Vanha testamentti 2022
4.–10. heinäkuuta. 2. kuninkaiden kirja 2–7: ”Israelissa on profeetta”


”4.–10. heinäkuuta. 2. kuninkaiden kirja 2–7: ’Israelissa on profeetta’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Vanha testamentti 2022, 2021

”4.–10. heinäkuuta. 2. kuninkaiden kirja 2–7”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2022

Kuva
Elisa näyttämässä palvelijalle tulisia vaunuja

Kuva Elisasta näyttämässä palvelijalleen tulisia vaunuja, © Review & Herald Publishing / goodsalt.com-sivuston luvalla

4.–10. heinäkuuta

2. kuninkaiden kirja 2–7

”Israelissa on profeetta”

Kun luet pyhiä kirjoituksia, Pyhä Henki saattaa kiinnittää huomiosi tiettyihin ilmauksiin tai kohtiin. Voisit kirjoittaa muistiin, miksi nuo kohdat ovat sinulle merkityksellisiä.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Profeetan tärkein tehtävä on opettaa ja todistaa Vapahtajasta Jeesuksesta Kristuksesta. Profeetta Elisasta kertova aikakirjamme ei kuitenkaan sisällä paljoakaan hänen opettamisestaan tai todistamisestaan. Aikakirja kuitenkin sisältää Elisan tekemiä ihmetekoja, kuten lapsen herättäminen kuolleista (ks. 2. Kun. 4:18–37), väkijoukon ruokkiminen pienellä määrällä ruokaa (ks. 2. Kun. 4:42–44) ja spitaalisen parantaminen (ks. 2. Kun. 5:1–14). Vaikka meillä ei siis ole Elisan sanoja, joilla hän todistaisi Kristuksesta, niin läpi Elisan palvelutehtävän meillä on voimallisia ilmauksia Herran elämää antavasta, ravitsevasta ja parantavasta voimasta. Näitä ilmenemisiä on omassa elämässämme runsaammin kuin toisinaan käsitämme. Jotta näkisimme ne, meidän tulee tavoitella samaa ihmettä, jota Elisa tavoitteli, kun hän rukoili pelokkaan nuoren palvelijansa puolesta: ”Herra, avaa hänen silmänsä, jotta hän näkisi” (2. Kun. 6:17).

Lisää tietoa Toisesta kuninkaiden kirjasta on Pyhien kirjoitusten oppaan hakusana-artikkelissa ”Kuninkaiden kirjat”.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

2. Kun. 2–6

Jumala voi tehdä ihmeitä elämässäni.

Ihmeet voivat usein auttaa meitä selviytymään kuolevaisuuden vaikeuksista – Elisan aikana kuiva maa tarvitsi puhdasta vettä ja veteen pudonnut kirves piti saada takaisin (ks. 2. Kun. 2:19–22; 6:4–7). Mutta ihmeet saavat myös meidän sydämemme kääntymään Herran puoleen ja antavat meille hengellisiä opetuksia. Kun luet lukuja 2. Kun. 2–6, voisit laatia luettelon löytämistäsi ihmeistä ja pohtia, mitä hengellisiä opetuksia opit kustakin niistä. Mitä nämä ihmeet opettavat sinulle Herrasta ja siitä, mitä Hän voi tehdä sinun elämässäsi?

Katso myös 2. Nefi 26:12–13; 27:33; Morm. 9:7–21; Moroni 7:35–37; Donald L. Halllstrom, ”Onko ihmeiden aika lakannut?”, Liahona, marraskuu 2017, s. 88–90.

2. Kun. 4:8–17; 7:1–16

Herran sanat profeettojensa kautta toteutuvat.

Kuten kohdissa 2. Kun. 4:8–17; 7:1–16 kerrotaan, Herra innoitti Elisaa profetoimaan tulevista asioista – sellaisista, jotka muiden näkökulmasta katsottuna tuntuivat epätodennäköisiltä. Kun luet näitä jakeita, mieti, kuinka sinä suhtaudut Herran profeettojensa välityksellä ilmoittamaan sanaan tänä aikana. Mitä opetuksia, profetioita tai lupauksia olet kuullut eläviltä profeetoilta? Mitä teet toimiaksesi uskossa niiden lupausten pohjalta?

Katso myös 3. Nefi 29:6; OL 1:37–38.

2. Kun. 5

Jos olen nöyrä ja kuuliainen, Jeesus Kristus voi parantaa minut.

Toisinaan on helpompaa löytää pyhien kirjoitusten kohdista henkilökohtainen merkitys, kun vertaa kertomuksen fyysisiä asioita hengellisiin. Esimerkiksi kun luet lukua 2. Kun. 5, voisit verrata Naamanin spitaalia johonkin kohtaamaasi hengelliseen haasteeseen. Naamanin tavoin olet kenties toivonut, että Herra tekisi ”jonkin vaikean tehtävän” (jae 13) sinua auttaakseen. Mitä Naamanin kokemus opettaa sinulle? Mikä sinun elämässäsi vastaisi peseytymisen ja puhdistumisen yksinkertaisen neuvon noudattamista?

