Vanha testamentti 2022
30. toukokuuta – 5. kesäkuuta. Tuomarien kirja 2–4; 6–8; 13–16: Herra lähetti heille pelastajan


”30. toukokuuta – 5. kesäkuuta. Tuomarien kirja 2–4; 6–8; 13–16: Herra lähetti heille pelastajan”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Vanha testamentti 2022, 2021

”30. toukokuuta – 5. kesäkuuta. Tuomarien kirja 2–4; 6–8; 13–16”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2022

Kuva
Debora ja sotajoukot

Kuva Deborasta johtamassa Israelin sotajoukkoja, © Lifeway Collection / goodsalt.com-sivuston luvalla

30. toukokuuta – 5. kesäkuuta

Tuomarien kirja 2–4; 6–8; 13–16

Herra lähetti heille pelastajan

Pyhät kirjoitukset todistavat Jeesuksesta Kristuksesta. Pohdi, kuinka Tuomarien kirjasta lukemasi kertomukset auttavat sinua pääsemään lähemmäksi Häntä.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Me kaikki tiedämme, millaista on tehdä virhe, tuntea pahaa mieltä siitä ja sitten tehdä parannus ja päättää muuttaa tapojamme. Mutta joissakin tilanteissa unohdamme aiemman päätöksemme ja kun kohtaamme kiusauksen, me saatamme huomata tekevämme virheen uudelleen. Tämä murheellinen kaava on tyypillinen esimerkki israelilaisten kokemuksista, joita kuvataan Tuomarien kirjassa. Kanaanilaisten – jotka heidän olisi pitänyt ajaa pois maasta – uskonkäsitykset ja palvontamenot vaikuttivat israelilaisiin, ja nämä rikkoivat Herran kanssa tekemänsä liitot ja kääntyivät pois Jumalan palvelemisesta. Sen seurauksena he menettivät Hänen suojelunsa ja joutuivat vankeuteen. Ja silti joka kerta kun näin tapahtui, Herra antoi heille mahdollisuuden tehdä parannus ja lähetti heille pelastajan, sotilasjohtajan, jota nimitettiin tuomariksi. Kaikki Tuomarien kirjan tuomarit eivät olleet vanhurskaita, mutta jotkut heistä osoittivat suurta uskoa pelastaessaan israelilaiset ja palauttaessaan heidät liittosuhteeseen Herran kanssa. Nämä kertomukset muistuttavat meille, että olipa mikä tahansa johtanut meidät pois Jeesuksen Kristuksen luota, niin Hän on Israelin Lunastaja ja aina halukas pelastamaan meidät ja ottamaan meidät takaisin luokseen.

Katso yleiskatsaus Tuomarien kirjaan Pyhien kirjoitusten oppaan hakusana-artikkelissa ”Tuomarien kirja”.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Tuom. 2:1–19; 4:1–16

Herra tarjoaa pelastusta, kun kuljen harhaan.

Tuomarien kirja voi olla meille varoituksena: senkin jälkeen kun olemme elämässämme kokeneet Herran voimaa, niin aina on mahdollista langeta pois. Kirja voi kannustaa myös niitä, jotka lankeavat pois, sillä Herra tarjoaa tien takaisin. Esimerkiksi kun luet jakeita Tuom. 2:1–19, pane merkille, mitkä teot johtivat israelilaiset pois Herran luota ja kuinka Herra pelasti heidät. Mitä nämä jakeet opettavat sinulle Herrasta? Mitä voit tehdä pysyäksesi johdonmukaisemmin uskollisena Hänelle?

Kauttaaltaan Tuomarien kirjassa toistuu kapinoinnin, murheen ja pelastumisen kaava (ks. erityisesti luvut 3, 4, 6 ja 13). Kun luet Tuomarien kirjaa, pohdi, mitä tuomarit tekivät pelastaakseen Israelin ja kuinka Vapahtaja auttaa sinua, kun sinä tarvitset pelastamista.

Yksi huomionarvoinen esimerkki henkilöstä, joka auttoi Israelin pelastamisessa, on Debora. Lue hänestä jakeista Tuom. 4:1–16 ja huomaa, millainen vaikutus hänellä oli ympärillään oleviin ihmisiin. Mitkä Deboran sanat tai teot osoittavat sinulle, että hän uskoi Herraan? Jakeessa 14 Debora sanoi: ”Tiedäthän, että Herra itse kulkee sinun edelläsi!” Mitähän Debora sillä tarkoitti?

Katso myös Alma 7:13; OL 84:87–88.

Tuom. 2:13

Keitä olivat Baal ja Astarte?

