Gamla testamentet 2022
19–25 september. Jesaja 40–49: ”Trösta mitt folk!”


”19–25 september. Jesaja 40–49: ’Trösta mitt folk!’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”19–25 september. Jesaja 40–49”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
Jesus botar en blind man

Kristus botar den blinde, av Carl Heinrich Bloch

19–25 september

Jesaja 40–49

”Trösta mitt folk!”

Jesaja använde sig ofta av ett symboliskt språk. Lägg märke till de tankar och känslor som de här symbolerna väcker i ditt hjärta och sinne. Det kan hjälpa dig att bättre förstå vad han undervisade om.

Skriv ner dina intryck

”Trösta” är det första ordet i kapitel 40 i Jesaja. Det markerar en annan klang i och en ny betoning på profetens budskap. Medan Jesajas tidigare uppteckningar varnade Israel och Juda för den förstörelse och fångenskap som skulle komma på grund av deras synder, var de här senare profetiorna ämnade att trösta judarna under de kommande 150 åren – efter att Jerusalem förstörts, templet vanhelgats och folket bortförts i fångenskap till Babel. Men de här profetiorna når ännu längre in i framtiden än till de besegrade och nedslagna israeliterna. De talar till oss, som också ibland känner oss besegrade, nedslagna och till och med förlorade.

Jesajas budskap till dem och till oss är enkelt: ”Var inte rädd” (Jes. 43:1). Allt är inte förlorat. Herren har inte glömt dig, och han har makt över situationer som verkar vara bortom din kontroll. Är det inte ”HERREN som har skapat himlen och … han som har brett ut jorden …, han som har gett liv åt folket som bor där” (Jes. 42:5)? Är inte han mäktigare än Babel, än synden, än vad som än kan hålla dig fången? ”Vänd om till mig”, vädjar han, ”för jag har återlöst dig” (Jes. 44:22). Han kan hela, återställa, stärka, förlåta och trösta – vad än du, i ditt fall, behöver för att återlösas.

För att få veta hur Nephi och Jakob tillämpade Jesaja 48–49 på sitt folk, se 1 Nephi 22 och 2 Nephi 6.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Jesaja 40–49

Jesus Kristus kan trösta mig och ge mig hopp.

Det måste ha varit nedslående, till och med förödande, för israeliterna att vara tillfångatagna i Babel. Många undrade kanske om de för alltid hade förlorat sin position som Guds utvalda förbundsfolk. När du läser Jesaja 40–49, leta då efter verser som kan ha skänkt tröst och hopp. För varje vers du hittar, begrunda och skriv ner vad Herren kanske säger till dig i de här verserna. Här är några verser som du kan börja med:

Hur skulle du kunna dela de här budskapen med någon som behöver uppmuntran och hopp? (Se Jes. 40:1–2.)

Se även Jeffrey R. Holland, ”Med fullkomligt klart hopp”, Liahona, maj 2020, s. 81–84.

Bild
flod i skog

Genom att lyda Herren kan vi ha ”frid … som en flod” (Jes. 48:18).

Jesaja 40:3–8, 15–23; 42:15–16; 47:7–11

Guds makt är större än världslig makt.

Jesaja påminde sitt folk om och om igen om Guds ojämförbara makt, till och med jämförd med den förtryckande världsliga makt som omgav dem. Titta efter det här budskapet när du läser Jesaja 40:3–8, 15–23; 42:15–16 och 47:7–11 (notera att kapitel 47 vänder sig till Babel som hade tillfångatagit Israel). Vad lär de här verserna dig om världsliga saker? Vad lär de dig om Gud? Fundera över varför det här budskapet kan ha varit av värde för judarna i fångenskap. Varför är det värdefullt för dig?

Se även ”Bliv kvar hos migPsalmer, nr 100.

Jesaja 41:8–13; 42:1–7; 43:9–12; 44:21–28; 45:1–4; 48:10; 49:1–9

”Du är min tjänare.”

I Jesaja 40–49 talar Herren genomgående om sin ”tjänare” och sina ”vittnen”. I vissa verser verkar de här orden avse Jesus Kristus (se Jes. 42:1–7), i andra avses Israels hus (se Jes. 45:4) och åter i andra avses kung Koresh, som tillät judarna att återvända till Jerusalem och bygga upp templet igen (se 44:26–45:4). Men i vart och ett av de här fallen kan du även fundera över hur verserna gäller dig som Herrens tjänare och vittne. Fundera till exempel över frågor som dessa:

Jesaja 41:8–13; 42:6; 44:21. Vad har Herren kallat dig att göra? Fundera över formella ämbeten i kyrkan såväl som andra förbundsansvar att tjäna honom. Hur stöttar han dig och ”håller dig i handen” (se Jes. 42:6) när du tjänar? Hur har han ”format” dig till sin tjänare? (Se även Jes. 48:10.)

Jesaja 43:9–12. I vilken bemärkelse är du ett vittne om Jesus Kristus? Vilka upplevelser i ditt liv har visat dig att han är Frälsaren?

Jesaja 49:1–9. Vilka budskap finner du i de här verserna som kan hjälpa dig när dina ansträngningar och ditt tjänande verkar vara ”förgäves” och ”utan nytta” (v. 4)?

Se även Mosiah 18:9; Henry B. Eyring, ”Ett barn och en lärjunge”, Liahona, maj 2003, s. 29–32.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Jesaja 40:3–4.För att utforska vad det kan innebära att ”Bana väg för HERREN” skulle din familj kunna räta ut något böjt, städa upp ett stökigt golv eller göra en tydlig stig på stenig mark. Du kan också visa bilder av Johannes Döparen och Joseph Smith (se Evangeliebilder, nr 35 och 87). Hur banade de väg för Herrens ankomst? (Se Luk. 3:2–18; L&F 135:3.) Hur hjälper vi till med att bereda vägen för honom? (Se t.ex. L&F 33:10.)

Jesaja 40:28; 43:14–15; 44:6.Vilka namn eller titlar på Jesus Kristus hittar vi i de här kapitlen? Vad säger vart och ett av namnen oss om honom?

Jesaja 41:10; 43:2–5; 46:4.De här verserna återspeglas i psalmen ”En grundval blev lagd” (Psalmer, nr 38). Er familj skulle kanske tycka om att sjunga psalmen tillsammans och hitta fraser i den som liknar fraserna i de här verserna. Vad lär de här fraserna oss om Jesus Kristus?

Jesaja 44:3–4; 45:8.Efter att ha läst de här verserna skulle er familj kunna vattna en växt medan ni pratar om de välsignelser som Herren har utgjutit över er. Vad händer med växten när vi vattnar den? Vad förväntar sig Herren av oss när han välsignar oss?

Jesaja 48:17–18.Visa gärna bilder eller videor med floder och havsvågor. Hur kan frid vara som en flod? Hur kan rättfärdighet vara som vågor?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”En grundval blev lagd”, Psalmer, nr 38.

Förbättra våra personliga studier

Definiera ord. Försök slå upp definitioner av ord i skrifterna som du inte förstår – och även ord som du tror att du förstår. Ibland kan definitioner hjälpa dig att läsa en vers på ett annat sätt och få nya andliga insikter.

Bild
Jesus med en flicka och en man

”HERREN tröstar sitt folk och förbarmar sig över sina betryckta” (Jes. 49:13).Balsam i Gilead, av Ann Adele Henrie

Skriv ut