Gamla testamentet 2022
3–9 oktober. Jesaja 58–66: ”Återlösaren ska komma till Sion”


”3–9 oktober. Jesaja 58–66: ’Återlösaren ska komma till Sion’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”3–9 oktober. Jesaja 58–66”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
Jesus undervisar i en synagoga

Jesus i synagogan i Nasaret, av Greg K. Olsen

3–9 oktober

Jesaja 58–66

”Återlösaren ska komma till Sion”

När du läser Jesaja 58–66, fundera då över hur Jesajas ord ger dig glädje och hopp om framtiden.

Skriv ner dina intryck

Tidigt under sin verksamhet besökte Jesus Kristus en synagoga i Nasaret, byn där han växte upp. Där reste han sig för att läsa ur skrifterna, öppnade upp Jesaja och läste det som vi nu känner som Jesaja 61:1–2. Sedan förkunnade han: ”I dag har det här stället i Skriften gått i uppfyllelse inför er som lyssnar.” Det här var en av Frälsarens mest oförtäckta förkunnelser att han var den smorde som skulle hela förkrossade hjärtan och ”utropa frihet för de fångna” (se Luk. 4:16–21). Det här skriftstället uppfylldes verkligen den dagen. Och, liksom många andra av Jesajas profetior, fortsätter det att uppfyllas i vår tid. Frälsaren fortsätter att hela alla med ett förkrossat hjärta som kommer till honom. Det finns fortfarande många fångna till vilka befrielse måste predikas. Och det finns en härlig framtid att förbereda oss för – en tid när Herren ”skapar nya himlar och en ny jord” (Jes. 65:17) och ska ”låta rättfärdighet och lovsång växa upp inför alla folk” (Jes. 61:11). När vi läser Jesaja öppnas våra ögon för det som Herren redan har gjort, det han gör och det han ännu kommer att göra för sitt folk.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Jesaja 58:3–12

Fasta medför välsignelser.

De här verserna tyder på att många forntida israeliter såg fasta mer som en börda än som en välsignelse. Många av oss kan ibland relatera till den känslan. Om du vill finna mer mening och syfte med din fasta, läs Jesaja 58:3–12 och se hur Herren besvarar frågan ”Varför fastar vi?”. Hur har du upplevt att fasta kan ”lossa orättfärdiga bojor” och ”bryta sönder alla ok” (se Jes. 58:6)? Hur har fasta medfört de välsignelser som beskrivs i Jesaja 58:8–12 till dig? Hur påverkar Jesaja 58:3–12 ditt sätt att se på fasta?

I sitt tal ”Detta är den fasta jag vill ha” (Liahona, maj 2015, s. 22–25), delade president Henry B. Eyring med sig av flera exempel på hur människor har blivit välsignade genom fasta och fasteoffer. Hur har du bevittnat liknande välsignelser i ditt liv?

Se även Gospel Topics, ”Fasting and Fast Offerings” (topics.ChurchofJesusChrist.org).

Jesaja 59:9–21; 61:1–3; 63:1–9

Jesus Kristus är min Frälsare och Återlösare.

I Jesaja 58–66 finner du ett flertal hänvisningar till Jesu Kristi uppdrag att försona. Här är några exempel, tillsammans med några frågor som kan hjälpa dig att begrunda dem.

  • Jesaja 59:9–21. Hur skulle du sammanfatta folkets andliga tillstånd som det beskrivs i vers 9–15? Vad gör intryck på dig med beskrivningen av han som ”grep in” i vers 16–21 och förbundet som han ingår med dem som vänder sig till honom?

  • Jesaja 61:1–3. Hur har Jesus Kristus välsignat dig på de sätt som beskrivs i de här verserna? Vilka ”glädjens budskap” har han gett dig? Hur har han gett dig huvudprydnad i stället för aska?

  • Jesaja 63:7–9. Vilka ”HERRENS nådegärningar” kan du nämna? Vilka känslor för Frälsaren väcker de här verserna i ditt hjärta?

