Gamla testamentet 2022
5–11 september. Jesaja 1–12: ”Gud är min frälsning”


”5–11 september. Jesaja 1–12: ’Gud är min frälsning’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”5–11 september. Jesaja 1–12”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
en forntida profet skriver

Profeten Jesaja förutsäger Kristi födelse, av Harry Anderson

5–11 september

Jesaja 1–12

”Gud är min frälsning”

Sök andlig vägledning i dina studier. Jesajas ord förstås bäst när vi är ”fyllda av profetians ande”, som Nephi lärde (2 Ne. 25:4).

Skriv ner dina intryck

Även om det här är första gången du läser Jesaja kan du hitta stycken som låter bekanta. Det beror på att av alla Gamla testamentets böcker är Jesaja den som oftast citeras i andra skriftböcker, även av Frälsaren själv. Jesajas ord dyker också ofta upp i psalmer och annan andlig musik. Varför citeras Jesaja så ofta?

Helt klart beror det delvis på att Jesaja hade en gåva att uttrycka Guds ord med ett levande, minnesvärt språk. Men det beror på mer än så. Jesaja har inspirerat profeter i flera generationer eftersom de sanningar han lärde ut sträckte sig bortom hans egen generation – israeliterna som levde mellan 740 och 701 f.Kr. Hans uppgift var att öppna våra ögon för Guds stora återlösningsverk, som är mycket större än en enda nation eller tidsperiod. Av Jesaja fick Nephi veta att han och hans folk, även om de hade åtskilts från resten av Israel, fortfarande var en del av Guds förbundsfolk. I Jesaja fann författare till Nya testamentet profetior om Messias som höll på att uppfyllas inför deras ögon. Och i Jesaja fann Joseph Smith inspiration till det nutida verket att samla in Israel och bygga upp Sion. Vad kommer du att finna när du läser Jesaja?

För mer om Jesaja och hans uppteckningar, se ”Jesaja” i Handledning för skriftstudier. För mer information om tiden då Jesaja levde, se 2 Kungaboken 15–20 och 2 Krönikeboken 26–32.

Bild
Learn More image
Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Jesaja 1–12

Hur kan jag bättre förstå Jesajas lärdomar?

Frälsaren talade om Jesajas skrifter och sa att vi ”noggrant ska utforska dessa uppteckningar, för Jesajas ord är stora” (se 3 Ne. 23:1–3). Men ändå kan Jesaja vara svår för många att förstå. Här är några tips som kan hjälpa dig finna större mening i Jesajas ord:

  • Begrunda de symboler och metaforer som Jesaja använde sig av. Fundera till exempel över vad du tror att Jesaja ville förmedla när han skrev om en vingård (se Jes. 5:1–7), Siloas vatten (se Jes. 8:5–10) och om ett baner (se Jes. 5:26; 11:10, 12).

  • För varje kapitel du läser bör du fråga dig: Vad lär jag mig om Jesus Kristus? (Se 1 Ne. 19:23.)

  • Titta efter ämnen som känns relevanta för vår tid, såsom Jesus Kristi liv och mission, Israels förskingring och insamling, den sista tiden och tusenårsriket. Du kan också föra listor över skriftställen i Jesaja som undervisar om de här ämnena.

  • Använd tillgängliga studiehjälpmedel, såsom en ordbok, Bibelns fotnoter och Handledning för skriftstudier.

Se även 2 Nephi 25:1–8.

Jesaja 1; 35

”Sluta att göra det som är ont.”

Jesaja varnade ständigt Juda rike för deras andliga tillstånd. Hur skulle du, efter att ha läst Jesaja 1, 3 och 5, beskriva folkets andliga tillstånd? Vilka varningar hittar du som du känner även gäller för vår tid?

I tillägg till varningarna kan du också lägga märke till budskapen om hopp till det syndfulla Israel (se t.ex. Jes. 1:16–20, 25–27; 3:10). Vad lär du dig om Herren av de här budskapen?

Jesaja 2; 4; 11–12

Gud ska utföra ett stort verk i de sista dagarna.

Många av Jesajas uppteckningar är profetior som har specifika betydelser för vår tid. Vilka av Jesajas beskrivningar av den sista tiden i kapitel 2, 4 och 11–12 är speciellt inspirerande för dig? (Läran och förbunden 113:1–6 bidrar med insikter om Jesaja 11.) Vad får du veta om Israels insamling och Sions återlösning? Vad känner du dig inspirerad att göra efter att ha läst de här kapitlen?

Se även Jesaja 5:26; 10:20.

Jesaja 6

Profeter kallas av Gud.

I kapitel 6 berättar Jesaja om hur han kallades till profet. Vad gör intryck på dig med Jesajas upplevelser när du läser det här kapitlet? Hur påverkar det här kapitlet ditt sätt att se på Herren, hans profeter och det verk de har kallats att utföra?

Bild
kvinna som håller ett spädbarn

”För ett barn blir oss fött, en son blir oss given” (Jes. 9:6).

Jesaja 7–9

Jesaja profeterade om Jesus Kristus.

Tidigt under Jesajas verksamhet bildade kungadömet Israel (även kallat Efraim) en allians med Aram för att försvara sig mot Assyrien. Israel och Aram ville tvinga Ahas, Juda kung, att sluta sig till deras allians. Men Jesaja profeterade att alliansen skulle misslyckas och rådde Ahas att förtrösta på Herren (se Jes. 7–9, särsk. Jes. 7:7–9; 8:12–13).

När Jesaja gav råd till Ahas uttalade han flera välkända profetior, såsom de i Jesaja 7:14; 8:13–14; 9:2, 6–7. Även om det inte är fullständigt klart vad de här profetiorna betydde på Ahas tid, handlar de helt uppenbart om Jesus Kristus (se även Matt. 1:21–23; 4:16; 21:44; Luk. 1:31–33). Vad lär du dig om Frälsaren av de här verserna?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Jesaja 1:16–18.Som en hjälp för familjemedlemmarna att förstå de här verserna kan ni läsa stycket ”En del av oss känner att vi aldrig duger” i syster Sharon Eubanks tal ”Kristus: Ljuset som lyser i mörkret” (Liahona, maj 2019, s. 75–76). Eller så kan du visa hur fläckar kan tas bort från kläder. Hur skiljer sig Herrens budskap i de här verserna från vad Satan vill att vi ska tro?

Jesaja 2:1–5.Familjemedlemmarna kan välja en av de här verserna och rita vad den beskriver. Vad lär templet oss om Herrens vägar? Hur blir vi välsignade av att ”vandra i HERRENS ljus” (Jes. 2:5)?

Jesaja 4:5–6.Vad lovar Herren oss i de här verserna? Vad kan de här löftena betyda? Hur uppfyller han dem? (Se även 2 Mos. 13:21–22.)

Jesaja 7:14; 9:1–7.Med hjälp av teckningar eller bilder från kyrkans tidskrifter kan ni göra en affisch som illustrerar en del av det vi får veta om Jesus Kristus i de här verserna.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Se, högt på bergets krön”, Psalmer, nr 4.

Förbättra våra personliga studier

Be Herren om hjälp. För att kunna förstå skrifterna behöver vi personlig uppenbarelse. Herren har lovat: ”Be, och ni ska få. Sök, och ni ska finna. Bulta, och dörren ska öppnas för er” (Matt. 7:7).

Bild
Idaho Falls tempel i storm

Jesaja lärde att tabernaklet skulle vara en ”tillflykt” och ett ”skydd mot storm och regn” (Jes. 4:6). Idaho Falls tempel

Skriv ut