Gamla testamentet 2022
12–18 september. Jesaja 13–14; 24–30; 35: Ett underbart och förunderligt verk


”12–18 september. Jesaja 13–14; 24–30; 35: Ett underbart och förunderligt verk”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”12–18 september. Jesaja 13–14; 24–30; 35”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
Joseph Smith ser vår himmelske Fader och Jesus Kristus i den heliga lunden

Den heliga lunden, av Brent Borup

12–18 september

Jesaja 13–14; 24–3035

Ett underbart och förunderligt verk

President Bonnie H. Cordon har sagt: ”Skrifterna upplyser vårt förstånd, ger näring åt anden, besvarar våra frågor, ökar vår förtröstan på Herren och hjälper oss att ha honom som mittpunkt” (”Förtrösta på Herren och håll dig kvar på mittpunkten”, Liahona, maj 2017, s. 7).

Skriv ner dina intryck

En av de saker som Herren ber profeterna att göra är att varna för syndens följder. När det gällde Gamla testamentets profeter innebar detta ofta att tala om för inflytelserika härskare i mäktiga riken att de måste omvända sig eller gå under. Det var en farlig uppgift, men Jesaja var oförskräckt och hans varningar till sin tids kungadömen – bland andra Israel, Juda och omgivande nationer – var djärva (se Jes. 13–23).

Men Jesaja hade också ett budskap om hopp. Även om den förutsagda förgörelsen slutligen drabbade de här kungadömena, förutsåg Jesaja en möjlighet till återställelse och förnyelse. Herren skulle komma att inbjuda sitt folk att återvända till honom. Han skulle göra ”den glödande sanden … [till] en sjö, den torra marken [till] vattenrika källor” (Jes. 35:7). Han skulle utföra ”underbara och förunderliga” ting (Jes. 29:14) och återställa de välsignelser han hade lovat Israel. Varken Jesaja eller någon annan som levde på den tiden fick se det här underbara verket. Men vi ser dess slutliga uppfyllelse i dag. Faktum är att vi är delaktiga i det!

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Jesaja 13:1–11, 19–22; 14:1–20

Världens ogudaktiga riken och deras härskare kommer att falla.

Jesaja 13–14 kallas ”Profetia om Babel” (Jes. 13:1). Det en gång så storslagna riket Babel med sin mäktiga härskare anses nu vara forntida historia. Så varför är budskapet till Babel viktigt för oss i dag? I skrifterna symboliserar Babel högmod, världslighet och synd, och i dag omges vi av allt sådant. Tänk på den här symboliken när du läser Jesaja 13:1–11, 19–22 och 14:1–20. Du kan också fundera över frågor som de här:

  • Hur påminner Jesajas varningar till Babel om profetior om världen före Frälsarens andra ankomst? (Se Jes. 13:11; L&F 45:26–42.)

  • Vilka likheter ser du mellan Babels kungs högmod och Satans högmod? (Se Jes. 14:4–20; Mose 4:1–4.) Vilka varningar till dig själv finner du i de här verserna?

  • Hur ger Frälsaren ”ro från din smärta och oro” (Jes. 14:3)?

Bild
Jesus i röda kläder

Han kommer åter för att råda och regera, av Mary R. Sauer

Jesaja 24:21–23; 25:6–8; 26:19; 28:16

Jesajas uppteckningar visar mig vägen till Jesus Kristus.

Jesajas lärdomar handlar ofta om Frälsarens mission, däribland hans försoningsoffer, uppståndelse och andra ankomst. Vilka aspekter av hans mission kommer du att tänka på när du läser följande verser: Jesaja 24:21–23; 25:6–8; 26:19; 28:16? Vilka andra verser hittar du som påminner dig om Frälsaren?

Se även Jesaja 22:22–25.

Jesaja 24:1–12; 28:7–8; 29:7–10; 30:8–14

Avfall innebär att vända sig bort från Herren och hans profeter.

För att varna för följderna av att vända sig från Herren och förkasta hans profeter använde Jesaja en rad olika metaforer. Bland annat en tömd jord (Jes. 24:1–12), berusning (Jes. 28:7–8), hunger och törst (Jes. 29:7–10) och en raserad mur eller krossad kruka (Jes. 30:8–14). Varför är det viktigt att vi håller våra förbund, med tanke på vad du läste i de här verserna? Fundera över vad du gör för att hålla dig till Herren och hans tjänare.

Se även M. Russell Ballard, ”Stanna i båten och håll dig fast!Liahona, nov. 2014, s. 89–92; Gospel Topics, ”Apostasy”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Jesaja 29; 30:18–2635

Herren kan återställa sådant som gått förlorat eller skadats.

När människor eller samhällen vänder sig bort från Herren vill Satan att vi ska tro att följderna är oåterkalleliga. Men Jesaja beskrev några av de underbara ting Herren gör när människor omvänder sig och vänder sig till honom. Vad lär du dig av Jesaja 29:13–24; 30:18–2635 om Herren, hans kärlek och hans makt?

Ett sätt varpå Herren har visat sin makt i vår tid är genom återställelsen av sitt evangelium. Jesaja 29 innehåller flera stycken som motsvarar händelser i denna återställelse. Till exempel:

Vilka tankar om eller intryck av evangeliets återställelse får du när du läser de här verserna?

Se även ”Återställelsen av Jesu Kristi evangeliums fullhet: Ett tillkännagivande för världen vid 200-årsjubileet” (JesuKristiKyrka.org).

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Jesaja 25:4–9.Har er familj någonsin upplevt välsignelserna av ett tryggt skydd undan en storm eller skyddet av skugga en het sommardag? (Se v. 4.) Tala om det här när ni läser de här verserna och andra beskrivningar av Herren i Jesaja 25:4–9. Hur är Herren som dessa ting?

Jesaja 25:8–9; 26:19.Genom att visa bilder av Frälsaren i Getsemane, på korset och efter sin uppståndelse kan du hjälpa din familj att se sambanden mellan de här verserna och Jesus Kristus (se Evangeliebilder, nr 56, 57, 5859). Uppmuntra din familj att berätta varför de kan ”vara glada och jubla över hans frälsning” (Jes. 25:9).

Jesaja 29:11–18.De här verserna kan hjälpa din familj att prata om vilka ”underbara och förunderliga” ting (v. 14) evangeliets återställelse och framkomsten av Mormons bok är. Varför är dessa ting underbara och förunderliga för oss? Be familjemedlemmarna hitta föremål i ert hem som kan representera återställelsens underbara välsignelser.

Jesaja 35.Er familj skulle kanske tycka om att rita metaforerna i det här kapitlet som hjälper oss förstå hur Jesus Kristus bygger upp Sion i vår tid. Vad lär vi oss av de här metaforerna? Vad kan vi göra för att hjälpa till att bygga upp Sion?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”På en härlig vårdag”, Barnens sångbok, s. 57.

Förbättra vår undervisning

Ge barnen möjlighet att uttrycka sin kreativitet. När barnen skapar något som har ett samband med en evangelieprincip, kan de bättre förstå principen. Låt dem bygga, rita, färglägga, skriva och skapa. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 25.)

Bild
Maria och Johannes ser på Jesus på korset

”Se, här är vår Gud! Honom hoppades vi på, att han skulle frälsa oss” (Jes. 25:9). James Tissot (fransk, 1836–1902). Kvinna, se din son (Stabat Mater), 1886–1894. Opak vattenfärg på blyerts på grått velängpapper, bild: 29,7 x 15,2 cm. Brooklyn Museum, inköpt med allmänna medel, 00.159.300

Skriv ut