Vanha testamentti 2022
27. kesäkuuta – 3. heinäkuuta. 1. kuninkaiden kirja 17–19: ”Jos Herra on Jumala, seuratkaa häntä”


”27. kesäkuuta – 3. heinäkuuta. 1. kuninkaiden kirja 17–19: ’Jos Herra on Jumala, seuratkaa häntä’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”27. kesäkuuta – 3. heinäkuuta. 1. kuninkaiden kirja 17–19”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
Elia seisomassa leimuavan alttarin ääressä

Elia taistelee Baalin pappeja vastaan, Jerry Harston

27. kesäkuuta – 3. heinäkuuta

1. kuninkaiden kirja 17–19

”Jos Herra on Jumala, seuratkaa häntä”

Useimmat lapset pitävät kertomuksista. Auta lapsia huomaamaan lukujen 1. Kun. 17–19 kertomuksista totuuksia, jotka vahvistavat heidän uskoaan Jeesukseen Kristukseen.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Näytä lapsille kuvia aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa. Pyydä heitä kertomaan, mitä he tietävät kuvissa kuvatuista kertomuksista. Mitä me opimme näistä kertomuksista?

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

1. Kun. 17

Herra siunaa niitä, jotka uskovat.

Luvussa 1. Kun. 17 kerrotaan useita esimerkkejä suuresta uskosta. Suuren uskon ansiosta korpit ruokkivat Eliaa nälänhädän aikana, lesken ja hänen poikansa ruoka moninkertaistui ja Elia herätti lesken pojan kuolleista.

Mahdollisia toimintoja

  • Laita näkyville kuvia tai esineitä, jotka liittyvät luvun 1. Kun. 17 kertomuksiin, kuten lintuja, leipää tai poika. Kerro nämä kertomukset lapsille (”Profeetta Elia” julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia voi olla avuksi) ja kehota heitä etsimään kuva tai esine, joka liittyy kuhunkin kertomukseen. Tähdennä sitä, että Elia ja leski uskoivat Jeesukseen Kristukseen ja saivat suuria siunauksia.

  • Auta lapsia miettimään, millä tavoin he voivat osoittaa, että he uskovat taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen, mikä tarkoittaa sitä, että he luottavat Heihin. Laula heidän kanssaan jokin uskosta kertova laulu, kuten ”Isämme taivahan” (Lasten laulukirja, s. 8).

1. Kun. 18:17–39

Voin tehdä valinnan seurata Jeesusta Kristusta.

Elia kehotti israelilaisia tekemään valinnan seurata Jeesusta Kristusta. Auta lapsia ymmärtämään, että he voivat tehdä tämän saman valinnan.

Mahdollisia toimintoja

  • Selitä lapsille, että Elian aikaan ihmiset eivät olleet varmoja, halusivatko he seurata Herraa. Kerro jakeiden 1. Kun. 18:17–39 pohjalta, miten Elia kehotti heitä tekemään valinnan seurata Herraa (ks. myös ”Elia ja Baalin papit”, julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia). Kerro lapsille, miksi sinä olet tehnyt valinnan seurata Jeesusta Kristusta, ja kysy heiltä, miksi he tekevät valinnan seurata Häntä.

  • Lue lapsille, mitä Elia sanoi kansalle: ”Jos Herra on Jumala, seuratkaa häntä” (1. Kun. 18:21). Mitä tarkoittaa se, että seuraa Jeesusta Kristusta? Auta lapsia miettimään jotakin erityistä asiaa, jonka he aikovat tehdä seuratakseen Jeesusta Kristusta, ja kehota heitä piirtämään kuva siitä, kun he tekevät niin.

    Kuva
    pieni poika

    Me voimme tehdä valinnan seurata Jeesusta Kristusta.

1. Kun. 19:9–12

Pyhä Henki puhuu minulle hiljaisella, vienolla äänellä.

Saadessaan opastusta pienet lapset voivat tunnistaa Pyhän Hengen vaikutuksen elämässään. Pohdi, kuinka voit auttaa heitä.

Mahdollisia toimintoja

  • Esitä lapsille lyhyesti jakeiden 1. Kun. 19:9–12 kertomus ja lue jakeet 11–12. Kehota heitä esittämään rajua ja mahtavaa myrskyä, maanjäristystä ja tulenlieskaa. Kehota heitä sitten istumaan hyvin hiljaa, kun luet jakeen 12 loppuosan hiljaisella äänellä: ”Tulen jälkeen kuului hiljaista huminaa.” Pyydä heitä yrittämään puhua hiljaisella, vienolla äänellä. Kerro heille tilanteista, jolloin olet kokenut Pyhän Hengen kehotuksen.

