Det gamle testamente 2022
4.–10. juli. 2 Kongebok 2–7: “Det er … en profet i Israel”


“4.–10. juli. 2 Kongebok 2–7: ‘Det er … en profet i Israel’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“4.–10. Juli. 2 Kongebok 2–7”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Elisa viser en tjener vogner av ild

Illustrasjon av Elisa som viser sin tjener vogner av ild, © Review & Herald Publishing/med tillatelse fra goodsalt.com

4.–10. juli

2 Kongebok 2–7

“Det er … en profet i Israel”

Mens du leser i Skriftene, kan Den hellige ånd gjøre deg oppmerksom på visse utsagn eller skriftsteder. Vurder å skrive ned hvorfor disse skriftstedene er meningsfylte for deg.

Skriv ned inntrykkene dine

En profets viktigste oppgave er å undervise og vitne om Frelseren Jesus Kristus. Vår opptegnelse om profeten Elisa inneholder imidlertid ikke mye av hans undervisning eller vitnesbyrd. Det opptegnelsen inneholder, er miraklene Elisa utførte, herunder å oppreise et barn fra de døde (se 2 Kongebok 4:18–37), mette en folkemengde med en liten mengde mat (se 2 Kongebok 4:42–44) og helbrede en spedalsk (se 2 Kongebok 5:1–14). Så selv om ikke Elisas ord bærer vitnesbyrd om Kristus, har vi gjennom hele Elisas tjenestegjerning sterke tilkjennegivelser av Herrens livgivende, nærende og helbredende kraft. Slike tilkjennegivelser forekommer oftere i vårt eget liv enn vi noen ganger innser. For å se dem må vi søke det mirakel Elisa søkte da han ba på vegne av sin engstelige unge tjener: “Herre! Åpne øynene hans så han kan se” (2 Kongebok 6:17).

Du finner mer informasjon om 2 Kongebok i “Kongebøkene” i Veiledning til Skriftene.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

2 Kongebok 2–6

Gud kan utføre mirakler i livet mitt.

Mirakler hjelper oss ofte å overvinne jordelivets vanskeligheter – på Elisas tid trengte et ufruktbart land rent vann og en bortkommet øks måtte gjenfinnes (se 2 Kongebok 2:19–22; 6:4–7). Men mirakler vender også vårt hjerte til Herren og gir oss åndelig lærdom. Mens du leser 2 Kongebok 2–6, kan du vurdere å lage en liste over miraklene du finner, og grunne på de åndelige lærdommene du får av hvert av dem. Hva lærer disse miraklene deg om Herren og hva han kan gjøre i ditt liv?

Se også 2 Nephi 26:12–13; 27:23; Mormon 9:7–21; Moroni 7:35–37; Donald L. Hallstrom, “Har så miraklenes tid opphørt?Liahona, nov. 2017, 88–90.

2 Kongebok 4:8–17; 7:1–16

Herrens ord gjennom hans profeter vil bli oppfylt.

Slik det er nedtegnet i 2 Kongebok 4:8–17; 7:1–16, inspirerte Herren Elisa til å profetere om kommende ting – ting som fra andres perspektiv syntes usannsynlig skulle finne sted. Mens du leser disse versene, kan du tenke på hvordan du reagerer på Herrens ord gjennom hans profeter i dag. Hvilke læresetninger, profetier eller løfter har du hørt fra levende profeter? Hva gjør du for å handle i tro på disse løftene?

Se også 3 Nephi 29:6; Lære og pakter 1:37–38.

2 Kongebok 5

Hvis jeg er ydmyk og lydig, kan Jesus Kristus helbrede meg.

Noen ganger er det lettere å finne personlig mening i Skriftene når man sammenligner fysiske ting i en historie med åndelige ting. Når du for eksempel leser 2 Kongebok 5, kan du sammenligne Na’amans spedalskhet med en åndelig utfordring du står overfor. I likhet med Na’aman har du kanskje håpet at Herren ville “gjøre noe vanskelig” (vers 13) for å hjelpe deg. Hva lærer Na’amans opplevelse deg? Hva tilsvarer det å følge det enkle rådet “Bad deg, så skal du bli ren”?

