Oude Testament 2022
3–9 oktober. Jesaja 58–66: ‘Naar Sion zal een Verlosser komen’


‘3–9 oktober. Jesaja 58–66: “Naar Sion zal een Verlosser komen”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Oude Testament 2022 (2021)

‘3–9 oktober. Jesaja 58–66’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2022

Afbeelding
Jezus onderwijst in synagoge

Jezus in de synagoge in Nazareth, Greg K. Olsen

3–9 oktober

Jesaja 58–66

‘Naar Sion zal een Verlosser komen’

De ideeën voor activiteiten in dit lesschema zijn bedoeld om uw creativiteit te prikkelen. U hoeft ze niet verplicht precies zo te doen. Volg de ingevingen van de Geest vóór en tijdens uw les.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Jesaja’s woorden getuigen van en gaan vaak over de Heiland. Laat een afbeelding van Jezus Christus zien en vraag de kinderen wat ze deze week over Hem hebben geleerd.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Jesaja 58:13–14

De sabbat kan een verlustiging voor me zijn.

De sabbat is een dag waarop we de Heer indachtig zijn en van onze wekelijkse bezigheden uitrusten. Hoe kunt u de kinderen in uw klas helpen om de sabbat tot een verlustiging te maken?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen de zinsnede ‘[noem] de sabbat een verlustiging, opdat de Heere geheiligd wordt’ (Jesaja 58:13) een paar keer herhalen. Leg uit dat ‘verlustiging’ iets is wat ons vreugde brengt. Vraag waar de kinderen blij van worden. Getuig dat de Heer ons de sabbat heeft gegeven omdat Hij wil dat we vreugde hebben. Vertel waarom de sabbat een verlustiging voor u is.

  • Lees voor uit Jesaja 58:14: ‘Dan zult u vreugde scheppen in de Heere.’ Leg de kinderen uit dat de sabbat een bijzondere dag is – een dag waarop we kunnen stilstaan bij wat onze hemelse Vader en Jezus allemaal hebben gedaan om bij te dragen aan ons geluk. Bedenk samen wat ze op de sabbat kunnen doen om hun hemelse Vader en Jezus indachtig te zijn. Laat ze hun ideeën tekenen en met elkaar en hun familie delen.

Afbeelding
vrouw steekt aarden olielamp aan met de lamp van een man

‘De Heere zal voor u zijn tot een eeuwig licht’ (Jesaja 60:19). De gave van het licht, Eva Timothy

Jesaja 60:1–3

Ik kan het licht van de Heiland voor anderen laten schijnen.

Jesaja profeteerde dat het volk van de Heer in de laatste dagen een licht zou zijn voor wie in duisternis verkeren. Bedenk hoe u de kinderen kunt helpen op te staan en hun licht te laten schijnen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen hun ogen sluiten terwijl u Jesaja 60:1–3 voorleest. Vraag ze hun ogen te openen wanneer ze het woord ‘licht’ horen en weer te sluiten wanneer ze het woord ‘duisternis’ horen. Leg uit dat Jezus Christus en zijn evangelie als een licht zijn waardoor we onze weg terug naar onze hemelse Vader kunnen zien.

  • Geef elk kind een afbeelding van iets wat licht geeft (zoals de zon, een kaars of een gloeilamp). Bedenk samen manieren waarop ze het licht van de Heiland met anderen kunnen delen. Vraag ze bij elk idee op te staan en hun licht te laten schijnen door hun afbeelding omhoog te houden. Vertel de kinderen op welke manieren u ze het licht van de Heiland hebt zien uitstralen.

  • Zing met de klas een liedje over licht uitstralen, zoals ‘Schijn voort’ (Kinderliedjes, p. 96). Wijs de kinderen op woorden in het liedje die bekrachtigen wat er in Jesaja 60:1–3 staat.

Jesaja 61:1–3

Jezus Christus is mijn Heiland en Verlosser.

Jesaja 61:1–3 beschrijft op krachtige wijze de zending die de Heiland had om te onderwijzen en te genezen. Bedenk samen met de kinderen hoe Jezus Christus ze persoonlijk kan onderwijzen en genezen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen afbeeldingen van Jezus vasthouden waarop Hij mensen onderwijst, geneest en helpt, terwijl u Jesaja 61:1 voorleest (zie het Evangelieplatenboek). Leg uit dat God Jezus Christus gezonden heeft om die dingen voor ons allemaal te doen. Vraag de kinderen naar hun gevoelens over Jezus Christus. Getuig van de liefde die de Heiland voor alle kinderen heeft.

