Vanha testamentti 2022
4.–10. heinäkuuta. 2. kuninkaiden kirja 2–7: ”Israelissa on profeetta”


”4.–10. heinäkuuta. 2. kuninkaiden kirja 2–7: ’Israelissa on profeetta’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”4.–10. heinäkuuta. 2. kuninkaiden kirja 2–7”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
Elisa näyttämässä palvelijalle tulisia vaunuja

Kuva Elisasta näyttämässä palvelijalleen tulisia vaunuja, © Review & Herald Publishing / goodsalt.com-sivuston luvalla

4.–10. heinäkuuta

2. kuninkaiden kirja 2–7

”Israelissa on profeetta”

Tämän opetusehdotuksen toimintojen tarkoituksena on herättää omia luovia ideoitasi. Tutkimalla rukoillen voit saada innoitusta vastata opettamiesi lasten tarpeisiin.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kannusta lapsia kertomaan jotakin, mitä he tietävät profeetta Elisasta, pyytämällä heitä piirtämään kuva jostakin, mitä hän teki.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

2. Kun. 4–5

Jumala voi tehdä ihmeitä elämässäni.

Profeetta Elisan kautta Herra siunasi monia ihmisiä ihmeellisin tavoin. Auta lapsia huomaamaan Herran ihmeitä omassa elämässään.

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro yhdestä tai useammasta ihmeestä, joista on kirjoitettu luvuissa 2. Kun. 4–5 (ks. ”Profeetta Elisa: Kolme ihmetekoa”, julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia). Anna lasten kertoa, mistä he pitävät näissä kertomuksissa. Pyydä heitä kertomaan nämä kertomukset toisilleen.

  • Todista, että Herra voi käyttää voimaansa tehdäkseen suuria asioita meidän avuksemme. Me nimitämme näitä asioita ihmeiksi. Kerro, kuinka Herra on osoittanut rakkauttaan sinua kohtaan isoilla tai pienillä tavoilla. Laulakaa yhdessä jokin Jumalan rakkaudesta kertova laulu, kuten ”Taivaallinen Isä rakastaa minua” (Lasten laulukirja, s. 16–17). Pyydä lapsia kertomaan, mistä he tietävät, että taivaallinen Isä rakastaa heitä.

2. Kun. 5:1–15

Voin päättää tehdä sen, mitä Jumala käskee profeettansa välityksellä.

Naamanista oli vaikea totella, kun profeetta Elisa kertoi hänelle, kuinka hän voisi parantua spitaalista. Pohdi, kuinka voit auttaa lapsia ymmärtämään kuuliaisuudesta koituvia siunauksia.

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro Naamanista (ks. 2. Kun. 5:9–14; ”Profeetta Elisa: Kolme ihmetekoa”, julkaisussa Vanhan testamentin kertomuksia; ks. myös kuva Naamanista aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa). Tähdennä, että alussa Naaman ei halunnut peseytyä Jordanissa, vaikka Elisa oli kertonut hänelle, että se parantaisi hänen sairautensa. Kerro tilanteesta, jolloin et ollut varma, halusitko tehdä oikein, ja auta lapsia miettimään omia esimerkkejä. Kerro sitten, kuinka Naamania siunattiin, kun hän teki oikean valinnan.

  • Lue lapsille 2. Kun. 5:13 ja selitä, että Naamanin palvelijat auttoivat häntä tekemään päätöksen totella profeetta Elisaa. Auta lapsia miettimään, millä tavoin he voivat auttaa ystäviään tai perheensä jäseniä kuuntelemaan ja tottelemaan profeettaa.

2. Kun. 6:8–17

Herra varjelee minua.

Kun Elisan palvelija näki heitä ympäröivät syyrialaisten sotajoukot, hän oli hyvin peloissaan. Elisa kehotti häntä kuitenkin olemaan pelkäämättä, koska Herra oli heidän kanssaan (ks. 2. Kun. 6:16).

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lapsille 2. Kun. 6:15 tai esitä se omin sanoin, jotta he voivat ymmärtää sen helpommin. Pyydä lapsia kuvittelemaan, että Elisan palvelijan tavoin heitä ympäröi suuri sotajoukko, jossa on hevosia ja vaunuja. Miltä heistä tuntuisi? Mitä he tekisivät? Pyydä heitä sulkemaan silmänsä samalla kun luet heille 2. Kun. 6:16–17. Kun pääset kohtaan ”avaa hänen silmänsä”, pyydä lapsia avaamaan silmänsä. Kuvaile heille, minkä palvelija näki suojelevan häntä ja Elisaa. Kerro, mistä tiedät, että Herra varjelee meitä.

  • Laulakaa yhdessä jokin Jumalan huolenpidosta kertova laulu, kuten ensimmäinen säkeistö laulusta ”Lapset Herran” (MAP-lauluja, 49). Korvaa laulussa olevat sanat lasten nimillä tähdentääksesi, että Jumala suojelee heitä.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

2. Kun. 4–5

Jumala voi tehdä ihmeitä elämässäni.

