Vanha testamentti 2022
30. toukokuuta – 5. kesäkuuta. Tuomarien kirja 2–4; 6–8; 13–16: Herra lähetti heille pelastajan


”30. toukokuuta – 5. kesäkuuta. Tuomarien kirja 2–4; 6–8; 13–16: Herra lähetti heille pelastajan”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”30. toukokuuta – 5. kesäkuuta. Tuomarien kirja 2–4; 6–8; 13–16”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
Debora ja sotajoukot

Kuva Deborasta johtamassa Israelin sotajoukkoja, © Lifeway Collection / goodsalt.com-sivuston luvalla

30. toukokuuta – 5. kesäkuuta

Tuomarien kirja 2–4; 6–8; 13–16

Herra lähetti heille pelastajan

Luvuissa Tuom. 2–4; 6–8; 13–16 on monia innoittavia kertomuksia. Pohdi, kuinka voit hyödyntää näitä kertomuksia auttaaksesi lapsia pääsemään lähemmäksi Vapahtajaa ja tuntemaan halua seurata Häntä.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Pyydä jokaista lasta kertomaan pyhistä kirjoituksista jokin kertomus, josta he ovat kuulleet viime aikoina. Pyydä heitä sitten kertomaan, mitä he oppivat näiden kertomusten pohjalta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

Tuom. 3:9

Jeesus Kristus on minun Vapahtajani.

Kun israelilaiset rukoilivat Herraa, Hän lähetti heille pelastajan. Auta lapsia ymmärtämään, että Jeesus Kristus on pelastaja, jonka Jumala on lähettänyt meille.

Mahdollisia toimintoja

  • Selitä lapsille, että kun israelilaiset lakkasivat pitämästä Jumalan käskyjä, he menettivät Hänen varjelunsa ja heidän vihollisensa kukistivat heidät. Lue jakeen Tuom. 3:9 lause ”israelilaiset huusivat avukseen Herraa”. Mitä israelilaiset tekivät, kun he tarvitsivat apua? Kerro jostakin tilanteesta, jolloin rukoilit apua ja Jumala vastasi rukoukseesi.

  • Lue jakeesta Tuom. 3:9 lause ”Herra lähetti heille [pelastajan]” ja pyydä lapsia toistamaan se kanssasi muutaman kerran. Selitä, että pelastaja on henkilö, joka pelastaa meidät. Näytä lapsille muutamia kuvia ihmisistä, mukaan lukien kuva Jeesuksesta Kristuksesta, ja pane ne lattialle kuvapuoli alaspäin. Anna lasten vuorotellen kääntää kuvia ja etsiä kuva Jeesuksesta sekä näyttää sitä. Todista, että Jeesus Kristus on pelastaja eli Vapahtaja, jonka Jumala on lähettänyt pelastamaan meidät synnistä ja kuolemasta.

Kuva
Gideon ja sotajoukko

Gideon luotti Herraan. © Lifeway Collection / goodsalt.com-sivuston luvalla

Tuom. 6:11–16; 7:1–8

Herra voi käyttää pieniä asioita suuren työn tekemiseen.

Gideon piti itseään vähäpätöisenä ja merkityksettömänä, mutta Jumala näki hänen olevan ”urhea soturi” (Tuom. 6:12). Auta lapsia ymmärtämään, että vaikka he tuntevat olevansa pieniä, Jumala voi toimia heidän välityksellään ja tehdä tärkeitä asioita (ks. Alma 37:6–7).

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro lapsille, että Herra tarvitsi jonkun avukseen pelastamaan Israelin tämän vihollisilta, midianilaisilta, ja Hän valitsi Gideonin. Lue lapsille Tuom. 6:15 ja kysy heiltä, miksi Gideon ei tuntenut voivansa tehdä sitä, mitä Herra halusi. Lue jae 16 ja kysy heiltä, kuka Herran sanojen mukaan auttaisi Gideonia. Kerro lapsille tilanteesta, jolloin Herra on pyytänyt, että teet jotakin vaikeaa Häntä palvellaksesi, ja olet tuntenut, että Hän on ollut sinun kanssasi.

  • Laita näkyville kuvia lapsista tai nuorista tekemässä suurenmoisia asioita Jumalan palveluksessa (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 19, 23, 90, 102) tai kerro esimerkeistä, joita olet nähnyt. Auta lapsia miettimään, millä tavoin he voivat osallistua Jumalan työhön, ja pyydä heitä piirtämään kuva siitä, kun he itse tekevät näitä asioita.

  • Opeta tämän viikon tehtäväsivun avulla lapsille, kuinka Herra pienensi israelilaisten sotajoukkoa, jotta israelilaiset tietäisivät, että Hänen voimansa oli pelastanut heidät heidän vihollisiltaan. Kerro esimerkkejä pienistä asioista, joista muodostuu suuri työ, kuten mehiläiset keräävät mettä valmistaakseen hunajaa. Lausu todistuksesi siitä, että Jumala voi auttaa meitä tekemään suuren työn silloinkin kun tunnemme olevamme pieniä.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

Tuom. 3:7–9, 12–15

Jeesus Kristus on minun Pelastajani.

Luvussa Tuom. 3 kuvaillaan kierrettä, jonka avulla voit opettaa lapsille, että Jumala pelastaa meidät synnistä Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen avulla.

