Oude Testament 2022
10–16 oktober. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20: ‘Voordat Ik u in de moederschoot vormde, heb Ik u gekend’


‘10–16 oktober. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20: “Voordat Ik u in de moederschoot vormde, heb Ik u gekend”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Oude Testament 2022 (2021)

‘10–16 oktober. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2022

Afbeelding
profeet spreekt mannen toe

Jeremia, Walter Rane

10–16 oktober

Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20

‘Voordat Ik u in de moederschoot vormde, heb Ik u gekend’

‘Het doel van elke evangelieleerkracht […] is om in de zuivere leerstellingen van het evangelie te onderwijzen, met behulp van de Geest, om zo Gods kinderen te helpen hun geloof in de Heiland te versterken en meer op Hem te gaan lijken.’ (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, vooromslag.)

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Schrijf op strookjes papier enkele kernwoorden met betrekking tot de studie van Jeremia deze week, zoals profeet, levend water, vergadering en klei. Doe de strookjes in een bakje. Laat de kinderen er eentje uithalen en daar iets over vertellen. Leg uit wat het woord te maken heeft met iets wat Jeremia verkondigde.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Jeremia 1:5

Mijn hemelse Vader kende mij voordat ik geboren werd.

Voordat we op aarde kwamen, woonden we bij God. Hij kent ons dus, ook al herinneren we ons Hem niet meer. Hoe gaat u de kinderen in uw klas deze belangrijke lering duidelijk maken?

Mogelijke activiteiten

  • Lees Jeremia 1:5 voor en leg uit dat God de profeet Jeremia kende voordat hij geboren werd. Vertel elk kind persoonlijk dat onze hemelse Vader ook hem of haar kende voordat hij of zij werd geboren, en dat Hij ieder van ons met een doel hiernaartoe heeft gestuurd.

  • Laat een foto van een baby zien en vraag of de kinderen weten waar dit kindje leefde voordat het geboren was. Zing samen een lied over ons voorsterfelijk leven bij God, zoals ‘Ik ben een kind van God’ of ‘Lang geleden in de hemel’ (Kinderliedjes, p. 2–3, 144). Praat over de geestelijke gevoelens die het lied opwekt. Getuig dat we allemaal eens bij onze hemelse Vader woonden en dat Hij ons hier naar de aarde heeft gestuurd.

Jeremia 1:7

Profeten zijn geroepen om de woorden van de Heer te spreken.

Uit de roeping van Jeremia blijkt wat de Heer van profeten vraagt. Hoe kunt u de kinderen in uw klas er sterker naar laten verlangen om de hedendaagse profeet te volgen?

Mogelijke activiteiten

  • Laat een afbeelding van de huidige profeet zien. Vraag de kinderen wat ze over hem weten. Wat doen profeten? Lees voor wat de Heer tegen een andere profeet, Jeremia, zei in Jeremia 1:7. Laat de kinderen op hun plek marcheren wanneer u leest ‘overal waarheen Ik u zenden zal, zult u gaan’. Laat ze vervolgens zogenaamd spreken wanneer u leest ‘alles wat Ik u gebieden zal, zult u spreken’. Getuig dat profeten doen en zeggen wat de Heer gebiedt.

  • Laat afbeeldingen van profeten uit de Schriften zien (zie het Evangelieplatenboek, de kerktijdschriften en Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen). Vraag de kinderen wat ze over die profeten weten. Vertel in het kort wat ieder van hen heeft gedaan om aan Gods werk mee te helpen. Getuig dat profeten door God geroepen zijn om zijn woorden te spreken en zijn volk te dienen.

Jeremia 16:16

Ik kan de kinderen van onze hemelse Vader helpen om bij Hem terug te komen.

President Russell M. Nelson heeft na het citeren van Jeremia 16:16 gezegd: ‘Onze zendelingen hebben gezocht naar hen die tot het verstrooide Israël behoren; zij hebben hen opgejaagd uit de rotskloven; en ze hebben ze opgevist, zoals in oude tijden was gebeurd.’ (Zie ‘De vergadering van het verstrooide Israël’, Liahona, november 2006, 81.)

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen doen alsof ze aan het jagen of vissen zijn terwijl u Jeremia 16:16 voorleest. Leg uit dat de vissers en jagers in dit vers zendelingen kunnen voorstellen. Laat de kinderen doen alsof ze zendelingen zijn. Wat doen zendelingen? Hoe kunnen we ze helpen?