Palvelutehtävänsä aikana Elisa paransi ja siunasi monia ihmisiä. Kuinka lukujen 2. Kun. 4–5 ihmeet voivat auttaa lapsia tunnistamaan taivaallisen Isän käden omassa elämässään?

Mahdollisia toimintoja

  • Pyydä lapsia kirjoittamaan taululle niin monta ihmettä pyhistä kirjoituksista kuin he pystyvät muistamaan. Anna heille sitten aikaa kerrata luvut 2. Kun. 4–5 ja täydentää luetteloaan (ks. 2. Kun. 4:1–7, 14–17, 32–35, 38–41, 42–44; 5:10–14). Mitä nämä ihmeet opettavat siitä, mitä taivaallinen Isä tuntee meitä kohtaan?

  • Pyydä lapsia puhumaan siitä, mikä ihme on. Mikäli he tarvitsevat apua, he voisivat katsoa Pyhien kirjoitusten oppaan hakusana-artikkelia ”Ihme” (pyhätkirjoitukset.churchofjesuschrist.org). Pyydä heitä kertomaan, mitä ihmeitä Jeesus teki. Kerro, kuinka olet nähnyt Jumalan voiman omassa elämässäsi. Voisit kertoa päivittäisistä ihmeistä kuten rauhan tunteista, päivittäisen elämän lahjasta tai avusta päivittäisissä tehtävissä. Pyydä lapsia kertomaan ihmeistä omassa elämässään – sekä isoista että pienistä.

2. Kun. 5:1–15

Voin päättää olla uskollinen, nöyrä ja kuuliainen.

Naaman halusi parantua spitaalista, mutta hän ei odottanut sitä yksinkertaista ohjetta, jonka Elisa antoi hänelle: ”Mene Jordanille ja peseydy siellä seitsemästi” (2. Kun. 5:10). Mieti, kuinka voisit tämän kertomuksen avulla opettaa lapsille kuuliaisuudesta, nöyryydestä ja uskosta Jeesukseen Kristukseen.

Mahdollisia toimintoja

  • Kirjoita taululle kuuliaisuus, nöyryys ja usko ja kysy lapsilta, mitä nämä sanat tarkoittavat (ks. Lujana uskossa, s. 76–77, 100, 179–181). Kehota lapsia lukemaan 2. Kun. 5:9–14. Voisit näyttää osia videosta ”Naaman and Elisha” [Naaman ja Elisa] (churchofjesuschrist.org). Kuinka Naaman osoitti kuuliaisuutta, nöyryyttä ja uskoa Herraan? Miksi on tärkeää, että meillä on nämä ominaisuudet?

  • Pyydä lapsia kertomaan tilanteesta, jolloin joku ystävä auttoi heitä valitsemaan oikein. Kerro myös oma kokemuksesi. Lukekaa yhdessä 2. Kun. 5:10–13, jotta saatte tietää, kuinka Naamanin palvelijat auttoivat häntä valitsemaan profeetan tottelemisen. Kuinka me voimme auttaa toisiamme seuraamaan profeettaamme tänä aikana?

  • Kehota lapsia tekemään tehtäväsivu ja kertomaan perheenjäsenelle tai ystävälle jotakin, mitä he ovat oppineet jakeiden 2. Kun. 5:1–15 kertomuksesta Naamanista.

2. Kun. 6:8–17

Minä en ole yksin.

Opettamistasi lapsista saattaa toisinaan tuntua samalta kuin Elisan palvelijasta – epävarmalta siitä, kuinka kohdata edessään olevat haasteet. Voit jakeiden 2. Kun. 6:8–17 kertomuksen avulla opettaa heille, ettei heidän tarvitse pelätä, koska Herra ei ole jättänyt heitä yksin.

Mahdollisia toimintoja

  • Lukekaa yhdessä 2. Kun. 6:15–17. Kehota yhtä lapsista kuvittelemaan olevansa Elisan palvelija, kun taas muut lapset esittävät kysymyksiä hänen kokemuksestaan, kuten miltä hänestä tuntui, kun Syyrian sotajoukot ympäröivät kaupungin, tai millaista oli nähdä Jumalan sotajoukot. Puhu lasten kanssa tilanteista, jolloin he tuntevat olevansa yksin pyrkiessään elämään evankeliumin mukaan. Millä tavoin Herra auttaa meitä tietämään, ettemme ole yksin?

  • Laulakaa jokin Herraan luottamisesta kertova laulu, kuten ”En horjua voi milloinkaan” (MAP-lauluja, 74). Mitä tässä laulussa opetetaan Herraan luottamisesta?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia kertomaan perheelleen kokemuksista, jolloin he ovat tunnistaneet Jumalan käden omassa elämässään. Kannusta heitä pyytämään perheensä jäseniä kertomaan vastaavanlaisista kokemuksista.

Näin kehitymme opettamisessa

Lapset oppivat monilla tavoilla. ”Pyrkimyksesi opettaa lapsia ovat tehokkaimpia, kun käytät vaihtelevia opetusmenetelmiä”, kuten kertomuksia, havaintovälineitä ja musiikkia (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 25).

Tulosta