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita taululle seuraavaa: ”rikkoivat”, ”huusivat avukseen Herraa” ja ”lähetti heille [pelastajan]”. Pyydä muutamia lapsia etsimään nämä ilmaukset jakeista Tuom. 3:7–9 ja pyydä muita lapsia etsimään ne jakeista Tuom. 3:12–15. Selitä lapsille, että Tuomarien kirjassa yhä uudestaan israelilaiset ”rikkoivat” Herraa vastaan. Sitten kun heidän vihollisensa hyökkäsivät, he ”huusivat avukseen Herraa”, ja Herra ”lähetti heille [pelastajan]” heidän avukseen. Mitä me opimme Herrasta tämän kierteen pohjalta?

  • Laulakaa yhdessä jokin laulu, joka auttaa lapsia ymmärtämään, että Jeesus Kristus on heidän Lunastajansa ja pelastajansa, kuten ”Hän antoi Poikansa” (Lasten laulukirja, s. 20–21). Pyydä lapsia kertomaan ajatuksiaan siitä, mitä Vapahtaja on tehnyt pelastaakseen meidät synnistä, koettelemuksista, murheesta ja kuolemasta.

Tuom. 4:1–15

Voin olla uskollinen Herralle, vaikka muut eivät olisikaan.

Vaikka monet israelilaiset lankesivat pois Herran luota, jotkut pysyivät uskollisina Hänelle ja pystyivät auttamaan monia palaamaan vanhurskauteen. Kuinka voit kannustaa lapsia pysymään uskollisina Herralle riippumatta siitä, mitä muut tekevät?

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro lapsille, että aikana, jolloin israelilaiset olivat olleet jumalattomia, eräs vanhurskas nainen nimeltä Debora ja israelilaisten sotajoukon päällikkö Barak vapauttivat Israelin sen vihollisten käsistä (ks. Tuom. 4:1–15). Lukekaa yhdessä Tuom. 4:14, ja pyydä lapsia etsimään jotakin, mitä Debora sanoi ja mikä osoittaa, että hänellä oli vahva usko Herraan. Pyydä heitä sitten lukemaan OL 84:88 ja etsimään periaate, joka on myös jakeessa Tuom. 4:14. Kannusta heitä kertomaan, mitä heidän mielestään tarkoittaa Herran lupaus ”minä käyn teidän kasvojenne edellä”.

  • Laulakaa jokin käskyjen noudattamisesta kertova laulu, kuten ”Oikein tee” (MAP-lauluja, 156) tai ”Valitse oikein” (Lasten laulukirja, s. 82–83). Kuinka voimme puolustaa vanhurskautta ja noudattaa käskyjä silloinkin, kun muut ympärillämme eivät tee niin?

Tuom. 7

Jumalan tavat poikkeavat maailman tavoista.

Herra pyysi Gideonia tekemään asioita, joita tämä ei luultavasti tuolloin ymmärtänyt. Mikä hänen kertomuksessaan innoittaa sinua? Kuinka tunnet sen voivan siunata opettamiasi lapsia?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia kuvittelemaan, että heidän pitäisi koota yhteen sotajoukko lähteäkseen taisteluun. Kuinka monta ihmistä he haluaisivat sotajoukkoonsa? Pyydä lapsia jakeiden Tuom. 7:4–7 pohjalta näyttelemään, kuinka Herra auttoi Gideonia valitsemaan sotajoukon, joka vapauttaisi Israelin midianilaisten käsistä. Miksi Herra halusi Gideonin sotajoukon olevan niin pieni? (Ks. Tuom. 7:2.) Miksi Herran käskyn noudattaminen on mahtanut olla vaikeaa Gideonille ja tämän sotajoukolle? Pyydä lapsia kertomaan kokemuksista, jolloin he ovat oppineet luottamaan Herraan, vaikka se on ollut vaikeaa.

  • Kehota lapsia piirtämään kuvat miekasta, kilvestä, torvesta, soihdusta ja ruukusta. Kysy lapsilta, minkä näistä esineistä he ottaisivat mukaansa taisteluun. Pyydä heitä lukemaan Tuom. 7:16 saadakseen selville, mitä Gideonin sotajoukko otti mukaansa. Miksi olisi vaatinut rohkeutta tehdä niin? Lukekaa yhdessä Tuom. 7:19–21 ja ottakaa selville, kuinka sotajoukko käytti torvia ja ruukkuja midianilaisten kukistamiseen. Mitä opimme tämän kertomuksen pohjalta Herrasta?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Pyydä lapsia kertomaan jollekulle perheenjäsenelle jotakin, mitä he oppivat tänään ja mikä antaa heille halun pitää käskyt.

Näin kehitymme opettamisessa

Sovella toimintoja vastaamaan tarpeita. Älä pidä näitä oppimisehdotuksia ohjeina, joita sinun täytyy noudattaa. Käytä niitä pikemminkin ideoiden lähteenä, joka herättää henkilökohtaisen innoituksen, kun pohdit opettamiesi lasten tarpeita. Esimerkiksi joissakin tapauksissa saatat tuntea innoitusta soveltaa nuoremmille lapsille tarkoitettua toimintaa vanhemmille lapsille tai päinvastoin.

Tulosta