  • Maak een combinatiespel met behulp van de doe-pagina voor deze week. Wanneer een kind bij elkaar passende plaatjes vindt, vertelt u hoe we de kinderen van onze hemelse Vader kunnen helpen om naar Hem terug te keren.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Jeremia 1:4–19

Profeten zijn geroepen om de woorden van de Heer te spreken.

Hoe kunt u bij de kinderen het geloof en inzicht in de rol van profeten in Gods koninkrijk aanwakkeren?

Mogelijke activiteiten

  • Kies enkele veelzeggende verzen in Jeremia 1 over profeten, zoals vers 5, 7, 10 en 19. Laat ieder kind een van die verzen kiezen, lezen en er iets over vertellen met betrekking tot profeten. Vraag enkele kinderen om over de profeet volgen te getuigen.

  • Toon een afbeelding van de huidige profeet en zing samen een lied over profeten, zoals ‘Wij horen een profetenstem’ (Lofzangen, nr. 20). Laat de kinderen een lijst maken van dingen die de levende profeet van ons heeft gevraagd. Kies een recente conferentietoespraak van de profeet en maak de kinderen wegwijs in zijn boodschap. Hoe volgen wij de profeet? Bespreek hoe de raad van de profeten ons helpt om onze hemelse Vader en Jezus Christus beter te volgen.

  • Vertoon de video ‘Waarom hebben we profeten?’ (KerkVanJezusChristus.org). Vraag hoe de kinderen aan een vriend(in) zouden uitleggen waarom het een zegen is dat we een levende profeet hebben (zie Geloofsartikelen 1:6, 9). Vraag de kinderen naar hun gevoelens over de levende profeet.

Jeremia 16:14–15

Ik kan aan de vergadering van Israël deelnemen.

De boodschap over de vergadering van Israël in Jeremia 16:14–15 is een mooie gelegenheid om met de kinderen over zendingswerk en familiegeschiedenis te praten. Dat is één manier om ‘als getuige van God op te treden’ (Mosiah 18:9).

Mogelijke activiteiten

  • Lees met de klas Jeremia 16:14 en vraag of de kinderen nog weten hoe ‘de Heere […] de Israëlieten uit het land Egypte geleid heeft’ (zie Exodus 14). Laat ze in Jeremia 16:15 lezen welke gebeurtenis volgens Jeremia nog gedenkwaardiger zou zijn dan dat. Leg uit dat de Israëlieten over de hele aarde verstrooid waren. God beloofde dat Hij ze terug zou vergaderen naar Hem en zijn kerk. Dat noemen we de vergadering van Israël. In welk opzicht lijkt dit op mensen uit gevangenschap bevrijden?

  • Lees dit citaat van president Russell M. Nelson voor: ‘Elke keer dat je iets doet waarmee je iemand – aan deze of de andere kant van de sluier – helpt om een stapje te zetten in de richting van hun verbonden met God en hun noodzakelijke doop- en tempelverordeningen, help je Israël vergaderen.’ (Russell M. Nelson en Wendy W. Nelson, ‘Hoop van Israël’ [wereldwijde devotional voor jongeren, 3 juni 2018], https://www.churchofjesuschrist.org/study/broadcasts/worldwide-devotional-for-young-adults/2018/06/hope-of-israel?lang=nld.) Hoe kunnen we Israël helpen vergaderen?

  • Zing samen een lied over zendingswerk, zoals ‘Een zending hoop ik te volbrengen’ of ‘Uitgekozen Hem altijd te dienen’ (Kinderliedjes, p. 91, 94). U kunt ook de video ‘Jullie tijd om op zending te gaan’ vertonen (ChurchofJesusChrist.org). Vraag aan de hand van het lied of de video waarom iemand voor een zending zou kiezen.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen een kopie van de doe-pagina van deze week mee naar huis nemen en thuis het combinatiespel spelen. Moedig ze aan om thuis over hun zegeningen van zendingswerk te praten.

Ons onderwijs verbeteren

Help de kinderen om de Geest te herkennen. Gewijde muziek zet vaak de deur open voor de invloed van de Heilige Geest. Neem bij het zingen met de kinderen de tijd om ze geestelijke gevoelens te helpen herkennen die de waarheid bevestigen van wat ze leren.

Afdrukken