppsättningar av stentavlor som Mose gjorde?

När Mose kom ner från berget hade han med sig lagen som skrivits på stentavlor. Efter att ha upptäckt att israeliterna hade brutit sitt förbund, slog Mose sönder stentavlorna (se 2 Mos. 31:18; 32:19). Senare befallde Gud Mose att hugga ut nya stentavlor och ta dem tillbaka till berget. (Se 2 Mos. 34:1–4.) Joseph Smiths översättning, 2 Moseboken 34:1–2 (i Handledning för skriftstudier) förtydligar att den första uppsättningen stentavlor innefattade förordningarna i Guds ”heliga orden”, eller melkisedekska prästadömet. I den andra uppsättningen fanns ”ett köttsligt buds lag”. Det här var en lägre lag som förvaltades av ”det lägre prästadömet” (se L&F 84:17–27), som var avsett att förbereda israeliterna för den högre lagen och det högre prästadömet så att de mer fullständigt kunde inträda i Guds närhet.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

2 Moseboken 31:12–13, 16–17.Efter att ha läst de här verserna kan din familj kanske prata om president Russell M. Nelsons fråga om vårt uppträdande på sabbaten: ”Vilket tecken tänker du ge Herren för att visa din kärlek till honom?” (”Sabbaten är en lust och en glädje”, Liahona, maj 2015, s. 130). Er familj kan göra några skyltar som ni kan placera ut här och var i ert hem för att påminna er om hur ni ska visa kärlek till Herren på sabbaten. (Se även videosamlingen ”Sabbatsdagen – hemma” [Sabbath Day – At Home] [ChurchofJesusChrist.org].)

Bild
människor som går framför kyrkan

Genom att helga sabbaten visar vi vår kärlek till Herren.

2 Moseboken 32:1–8.För att hjälpa er familj prata om hur israeliterna vände sig bort från Gud skulle ni kunna göra en stig på golvet (eller hitta en i närheten av ert hem). När familjemedlemmarna går på stigen kan de prata om frestelser vi ställs inför som kan få oss att ”[vika] av från den väg som [Herren] befallde dem att gå”. Hur kan vi hålla oss kvar på stigen? Om vi avvikit från stigen, hur kan vi då komma tillbaka till den? Hur hjälper Frälsaren oss?

2 Moseboken 32:26.Efter att ha kommit på israeliterna med att dyrka en avgud ropade Mose: ”Alla som tillhör HERREN ska komma hit till mig!” Hur visar vi att vi tillhör Herren?

2 Moseboken 33:14–15.Familjemedlemmarna kan berätta om upplevelser när de har känt det som Gud lovade Mose: ”Min närvaro ska gå med dig och låta dig få ro.” Ni kan sjunga en psalm om vårt beroende av Gud, som till exempel ”Bliv kvar hos mig” (Psalmer, nr 100).

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Fädernas Gud, vi nu tillbedja digPsalmer, nr 42.

Förbättra vår undervisning

Inbjud Anden. Tänk på hur andlig musik, konst och uttryck för kärlek påverkar den andliga atmosfären i ditt hem när du undervisar din familj (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 15).

Bild
Mose slår sönder stentavlorna

Tillbedjan av kalven, av W. C. Simmonds

Skriv ut