Vanha testamentti 2022
19.–25. syyskuuta. Jesaja 40–49: ”Lohduttakaa minun kansaani”


”19.–25. syyskuuta. Jesaja 40–49: ’Lohduttakaa minun kansaani’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Vanha testamentti 2022, 2021

”19.–25. syyskuuta. Jesaja 40–49”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2022

Kuva
Jeesus parantaa sokean miehen

Sokean parantaminen, Carl Heinrich Bloch

19.–25. syyskuuta

Jesaja 40–49

”Lohduttakaa minun kansaani”

Jesaja käytti usein vertauskuvallista kieltä. Kiinnitä huomiota ajatuksiin ja tuntemuksiin, joita nämä vertauskuvat tuovat mieleesi ja sydämeesi. Tämä voi auttaa sinua ymmärtämään paremmin, mitä hän opetti.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Jesajan luvun 40 ensimmäinen sana on ”lohduttakaa”. Se osoittaa alkua erilaiselle sävylle, erilaiselle painotukselle profeetan sanomassa. Siinä missä Jesajan aiemmat kirjoitukset olivat varoittaneet Israelia ja Juudaa hävityksestä ja vankeudesta, jotka tulisivat heidän syntiensä vuoksi, näiden myöhempien profetioiden tarkoituksena oli lohduttaa yli 150 vuotta myöhemmin eläneitä juutalaisia – kun Jerusalem oli hävitetty, temppeli oli häpäisty ja heidät oli viety vankeina Babyloniin. Mutta nämä profetiat ulottuvat vielä pidemmälle tulevaisuuteen kuin kukistettuihin, lannistettuihin israelilaisiin. Ne puhuvat meille, jotka toisinaan myös tunnemme olevamme kukistettuja, lannistettuja ja jopa kadotettuja.

Jesajan sanoma heille ja meille on yksinkertainen: ”Älä pelkää” (Jes. 43:1). Kaikkea ei ole menetetty. Herra ei ole unohtanut teitä, ja Hänellä on voima hallita tilanteita, joita te ette tunnu pystyvän hallitsemaan. Eikö Herra ole ”hän, joka loi taivaan ja – – joka muovasi maan ja – – antoi sen päällä kulkeville elämän hengen” (Jes. 42:5)? Eikö Hän ole voimallisempi kuin Babylon, kuin synti, kuin mikään, mikä pitää meitä vankina? ”Palaa minun luokseni”, Hän anoo, ”minä olen lunastanut sinut vapaaksi” (Jes. 44:22). Hän voi parantaa, palauttaa, vahvistaa, antaa anteeksi ja lohduttaa – mitä sinun lunastamiseksesi sitten tarvitaankin.

Saat tietää, kuinka Nefi ja Jaakob sovelsivat lukuja Jes. 48–49 omaan kansaansa, katsomalla 1. Nefi 22 ja 2. Nefi 6.

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

Jes. 40–49

Jeesus Kristus voi lohduttaa minua ja antaa minulle toivoa.

Israelilaisista oli varmasti lannistavaa, jopa musertavaa huomata olevansa vankeina Babylonissa. Monet ovat ehkä miettineet, olivatko he iäksi menettäneet paikkansa Jumalan valitsemana liittokansana. Kun luet lukuja Jes. 40–49, etsi kohtia, jotka ovat saattaneet antaa lohtua ja toivoa. Pohdi kutakin löytämääsi kohtaa ja kirjoita muistiin, mitä Herra mahtaa sanoa näissä jakeissa sinulle. Tässä on muutamia jakeita, joista voisit aloittaa.

Kuinka voisit kertoa näistä sanomista jollekulle, joka tarvitsee kannustusta tai toivoa? (Ks. Jes. 40:1–2.)

Katso myös Jeffrey R. Holland, ”Täydellinen toivon kirkkaus”, Liahona, toukokuu 2020, s. 81–84.

Kuva
joki metsässä

Olemalla kuuliaisia Herralle me voimme tuntea onnellisuutta, joka on ”runsas kuin virta” (Jes. 48:18).

Jes. 40:3–8, 15–23; 42:15–16; 47:7–11

Jumalan voima on suurempi kuin maailman voima.

Jesaja muistutti kansaansa toistuvasti Jumalan verrattomasta voimasta – jopa verrattuna heitä ympäröivään sortavaan maalliseen voimaan. Pane merkille tämä sanoma, kun luet kohtia Jes. 40:3–8, 15–23; 42:15–16 ja 47:7–11. (Huomaa, että luku 47 on osoitettu Israelin vangitsijalle Babylonille.) Mitä nämä kohdat opettavat sinulle maailman asioista? Mitä ne opettavat sinulle Jumalasta? Pohdi, miksi tämä sanoma on saattanut olla arvokas vankeudessa oleville juutalaisille. Miksi se on arvokas sinulle?

