Vanha testamentti 2022
27. kesäkuuta – 3. heinäkuuta. 1. kuninkaiden kirja 17–19: ”Jos Herra on Jumala, seuratkaa häntä”


”27. kesäkuuta – 3. heinäkuuta. 1. kuninkaiden kirja 17–19: ’Jos Herra on Jumala, seuratkaa häntä’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Vanha testamentti 2022, 2021

”27. kesäkuuta – 3. heinäkuuta. 1. kuninkaiden kirja 17–19”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2022

Kuva
Elia seisomassa leimuavan alttarin ääressä

Elia taistelee Baalin pappeja vastaan, Jerry Harston

27. kesäkuuta – 3. heinäkuuta

1. kuninkaiden kirja 17–19

”Jos Herra on Jumala, seuratkaa häntä”

Kun luet pyhiä kirjoituksia, sinä osoitat uskoa, mikä valmistaa sydäntäsi ja mieltäsi kuulemaan Hengen hiljaista, vienoa ääntä (ks. 1. Kun. 19:12).

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Israelin huone oli sekasorron vallassa. Daavidin ja Salomon alaisuudessa saavutettu ykseys ja vauraus olivat kauan sitten mennyttä aikaa, ja kansakunnan liittosuhde Herran kanssa oli monille ihmisille kaukainen muisto. Israelin valtakunta oli jakautunut, ja kymmenen heimoa muodostivat pohjoisen Israelin valtakunnan ja kaksi heimoa muodostivat eteläisen Juudan valtakunnan. Kumpikin valtakunta oli hengellisesti epävakaa, ja niitä johtivat kuninkaat, jotka rikkoivat Herran kanssa solmimansa liitot ja saivat muutkin tekemään samoin (ks. 1. Kun. 11–16). Mutta luopumus oli erityisen vakavaa pohjoisessa valtakunnassa, jossa kuningas Ahab kannusti Israelia palvomaan epäjumala Baalia.

Juuri tässä tilanteessa profeetta Elia kutsuttiin saarnaamaan. Kertomus hänen palvelutyöstään tekee selväksi, että vanhurskaissa ihmisissä henkilökohtainen usko Herraan voi kukoistaa jopa jumalattomassa ympäristössä. Joskus Herra vastaa tällaiseen uskoon vaikuttavilla, julkisilla ihmeteoilla kuten taivaasta langenneella tulella. Mutta Hän tekee myös hiljaisia, yksityisiä ihmetekoja, kuten täyttäessään uskollisen lesken ja tämän pojan henkilökohtaiset tarpeet. Ja useimmiten Hänen ihmetekonsa ovat niin henkilökohtaisia, että ainoastaan sinä tiedät niistä – esimerkiksi kun Herra ilmoittaa itsensä ja tahtonsa hiljaisella, vienolla äänellä (ks. 1. Kun. 19:12).

Lisää tietoa Eliasta on Pyhien kirjoitusten oppaan hakusana-artikkelissa ”Elia”.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

1. Kun. 17:1–16

Kutsu tehdä uhraus on mahdollisuus osoittaa uskoni.

Alkuun saattaa tuntua vaikealta ymmärtää, miksi profeetta Elia pyysi Sarpatin leskeä antamaan hänelle ruokaa ja vettä ennen kuin leski ruokkisi itsensä ja nälkiintyneen poikansa. Mutta Elian pyynnön voi nähdä myös siunauksena tälle pienelle perheelle. He tarvitsivat Herran siunauksia, ja uhraus tuo usein siunauksia – myös vahvemman uskon siunauksen.

Kun luet tätä kertomusta, sijoita itsesi tämän huomionarvoisen lesken asemaan. Mikä hänessä tekee sinuun vaikutuksen? Mieti, mitä mahdollisuuksia sinulla on osoittaa uskoasi – mukaan lukien mahdollisuuksia uhrata. Kuinka sinä voit olla enemmän tämän lesken kaltainen?

Katso myös Matt. 6:25–33; Luuk. 4:24–26; Lynn G. Robbins, ”Kymmenykset – käsky jopa rutiköyhille”, Liahona, toukokuu 2005, s. 34–36.

1. Kun. 18

”Jos Herra on Jumala, seuratkaa häntä.”

Israelilaisista on saattanut tuntua, että heillä oli hyviä syitä palvoa Baalia huolimatta Herran käskystä ”Sinulla ei saa olla muita jumalia” (2. Moos. 20:3). Baal tunnettiin myrskyjen ja sateen Jumalana, ja kolmen vuoden kuivuuden jälkeen he tarvitsivat kipeästi myrskyä. Lisäksi Baalin palvonta oli yhteiskunnallisesti hyväksyttyä sekä kuninkaan ja kuningattaren tukemaa. Kun luet lukua 1. Kun. 18, mieti, mitä tilanteita sinun elämässäsi voisi verrata siihen, jossa israelilaiset olivat. Jahkailetko sinä koskaan Herran seuraamisen suhteen, koska vaihtoehdot tuntuvat perustelluilta ja vakuuttavilta (ks. 1. Kun. 18:21)? Mitähän Herra tämän luvun tapahtumissa yritti opettaa kansalle itsestään ja Baalista? Mitkä kokemukset ovat opettaneet sinulle samanlaisia totuuksia?

