Vanha testamentti 2022
15.–21. elokuuta. Psalmit 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86: ”Minä kerron, mitä Jumala on minulle tehnyt”


”15.–21. elokuuta. Psalmit 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86: ’Minä kerron, mitä Jumala on minulle tehnyt’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Vanha testamentti 2022, 2021

”15.–21. elokuuta. Psalmit 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2022

Kuva
Jeesus pitelee lyhtyä

Pelastamassa sitä, mikä on kadonnut, Michael T. Malm

15.–21. elokuuta

Psalmit 49–51; 61–66; 69–72; 77–78; 85–86

”Minä kerron, mitä Jumala on minulle tehnyt”

Tässä oppimisehdotuksessa mainitaan joitakin opillisia aiheita, joita näissä psalmeissa käsitellään. Kun tutkit, huomiosi saattaa kiinnittyä tiettyihin sanoihin, kielikuviin tai ajatuksiin. Mitä arvelet Herran yrittävän opettaa sinulle?

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Psalminkirjoittajat kertoivat runoissaan syvästi henkilökohtaisista tuntemuksistaan. He kirjoittivat tuntiessaan lannistumista, pelkoa ja katumusta. Toisinaan vaikuttaa jopa siltä, että he tunsivat Jumalan hylänneen heidät, ja joissakin psalmeissa on turhautuneisuuden tai epätoivon sävy. Jos sinulla on joskus ollut tällaisia tunteita, psalmien lukeminen voi auttaa sinua tietämään, ettet ole ainoa. Mutta löydät myös psalmeja, jotka voivat kannustaa sinua, kun sinulla on näitä tuntemuksia, koska psalminkirjoittajat myös ylistivät Herraa Hänen hyvyydestään, ihmettelivät Hänen voimaansa ja riemuitsivat Hänen armostaan. He tiesivät, että maailma on pahuuden ja synnin kuormittama mutta että Herra on hyvä ja Hän antaa anteeksi (ks. Ps. 86:5). He ymmärsivät, ettei usko Herraan tarkoita sitä, ettei koskaan joutuisi kamppailemaan ahdistuneisuuden, synnin tai pelon kanssa. Se tarkoittaa, että tietää, kenen puoleen silloin kääntyä.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Ps. 49; 62:6–13

Lunastus tulee vain Jeesuksen Kristuksen kautta.

Psalmissa 49 on sanoma niin alhaisille kuin ylhäisille, rikkaille ja köyhille (ks. jae 3). Mikä tämä sanoma mielestäsi on? Mitä jakeet Ps. 62:6–13 lisäävät tähän sanomaan?

Näiden psalmien lukeminen voi innoittaa sinua pohtimaan, millä tavoin jotkut ihmiset panevat lunastusta koskevan luottamuksensa johonkin muuhun kuin Jumalaan (ks. Ps. 49:7–8). Kuinka todistuksesi siitä, että ”Jumala lunastaa [sinut], hän tempaa [sinut] tuonelan otteesta” (jae 16), vaikuttaa elämääsi?

Katso myös Sananl. 28:6; Alma 34:8–17.

Ps. 51; 85–86

Vapahtajan armon ansiosta voin saada syntini anteeksi.

Psalmin 51 armonpyyntöjä pidetään kuningas Daavidin esittäminä hänen syyllistyttyään aviorikokseen ja murhaan (ks. 2. Sam. 11). Silloinkin kun meidän syntimme eivät ole kovin vakavia, voimme samastua tässä psalmissa ilmaistuun armon tarpeeseen. Voimme myös oppia jotakin siitä, mitä parannuksen tekeminen tarkoittaa. Esimerkiksi mitkä psalmin 51 sanoista tai ilmauksista opettavat sinulle, millaista asennetta tarvitsemme parannuksentekoon? Mitä opit siitä, millainen vaikutus Vapahtajan sovituksella voi olla elämääsi?

Voisit esittää samoja kysymyksiä lukiessasi psalmeja 85–86. Voisit myös etsiä ilmauksia, jotka kuvailevat Herraa. Kuinka nämä ilmaukset vahvistavat uskoasi siihen, että Hän antaa sinulle anteeksi? (Ks. esim. Ps. 86:5, 13, 15.)

Katso myös Alma 36; Russell M. Nelson, ”Me voimme toimia paremmin ja olla parempia”, Liahona, toukokuu 2019, s. 67–69; Carole M. Stephens, ”Mestariparantaja”, Liahona, marraskuu 2016, s. 9–12.

Ps. 51:15–17; 66:16–17; 71:15–24

Todistukseni Jeesuksesta Kristuksesta voi auttaa muita tulemaan Hänen luokseen.

