Oude Testament 2022
3–9 oktober. Jesaja 58–66: ‘Naar Sion zal een verlosser komen’


‘3–9 oktober. Jesaja 58–66: “Naar Sion zal een verlosser komen”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘3–9 oktober. Jesaja 58–66’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Jezus onderwijst in de synagoge

Jezus in de synagoge in Nazareth, Greg K. Olsen

3–9 oktober

Jesaja 58–66

‘Naar Sion zal een verlosser komen’

Denk bij uw studie van Jesaja 58–66 na over woorden van Jesaja die u vreugde en hoop voor de toekomst brengen.

Schrijf uw ingevingen op

In het begin van zijn aardse bediening ging Jezus Christus naar een synagoge in Nazareth, het dorp waar Hij was opgegroeid. Hij stond op om uit de Schriften voor te lezen, opende het boek Jesaja, en las wat we nu kennen als Jesaja 61:1–2. Toen zei Hij: ‘Heden is deze Schrift in uw oren in vervulling gegaan.’ Dat was een niet mis te verstane verklaring van de Heiland dat Hij de Gezalfde was, die zou ‘genezen die gebroken van hart zijn’ en die ‘aan gevangenen vrijlating [zou] prediken’ (zie Lukas 4:16–21). Deze Schrifttekst ging die dag inderdaad in vervulling. En net als talloze andere profetieën van Jesaja wordt hij nu nog steeds vervuld. De Heiland geneest nog steeds de gebrokenen van hart die tot Hem komen. Er zijn nog steeds veel gevangenen aan wie vrijlating moet worden gepredikt. En we kunnen ons op een glorierijke toekomst voorbereiden, als de Heer ‘een nieuwe hemel en een nieuwe aarde’ zal scheppen (Jesaja 65:17) en ‘gerechtigheid [zal] doen opkomen en lof voor alle volken’ (Jesaja 61:11). Als we Jesaja lezen, gaan onze ogen open voor de dingen die de Heer voor zijn volk heeft gedaan, nu doet en nog zal doen.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Jesaja 58:3–12

Vasten brengt zegeningen met zich mee.

Deze verzen suggereren dat vasten voor veel Israëlieten vanouds eerder een last dan een zegening was. Velen onder ons kunnen dat gevoel wel begrijpen. Als u meer betekenis en zingeving in uw vasten wilt leggen, lees dan Jesaja 58:3–12, waar de Heer antwoord geeft op de vraag: ‘Waarom vasten wij?’ Hoe kan het volgens uw ondervinding dat vasten ‘de boeien van de goddeloosheid losmaakt’ en ‘elk juk breekt’? (Jesaja 58:6.) Hoe hebt u door te vasten de zegeningen in Jesaja 58:8–12 ondervonden? In welk opzicht verandert Jesaja 58:3–12 uw mening over vasten?

In zijn toespraak ‘Is dit niet het vasten dat Ik verkies?’ (Liahona, mei 2015, 22–25) gaf president Henry B. Eyring enkele voorbeelden van mensen die de zegeningen van vasten en vastengaven hadden ervaren. Hoe hebt u dergelijke zegeningen ontvangen?

Zie ook het Gospel Topic ‘Fasting and Fast Offerings’ (topics.ChurchofJesusChrist.org).

Jesaja 59:9–21; 61:1–3; 63:1–9

Jezus Christus is mijn Heiland en Verlosser.

In Jesaja 58–66 staan verschillende verwijzingen naar het zoenoffer van Jezus Christus. Hieronder vindt u enkele voorbeelden en vragen die tot nadenken stemmen.

  • Jesaja 59:9–21. Hoe zou u de geestelijke toestand van de mensen in vers 9–15 samenvatten? Wat valt u op aan de beschrijving van de ‘voorbidder’ in vers 16–21 en het verbond dat Hij sluit met de mensen die tot Hem komen?

  • Jesaja 61:1–3. Hoe heeft Jezus Christus u gezegend op de manier die in deze verzen wordt beschreven? Welke ‘blijde boodschap’ heeft Hij u gebracht? In welk opzicht heeft Hij u sieraad in plaats van as gegeven?

  • Jesaja 63:7–9. Welke vormen van ‘goedertierenheid van de Heere’ kent u? Welke gevoelens jegens de Heiland roepen deze verzen bij u op?

Welke andere verwijzingen naar de Heiland vindt u in Jesaja 58–66?

