Vanha testamentti 2022
13.–19. kesäkuuta. 1. Samuel 8–10; 13; 15–18: ”Sota on Herran vallassa”


”13.–19. kesäkuuta. 1. Samuel 8–10; 13; 15–18: ’Sota on Herran vallassa’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”13.–19. kesäkuuta. 1. Samuel 8–10; 13; 15–18”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
nuori Daavid ja linko

Daavid ja Goljat, Steve Nethercott

13.–19. kesäkuuta

1. Samuel 8–10; 13; 15–18

”Sota on Herran vallassa”

Vaikka seuraavat toiminnat on nimetty joko nuoremmille tai vanhemmille lapsille, voit soveltaa mitä tahansa niistä vastaamaan opettamiesi lasten tarpeita.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Näytä kuvaa Daavidista ja Goljatista aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa. Pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät tästä kertomuksesta, ja esitä kysymyksiä, jotka auttavat heitä muistamaan niitä kertomuksen kohtia, jotka heiltä jäivät pois.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

1. Sam. 16:1–13

Herra tietää, mitä on sydämessäni.

Siitä kertominen, miten Herra kehotti Samuelia valitsemaan Daavidin kuninkaaksi, voi auttaa lapsia tietämään, että Herra tuntee meidät yksilöinä.

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro, kuinka Herra kertoi Samuelille, että Daavidista tulisi Israelin kuningas (ks. 1. Sam. 16:1–13). Samalla kun kerrot, voisit pyytää yhtä lasta esittämään Samuelia. Tämä lapsi voisi antaa paperikruunun toiselle lapselle, joka esittää Daavidia. Lausu todistuksesi siitä, että Herra tunsi Daavidin sydämen ja että Hän tuntee meistä jokaisen.

  • Kerro kokemus, jossa tunsit Herran olevan tietoinen sinusta. Laulakaa jokin laulu, jossa opetetaan, että Vapahtaja tuntee meidät ja rakastaa meitä, kuten ”Jeesus, lasten ystävä” (Lasten laulukirja, s. 37).

1. Sam. 17:10–54

Usko Jeesukseen Kristukseen voi auttaa minua olemaan rohkea.

Lapset samaistuvat helposti nuoreen Daavidiin, koska pienestä koostaan huolimatta hän voitti suuren haasteen. Auta heitä huomaamaan, että Daavidin rohkeuden ja voiman lähteenä oli hänen uskonsa Jeesukseen Kristukseen.

Mahdollisia toimintoja

  • Kertaa lasten kanssa kertomus Daavidista ja Goljatista (ks. ”Daavid ja Goljat”, julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia) ja anna heidän vuorotellen näytellä kertomus. Kehota Goljatia esittävää lasta sanomaan: ”Lähettäkää jo mies tänne, niin että pääsemme taistelemaan!” (1. Sam. 17:10.) Kehota Daavidia esittävää lasta sanomaan: ”Minä tulen sinua vastaan Herran Sebaotin nimessä” (1. Sam. 17:45). Todista, että kun meillä on uskoa Herraan, Hän auttaa meitä olemaan rohkeita kuten Daavid.

  • Näytä tämän viikon tehtäväsivun avulla, miten pitkä Goljat on saattanut olla verrattuna nuoreen poikaan kuten Daavid. Selitä, että Israelin sotajoukko pelkäsi Goljatia. Pyydä lapsia olemaan pelkäävinään. Näytä sitten kuvaa Jeesuksesta Kristuksesta ja kerro lapsille, että koska Daavid uskoi Herraan, hän pystyi olemaan rohkea. Pyydä heitä nousemaan ylös ja näyttämään rohkeilta.

  • Kehota lapsia marssimaan aivan kuin he olisivat Daavid, joka on menossa taistelemaan Goljatia vastaan, samalla kun he laulavat jotakin rohkeudesta kertovaa laulua, kuten ”Uskollisten laulu” (Lasten laulukirja, s. 85).

1. Sam. 18:1–4

Hyvät ystävät voivat olla minulle siunauksena.

Jonatanin ja Daavidin ystävyys on suurenmoinen esimerkki siunauksista, joita voi tulla hyvien ystävien ansiosta.

Mahdollisia toimintoja

  • Piirrä taululle kaksi hahmoa, joista toinen edustaa Daavidia ja toinen Jonatania. Lue lapsille jakeista 1. Sam. 18:1–4 muutamia lauseita, jotka tähdentävät rakkautta, jota nämä kaksi ystävystä tunsivat toisiaan kohtaan. Anna jokaiselle lapselle paperisydän ja kysy heiltä, kuinka he voivat osoittaa rakkautta ystävälle. Kun kukin lapsi mainitsee jonkin idean, kehota lasta kiinnittämään paperisydän taululle.

  • Kerro lapsille hyvästä ystävästä, joka auttaa sinua elämään evankeliumin mukaan tai vahvistamaan uskoasi Jeesukseen Kristukseen, ja pyydä lapsia kertomaan, kuka auttaa heitä. Pyydä lapsia esittämään, miten he tekevät jotakin mukavaa ystävälle.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

1. Sam. 8:6; 9:15–17; 10:1–24; 16:1–13

Ne, jotka palvelevat kirkossa, ovat Jumalan kutsumia.