Voisi olla mielenkiintoista panna merkille, mitä sellaista Elia tässä luvussa sanoi ja teki, mikä osoittaa hänen uskonsa Herraan. Mitä opit Elialta uskosta?

Katso myös Joos. 24:15; 2. Nefi 2:26–28; D. Todd Christofferson, ”Valitseminen ja sitoutuminen”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 12. tammikuuta 2020, churchofjesuschrist.org.

Kuva
Elia seisoo vuorella

Vertauskuvallinen kuvaus jakeista 1. Kun. 19:11–12. Profeetta, © Robert Booth Charles / Bridgeman images

1. Kun. 19:1–18

Herra puhuu usein hiljaisin, yksinkertaisin tavoin.

Kun kuningatar Isebel kuuli, mitä oli tapahtunut hänen papeilleen Karmelinvuorella, hän ei kokenut kääntymystä – hän oli raivoissaan. Peläten henkensä edestä Elia pakeni autiomaahan ja etsi turvapaikkaa luolasta. Siellä yksinäisyyden ja lannistuksen kanssa kamppaillessaan hän sai Herralta kokemuksen, joka oli hyvin erilainen kuin se, mitä oli tapahtunut Karmelinvuorella. Mitä Elian kokemus jakeissa 1. Kun. 19:1–18 opettaa sinulle siitä, kuinka Herra on yhteydessä sinuun avun tarpeen hetkinä? Pohdi oman elämäsi tilanteita, jolloin olet kokenut Hänen äänensä. Mitä sinun on tehtävä saadaksesi Hänen johdatustaan useammin?

Pohdi, millä sanoilla ja ilmauksilla seuraavissa jakeissa kuvataan sitä, kuinka Herra on yhteydessä meihin: Hel. 5:30; 3. Nefi 11:3–7; OL 6:22–23; 8:2–3; 9:8–9; 11:12–14; 36:2.

Katso myös Ps. 46:11; 1. Nefi 17:45; Russell M. Nelson, ”Kuule Häntä”, Liahona, toukokuu 2020, s. 88–92.

1. Kun. 19:19–21

Herran palveleminen on etusijalla maailmallisiin huoliin nähden.

Se seikka, että Elisa omisti kaksitoista härkäparia, osoittaa, että hän oli luultavasti varakas mies. Mitä sellaista hän teki jakeissa 1. Kun. 19:19–21, mikä tekee sinuun vaikutuksen? Kuinka voit noudattaa Elisan esimerkkiä?

Katso myös Matt. 4:18–22.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

1. Kun. 17:1–16.Video ”Elijah and the Widow of Zarephath” [Elia ja Sarpatin leski] (churchofjesuschrist.org) ja tämän oppimisehdotuksen kuva voisivat auttaa perhettänne luomaan mielikuvan jakeiden 1. Kun. 17:1–16 kertomuksesta. Kun olette lukeneet nämä jakeet sekä katsoneet videon ja kuvaa, kukin perheenjäsen voisi luetella, mitä innoittavia ominaisuuksia leskellä oli. Mitä Herra pyytää meitä tekemään osoittaaksemme uskomme?

1. Kun. 18.Kertomus ”Elia ja Baalin papit” (julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia) voi auttaa perhettänne oppimaan luvun 1. Kun. 18 kertomuksen. Onko asioita, jotka estävät meitä olemasta täysin sitoutuneita Herraan? Kuinka voimme osoittaa halukkuutemme valita Hänet (ks. jae 21)?

1. Kun. 19:11–12.Mikä auttaisi perhettänne ymmärtämään, miten tärkeää on kuunnella hiljaista, vienoa ääntä? Voisitte yhdessä lukea jakeet 1. Kun. 19:11–12 lempeällä äänellä tai laulaa hiljaa jonkin Pyhästä Hengestä kertovan laulun, kuten ”Pyhä Henki” (Lasten laulukirja, s. 56). Voisit lisätä häiriöääniä havainnollistaaksesi, kuinka Saatana yrittää estää meitä kuulemasta hiljaista, vienoa ääntä. Perheenjäsenet voisivat kertoa, mitä he tekevät ollakseen herkkiä kuulemaan Hengen innoituksen.

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Pyhä Henki”, Lasten laulukirja, s. 56.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia. Kun tunnet Hengen puhuvan sinulle, voisit kirjoittaa muistiin, mitä tunnet Hänen kertovan sinulle. Se ajatustyö, jota vaaditaan näiden vaikutelmien pukemiseksi sanoiksi, voi auttaa sinua pohtimaan ja arvostamaan niitä.

Kuva
nainen ja lapsi

Sarpatin leski, Rose Datoc Dall

Tulosta