  • Auta lapsia huomaamaan, milloin he ovat saattaneet tuntea Pyhän Hengen vaikutuksen. Esimerkiksi kuunnelkaa tai laulakaa jokin kunnioittava laulu Jeesuksesta, ja kysy heiltä, miltä heistä tuntuu, kun he ajattelevat Häntä. Kysy heiltä, miltä heistä tuntuu muiden kunnioittavien toimintojen aikana, kuten heidän rukoillessaan perheensä kanssa tai nauttiessaan sakramenttia. Selitä, että nämä tuntemukset tulevat Pyhältä Hengeltä. Kerro lapsille, kuinka Pyhän Hengen voima on siunannut sinun elämääsi.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

1. Kun. 17:8–16

Kun Herra pyytää minua uhraamaan, voin totella uskossa.

Sarpatin leski luotti Herraan ja Herran profeettaan, vaikka häntä pyydettiinkin tekemään suuri uhraus. Tämä kertomus voisi auttaa lapsia, kun Herra pyytää heitä tekemään uhrauksia.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille 1. Kun. 17:8–16. Kehota heitä näyttelemään kertomus, kun luet sen toisen kerran. Pysähdy eri kohtiin ja kysy heiltä, miltä heistä tuntuisi, jos he olisivat Elia tai leski. Pyydä heitä kertomaan, mitä he oppivat tämän kertomuksen pohjalta.

  • Pyydä yhtä lasta piirtämään taululle kuva siitä, mitä Herra pyysi leskeä antamaan Elialle (ks. 1. Kun. 17:12–13). Pyydä toista lasta piirtämään, mitä leski sai vastineeksi (ks. 1. Kun. 17:15–16). Mitä asioita Herra pyytää meitä uhraamaan? Pyydä lapsia kertomaan, kuinka heitä on siunattu uhrausten tekemisestä.

1. Kun. 18:17–39

Voin tehdä valinnan seurata Jeesusta Kristusta.

Israelilaiset jahkailivat Herran seuraamisen suhteen. Pohdi, kuinka voit innoittaa lapsia olemaan sitoutuneita opetuslapseudessaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Anna kullekin lapselle tehtäväksi lukea muutamia jakeita kohdasta 1. Kun. 18:17–39 ja piirtää kuva siitä, mitä hänelle annetuissa jakeissa kuvaillaan. Auta lapsia tarpeen mukaan jakeiden ymmärtämisessä. Anna heidän sitten esittää kertomus piirtämiensä kuvien avulla. Mitä tämä kertomus opettaa meille Herrasta?

  • Pyydä lapsia kertomaan tilanteista, jolloin heidän on pitänyt tehdä valinta kahden eri asian välillä. Mikä auttoi heitä tekemään valinnan? Auta heitä miettimään tilanteita, jolloin heidän pitää kenties päättää, seuraavatko he Jeesusta Kristusta vai eivät. Mitkä jakeissa 1. Kun. 18:17–39 olevan kertomuksen totuudet voisivat auttaa heitä tekemään valinnan?

1. Kun. 19:9–12

Pyhä Henki puhuu minulle hiljaisella, vienolla äänellä.

Maailma on täynnä häiritseviä ääniä, joiden vuoksi on vaikeaa kuulla Hengen hiljaista, vienoa ääntä. Kuinka autat lapsia kuulemaan sitä?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia kuuntelemaan tarkasti, kun luet heille hyvin hiljaa 1. Kun. 19:11–12. Pyydä heitä etsimään lukemasi jakeet luvusta 1. Kun. 19 ja ottamaan selville, mitä Elia oli tekemässä. Puhukaa siitä, mitä lasten piti tehdä kuullakseen, mitä sanoit, ja auta heitä vertaamaan tätä siihen, mitä meidän täytyy tehdä kuullaksemme Hengen hiljaista, vienoa ääntä. Anna lasten vuorotellen lukea hiljaa muita jakeita luvusta 1. Kun. 19 samalla kun muut lapset etsivät nuo jakeet omista pyhistä kirjoituksistaan.

  • Lue lapsille muitakin pyhien kirjoitusten kohtia, joissa kuvaillaan, kuinka Henki on yhteydessä meihin (ks. Pyhien kirjoitusten opas, ”Innoitus”, pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org). Pyydä lapsia kertomaan tilanteista, jolloin he ovat tunteneet Pyhän Hengen opastavan heitä tai todistavan heille. Mitä he tekivät? Mikä voi häiritä meitä tunnistamasta Hengen vaikutusta? Lukekaa yhdessä Moroni 4:3, ja kannusta lapsia valitsemaan yksi asia, jonka he aikovat tehdä, jotta ”[Henki] olisi aina heidän kanssansa”.

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia miettimään, mitä he haluavat tehdä sen pohjalta, mitä he ovat oppineet tänään. He voisivat esimerkiksi asettaa hengellisen, älyllisen, fyysisen tai sosiaalisen tavoitteen tulla enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaiseksi.

Näin kehitymme opettamisessa

Auta lapsia tunnistamaan Hengen vaikutus. ”Yksi tärkeimmistä tehtävistäsi opettajana on auttaa niitä, joita opetat, huomaamaan Pyhän Hengen vaikutus. – – Auta [lapsia] yhdistämään hengelliset tunteensa Pyhän Hengen vaikutukseen.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 11.)

Tulosta