  • In Jesaja 61:3 worden zij die gehoorzaam naar de Heer luisteren ‘eiken van de gerechtigheid’ genoemd. Teken een boom op het bord en vraag welke rechtschapen dingen de kinderen kunnen doen. Laat ze voor elk genoemd idee een blad aan de boom tekenen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Jesaja 58:6–11

Vasten is mij en anderen in nood tot zegen.

Sommige kinderen in uw klas zijn misschien al groot genoeg om te vasten. Maar alle kinderen kunnen alvast over de wet van vasten van de Heer leren en zich erop voorbereiden.

Mogelijke activiteiten

  • Schrijf op het bord Waarom vasten we? en Hoe vasten we? Laat de kinderen mogelijke antwoorden op het bord schrijven. Wijs erop dat er onder ‘Vasten’ in de Gids bij de Schriften (schriften.ChurchofJesusChrist.org) en in Jesaja 58:6–11 meer antwoorden te vinden zijn. Hoe kan Jesaja 58:6–11 ons helpen wanneer we vasten moeilijk vinden?

  • Vertel over een persoonlijke ervaring met vasten of een verhaal uit een kerktijdschrift over vasten. Beklemtoon de zegeningen van vasten met een geestelijk doel. Vraag kinderen die weleens vasten naar hun ervaringen. Moedig de kinderen aan om de volgende vastenzondag met hun ouders over de betekenis van vasten te praten. Maak ze duidelijk wat doelbewust vasten met een gebedvol hart inhoudt.

  • Lees met de klas Jesaja 58:6–7. Leg uit dat er een manier is om ons brood te delen ‘met wie hongerlijdt’ wanneer we vasten, namelijk door het geld dat we aan eten uitsparen als vastengave te doneren. Laat een specificatieblaadje voor tiende en vastengaven zien en leg uit hoe het wordt ingevuld. Laat de kinderen Jesaja 58:8–10 lezen en letten op de beloofde zegeningen wanneer we vasten. Hoe kan vasten ons en mensen in nood tot zegen zijn?

Jesaja 61:1–3

Jezus Christus is mijn Heiland en Verlosser.

Bedenk hoe u het getuigenis van de kinderen dat Jezus Christus hun Heiland en Verlosser is het beste met Jesaja’s woorden kunt versterken.

Mogelijke activiteiten

  • Geef de kinderen enkele minuten de tijd om Jesaja 61:1–3 zelf door te lezen. Laat ze op een vel papier of in een studiedagboek noteren wat ze uit deze verzen over Jezus Christus te weten komen. Vraag enkele kinderen naar hun gedachten.

  • Laat ze een zinsnede uit deze verzen noemen die bijzondere indruk op ze maakt, en waarom dat zo is. In hoeverre begrijpen we door deze verzen beter waarvoor Jezus Christus naar de aarde werd gezonden?

Jesaja 65:17–25

Het duizendjarig rijk zal een tijd van vrede en vreugde zijn.

Jesaja voorzag een tijd van vrede en vreugde voor Gods volk. Deze profetie wordt vervuld wanneer Jezus Christus op aarde terugkeert en duizend jaar zal regeren – een periode die we het duizendjarig rijk noemen.

Mogelijke activiteiten

  • Jesaja 65:17–25 beschrijft de toestand op aarde na de wederkomst van de Heiland. Deel de klas op in kleine groepjes. Geef elk groepje enkele verzen om te lezen. Maak na een paar minuten samen een lijst op het bord van manieren waarop het in deze verzen beschreven leven op de ‘nieuwe aarde’ (vers 17) anders zal zijn. Waarom zullen we dan ‘vrolijk’ zijn en ons verheugen ‘tot in eeuwigheid’ (vers 18)?

  • Maak vóór de les woordstrookjes met woorden en zinsneden uit het tiende geloofsartikel. Laat een van de kinderen het geloofsartikel opzeggen en laat de anderen de woordstrookjes in de juiste volgorde leggen of ophangen. Leg uit wat dit geloofsartikel over het duizendjarig rijk zegt.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Vraag de kinderen iets wat ze vandaag over de Heiland hebben geleerd thuis te bespreken. Moedig ze aan om de komende week met hun familieleden in de Schriften te lezen.

Ons onderwijs verbeteren

Stel geïnspireerde vragen. Stel vragen waarop de kinderen niet slechts met feitenkennis moeten antwoorden. Bedenk bijvoorbeeld vragen waardoor ze hun getuigenis en ervaringen willen delen.

Afdrukken