Zie ook Mosiah 3:7; Leer en Verbonden 133:46–53.

Afbeelding
vrouw steekt aarden olielamp aan met de lamp van een man

‘De Heere zal voor u zijn tot een eeuwig licht’ (Jesaja 60:19). De gave van het licht, Eva Timothy

Jesaja 60; 62

‘De Heere zal voor u zijn tot een eeuwig licht.’

In Jesaja 60 en 62 wordt gesproken over licht en duisternis, ogen en zien, om duidelijk te maken hoe het evangelie van Jezus Christus de wereld in de laatste dagen tot zegen zal zijn. Let vooral in Jesaja 60:1–5, 19–20; 62:1–2 op deze beeldspraak. Overdenk bij het lezen van deze hoofdstukken hoe God zijn kinderen uit de duisternis naar het licht bijeenbrengt. Wat is uw rol in dat werk?

Zie ook 1 Nephi 22:3–12; 3 Nephi 18:24; Leer en Verbonden 14:9; Bonnie H. Cordon, ‘Zodat zij kunnen zien’, Liahona, mei 2020, 78–80.

Jesaja 64:1–5; 65:17–25; 66

Jezus Christus zal tijdens het duizendjarig rijk op aarde regeren.

Jesaja sprak over een dag waarop ‘de benauwdheden van vroeger vergeten zullen zijn’ (Jesaja 65:16). Hoewel deze profetie op verschillende manieren in vervulling is gegaan, moet die dag nog komen: wanneer Jezus Christus op aarde zal terugkeren en een tijdperk van vrede en rechtvaardigheid zal inluiden dat we het duizendjarig rijk noemen. Jesaja beschreef die toekomende dag in Jesaja 64:1–5; 65:17–25; 66. Merk op hoe vaak hij woorden als ‘verblijd u’ en ‘verheug u’ gebruikte. Overdenk waarom de wederkomst van de Heiland een heuglijke dag voor u zal zijn. Wat kunt u doen om u op zijn komst voor te bereiden?

Zie ook Geloofsartikelen 1:10; Russell M. Nelson, ‘De toekomst van de kerk: de wereld op de wederkomst van de Heiland voorbereiden’, Liahona, april 2020, 6–11.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Jesaja 58:3–11.Uw gezinsleden begrijpen wat Jesaja over vasten zei wellicht beter als ze de manieren van vasten in Jesaja 58:3–5 en Jesaja 58:6–8 uitbeelden. Hoe kan ons vasten meer lijken op het vasten dat God verkiest? Welke zegeningen hebben we door te vasten ontvangen?

Jesaja 58:13–14.Wat is het verschil tussen ‘doen wat u zelf wilt’ en op de sabbat ‘vreugde scheppen in de Heere’? Wat kunnen we doen om van de sabbat ‘een verlustiging’ te maken?

Jesaja 60:1–5.Terwijl u Jesaja 60:1–3 leest, kan een van uw gezinsleden het licht aansteken als er over licht wordt gesproken, en het weer uitdoen als er over duisternis wordt gesproken. In welke opzichten is het evangelie van Jezus Christus een licht voor ons? Wat zou er volgens de profetie van Jesaja gebeuren als Gods volk het licht van het evangelie uitdraagt? (Zie Jesaja 60:3–5.)

Jesaja 61:1–3.Hoe heeft de Heiland de profetieën van Jesaja in deze verzen vervuld? U kunt met uw gezinsleden zoeken naar afbeeldingen van de Heiland die deze aspecten van zijn zending illustreren (kijk bijvoorbeeld in kerktijdschriften of in het Evangelieplatenboek). U kunt ook samen een liedje zingen over de Heiland die ons zegent, zoals ‘Ik voel uw liefde, Heer’ (Kinderliedjes, p. 42–43).

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen liedje: ‘Bij zijn wederkomst’, Kinderliedjes, p. 46–47.

Uw individuele studie verbeteren

Breng uw omgeving op orde. Onze omgeving kan van invloed zijn op ons vermogen om te leren. Zoek voor uw Schriftstudie een plek op waar u de invloed van de Geest kunt voelen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 15.)

Afbeelding
Jezus in de lucht

‘Sta op, word verlicht, want uw licht komt en de heerlijkheid van de Heere gaat over u op’ (Jesaja 60:1). Licht en liefde, Mark Mabry

Afdrukken