Oude Testament 2022
24–30 oktober. Ezechiël 1–3; 33–34; 36–37; 47: ‘Ik [zal u] een nieuwe geest in uw binnenste geven’


‘24–30 oktober. Ezechiël 1–3; 33–34; 36–37; 47: “Ik [zal u] een nieuwe geest in uw binnenste geven”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘24–30 oktober. Ezechiël 1–3; 33–34; 36–37; 47’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Jezus leidt schapen

Kom dan en volg Mij, Scott Sumner

24–30 oktober

Ezechiël 1–3; 33–34; 36–37; 47

‘Ik [zal u] een nieuwe geest in uw binnenste geven’

Ezechiël kreeg de opdracht om Gods woord ‘op te eten’, ervan vervuld te worden (zie Ezechiël 2:9–3:3, 10). Hoe gaat u deze week van Gods woord vervuld worden?

Schrijf uw ingevingen op

Ezechiël was een profeet in ballingschap. Enkele jaren voordat Jeruzalem werd verwoest, was hij samen met andere Israëlieten gevangengenomen en naar Babylon gestuurd. In Jeruzalem zou Ezechiël een priester zijn geweest die in de tempel diende. In Babylon was hij een van ‘de ballingen’ en verbleef hij ‘waar zij woonden’ (Ezechiël 3:15), honderden kilometers van de tempel verwijderd. De kans dat hij naar het geliefde huis van de Heer zou kunnen terugkeren, was klein. Op een dag kreeg Ezechiël een visioen. Hij zag ‘de heerlijkheid van de Heere’ (Ezechiël 1:28), niet ver weg in de tempel in Jeruzalem, maar in Babylon bij de ballingen. Hij vernam dat de goddeloosheid in Jeruzalem zo erg was geworden dat God zich had teruggetrokken (zie Ezechiël 8–11; 33:21).

Een van de taken van Ezechiël was om de Israëlieten te waarschuwen voor de gevolgen van hun opstandigheid, maar zijn waarschuwing werd grotendeels genegeerd. Ezechiël had echter nog een andere boodschap: hij profeteerde dat er een weg terug was, hoe erg de situatie ook was geworden. Als Gods volk de uitnodiging om ‘het woord van de Heere’ te horen (Ezechiël 37:4) zou aannemen, zouden dode dingen weer tot leven kunnen komen. Een ‘hart van steen’ zou plaats kunnen maken voor ‘een nieuw hart’ (Ezechiël 36:26). De Heer zei: ‘Ik zal Mijn Geest in u geven, u zult tot leven komen’ (Ezechiël 37:14). En in de laatste dagen zou de Heer een nieuwe tempel en een nieuw Jeruzalem oprichten, ‘en de naam van de stad zal vanaf die dag zijn: De Heere is daar’ (Ezechiël 48:35).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Ezechiël 1–3

‘U moet Mijn woorden tot hen spreken’

Als u in Ezechiël 1–3 leest hoe Ezechiël tot de bediening werd geroepen, denkt u misschien aan de kansen die God u heeft gegeven om met zijn woorden tot anderen te spreken (zie Ezechiël 3:4). Ziet u in Ezechiël 2–3 hoe Hij Ezechiël bemoedigt en instrueert? Hoewel de mensen die u dient wellicht niet zo opstandig zijn als het volk in de tijd van Ezechiël, kunnen Gods woorden aan Ezechiël de manier waarop u in de kerk, thuis en elders dient, beïnvloeden.

Zie ook Ezechiël 33:1–9; D. Todd Christofferson, ‘Een stem tot waarschuwing’, Liahona, mei 2017, 108–111.

Ezechiël 33:10–19

De Heer wil vergeven.

De Israëlieten vroegen zich af: ‘Omdat onze […] zonden op ons rusten […], hoe zouden wij dan blijven leven?’ (Ezechiël 33:10.) De Heer leerde hun als antwoord belangrijke waarheden over bekering en vergeving. De volgende vragen kunnen tot nadenken stemmen:

Ezechiël 34

De Heer vraagt mij om zijn schapen te weiden.

