Oude Testament 2022
14–20 november. Amos; Obadja: ‘Zoek de Heere en leef!’


‘14–20 november. Amos; Obadja: “Zoek de Heere en leef!”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘14–20 november. Amos; Obadja’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
kaarsen verlichten het gezicht van Jezus in donkere kamer

Brood des levens, Chris Young

14–20 november

Amos; Obadja

‘Zoek de Heere en leef!’

De Heilige Geest kan uw verstand en hart ontvankelijk maken voor boodschappen in het woord van God die speciaal voor u zijn bedoeld. Wat zou de Heer u deze week willen leren?

Schrijf uw ingevingen op

God koos de nakomelingen van Abraham uit als zijn verbondsvolk, zodat ze alle volken ‘tot een zegen [zouden] zijn’ (zie Genesis 12:2–3). Maar tijdens de bediening van Amos waren er velen in het verbondsvolk die de armen verdrukten en de profeten negeerden, waardoor hun uiterlijke tekenen van godsvrucht leeg en waardeloos waren geworden (zie Amos 2:6–16). Het is natuurlijk wel zo dat de omringende naties zich schuldig maakten aan ernstige zonden (zie Amos 1; 2:1–5), maar dat zou geen excuus voor Gods volk mogen zijn (zie Amos 3:2). Daarom stuurde God Amos, een herder uit Juda, om het koninkrijk van Israël tot bekering te roepen. Later verklaarde God bij monde van de profeet Obadja eveneens dat het koninkrijk van Juda wel was verwoest, maar dat de Heer zijn volk weer zou vergaderen en zegenen. Beide profeten getuigden dat het verbondsvolk zich van de Heer had afgekeerd, maar dat het niet voorgoed was uitgeworpen. Als God zijn geheimenissen aan zijn dienstknechten, de profeten, openbaart (zie Amos 3:7), is dat een teken dat Hij ons nog steeds wil helpen om onze verbonden met Hem na te komen.

Zie voor meer informatie over de boeken Amos en Obadja ‘Amos’ en ‘Obadja’ in de Gids bij de Schriften.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Amos 3:1–8; 7:10–15

De Heer openbaart waarheid door middel van zijn profeten.

In Amos 3:3–6 geeft de profeet Amos enkele voorbeelden van oorzaak en gevolg: als een leeuw een prooi vindt, brult hij; als er een val wordt gespannen, raakt een vogel erin verstrikt. (Het is nuttig om te weten dat in de Bijbelvertaling van Joseph Smith van vers 6, het woord ‘doet’ is vervangen door ‘weet’.) In vers 7–8 past Amos deze redenering op profeten toe. Hoe komt het dat een profeet profeteert? Wat komt u in Amos 7:10–15 nog meer over profeten te weten? Bedenk waarom u dankbaar bent dat de Heer nog steeds ‘Zijn geheimenis [openbaart] aan Zijn dienaren, de profeten’ (Amos 3:7). Wat zegt dat over God?

Zie ook Leer en Verbonden 1:38; 21:4–8; 35:13–14.

Amos 4–5

‘Zoek de Heere en leef!’

Noteer bij het lezen van Amos 4:6–13 welke oordelen de Heer op het volk van Israël had laten neerdalen. Wat hoopte de Heer dat er na elk van die ervaringen zou gebeuren? (Zie ook Helaman 12:3.) Denk na over een beproeving die u onlangs hebt meegemaakt. Die beproeving kwam misschien niet van God, maar ze kan u wel kansen bieden om Hem te zoeken.

Lees Amos 5:4, 14–15 en bedenk hoe de Heer u ‘genadig’ (vers 15) is geweest toen u Hem zocht, zelfs in tijden van beproeving.

Zie ook Donald L. Hallstrom, ‘Ons tot de Heer wenden’, Liahona, mei 2010, 78–80.

Amos 8:11–12

Het woord van de Heer kan geestelijke honger stillen en geestelijke dorst lessen.