Huomaa, kuinka Naamanin kokemus vaikutti hänen uskoonsa Israelin Jumalaan (ks. jae 15). Mitkä kokemukset ovat vahvistaneet sinun uskoasi Jumalaan?

Katso myös Luuk. 4:27; 1. Piet. 5:5–7; Alma 37:3–7; Et. 12:27; L. Whitney Clayton, ”Mitä Hän teille sanookin, tehkää se”, Liahona, toukokuu 2017, s. 97–99; ”Naaman and Elisha” [Naaman ja Elisa] (video), churchofjesuschrist.org.

2. Kun. 6:8–23

”Meillä on puolellamme enemmän väkeä kuin heillä.”

Oletko koskaan tuntenut olevasi alakynnessä ja peloissasi sekä ihmetellyt Elisan nuoren palvelijan tavoin: ”Mitä me nyt teemme?” (2. Kun. 6:8–23.) Mikä Elisan vastauksessa innoittaa sinua? Kuinka tämä kertomus muuttaa tapaa, jolla suhtaudut omiin koettelemuksiisi, vastuihisi tai pyrkimyksiisi elää evankeliumin mukaan?

Kun pohdit, mieti presidentti Henry B. Eyringin sanoja: ”Tämän Elisan palvelijan tavoin teidän puolellanne on enemmän väkeä kuin ne, joiden voitte nähdä olevan teitä vastaan. Jotkut, jotka ovat puolellanne, ovat kuolevaisille silmillenne näkymättömiä. Herra tukee teitä, ja toisinaan Hän tekee sen kutsumalla muita seisomaan rinnallanne.” (”Oi te, jotka ryhdytte palvelemaan”, Liahona, marraskuu 2008, s. 58.)

Katso myös Ps. 121; OL 84:88.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

2. Kun. 2:1–14.Ajattele ihmisiä, jotka näkivät Elisan ottavan Elian viitan (vertauskuva hänen profeetallisesta kutsumuksestaan). Kuinka tämä on saattanut vaikuttaa siihen, miten he suhtautuivat Elisan palvelutehtävään? (Ks. myös 1. Kun. 19:19.) Perheenjäsenet voisivat vuorotellen käyttää ”viittaa” ja todistaa siitä, millä tavoin he ovat nähneet Herran tukevan ja vahvistavan niitä, jotka on kutsuttu palvelemaan Hänen kirkossaan.

2. Kun. 4.Voisit pyytää perheenjäseniä lukemaan yhdestä ihmeestä luvussa 2. Kun. 4 (ks. jakeet 1–7, 14–17, 32–35, 38–41, 42–44) ja kirjoittaa vihjeen, jonka avulla muut perheenjäsenet yrittävät arvata, mitä ihmettä henkilö kuvailee. Mitä me opimme Herrasta ja Hänen ihmeteoistaan tämän luvun pohjalta? Mitä ihmeitä – isoja tai pieniä – olemme nähneet omassa elämässämme?

2. Kun. 5:1–15.Kun luet näitä jakeita ja pohdit sitä yksinkertaista asiaa, jota Naamania pyydettiin tekemään, mieti, mitä yksinkertaisia asioita profeettamme on pyytänyt meitä tekemään. Kuinka perheemme voi paremmin noudattaa hänen neuvojaan?

Perheenne voisi myös katsoa videon ”Naaman and Elisha” [Naaman ja Elisa] (churchofjesuschrist.org) tai lukea kertomuksen ”Profeetta Elisa: Kolme ihmetekoa” (julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia).

2. Kun. 5:20–27.Kuinka Gehasi olisi voinut hyötyä siitä, että hän olisi lukenut kohdan ”Rehellisyys ja nuhteettomuus” kirjasesta Nuorten voimaksi” (s. 19)? Kuinka epärehellisyys vahingoittaa meitä? Kuinka meitä siunataan, kun olemme rehellisiä?

2. Kun. 6:13–17.Perheenjäsenistä voisi olla hauskaa piirtää kuva kokemuksesta, joka Elisalla ja hänen palvelijallaan oli näissä jakeissa. Kuinka nämä jakeet voivat auttaa meitä, kun tunnemme yksinäisyyttä tai lannistusta?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Lapset Herran”, MAP-lauluja, 49.

Näin kehitymme opettamisessa

Kannusta esittämään kysymyksiä. Lasten esittämät kysymykset ovat merkki siitä, että he ovat innokkaita oppimaan. Ellet tiedä vastauksia heidän kysymyksiinsä, etsi vastauksia heidän kanssaan. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 25–26.)

Kuva
Naaman peseytymässä joella

Kuva Naamanista parantumassa spitaalista, Paul Mann

Tulosta