Vanha testamentti 2022
8.–14. elokuuta. Psalmit 1–2; 8; 19–33; 40; 46: ”Herra on minun paimeneni”


”8.–14. elokuuta. Psalmit 1–2; 8; 19–33; 40; 46: ’Herra on minun paimeneni’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Vanha testamentti 2022, 2021

”8.–14. elokuuta. Psalmit 1–2; 8; 19–33; 40; 46”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2022

Kuva
Jeesus kävelemässä lampaiden kanssa

Herra on minun paimeneni, Yongsung Kim, havenlight.com

8.–14. elokuuta

Psalmit 1–2; 8; 19–33; 4046

”Herra on minun paimeneni”

Älä ajattele, että sinun pitää lukea vain ne psalmit tai tarkastella vain niitä periaatteita, joita ehdotetaan tässä oppimisehdotuksessa. Anna Hengen johdattaa sinua totuuksiin, jotka auttavat sinua tuntemaan olevasi lähempänä Herraa.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Emme tiedä varmuudella, kuka kirjoitti Psalmien kirjan. Joitakin psalmeista pidetään kuningas Daavidin kirjoittamina, mutta useimpien psalmien kohdalla kirjoittaja pysyy tuntemattomana. Psalmeja luettuamme meistä saattaa kuitenkin tuntua, ikään kuin tuntisimme psalminkirjoittajien sydämen, vaikka emme tiedäkään heidän nimeään. Tiedämme kuitenkin, että psalmit olivat tärkeä osa Jumalan palvelemista israelilaisten keskuudessa, ja tiedämme, että Vapahtaja lainasi niitä usein. Psalmit avaavat meille ikkunan Jumalan muinaisen kansan sieluun. Ymmärrämme, mitä he tunsivat Jumalaa kohtaan, mistä he kantoivat huolta ja kuinka he löysivät rauhaa. Nykypäivän uskovina kaikkialla maailmassa me käytämme yhä näitä sanoja palvellessamme Jumalaa. Psalminkirjoittajilla tuntuu olleen ikkuna meidän sieluumme, ja he tuntuvat löytäneen keinon ilmaista, mitä me tunnemme Jumalaa kohtaan, mistä me kannamme huolta ja kuinka me löydämme rauhaa.

Katso yleiskatsaus Psalmien kirjaan Pyhien kirjoitusten oppaan hakusana-artikkelissa ”Psalmi”.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Ps. 1; 23; 26–2846

Psalmit opettavat meitä luottamaan Herraan.

Saatat huomata psalmeja lukiessasi, kuinka usein kirjoittajat ilmaisevat pelkoa, surua tai levottomuutta. Sellaiset tunteet ovat tavallisia, jopa uskovilla. Mutta se, mikä psalmeissa innoittaa, ovat niiden tarjoamat ratkaisut, kuten täydellinen luottamus Herraan. Mieti näitä innoittavia sanomia, kun luet psalmeja 1, 23, 26–28 ja 46. Pane merkille seuraavia asioita ja kirjoita muistiin, mitä huomaat:

  • Kutsuja turvata Herraan:

  • Sanoja, jotka kuvailevat Herraa:

  • Sanoja, jotka kuvailevat rauhaa, voimaa ja muita siunauksia, joita Hän antaa:

  • Sanoja, jotka kuvailevat niitä, jotka luottavat Häneen:

Ps. 222

Psalmit suuntaavat mielemme Jeesuksen Kristuksen elämään ja palvelutehtävään.

Useat psalmit viittaavat Jeesuksen Kristuksen elämään kuolevaisuudessa. Myös Uuden testamentin ajan kristityt näkivät näitä yhteyksiä – he esimerkiksi tunnistivat, että psalmi 2 viittaa Jeesuksen oikeudenkäyntiin kuningas Herodeksen ja Pontius Pilatuksen edessä (ks. Ap. t. 4:24–30). Voisit lukea psalmit 2 ja 22 sekä Matt. 27:35–46; Luuk. 23:34–35 ja Joh. 19:23–24. Etsi yhteyksiä näiden psalmien sanojen ja Vapahtajan elämän välillä sekä etsi edelleen samanlaisia yhteyksiä, kun tutkit Psalmien kirjaa muutaman seuraavan viikon aikana.

Kuvittele, että olisit juutalainen Jeesuksen aikaan, tuntisit psalmit ja näkisit niissä yhteyksiä Vapahtajan elämään. Kuinka tämä tieto voisi olla sinulle siunauksena?

Katso myös Ps. 31:6; 34:21; 41:10; Luuk. 24:44; Hepr. 2:9–12.

Ps. 8; 1933

”Hänen uskollisuutensa täyttää maan.”