Pohdi, kuinka sait todistuksesi Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen sovittavasta voimastaan. Kun sitten tutkit kohtia Ps. 51:15–17; 66:16–17; 71:15–24, mieti, kuinka voit kutsua muita ”tulemaan ja katsomaan Jumalan töitä” (ks. Ps. 66:5). Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että ”lakkaamatta minun kieleni kertoo vanhurskaudestasi” (Ps. 71:24)? Kuinka kerrot muille siitä, ”mitä Jumala on [sinulle] tehnyt” (Ps. 66:16)?

Katso myös Moosia 28:1–4; Alma 26.

Kuva
kaksi nuorta miestä juttelemassa keskenään

Voimme kertoa muille todistuksemme siitä, mitä Herra on tehnyt meidän hyväksemme.

Ps. 63; 69; 77–78

Herra auttaa minua hädän hetkellä.

Useissa psalmeissa kuvaillaan elävästi, miltä tuntuu olla kaukana Jumalasta ja kaivata kipeästi Hänen apuaan. Voisit katsoa näitä kuvauksia kohdista Ps. 63:2, 9; 69:2–9, 19–22; 77:2–10. Mitä sellaista löydät psalmeista 63, 69 ja 77–78, mikä antoi varmuutta näille psalminkirjoittajille?

Kun olet ahdistunut, kuinka Herran tekojen ja Hänen muinoin tekemiensä ihmeiden muistaminen (ks. Ps. 77:11) auttaa sinua? Joitakin niistä ihmeistä kuvaillaan psalmissa 78. Kun luet niistä, pohdi, mikä auttaa sinua turvautumaan Jumalaan (ks. jae 7). Mitkä sukunne historian kokemukset innoittavat sinua?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

Ps. 51:19.Mieti, kuinka voisit opettaa perheellesi, mitä tarkoittaa se, että jollakulla on särkynyt sydän. Perheenjäsenet voisivat esimerkiksi vuorotellen rikkoa auki jotakin, missä on kova kuori, kuten muna tai pähkinä. Millä tavoin meidän sydämemme on toisinaan kuin se kuori? Kuinka voimme avata sydämemme Herralle? Voitte saada ajatuksia lukemalla yhdessä psalmin 51.

Ps. 61:3–4.Perheenjäsenistä voisi olla hauskaa piirtää kuvia näiden jakeiden vertauskuvista ja keskustella siitä, kuinka Jeesus Kristus on kuin korkea kallio, turvamme ja vahva linnoitus.

Ps. 71:17; 78:5–7.Mitä Herra haluaa teidän opettavan lapsillenne (ks. Ps. 78:5)? Kukin perheenjäsen voisi kertoa esimerkin Herran ihmeistä, kuten pyhien kirjoitusten kertomus, kokemus tai henkilökohtainen todistus, joka auttaa häntä turvautumaan Jumalaan (ks. Ps. 71:17; 78:7).

Ps. 72.Daavid kirjoitti psalmin 72 pojastaan Salomosta, mutta suuri osa siitä voi koskea myös Jeesusta Kristusta. Kun perheenne lukee tätä psalmia, he voisivat näyttää kuvaa Vapahtajasta aina kun he löytävät jakeita, jotka muistuttavat heitä Jeesuksesta Kristuksesta. Kuinka voimme toteuttaa halun, että ”maa on täynnä hänen kirkkauttaan” (Ps. 72:19; ks. myös OL 65:2)?

Ps. 85:12.Tämä jae voisi innoittaa keskustelemaan evankeliumin palautuksen tapahtumista – kuinka Mormonin kirja on totuutta, joka on ”[versonut] maasta”, ja kuinka taivaalliset sanansaattajat ovat tulleet ”alas taivaasta” (ks. myös Moos. 7:62). Videossa ”Preparation of Joseph Smith: Tutored by Heaven” [Joseph Smithin valmistaminen: taivaan opetusta] (churchofjesuschrist.org) kuvataan näitä tapahtumia.

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Sua tarvitsen mä aina”, MAP-lauluja, 54.

Näin kehitymme opettamisessa

Käytä vaihtelevia menetelmiä. ”Etsi tapoja, joilla voit tuoda evankeliumin opettamiseesi vaihtelua. Kun teet niin, voit rikastuttaa ja kaunistaa [perheesi] kokemusta. – – Pohdi, miten musiikin, kertomusten, kuvien ja muun kuvallisen aineiston käyttö voi luoda Hengelle otollisen ilmapiirin.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 22.)

Kuva
mies polvistuneena Jeesuksen edessä

Älä epäile, Tuomas, J. Kirk Richards

Tulosta