Katso myös ”Oi, Herra, luoksein jää”, MAP-lauluja, 101.

Jes. 41:8–13; 42:1–7; 43:9–12; 44:21–28; 45:1–4; 48:10; 49:1–9

”Sinä, palvelijani.”

Kaikkialla luvuissa Jes. 40–49 Herra puhuu ”palvelijastaan” ja ”todistajistaan”. Joissakin kohdissa nämä sanat tuntuvat viittaavan Jeesukseen Kristukseen (ks. Jes. 42:1–7), toiset viittaavat Israelin huoneeseen (ks. Jes. 45:4) ja vielä toiset viittaavat kuningas Kyyrokseen, joka salli juutalaisten palata Jerusalemiin ja rakentaa uudelleen temppelin (ks. 44:26–45:4). Kussakin tapauksessa voisit kuitenkin myös pohtia, kuinka nämä kohdat koskevat sinua Herran palvelijana ja todistajana. Pohdi esimerkiksi tällaisia kysymyksiä:

Jes. 41:8–13; 42:6; 44:21. Mitä Herra on kutsunut sinua tekemään? Mieti virallisia kirkon tehtäviä sekä muita liittoon kuuluvia vastuita palvella Häntä. Kuinka Hän tukee sinua ja tarttuu sinun käteesi (ks. Jes. 42:6), kun palvelet? Kuinka Hän on ”muovannut” sinut tulemaan Hänen palvelijakseen? (Ks. myös Jes. 48:10.)

Jes. 43:9–12. Missä mielessä sinä olet Jeesuksen Kristuksen todistaja? Mitkä kokemukset elämässäsi ovat osoittaneet sinulle, että Hän on Vapahtaja?

Jes. 49:1–9. Mitä sellaisia sanomia löydät näistä jakeista, jotka voivat auttaa, kun pyrkimyksesi ja palvelemisesi tuntuvat turhilta ja tyhjiltä (ks. jae 4)?

Katso myös Moosia 18:9; Henry B. Eyring, ”Lapsi ja opetuslapsi”, Liahona, toukokuu 2003, s. 29–32.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

Jes. 40:3–4.Perheenne voisi perehtyä siihen, mitä mahtaa tarkoittaa ”raivatkaa – – Herralle tie”, suoristamalla jotakin, mikä on käyrää, siivoamalla sekaisen lattian tai poistamalla esteet kivikkoiselta reitiltä. Voisit myös näyttää kuvia Johannes Kastajasta ja Joseph Smithistä (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 3587). Kuinka he raivasivat eli valmistivat tietä Herran tulemiselle? (Ks. Luuk. 3:2–18; OL 135:3.) Kuinka me omalta osaltamme valmistamme tietä Hänelle? (Ks. esim. OL 33:10.)

Jes. 40:28; 43:14–15; 44:6.Mitä Jeesuksen Kristuksen nimiä ja nimityksiä löydämme näistä jakeista? Mitä kukin nimi opettaa meille Hänestä?

Jes. 41:10; 43:2–5; 46:4.Nämä jakeet kuvastuvat laulussa ”Niin varma on perustus” (MAP-lauluja, 43). Perheestänne voisi olla mukavaa laulaa laulu yhdessä ja etsiä siitä ilmauksia, jotka ovat samanlaisia kuin ilmaukset näissä jakeissa. Mitä nämä ilmaukset opettavat meille Jeesuksesta Kristuksesta?

Jes. 44:3–4; 45:8.Kun olette lukeneet nämä jakeet, perheenne voisi kastella jotakin kasvia samalla, kun puhutte siunauksista, joita Herra on vuodattanut perheenne päälle. Mitä tapahtuu kasville, kun kastelemme sitä? Mitä Herra odottaa meiltä, kun Hän siunaa meitä?

Jes. 48:17–18.Voisit näyttää kuvia tai videoita joista ja valtameren aalloista. Kuinka onni voi olla runsas kuin virta? Kuinka siunaus voi olla loputon kuin meren aallot?

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Lauluehdotus: ”Niin varma on perustus”, MAP-lauluja, 43.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Etsi sanojen määritelmä. Kokeile etsiä niiden pyhien kirjoitusten sanojen määritelmät, joita et ymmärrä – ja myös niiden sanojen, jotka arvelet ymmärtäväsi. Toisinaan määritelmät voivat auttaa sinua lukemaan jakeen eri tavalla ja saamaan uusia hengellisiä oivalluksia.

Kuva
Jeesus tytön ja miehen kanssa

”Herra lohduttaa kansaansa, hän hoivaa köyhiä lapsiaan” (Jes. 49:13).Gileadin balsamia, Ann Adele Henrie

Tulosta