Vanha testamentti 2022
11.–17. heinäkuuta. 2. kuninkaiden kirja 17–25: ”[Hän] turvasi Herraan, Israelin Jumalaan”


”11.–17. heinäkuuta. 2. kuninkaiden kirja 17–25: ’[Hän] turvasi Herraan, Israelin Jumalaan’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Vanha testamentti 2022, 2021

”11.–17. heinäkuuta. 2. kuninkaiden kirja 17–25”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2022

Kuva
ihmiset lähtevät tuhotusta kaupungista

Vangittujen pako, James Tissot ja muut

11.–17. heinäkuuta

2. kuninkaiden kirja 17–25

”[Hän] turvasi Herraan, Israelin Jumalaan”

Kun suunnittelet oppimistoimintoja lapsille, muista, että tämän oppimisehdotuksen nuoremmille lapsille tarkoitettuja toimintoja voi soveltaa myös vanhemmille lapsille ja päinvastoin.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kirjoita kunkin lapsen nimi paperilapulle ja laita laput johonkin astiaan. Anna lasten oppitunnin alussa valita vuorotellen jokin nimi. Kun jonkun lapsen nimi valitaan, pyydä kyseistä lasta kertomaan jotakin, mitä hän on oppinut evankeliumista tai Jeesuksesta Kristuksesta viime aikoina. Jatkakaa tätä, kunnes jokainen lapsi on saanut tilaisuuden kertoa.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

2. Kun. 18:3, 5

Voin luottaa taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen.

Hiskian esimerkki jakeissa 2. Kun. 18:3, 5 voi auttaa opettamiasi lapsia turvaamaan Jumalaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Mainitse muutamia asioita, joita hyvä kuningas saattaisi tehdä, ja muutamia asioita, joita huono kuningas saattaisi tehdä. Pyydä lapsia nousemaan ylös ja hurraamaan hyvien asioiden puolesta sekä istumaan alas huonojen asioiden kohdalla. Selitä lapsille, että Israelilla oli monia kuninkaita, jotkut vanhurskaita ja jotkut eivät. Kehota lapsia kuuntelemaan, mikä teki Hiskiasta hyvän kuninkaan, kun luet jakeita 2. Kun. 18:3, 5. Auta heitä keksimään tapoja, joilla voimme osoittaa, että Hiskian tavoin me turvaamme eli luotamme Herraan.

  • Auta lapsia ymmärtämään, mitä tarkoittaa se, että turvaa eli luottaa johonkuhun. Kerro ihmisistä, joihin luotat, ja anna lastenkin kertoa. Näytä kuvaa Jeesuksesta Kristuksesta. Miksi me voimme luottaa Jeesukseen Kristukseen? Ilmaise luottamuksesi siihen, että Jeesus Kristus rakastaa meitä ja auttaa meitä palaamaan taivaallisen Isän luo asumaan siellä ikuisesti.

2. Kun. 22:8–11; 23:2

Pyhät kirjoitukset ovat siunaus.

Vaikka nuoremmat lapset eivät ehkä osaa lukea tai pysty ymmärtämään kaikkea pyhistä kirjoituksista, niin pyhien kirjoitusten voima voi siunata heitä. Mitä voit tehdä auttaaksesi heitä haluamaan, että Jumalan sana siunaa heitä?

Mahdollisia toimintoja

  • Piilota pyhät kirjoitukset johonkin luokkahuoneessa ja pyydä lapsia etsimään ne. Selitä, että kuningas Josian aikoina monet ihmisistä eivät saaneet opetusta pyhien kirjoitusten pohjalta, ennen kuin pappi löysi kirjoitukset temppelistä (ks. 2. Kun. 22:8–11). Mitä ovat pyhät kirjoitukset? Miksi me tarvitsemme pyhiä kirjoituksia? Kerro lapsille, miksi olet iloinen siitä, että meillä on pyhät kirjoitukset tänä päivänä, ja anna heidän kertoa ajatuksiaan pyhistä kirjoituksista.

  • Lue lapsille 2. Kun. 23:2 ja pyydä heitä kuuntelemaan, mitä kuningas teki pyhillä kirjoituksilla. Miksi oli tärkeää, että jokainen kuuli, mitä pyhiin kirjoituksiin oli kirjoitettu? Laulakaa jokin pyhistä kirjoituksista kertova laulu, kuten ”Tutki ja rukoile” (Lasten laulukirja, s. 66), ja pyydä lapsia kertomaan, miltä heistä tuntuu, kun he kuulevat pyhien kirjoitusten opetuksia ja kertomuksia.

    Kuva
    perhe tutkimassa pyhiä kirjoituksia

    Pyhät kirjoitukset voivat auttaa sydämemme kääntämisessä Herran puoleen.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

2. Kun. 18:3–6; 19:14–19

Voin luottaa taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen.

Kun assyrialaiset uhkasivat Jerusalemia, vanhurskas kuningas Hiskia kääntyi Herran puoleen uskossa. Hiskian esimerkki voi auttaa sinua ja lapsia puhumaan siitä, kuinka voimme osoittaa uskoamme Herraan silloinkin, kun sitä uskoa kyseenalaistetaan.

