Oude Testament 2022
31 oktober–6 november. Daniël 1–6: ‘Er is geen andere god die zo redden kan’


‘31 oktober–6 november. Daniël 1–6: “Er is geen andere god die zo redden kan”’ Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘31 oktober–6 november. Daniël 1–6’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Daniël legt de droom van de koning uit

Daniël legt de droom van Nebukadnezar uit, Grant Romney Clawson

31 oktober–6 november

Daniël 1–6

‘Er is geen andere god die zo redden kan’

Ouderling Richard G. Scott heeft uitgelegd dat inspiratie vastleggen ‘voor God een teken [is] dat zijn communicatie ons heilig is. Het op schrift stellen van openbaring zal ook ons vermogen om ons die te herinneren vergroten.’ (‘Hoe u voor uzelf openbaring en inspiratie ontvangt’, Liahona, mei 2012, 46.)

Schrijf uw ingevingen op

Het is onwaarschijnlijk dat iemand u in een brandende vuuroven of een leeuwenkuil zal werpen vanwege uw geloof in Jezus Christus. Maar niemand van ons kan aan beproevingen van ons geloof ontsnappen. Gelukkig kunnen we een voorbeeld nemen aan mensen als Daniël, Sadrach, Mesach en Abed-Nego, jonge mannen die door het machtige Babylonische Rijk waren gevangengenomen (zie 2 Koningen 24:10–16). Deze jonge mensen bevonden zich in een vreemde cultuur met andere normen dan ze gewend waren, en de verleiding om hun geloof en hun rechtschapen gebruiken te laten varen, was groot. En toch bleven ze hun verbonden trouw. Net als Jozef in Egypte en Esther in Perzië behielden Daniël en zijn vrienden in Babylon hun vertrouwen in God, en God verrichtte wonderen die nu nog steeds een inspiratie voor gelovigen zijn.

Waar haalden ze de kracht vandaan om getrouw te blijven? Ze deden de kleine, eenvoudige dingen die God van ieder van ons vraagt: bidden, vasten, ons met goede vrienden omringen, op God vertrouwen en een licht voor anderen zijn. Als we deze kleine, eenvoudige dingen doen, worden we sterker en kunnen we de leeuwen en brandende vuurovens in ons eigen leven met geloof overwinnen.

Voor een overzicht van het boek Daniël raadpleegt u ‘Daniël, het boek Daniël’ in de Gids bij de Schriften.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Daniël 1; 3; 6

Ik kan op de Heer vertrouwen als mijn geloof op de proef wordt gesteld.

In zekere zin wonen we allemaal in Babylon. De wereld om ons heen zit vol verleidingen die onze normen doen vervagen en ons geloof in Jezus Christus in twijfel trekken. Noteer bij het lezen van Daniël 1, 3 en 6 op welke manieren Daniël, Sadrach, Mesach en Abed-Nego onder druk werden gezet om dingen te doen waarvan ze wisten dat die verkeerd waren. Bent u ooit onder druk gezet om uw geloof te verloochenen? Wat kunt u van deze mannen leren waardoor u op de Heer blijft vertrouwen als u met tegenstand te maken krijgt?

In het boek Daniël en op talloze andere plaatsen in de Schriften staan verhalen waarin groot geloof leidde tot grote wonderen. Maar wat doen we als ons geloof ons niet de verhoopte wonderen brengt? (Zie bijvoorbeeld Alma 14:8–13.) Hoe zouden Sadrach, Mesach en Abed-Nego die vraag volgens Daniël 3:13–18 hebben beantwoord? Hoe kan hun voorbeeld van invloed zijn op de manier waarop u met beproevingen van uw geloof omgaat? Om dieper op deze verzen in te gaan, leest u de toespraak van ouderling Dennis E. Simmons, ‘Maar zelfs indien niet …’ (Liahona, mei 2004, 73–75).

Het boek Daniël laat ook zien dat de goede keuzes van één persoon het geloof van anderen in God kunnen vergroten. Welke voorbeelden daarvan vindt u in hoofdstuk 1, 3 en 6? Denk na over de gevolgen van uw keuzes voor anderen (zie Mattheüs 5:16).

Zie ook Dieter F. Uchtdorf, ‘Wees niet bevreesd, geloof alleen’, Liahona, november 2015, 76–79; David R. Stone, ‘Zion te midden van Babylon’, Liahona, mei 2006, 90–93.