Baal oli kanaanilainen myrskyn jumala, ja Astarte oli kanaanilainen hedelmällisyyden jumalatar. Näiden kahden jumalan palvonta osoittaa, kuinka tärkeää maan ja kansan hedelmällisyys oli kanaanilaisille. Tavat, joilla ihmiset palvoivat näitä ja muita epäjumalia – kuten ajoittain seksuaalinen moraalittomuus ja lasten uhraaminen – olivat Herralle erityisen vastenmielisiä.

Tuom. 6–8

Herra voi tehdä ihmeitä, kun luotan Hänen teihinsä.

Jotta saamme elämäämme Herran ihmeitä, meidän täytyy luottaa Hänen teihinsä – silloinkin kun Hänen tiensä tuntuvat epätavallisilta. Kertomus Gideonista luvuissa Tuom. 6–8 on hyvä esimerkki tästä. Kuinka Herra teki epätodennäköisen ihmeen, kun Gideonin sotajoukko kukisti midianilaiset? Mitä arvelet Herran yrittävän opettaa sinulle? Kuinka olet nähnyt Herran tekevän työtään tavoilla, jotka tuntuvat epätodennäköisiltä?

Katso myös Russell M. Nelson, ”Jumalalle ei mikään ole mahdotonta”, Valkeus, heinäkuu 1988, s. 30–32.

Tuom. 13–16

Vahvuus tulee uskollisuudesta Jumalan kanssa solmimilleni liitoille.

Simson menetti sekä fyysisen voimansa että hengellisen voimansa, koska hän rikkoi Jumalan kanssa solmimansa liitot, myös ne, jotka koskivat nimenomaan nasiireja. (Tietoa nasiireista on kohdissa 4. Moos. 6:1–6; Tuom. 13:7.) Kun luet kertomusta Simsonista luvuista Tuom. 13–16, pohdi jokaista solmimaasi liittoa. Kuinka sinua on siunattu voimalla, koska olet pitänyt nuo liitot? Mitä sellaista opit Simsonin tarinasta, mikä innoittaa sinua pysymään uskollisena liitoillesi Jumalan kanssa?

Kuva
Simson työntää pilareita

Simson kaataa pilarit, James Tissot ja muut

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

Tuom. 2:10.Joosuan kuoleman jälkeen israelilaisten seuraava sukupolvi ei enää totellut Herraa. Puhukaa perheenne kanssa siitä, kuinka he voivat pitää mielessään Herran ja teot, joita Hän on tehnyt heidän hyväkseen. Kuinka varmistatte, että tämä tieto säilyy tuleville sukupolville?

Tuom. 3:7–10.Näissä jakeissa esitetään yhteenveto mallista, joka toistuu usein eri puolilla Tuomarien kirjaa. Kun perheenne jäsenet lukevat näitä jakeita, he voisivat mainita, mitä tekemällä Israel kulki harhaan Herran luota ja mitä Herra teki pelastaakseen heidät. Mikä saattaa saada meidät unohtamaan Herran? Kuinka Hän voi pelastaa meidät? Kuinka voimme johdonmukaisemmin olla uskollisia Hänelle?

Tuom. 6:13–16, 25–30.Gideon osoitti suurta rohkeutta ollessaan kuuliainen Herralle, vaikka hänen tekonsa eivät olleetkaan suosittuja. Mitä sellaista Herra on pyytänyt meitä tekemään, mistä muut eivät ehkä ole samaa mieltä? Kuinka Herran sanat Gideonille jakeissa 13–16 voivat innoittaa meitä tekemään oikein?

Tuom. 7.Voisiko roolileikki tai jokin muu luova toiminta auttaa perhettänne oppimaan tässä luvussa kuvatun Gideonin sotajoukon kokemuksen pohjalta? Kuinka Herran sanat tässä luvussa (ks. esim. jakeet 2 ja 15) voivat soveltua omaan elämäämme?

Tuom. 13:5.Simsonin liitot Herran kanssa antoivat voimaa hänelle, aivan kuten meidän liittomme antavat voimaa meille. Perheestänne voisi olla hauskaa tehdä kuntoharjoitteita ja keskustella siitä, kuinka ne harjoitteet voivat auttaa meitä tulemaan vahvoiksi. Mitä voimme tehdä tullaksemme hengellisesti vahvemmiksi? Perheenjäsenet voisivat saada ideoita lukemalla Moosia 18:8–10; OL 20:77, 79. Kuinka liittojemme pitäminen antaa meille hengellistä voimaa?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”On Vapahtaja Israelin”, MAP-lauluja, 5.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Toimi oppimasi mukaan. Kun opiskelet, kysy itseltäsi, kuinka voit soveltaa oppimaasi käytäntöön, ja sitoudu sitten tekemään niin. Anna Hengen opastaa sinua. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 35.)

Kuva
Gideon ja sotajoukko

Gideonin sotajoukko, Daniel A. Lewis

Tulosta