Gamla testamentet 2022
29 augusti–4 september. Ordspråksboken 1–4; 15–16; 22; 31; Predikaren 1–3; 11–12: ”Att vörda HERREN är början till vishet”


”29 augusti–4 september. Ordspråksboken 1–4; 15–16; 22; 31; Predikaren 1–3; 11–12: ’Att vörda HERREN är början till vishet’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Gamla testamentet 2022 (2021)

”29 augusti–4 september. Ordspråksboken 1–4; 15–16; 22; 31; Predikaren 1–3; 11–12”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2022

Bild
man som studerar skrifterna

29 augusti–4 september

Ordspråksboken 1–4; 15–16; 22; 31; Predikaren 1–3; 11–12

”Att vörda HERREN är början till vishet”

Fundera över hur dina studier av Ordspråksboken och Predikaren kan hjälpa dig ”så att ditt öra lyssnar till visheten och du böjer ditt hjärta till klokheten” (Ords. 2:2).

Skriv ner dina intryck

I det första kapitlet i Ordspråksboken finner vi de här orden: ”Hör, min son, din fars förmaning och förkasta inte din mors undervisning” (Ords. 1:8). Ordspråksboken kan ses som en samling kloka ordspråk från en kärleksfull förälder vars främsta budskap är att välsignelser av frid och framgång kommer till dem som söker vishet – särskilt den typ av vishet som Gud erbjuder. Men Ordspråksboken följs av Predikaren, som verkar säga: ”Så enkelt är det inte.” Predikaren som citeras i boken Predikaren konstaterade att han ”inriktade [sitt] hjärta på att lära känna visheten” men ändå fann ”ett jagande efter vind” och ”stor sorg” (Pred. 1:17–18). På flera olika sätt ställer boken frågan: ”Kan det finnas verklig mening i en värld där allt verkar förgängligt, tillfälligt och ovisst?”

Men fastän de båda böckerna ser på livet ur olika perspektiv, lär de ut liknande sanningar. Predikaren förkunnar: ”Detta är slutsatsen, när allt blivit hört: Frukta Gud och håll hans bud, det gäller alla människor” (Pred. 12:13). Samma princip återfinns genomgående i Ordspråksboken: ”Förtrösta på HERREN av hela ditt hjärta. … Var inte vis i dina egna ögon, vörda HERREN” (Ords. 3:5, 7). Oavsett vad livet medför, även när det verkar förvirrande och planlöst, är det alltid bättre när vi förtröstar på Herren Jesus Kristus.

För en överblick över de här böckerna, se ”Ordspråk” och ”Predikaren” i Handledning för skriftstudier.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Ordspråksboken 1–4; 15–16

”Så att ditt öra lyssnar till visheten.”

Ordspråksboken är full av insikter om vishet. Markera gärna ordet ”vishet” och besläktade ord som ”kunskap” och ”klokhet” allteftersom du ser dem i kapitel 1–4 och 15–16. Hur påverkar de här kapitlen ditt sätt att se på vishet? Hur skulle du, utifrån vad du hittar, beskriva den vishet som Herren ger (se Ords. 2:6)? Fundera över hur du söker Herrens hjälp med att ha ett ”vist hjärta” (Ords. 16:21). Vilka välsignelser kommer av Guds vishet?

Se även Ordspråksboken 8–9; Matteus 7:24–27; 25:1–13.

Ordspråksboken 1:7; 2:5; 16:6; 31:30; Predikaren 12:13

Vad innebär det att vörda, eller frukta, Herren?

Äldste David A. Bednar förklarade: ”Till skillnad från världslig fruktan som skapar oro och ängslan, är gudsfruktan en källa till frid, trygghet och självförtroende. … Den … innefattar en djup känsla av vördnad gentemot Herren Jesus Kristus, lydnad mot hans bud, och förväntan om en slutlig dom och rättvisa ur hans hand. … Gudsfruktan är att älska och lita på honom” (”Därför stillade de sin fruktan”, Liahona, maj 2015, s. 48, 49).

Se även Ordspråksboken 8:13.

Ordspråksboken 4

”Tänk på stigen där din fot går fram.”