Vilka övriga hänvisningar till Frälsaren finner du i Jesaja 58–66?

Se även Mosiah 3:7 och Läran och förbunden 133:46–53.

Bild
kvinna som tänder en oljelampa av lera med en lampa som en man håller i

”HERREN ska vara ditt eviga ljus” (Jes. 60:19). Ljusets gåva, av Eva Timothy

Jesaja 60; 62

”HERREN ska vara ditt eviga ljus.”

Jesaja 60 och 62 handlar om ljus och mörker, om ögon och synförmåga, för att undervisa om hur Jesu Kristi evangelium ska välsigna världen i den sista tiden. Titta efter dessa teman, speciellt i Jesaja 60:1–5, 19–20 och 62:1–2. Begrunda, när du läser de här kapitlen, hur Gud insamlar sina barn ut ur mörkret till sitt ljus. Vilken är din roll i det här verket?

Se även 1 Nephi 22:3–12; 3 Nephi 18:24; Läran och förbunden 14:9; Bonnie H. Cordon, ”Så att de ser”, Liahona, maj 2020, s. 78–80.

Jesaja 64:1–5; 65:17–25; 66

Kristus kommer att regera på jorden under tusenårsriket.

Jesaja talade om en dag när ”de forna bedrövelserna är glömda” (Jes. 65:16). Den här profetian har visserligen flera uppfyllelser, men i dess främsta bemärkelse är den dagen en framtida dag – när Jesus Kristus ska återvända till jorden och upprätta en tid av fred och rättfärdighet som kallas tusenårsriket. Jesaja beskriver denna framtida dag i Jesaja 64:1–5; 65:17–25; 66. Lägg märke till hur ofta han använde ord som ”fröjda” och ”jubla”. Fundera över varför Frälsarens återkomst kommer att vara en glädjens dag. Vad kan jag göra för att förbereda mig för hans ankomst?

Se även Trosartiklarna 1:10; Russell M. Nelson, ”Kyrkans framtid: Förbereda världen för Frälsarens andra ankomst”, Liahona, april 2020, s. 7–11.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Jesaja 58:3–11.Familjemedlemmarna kanske förstår Jesajas budskap om fasta bättre om de får dramatisera den typ av fasta som beskrivs i Jesaja 58:3–5 och den typ av fasta som beskrivs i Jesaja 58:6–8. Hur kan vi göra vår fasta mer till ”den fasta [Gud] vill ha”? Vilka välsignelser har vi sett att fasta leder till?

Jesaja 58:13–14.Vad är skillnaden mellan att ”sköta dina sysslor” och att ”fröjda dig i HERREN” på sabbatsdagen? Hur kan vi göra sabbaten till ”en fröjd”?

Jesaja 60:1–5.När ni läser Jesaja 60:1–3 skulle familjemedlemmarna kunna tända en lampa när verserna nämner ljus och släcka den när verserna nämner mörker. Hur är Jesu Kristi evangelium som ett ljus för oss? Vad förutsade Jesaja skulle hända när Guds folk delar med sig av evangeliets ljus? (Se Jes. 60:3–5.)

Jesaja 61:1–3.Hur har Frälsaren uppfyllt Jesajas profetior i de här verserna? Du kan be familjemedlemmarna att leta efter bilder på Frälsaren som de tycker illustrerar de här aspekterna av hans mission (bilder kan hittas i kyrkans tidskrifter eller i Evangeliebilder). Ni kan också sjunga en sång om hur Frälsaren välsignar oss, såsom ”Jag vet han älskar mig” (Barnens sångbok, s. 42–43).

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”När Jesus kommer hit”, Barnens sångbok, s. 46–47.

Förbättra våra personliga studier

Förbered omgivningen. Vår omgivning kan påverka vår förmåga att lära. Finn en plats för skriftstudier där du kan känna Andens inflytande. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 15.)

Bild
Jesus i skyn

”Stå upp, stråla, för ditt ljus kommer och HERRENS härlighet går upp över dig” (Jes. 60:1). Ljus och liv, av Mark Mabry

Skriv ut