In Ezechiël 34 noemt de Heer de leiders van zijn volk ‘herders’. Vraag u tijdens het lezen af wat het volgens dat woord inhoudt om een leider te zijn. Wie zijn de ‘schapen’ die we van de Heer moeten weiden? Hoe kunnen we het voorbeeld van de Heiland volgen dat Hij ons als herder heeft gegeven? (Zie vers 11–31.)

Zie ook Johannes 21:15–17.

Afbeelding
woestijn en Dode Zee

Ezechiël zag een visioen waarin water uit de tempel stroomde dat de Dode Zee gezond maakte.

Ezechiël 37

De Heer vergadert zijn volk en geeft het nieuw leven.

In Ezechiël 37 wordt de vergadering van Israël door twee zinnebeelden voorgesteld. Het eerste zinnebeeld gaat over dorre beenderen die weer tot leven komen (zie vers 1–14). Denk erover na wat dit zinnebeeld u leert over de vergadering van Israël aan beide kanten van de sluier (zie ook Ezechiël 36:24–30).

Het tweede zinnebeeld (zie vers 15–28) gaat over twee stukken hout. Veel wetenschappers menen dat dit twee houten schrijfplankjes zijn die met een scharnier aan elkaar zijn bevestigd. Het stuk hout van Juda zou de Bijbel kunnen voorstellen, omdat het grootste deel van de Bijbel is geschreven door afstammelingen van Juda. Het stuk hout van Jozef is dan het Boek van Mormon, omdat Lehi en zijn familie afstammelingen van Jozef uit Egypte waren. Houd dat in uw achterhoofd en vraag uzelf af wat u in deze verzen over de rol van de Schriften in de vergadering van Israël te weten komt. Wat komt u te weten in 2 Nephi 3:11–13 (een profetie over Joseph Smith en het Boek van Mormon)?

Zie ook 2 Nephi 29:14; ‘The Book of Mormon Gathers Scattered Israel’ (video, ChurchofJesusChrist.org).

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Ezechiël 33:1–5.Om deze verzen aanschouwelijk voor te stellen, kan een gezinslid de rol van de ‘wachter’ spelen, uit het raam kijken en de andere gezinsleden vertellen wat er buiten gebeurt. In welk opzicht is onze levende profeet een wachter voor ons?

Ezechiël 33:15–16.Wat kunnen we uit deze verzen leren over de vergeving die we door Jezus Christus kunnen ontvangen?

Ezechiël 36:26–27.Toon een paar stenen om met uw gezin een gesprek over de betekenis van ‘een hart van steen’ op gang te brengen. Bedenk woorden om het ‘nieuw[e] hart’ en de ‘nieuwe geest’ die de Heiland ons geeft, te beschrijven (zie Mosiah 3:19; 5:2).

Ezechiël 37:15–28.Ga met het gezin op zoek naar twee stukken hout en schrijf op het ene Voor Juda (Bijbel) en op het andere Voor Jozef (Boek van Mormon) (zie vers 16–19). U kunt elkaar verhalen vertellen of verzen citeren uit de Bijbel en het Boek van Mormon die u helpen om dichter bij de Heiland te komen en ‘een volk voor [Hem]’ (vers 23) te worden.

Ezechiël 47:1–12.In deze verzen beschrijft Ezechiël het visioen waarin water uit de tempel stroomt en de Dode Zee gezond maakt. Het zoutgehalte van de Dode Zee is zo hoog dat er geen vissen of planten in kunnen leven. Kinderen vinden het misschien leuk om dit visioen te tekenen. Waarvoor staat het water dat uit de tempel stroomt symbool? (Zie de video ‘And the River Will Grow’, ChurchofJesusChrist.org.) Hoe maakt de tempel ons gezond? (Zie Ezechiël 47:8–9, 11.)

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Zielslief heeft ’t hart van de Herder’, Lofzangen, nr. 154.

Ons onderwijs verbeteren

Probeer niet alles te behandelen. Misschien is het onmogelijk om u met het gezin in elke lering van Ezechiël te verdiepen. Zoek geestelijke leiding om te weten wat u voorrang moet geven. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 7.)

Afbeelding
Illustratie, water stroomt uit de tempel

‘Zie, er stroomde water uit, van onder de drempel van het huis. […] En alles waarheen deze beek komt, zal gezond worden en leven’ (Ezechiël 47:1, 9). Afbeelding gebruikt onder licentie van shutterstock.com.

Afdrukken