Legg merke til hvordan Na’amans opplevelse påvirket hans tro på Israels Gud (se vers 15). Hvilke opplevelser har styrket din tro på Gud?

Se også Lukas 4:27; 1 Peter 5:5–7; Alma 37:3–7; Ether 12:27; L. Whitney Clayton, “Hva han sier til dere, det skal dere gjøre”, Liahona, mai 2017, 97–99; “Na’aman and Elisha” [Na’aman og Elisa] (video), ChurchofJesusChrist.org.

2 Kongebok 6:8–23

“De som er med oss, er flere enn de som er med dem.”

Har du noen gang følt deg underlegen og redd og undret deg, slik Elisas unge tjener gjorde: “Hva skal vi gjøre?” (se 2 Kongebok 6:8–23). Hva inspirerer deg ved Elisas svar? Hvordan forandrer denne beretningen dine tanker og følelser om dine prøvelser, ditt ansvar eller din innsats for å etterleve evangeliet?

Mens du grunner, kan du overveie president Henry B. Eyrings ord: “Som med Elisas tjener er det flere med dere enn de dere kan se som er imot dere. Noen som er med dere, er usynlige for deres jordiske øyne. Herren vil støtte dere og vil til tider gjøre det ved å kalle andre til å stå sammen med dere” (“Dere som trer inn”, Liahona, nov. 2008, 58).

Se også Salmene 121; Lære og pakter 84:88.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

2 Kongebok 2:1–14.Tenk på dem som så at Elisa tok opp Elias’ kappe (et symbol på hans profetiske kall). Hvordan kan dette ha påvirket deres reaksjon på Elisas tjenestegjerning? (Se også 1 Kongebok 19:19.) Familiemedlemmene kan kanskje etter tur gå med en “kappe” og vitne om hvordan de har sett Herren støtte og styrke dem som er kalt til å virke i hans kirke.

2 Kongebok 4.Du kan be familiemedlemmene lese om et av miraklene i 2 Kongebok 4 (se vers 1–7, 14–17, 32–35, 38–41, 42–44) og skrive en ledetråd for å hjelpe andre familiemedlemmer å gjette hvilket mirakel han eller hun beskriver. Hva lærer dette kapittelet oss om Herren og hans mirakler? Hvilke mirakler – store eller små – har vi sett i vårt liv?

2 Kongebok 5:1–15.Når du leser disse versene og grunner på det enkle Na’aman ble bedt om å gjøre, kan du overveie de enkle tingene vår profet har bedt oss gjøre. Hvordan kan familien bli bedre til å følge hans råd?

Familien kan også se videoen “Naaman and Elisha” (Na’aman og Elisa) (ChurchofJesusChrist.org) eller lese “Elisa helbreder Na’aman” (i Historier fra Det gamle testamente).

2 Kongebok 5:20–27.Hvordan kunne Gehasi hatt nytte av å lese “Ærlighet og integritet” i Til styrke for ungdom? (side 19). Hvordan skader uærlighet oss? Hvordan blir vi velsignet ved å være ærlige?

2 Kongebok 6:13–17.Familiemedlemmene kan ha glede av å lage en tegning av Elisas og tjenerens opplevelse som er beskrevet i disse versene. Hvordan kan disse versene hjelpe oss når vi føler oss alene eller overveldet?

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Kjære barn, din Gud er nær deg”, Salmer, nr. 49.

Vi kan forbedre vår undervisning

Oppfordre til spørsmål. Spørsmål fra barn er en indikasjon på at de er klare til å lære. Hvis du ikke vet svarene på spørsmålene deres, kan du prøve å finne svar sammen med dem. (Se Undervisning på Frelserens måte, 25–26.)

Bilde
Na’aman vasker seg i elven

Illustrasjon av Na’aman som blir helbredet for spedalskhet: Paul Mann

Skriv ut