We maken allemaal periodes van geestelijke honger en dorst mee, maar we hoeven niet te ‘dolen […] van zee tot zee’ (Amos 8:12) op zoek naar iets te eten of drinken. We weten hoe we die geestelijke honger kunnen stillen, en we zijn overvloedig gezegend met het woord van de Heer. Lees Amos 8:11–12 en vraag u af waarom een hongersnood een goede vergelijking voor een leven zonder het woord van God is. Wat leert u nog meer uit Mattheüs 5:6, Johannes 6:26–35; 2 Nephi 9:50–51; 32:3 en Enos 1:4–8?

Zie ook Jeffrey R. Holland, ‘He Hath Filled the Hungry with Good Things’, Ensign, november 1997, 66–64; ‘Afval’ in de Gids bij de Schriften of in Trouw aan het geloof.

Afbeelding
jongeren bij de tempel

We kunnen verlossers op de berg Zion worden door tempelwerk en familiehistorisch onderzoek te doen.

Obadja 1:21

Wie zijn die ‘verlossers [op] de berg Sion’?

President Gordon B. Hinckley heeft een mogelijke verklaring voor de zinsnede ‘verlossers op de berg Sion’ gegeven, door het verband te leggen met tempelwerk en familiehistorisch onderzoek: ‘[In de tempel worden] we letterlijk heilanden op de berg Zion. Wat houdt dat in? Net zoals de Verlosser zijn leven gaf als plaatsvervangend offer voor alle mensen, waarmee Hij onze Heiland werd, worden ook wij, in bescheiden mate, als we in de tempel plaatsvervangend werk doen, verlossers voor hen die aan de andere zijde zijn en geen mogelijkheid hebben om vooruitgang te maken tenzij iemand hier op aarde iets namens hen doet.’ (‘Slotwoord’, Liahona, november 2004, 105.)

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Amos 3:7.Neem enkele recente toespraken van de president van de kerk door, en bespreek wat de Heer uw gezin bij monde van hem openbaart. Waarom is het belangrijk dat we een profeet hebben die de kerk leidt? Hoe zijn wij te weten gekomen dat hij een ware profeet is? Hoe geven wij gehoor aan zijn raad?

Amos 5:4.U kunt met het gezin dit vers op een poster schrijven en die thuis ophangen. Wat houdt het in om de Heer te zoeken? Hoe zoeken we Hem? Welke zegeningen ontvangen we als we dat doen? U kunt uw gezinsleden vragen welke andere passages erover gaan dat we de Heer moeten zoeken en die bespreken, zoals Mattheüs 7:7–8; Ether 12:41 en Leer en Verbonden 88:63.

Amos 8:11–12.De kinderen vinden het wellicht leuk om gebaren te bedenken bij de zinsneden in deze verzen. Wat doen we als ons lichaam honger of dorst heeft? Wat doen we als onze geest honger of dorst heeft? U kunt de video ‘The Great Apostasy’ bekijken (ChurchofJesusChrist.org) en bespreken hoe de herstelling van het evangelie onze geestelijke honger stilt.

Obadja 1:21.Wat houdt het in om ‘verlossers [op] de berg Sion’ te zijn? (Een mogelijke verklaring vindt u in het citaat van president Gordon B. Hinckley, in de ‘Ideeën voor individuele Schriftstudie’.) Wie van onze voorouders hebben verlossende verordeningen nodig? Wat gaan we doen om hen te helpen?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Wij danken U, Heer, voor profeten’, Lofzangen, nr. 17.

Uw individuele studie verbeteren

Gebruik muziek om de Geest uit te nodigen en kennis van de leer op te doen. Door een lofzang te beluisteren of de tekst te lezen, kunt u meer inzicht in evangeliebeginselen krijgen. U kunt bijvoorbeeld ‘Wij danken U, Heer, voor profeten’ (Lofzangen, nr. 17) beluisteren of de tekst lezen om meer geloof in hedendaagse profeten te ontwikkelen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland22.)

Afbeelding
Santo Domingotempel (Dominicaanse Republiek)

Santo Domingotempel (Dominicaanse Republiek)

Afdrukken