Mahdollisia toimintoja

  • Selitä lapsille hyödyntäen pyhien kirjoitusten liitteissä olevaa Raamatun karttaa 3 ”Kahdentoista heimon alueet”, että kansa nimeltä assyrialaiset valloitti pohjoisen Israelin valtakunnan. Selitä, että myöhemmin assyrialaiset yrittivät valloittaa eteläisen Juudan valtakunnan. Kehota lapsia kuvittelemaan, miltä heistä tuntuisi, jos he asuisivat Juudassa ja he tietäisivät, että assyrialaiset olivat tulossa hävittämään kaupungin. Pyydä lapsia lukemaan 2. Kun. 18:3, 5–6 ja ottamaan selville, miksi Juudan kuningas Hiskia pystyi olemaan rohkea, kun assyrialaiset tulivat.

  • Kehota lapsia lukemaan 2. Kun. 19:14–19 ja ottamaan selville, mitä Hiskia teki, kun assyrialaiset uhkasivat hänen valtakuntaansa. Kuinka näiden asioiden tekeminen osoittaa, että hän luotti Herraan? Mitä me voimme tehdä osoittaaksemme, että apua tarvitessamme me luotamme Herraan?

2. Kun. 22:8–13; 23:2–3

Pyhät kirjoitukset opettavat minulle, kuinka seurata Jeesusta Kristusta.

Vuosien hengellisen pimeyden jälkeen juutalaiset uudistivat sitoutumisensa Herraan. Näin tapahtui, koska kuningas Josia löysi jälleen lain kirjan ja luki sen kansalle. Tämä kertomus voi auttaa lapsia ymmärtämään, miksi pyhät kirjoitukset ovat niin arvokkaita.

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro lapsille, että kuningas Josia käski kansaansa korjaamaan temppelin, ja kun he tekivät niin, he löysivät jotakin hyvin arvokasta. Kehota lapsia lukemaan 2. Kun. 22:8–11 ja ottamaan selville, mitä se oli. Selitä, että heidän löytämänsä kirja sisälsi liittoja ja käskyjä, joista israelilaiset eivät tienneet. Mitä meille mahtaisi tapahtua, ellei meillä olisi pyhiä kirjoituksia? Kysy lapsilta, miksi he ovat kiitollisia siitä, että meillä on pyhät kirjoitukset. Miksi olisi vaikeampaa seurata Vapahtajaa, ellei meillä olisi pyhiä kirjoituksia?

  • Anna kullekin lapselle paperi ja pyydä heitä repimään se. Selitä, että kuningas Josian aikana ihmiset joskus repivät tai ”repäisivät” vaatteensa, kun he olivat järkyttyneitä. Pyydä lapsia etsimään sana ”repäisi” jakeesta 2. Kun. 22:11. Miksi Josia mahtoi olla järkyttynyt? Auta lapsia etsimään vastaus jakeesta 13. Miksi meidän on tärkeää lukea pyhiä kirjoituksia säännöllisesti?

  • Lukekaa yhdessä 2. Kun. 23:2–3, ja pyydä lapsia panemaan merkille, kuinka pyhät kirjoitukset auttoivat Josiaa ja tämän kansaa. Kerro lapsille jostakin pyhien kirjoitusten kohdasta, joka on innoittanut sinua seuraamaan Herraa (ks. jae 3), ja pyydä lapsia kertomaan pyhien kirjoitusten kohdista, jotka ovat auttaneet heitä. Laulakaa yhdessä ”Kuljen Hänen kanssaan” (churchofjesuschrist.org).

2. Kun. 23:3

Minä pidän liittoni Jumalan kanssa.

Kun Josia ja hänen kansansa oppivat Jumalan käskyt, he tekivät liiton elää niiden mukaan. Voit auttaa opettamiasi lapsia tuntemaan halua pysyä uskollisina kasteessa tekemälleen liitolle.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia lukemaan 2. Kun. 23:3 ja etsimään sanoja ja ilmauksia, jotka osoittavat, mitä ihmiset ajattelivat Herran käskyistä. Pyydä heitä nousemaan ja kertomaan, mitä mahtaa tarkoittaa se, että ”kuningas nousi korokkeelle ja teki Herran edessä liiton” ja että ”kansa yhtyi tähän liittoon”. Kehota heitä kävelemään paikallaan ja kertomaan, mitä mahtaisi tarkoittaa ilmaus ”seurata Herraa”. Kehota heitä laittamaan käsi sydämelleen ja ehdottamaan, millä tavoin me voimme pitää käskyt ”kaikesta sydämestämme”.

  • Auta lapsia laatimaan luettelo asioista, joita he lupaavat kasteen yhteydessä (ks. Moosia 18:10; OL 20:37, 77, 79). Mitä Jumala lupaa meille, jos me pidämme liittomme? Mitä opimme jakeen 2. Kun. 23:3 pohjalta siitä, kuinka meidän tulee pitää liittomme?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kannusta lapsia kertomaan jollekulle perheenjäsenelle jokin pyhien kirjoitusten jae tai pyhien kirjoitusten kertomus, joka on ollut heille siunaukseksi.

Näin kehitymme opettamisessa

Vahvista lasten itseluottamusta. Yksi tapa auttaa lapsia saamaan itseluottamusta on kehua heitä, kun he osallistuvat luokassa. Lupaa lapsille, että Pyhä Henki auttaa heitä, kun he oppivat.

Tulosta