Psalmien 8, 19 ja 33 lukeminen voi innoittaa sinua pohtimaan Herran monia ihmeellisiä luomistöitä. Kiinnitä niin tehdessäsi huomiota ajatuksiisi ja tuntemuksiisi. Kuinka Herran luomistyöt mielestäsi ”julistavat Jumalan kunniaa” (Ps. 19:2)?

Ps. 19:8–1229

Herran sana on voimallinen, käskyt ”ilahduttavat sydämen”.

Psalmeissa sanat kuten todistus, säädökset, käsky ja tuomiot voivat viitata Herran sanaan. Pidä tämä mielessäsi, kun luet jakeita Ps. 19:8–12. Mitä nämä jakeet antavat ymmärtää Herran sanasta? Mitä psalmi 29 opettaa sinulle Hänen äänestään? Kuinka nämä kuvaukset ovat kokemuksesi mukaan vastanneet Herran sanaa eli ääntä?

Kuva
Concepciónin temppeli Chilessä

Meidän täytyy olla hengellisesti puhtaita saapuessamme Herran eteen.

Ps. 24; 26–27

Herran eteen saapuminen edellyttää puhtautta.

Koska Jerusalemin temppeli rakennettiin vuorelle, ilmaus ”Herran vuori” (ks. Ps. 24:3) voi viitata temppeliin tai Jumalan läsnäoloon. Miten tämä lisää ymmärrystäsi psalmista 24? Mitä tarkoittaa se, että jollakulla on ”viattomat kädet ja puhdas sydän” (Ps. 24:4)?

Mitä psalmit 26 ja 27 opettavat sinulle Herran huoneesta?

Katso myös Ps. 15; David A. Bednar, ”Viattomat kädet ja puhdas sydän”, Liahona, marraskuu 2007, s. 80–83.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

Ps. 22.Samalla kun yksi perheenjäsen lukee tämän psalmin, muut voisivat etsiä yhtäläisyyksiä jakeista Matt. 27:35–46. Sitten he voisivat kertoa ajatuksiaan Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen uhristaan meidän puolestamme.

Ps. 23.Psalmi 23 on ollut innoituksena useille kirkon lauluille, kuten ”Herra Paimen on parhain (MAP-lauluja, 61). Perheenne voisi laulaa yhden näistä lauluista ja mainita, mitkä psalmin sanat ovat ehkä olleet innoituksena laulun sanoihin. Tai heistä voisi olla hauskaa piirtää kuvia siitä, mitä he löytävät psalmista tai laulusta ja antaa perheenjäsenten arvata, mitkä jakeet tai laulun sanat sopivat kuviin. Millä tavoin Herra on meille kuin paimen?

Ps. 24:3–5.Voisit tähdentää sitä, miten tärkeää on, että meillä on viattomat eli puhtaat kädet ja puhdas sydän, lukemalla Ps. 24:3–5 samalla kun perheenjäsenet pesevät käsiään. Mitä kädet voisivat kuvata tässä psalmissa? Mistä sydän voisi olla vertauskuvana? Mitä voimme tehdä puhdistaaksemme kätemme ja sydämemme hengellisesti?

Ps. 30:6, 12.Kohdassa Ps. 30:6 luvataan, että ”illalla on vieraana itku mutta aamulla ilo”. Kuinka Herra on kääntänyt surumme iloksi? Joistakuista perheenjäsenistä voisi olla hauskaa näytellä jakeessa 12 mainittuja asioita.

Ps. 33.Huomaa, kuinka tässä psalmissa toistetaan sanaa kaikki. Mitä opimme Herrasta sen pohjalta, kuinka tätä sanaa toistetaan, varsinkin jakeissa 13–15?

Ps. 46:11.Voisitte tehdä yhdessä jotakin, mikä edellyttää, että perheenjäsenet toimivat levollisina eli rauhallisesti. Kuinka levollisena pysyminen voi auttaa meitä tuntemaan Jumalan? Mitä mahdollisuuksia meillä on pysyä levollisina ja oppia tuntemaan Jumala?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Herra Paimen on parhain”, MAP-lauluja, 61.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Ole luova. Pyhien kirjoitusten kohdat kuten psalmit innoittavat ihmisiä usein ylistämään Herraa luovilla tavoilla. Jos tunnet innoitusta ilmaista hartauttasi musiikin, runouden, kuvataiteen tai jonkin muun keinon avulla, toimi näiden tuntemusten mukaan. Voisit käyttää sitä, mitä olet luonut, auttaaksesi muita vahvistamaan uskoa taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen.

Kuva
Jeesus kantaa lammasta harteilla

Hyvä paimen, Ken Spencer

Tulosta