Afbeelding
vier jongens aan tafel weigeren vlees te eten dat man aanbiedt

Illustratie van Daniël en zijn vrienden die het eten van de koning weigeren, Brian Call

Daniël 2

De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is het koninkrijk van God op aarde.

In een openbaring zag Daniël dat de droom van Nebukadnezar een voorspelling over wereldse koninkrijken was, en ook over het toekomstige koninkrijk van God, ‘dat voor eeuwig niet te gronde zal gaan’ (Daniël 2:44). Ouderling D. Todd Christofferson heeft uitgelegd: ‘De kerk is dat geprofeteerde koninkrijk in de laatste dagen, dat niet door mensen maar door de God van de hemel is opgericht en voortrolt als een steen die, “niet door mensenhanden, uit de berg […] werd afgehouwen” om de aarde te vullen’ (‘Waarom de kerk er is’, Liahona, november 2015, 111). Houd Gods koninkrijk in de laatste dagen in gedachten terwijl u in Daniël 2:34–35, 44–45 over de steen leest. Welke overeenkomsten ziet u tussen de steen en het koninkrijk? Op welke manier ziet u Gods koninkrijk nu de aarde vervullen?

Zie ook Gordon B. Hinckley, ‘De steen die van de berg is losgeraakt’, Liahona, november 2007, 83–86; L.Whitney Clayton, ‘De tijd zal komen’, Liahona, november 2011, 11–13.

Daniël 3:19–28

De Heiland zal mij steunen als ik het moeilijk heb.

Wat gaat er in u om als u leest over de vierde man die samen met Sadrach, Mesach en Abed-Nego in de vuuroven stond? Wat kunt u aan dit verhaal hebben als u met beproevingen te maken krijgt? U kunt meer inzichten opdoen in Mosiah 3:5–7; Alma 7:11–13; Leer en Verbonden 61:36–37; 121:5–8.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Daniël 1–2.Lees Daniël 1 en 2 met het gezin, en let op de zegeningen die Daniël en zijn vrienden kregen doordat ze het vlees en de wijn van de koning weigerden. (Zie de video ‘God gaf hun kennis’, ChurchofJesusChrist.org.) U kunt die zegeningen vergelijken met de beloften die de Heer ons geeft als we zijn geboden onderhouden, zoals het woord van wijsheid (zie Leer en Verbonden 89:18–21). Hoe heeft de Heer u voor uw gehoorzaamheid aan het woord van wijsheid gezegend?

Daniël 3.Hoe kunt u met het gezin het verhaal in Daniël 3 bestuderen? Het kan nuttig zijn om ‘Sadrak, Mesak en Abed-nego’ in Verhalen uit het Oude Testament te lezen. Welke indruk maken Sadrach, Mesach en Abed-Nego op u? In welke situaties wordt ons geloof op de proef gesteld, zodat we moeten laten zien dat we op God vertrouwen?

Daniël 6:1–23.Het kan leuk zijn om met het gezin delen van het verhaal in Daniël 6:1–23 na te spelen (bijvoorbeeld vers 10–12 of 16–23). Wat leren we van Daniëls voorbeeld? Hoe kunnen we meer op hem gaan lijken?

Daniël 6:25–27.Hoe reageerde koning Darius volgens deze verzen toen Daniël door de Heer van de leeuwen werd bevrijd? U kunt ook Daniël 2:47 en 3:28–29 lezen, waar staat dat koning Nebukadnezar op een soortgelijke manier reageerde. Welke mogelijkheden hebben we om anderen te beïnvloeden? Bespreek voorbeelden uit uw eigen omgeving van mensen, bijvoorbeeld familieleden, die door hun geloof een goede invloed op anderen hadden.

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen liedje: ‘Ik leef naar het evangelie’ (Kinderliedjes, p. 72).

Ons onderwijs verbeteren

Onderwijs in de leer. Het evangelie is prachtig in zijn eenvoud (zie Leer en Verbonden 133:57). Eenvoudige activiteiten en gesprekken over de leer kunnen de Heilige Geest uitnodigen om de evangelieboodschap in het hart van uw gezinsleden te laten doordringen.

Afbeelding
Daniël in leeuwenkuil

Daniël in de leeuwenkuil, 1872. Briton Rivière (1840–1920). Met dank aan Walker Art Gallery, National Museums Liverpool/Bridgeman Images

Afdrukken