Kertomukset siitä, miten Jumala valitsi Saulin ja Daavidin kuninkaiksi, voi auttaa luokkaasi ymmärtämään, miten ihmisiä kutsutaan palvelemaan kirkossa nykyään. Nämä kertomukset voivat vahvistaa uskoa siihen, että kutsumukset tulevat Jumalalta Hänen valtuutettujen palvelijoidensa välityksellä.

Kuva
Samuel voitelee Saulin

Kuva Samuelista voitelemassa Saulia, © Lifeway Collection / goodsalt.com-sivuston luvalla

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita erillisille paperiliuskoille seuraavat lauseet ja pyhien kirjoitusten viitteet: kansa halusi kuninkaan (1. Sam. 8:6); Herra kertoi Samuelille, että Saulista tulisi kuningas (1. Sam. 9:15–17); Samuel voiteli Saulin (1. Sam. 10:1); Samuel esitteli Saulin kansalle (1. Sam. 10:24). Pyydä lapsia lukemaan pyhien kirjoitusten kohdat ja laittamaan ne oikeaan järjestykseen.

  • Opetelkaa yhdessä viides uskonkappale. Kerro lapsille lyhyesti, kuinka sait tehtävän opettaa Alkeisyhdistyksessä. Kuinka tiedät, että Jumala on kutsunut sinut? Todista, että Jumala innoittaa johtajia kutsumaan ihmisiä palvelemaan.

1. Sam. 16:1–13

”Herra näkee sydämeen.”

On luonnollista tuomita eli arvostella muita sen perusteella, mitä näemme, mutta enemmän Jeesuksen kaltaiseksi tuleminen on myös sitä, että oppii katsomaan, kuten Hän katsoisi – ”näkemällä sydämeen” (ks. 1. Sam. 16:7).

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia kuvittelemaan, että heitä pyydettäisiin valitsemaan joku kuninkaaksi. Mitä ominaisuuksia he etsisivät? Lukekaa yhdessä 1. Sam. 16:6–7 ja ottakaa selville, mitä Herra sanoi Samuelille, kun tämä etsi uutta kuningasta Israelille. Mitä opimme Herran ohjeiden pohjalta?

  • Esitä havaintoesimerkki, joka havainnollistaa lapsille, että arviot, joita teemme ”ulkoisen olemuksen” perusteella (ks. jae 7), eivät ehkä ole oikeat. Voisit esimerkiksi näyttää heille ruokaa tai kirjan, jonka pakkaus tai kansipaperi ei vastaa sen todellista sisältöä. Mitä jae 1. Sam. 16:7 ja tämä havaintoesimerkki kertovat siitä, kuinka meidän tulee nähdä itsemme ja muut?

  • Kerro jokin kokemus, jossa opit, miksi sinun pitäisi ”katsoa sydämeen” eikä vain ”ulkoista olemusta” (ks. jae 7). Anna lasten kertoa vastaavanlaisista kokemuksista, joita heillä on mahdollisesti ollut. Laulakaa jokin laulu, joka tähdentää tätä periaatetta, kuten ”Sun kanssas jään mä leikkimään” tai ”Me olemme erilaiset” (Lasten laulukirja, s. 78–79, 148).

1. Sam. 17:20–54

Jeesus Kristus voi auttaa minua voittamaan minkä tahansa haasteen.

Lapset saattavat kohdata haasteita, jotka tuntuvat yhtä vaikeilta kuin Goljatin kaltaisen jättiläisen kukistaminen. Daavidin esimerkki voi antaa heille toivoa siitä, että Herra auttaa heitä taistelemaan taistelunsa.

Mahdollisia toimintoja

  • Anna lapsille tehtäväksi piirtää kuvia jakeissa 1. Sam. 17:20–54 olevan kertomuksen eri osista. Laita kuvat taululle näkyviin oikeassa järjestyksessä ja pyydä lapsia kertomaan tapahtumasta kertomalla piirtämistään kuvista. Mitä Herra haluaa meidän oppivan tästä kertomuksesta?

  • Auta lapsia laatimaan taululle luettelo vaikeista haasteista, joita joku saattaa kohdata. Kehota heitä etsimään Daavidin sanoista sellaista, mikä voi rohkaista jotakuta, jolla on tällaisia haasteita (ks. 1. Sam. 17:26, 32, 34–37, 45–47). Kerro lapsille, kuinka Jeesus Kristus on auttanut sinua haasteiden aikana.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kysy lapsilta jotakin siitä, mitä he ovat tänään oppineet. Kirjoita kysymys paperille ja anna siitä kopio kullekin lapselle, jotta he voivat viedä sen kotiin ja keskustella siitä perheensä kanssa.

Näin kehitymme opettamisessa

Auta lapsia luomaan mielikuvia pyhistä kirjoituksista. Lapset kiinnittävät usein enemmän huomiota oppiaiheeseen, kun he voivat katsoa kuvia, jotka liittyvät pyhien kirjoitusten kertomuksiin tai opetuksiin. Voisit käyttää kuvia julkaisussa Evankeliumiaiheinen kuvakirja tai sivustolla churchofjesuschrist.org.

Tulosta