Gamla testamentet 2022
26 september–2 oktober. Jesaja 50–57: ”Det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig”


”26 september–2 oktober. Jesaja 50–57: ’Det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”26 september–2 oktober. Jesaja 50–57”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
Kristus bär en törnekrona och hånas av en soldat

Kristus hånas, av Carl Heinrich Bloch

26 september–2 oktober

Jesaja 50–57

”Det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig”

Begrunda de insikter i Jesaja 50–57 som hjälper dig att komma närmare Frälsaren. Skriv ner de intryck du får.

Skriv ner dina intryck

Under hela sin verksamhet talade Jesaja om en mäktig befriare (se t.ex. Jes. 9:3–7). De här profetiorna bör ha varit särskilt dyrbara för israeliterna flera århundraden senare när de befann sig i fångenskap i Babel. Någon som kunde rasera Babels murar skulle i sanning vara en mäktig erövrare. Men det var inte den slags Messias som Jesaja beskrev i kapitel 52–53: ”Han var föraktad och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med lidande. Han var som en som man skyler ansiktet för. … Vi såg honom som hemsökt, slagen av Gud och pinad” (Jes. 53:3–4). Genom att sända en sådan oväntad befriare undervisade Gud oss om sann befrielse. För att rädda oss från förtryck och pina sände Gud en som själv ”blev misshandlad” och förtryckt. Somliga förväntade sig ett lejon, men han sände ett lamm (se Jes. 53:7). Guds vägar är i sanning inte våra vägar (se Jes. 55:8–9). Jesus Kristus befriar oss inte genom att bara öppna fängelset, utan genom att ta vår plats där. Han befriar oss från våra kedjor av sjukdom och smärta genom att själv bära dem (se Jes. 53:4–5, 12). Han räddar oss inte på distans. Han lider med oss, i en gärning av ”evig nåd” som ”inte [ska] vika från dig” (Jes. 54:8, 10).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Jesaja 50–52

Framtiden är ljus för Herrens folk.

Även om israeliterna tillbringade många år i fångenskap – och även om denna fångenskap var en följd av deras egna felaktiga val – ville Herren att de skulle se framtiden an med hopp. Vilka hoppingivande budskap finner du i Jesaja 50–52? Vad lär Herren oss om sig själv i de här kapitlen, och varför ger det dig hopp? (Se t.ex. Jes. 50:2, 5–9; 51:3–8, 15–16; 52:3, 9–10.)

Du kan också göra en lista över allt i kapitel 51–52 som Herren uppmanar Israel att göra för att denna hoppfulla framtid ska förverkligas. Vad känner du att Herren uppmanar dig att göra genom de här orden? Vad tror du till exempel att det innebär att ”vakna” och ”klä dig i kraft”? (Jes. 51:9; se även Jes. 52:1; L&F 113:7–10). Varför tror du att uppmaningen ”hör” (eller ”lyssna med beslutsamhet att lyda”) upprepas så ofta (se Russell M. Nelson, ”Hör honom”, Liahona, maj 2020, s. 89)?

Se även Mosiah 12:20–24; 15:13–18; 3 Nephi 20:29–46.

Bild
skulptur av Kristus som bär på korset

På grund av kärlek, av skulptören Angela Johnson

Jesaja 53

Jesus Kristus tog på sig mina synder och sorger.

Få kapitel i skrifterna beskriver Jesu Kristi återlösande mission vackrare än Jesaja 53. Ta dig tid att begrunda de här orden. Stanna upp vid varje vers för att begrunda vad Frälsaren genomled – de ”sjukdomar”, ”smärtor” och ”brott” han bar – för alla människor och speciellt för dig. Du kan ersätta ord som ”vi” och ”våra” med ”jag” och ”mina” medan du läser. Vilka känslor eller tankar inspirerar de här verserna i dig? Skriv gärna ner dem.

Det kan vara bra att gå igenom Mosiah 14; 15:1–13 för att se hur profeten Abinadi använde Jesajas ord för att undervisa om Frälsaren.

Jesaja 54; 57:15–19

Jesus Kristus vill att jag ska återvända till honom.

Vi upplever alla stunder då vi känner oss långt borta från Herren på grund av våra synder eller svagheter. En del har till och med gett upp hoppet om att han någonsin kommer att förlåta dem. Jesaja 54 och 57 är viktiga kapitel att läsa för att få tillförsikt och uppmuntran i sådana stunder. Vad lär du dig särskilt i Jesaja 54:4–10 och 57:15–19 om Frälsarens barmhärtighet och hans känslor för dig? Vilken skillnad gör det i ditt liv att känna till detta om honom?

Hur gäller välsignelserna som beskrivs i Jesaja 54:11–17 dig?

Jesaja 55–56

Herren uppmanar alla att hålla fast vid hans förbund.

Under många generationer hade Israel likställts med Guds förbundsfolk. Men Guds plan har alltid innefattat mer än bara en enda nation, för ”alla … som törstar” får uppmaningen ”kom till vattnet” (Jes. 55:1). Tänk på det när du läser Jesaja 55 och 56, och begrunda vad det innebär att vara Guds folk. Vad är Guds budskap till den som känner sig ”skild” från honom (Jes. 56:3)? Markera gärna verser som beskriver deras inställning och gärningar som ”håller fast vid mitt förbund” (se Jes. 56:4–7).

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Jesaja 51–52.När ni pratar om Herrens uppmaningar i de här kapitlen kan du uppmana dina familjemedlemmar att göra rörelser till dem. Hur kan ni till exempel åskådliggöra orden ”Lyft er blick till himlen”, ”Vakna! Res dig” eller ”Skaka av dig stoftet” (Jes. 51:6, 17; 52:2)? Vad lär de här fraserna oss om att följa Jesus Kristus?

Jesaja 52:9.När ni har läst den här versen kan er familj ”[brista] ut i jubel tillsammans” och sjunga en psalm eller barnsång som ger er glädje. Vilka löften i Jesaja 52 får oss att ”[brista] ut i jubel”?

Jesaja 52:11; 55:7.De här verserna kan leda till en diskussion om vad orden ”rena er” kan betyda. Som en del av den här diskussionen kan ni gå igenom ämnen i Vägledning för de unga (häfte, 2011) eller läsa skriftställen om välsignelserna av att vara andligt ren (se 3 Ne. 12:8; L&F 121:45–46).

Jesaja 53.Som en introduktion till Jesajas beskrivning av Frälsaren kan er familj prata om hur berättelser, filmer och andra medier ofta skildrar hjältar som räddar människor. Ni kan jämföra de skildringarna med beskrivningen av Frälsaren som ni läste i Jesaja 53. Ni kan också titta på videon ”Mitt rike är inte av den här världen” [My Kingdom Is Not of This World] (JesuKristiKyrka.org) och prata om hur profetiorna i Jesaja 53 uppfylldes. Vilka lidanden och smärtor bär Frälsaren åt oss?

Jesaja 55:8–9.Hur ser saker och ting annorlunda ut när man är högt ovanför marken? Vad betyder det för er att Guds vägar och tankar är högre än våra?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Oändlig är kärleken”, Psalmer, nr 125.

Förbättra våra personliga studier

Använd musik. Psalmer undervisar om evangelieprinciper på ett kraftfullt sätt. Lyssna på eller läs gärna sakramentspsalmer som en hjälp för dig att förstå sanningar om Jesu Kristi försoning som lärs ut i Jesaja 53. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 22.)

Bild
porträtt av Kristus

Hans ljus, av Michael T. Malm

Skriv ut