Ordspråksboken 4 beskriver vishet och rättfärdighet som en ”stig” eller en ”väg” (se även Ords. 3:5–6). När du läser det här kapitlet kanske du hittar stycken som hjälper dig fundera över ”stigen där din fot går fram” (v. 26) och hur dina steg för dig närmare Herren. Vad lär du dig till exempel i vers 11–12 och 18–19 om välsignelserna av att följa den rätta stigen? Vad betyder vers 26 och 27 för dig?

Se även 2 Nephi 31:18–21.

Ordspråksboken 15:1–2, 4, 18, 28; 16:24–32

”Ett mjukt svar stillar vrede.”

En del av ordspråken i kapitel 15 och 16 kan inspirera dig till att bli bättre på att kommunicera med andra, speciellt med närstående. Tänk till exempel på specifika tillfällen då du kunde ha använt ”ett mjukt svar” i stället för ”sårande ord” (Ords. 15:1). Hur hjälper undervisningen i Ordspråksboken 16:24–32 dig att tänka på vilka ord du använder?

Begrunda den här insikten från äldste W. Craig Zwick: ”Ett ’mjukt svar’ består av en förnuftig reaktion – lugna ord från ett ödmjukt hjärta. Det innebär inte att vi aldrig talar klarspråk eller att vi kompromissar med doktrinära sanningar. Ord som är orubbliga till innehållet kan vara mjuka i anden” (”Hur tänker du?Liahona, maj 2014, s. 42).

Bild
kvinna som matar fiskmåsar

Vem kan finna en driftig hustru? II, av Louise Parker

Ordspråksboken 31:10–31

”Prisas ska den kvinna som vördar HERREN.”

Ordspråksboken 31:10–31 beskriver en ”driftig” eller ”ädel” kvinna, en kvinna med stor andlig styrka, förmåga och påverkan. Försök gärna sammanfatta med egna ord vad var och en av de här verserna säger om henne. Vad har hon för egenskaper som du kan efterlikna?

Predikaren 1–312

Jordelivet är tillfälligt.

Varför är det värdefullt för dig att komma ihåg att mycket i den här världen – vilket Predikaren 1–2 betygar – är ”förgängligt” (eller tillfälligt och ofta oviktigt)? Vad hittar du i kapitel 12 som ger livet evigt värde?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Ordspråksboken.Er familj skulle kanske tycka om att skapa en egen ”ordspråksbok” – en samling kloka råd ur skrifterna och från nutida profeter.

Ordspråksboken 1:7; 2:5; 16:6; Predikaren 12:13–14.För att hjälpa familjemedlemmarna förstå Predikaren 12:13 kan det underlätta att byta ut ordet frukta mot ord som vörda, älska eller lyda (jämför med Ords. 1:7; 2:5; 16:6; se även Hebr. 12:28). Hur påverkar det här vårt sätt att tänka på de här verserna? Hur visar vi att vi vördar eller fruktar Herren?

Ordspråksboken 3:5–7.För att hjälpa familjemedlemmarna visualisera vad de här verserna lär oss kan du uppmana dem att luta sig mot något stadigt och stabilt, som en vägg. Sedan kan de försöka luta sig mot något som inte är så stadigt, som ett kvastskaft. Varför bör vi inte förlita oss på vårt förstånd? Hur kan vi visa att vi förtröstar på Jesus Kristus av hela vårt hjärta?

Ordspråksboken 15:1–2, 18; 16:24, 32.Hur påverkar våra ord andan i vårt hem? Familjemedlemmarna kan kanske öva på att ge ”ett mjukt svar” på ”sårande ord” och försöka använda det de lärt sig när de umgås med varandra. En sång som ”Vänlighet börjar inom mig” (Barnens sångbok, s. 83) kan bidra till att ingjuta den här principen.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Där Gud är”, Barnens sångbok, s. 76–77.

Förbättra våra personliga studier

Skrifternas ord gäller alla. En del skriftställen talar bara om män eller bara om kvinnor (som t.ex.Ords. 31:10). Men i de flesta fall gäller principerna i de här verserna alla.

Bild
Jesus leder två får i skogen

”Räkna med honom på alla dina vägar, så ska han jämna dina stigar” (Ords. 3:6). Han leder mig, av Yongsung Kim, havenlight.com

Skriv ut