Oude Testament 2022
26 september–2 oktober. Jesaja 50–57: ‘Onze ziekten heeft Hij op Zich genomen, onze smarten heeft Hij gedragen’


‘26 september–2 oktober. Jesaja 50–57: “Onze ziekten heeft Hij op Zich genomen, onze smarten heeft Hij gedragen”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘26 september–2 oktober. Jesaja 50–57’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Christus met doornenkroon wordt door soldaat bespot

Christus wordt bespot, Carl Heinrich Bloch

26 september–2 oktober

Jesaja 50–57

‘Onze ziekten heeft Hij op Zich genomen, onze smarten heeft Hij gedragen’

Vraag uzelf af welke inzichten uit Jesaja 50–57 u dichter tot de Heiland brengen. Schrijf de ingevingen die u krijgt op.

Schrijf uw ingevingen op

In zijn bediening sprak Jesaja vaak over een machtige bevrijder (zie bijvoorbeeld Jesaja 9:3–7). Deze profetieën hadden wellicht een bijzondere betekenis voor de Israëlieten die eeuwen later in Babylon in ballingschap leefden. Iemand die de muren van Babylon kon omverwerpen, dat zou pas een machtige bevrijder zijn. Maar in hoofdstuk 52–53 beschreef Jesaja een heel andere soort Messias: ‘Hij was veracht, de onwaardigste onder de mensen, een Man van smarten, bekend met ziekte, en als iemand voor wie men het gezicht verbergt. […] Wij hielden Hem echter voor een geplaagde, door God geslagen en verdrukt’ (Jesaja 53:3–4). Doordat God ons zo’n onverwachte bevrijder zond, leerde Hij ons wat ware bevrijding is. Om ons van verdrukking te redden, stuurde God Een die zelf ‘verdrukt’ was. Terwijl sommigen een leeuw hadden verwacht, stuurde Hij een lam (zie Jesaja 53:7). Gods wegen zijn duidelijk niet onze wegen (zie Jesaja 55:8–9). Jezus bevrijdt ons niet door de deuren van de gevangenis te openen, maar door onze plaats in te nemen. Hij verlost ons van de ketenen van ziekte en leed door die zelf op Zich te nemen (zie Jesaja 53:4–5, 12). Hij redt ons niet op een afstand. Hij lijdt met ons mee, met ‘eeuwige goedertierenheid’ die ‘van u niet [zal] wijken’ (Jesaja 54:8, 10).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Jesaja 50–52

De toekomst van het volk van de Heer ziet er rooskleurig uit.

Hoewel de Israëlieten jarenlang in gevangenschap leefden, en hoewel die gevangenschap het gevolg van hun eigen slechte keuzes was, wilde de Heer dat ze hoopvol naar de toekomst uitkeken. Welke boodschappen van hoop vindt u in Jesaja 50–52? Wat vertelt de Heer ons over Zichzelf in deze hoofdstukken, en waarom is dat hoopgevend? (Zie bijvoorbeeld Jesaja 50:2, 5–9; 51:3–8, 15–16; 52:3, 9–10.)

Maak een lijstje van alles wat de Heer Israël in hoofdstuk 51–52 vraagt waardoor die hoopgevende toekomst werkelijkheid kan worden. Welke uitnodiging zit er voor u in deze woorden van de Heer? Wat zou ‘ontwaak, bekleed u met kracht’ bijvoorbeeld kunnen betekenen? (Jesaja 51:9; zie ook Jesaja 52:1; Leer en Verbonden 113:7–10.) Waarom denkt u dat de uitnodiging om te ‘luisteren’ (met de bedoeling te gehoorzamen) zo vaak wordt herhaald? (Russell M. Nelson, ‘Hoor Hem’, Liahona, mei 2020, 89.)

Zie ook Mosiah 12:20–24; 15:13–18; 3 Nephi 20:29–46.

Afbeelding
beeldhouwwerk van Christus die zijn kruis draagt

Uit liefde, beeldhouwster Angela Johnson

Jesaja 53

Jezus Christus heeft mijn zonden en smarten op Zich genomen.

Er zijn maar weinig hoofdstukken in de Schriften die de verlossende zending van Jezus Christus zo mooi beschrijven als Jesaja 53. Neem de tijd om na te denken over deze woorden. Bezin u na elk vers over het lijden van de Heiland, over de ‘ziekten’, ‘smarten’ en ‘ongerechtigheden’ die Hij op Zich heeft genomen, voor alle mensen en vooral voor u. Vervang ‘wij’ en ‘onze’ tijdens het lezen door ‘ik’ en ‘mijn’. Welke gevoelens of gedachten roepen deze verzen bij u op? U kunt ze eventueel opschrijven.

Neem Mosiah 14; 15:1–13 nog eens door en kijk hoe de profeet Abinadi de woorden van Jesaja gebruikte om over de Heiland te vertellen.

Jesaja 54; 57:15–19

Jezus Christus wil dat ik naar Hem terugkeer.

We hebben allemaal weleens het gevoel dat er afstand tussen ons en de Heer is ontstaan vanwege onze zonden of zwakheden. Sommige mensen hebben de hoop opgegeven dat Hij hun ooit zal vergeven. In dergelijke situaties kunnen we geruststelling en bemoediging vinden in Jesaja 54 en 57. Wat leert u met name uit Jesaja 54:4–10; 57:15–19 over de barmhartigheid van de Heiland en zijn gevoelens voor u? Wat verandert er voor u nu u dat over Hem weet?

Hoe zijn de zegeningen in Jesaja 54:11–17 op u van toepassing?

Jesaja 55–56

De Heer wil dat wij ons ‘vasthouden aan zijn verbond’.

Generaties lang was Israël het verbondsvolk van God. Maar in Gods plan is altijd plaats geweest voor meer dan één natie, want ‘alle dorstigen’ zijn welkom bij ‘de wateren’ (Jesaja 55:1). Houd dat in gedachten terwijl u Jesaja 55 en 56 leest, en vraag u af wat het inhoudt om Gods volk te zijn. Wat zegt God tegen mensen die het gevoel hebben dat ze ‘geheel en al van [Hem] zijn gescheiden’? (Jesaja 56:3.) Markeer verzen waarin de houding en het gedrag van mensen die zich ‘vasthouden aan Mijn verbond’ (zie Jesaja 56:4–7) worden beschreven.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Jesaja 51–52.Bij de bespreking van deze hoofdstukken kunt u de uitnodigingen van de Heer door uw gezinsleden laten uitbeelden. Denk bijvoorbeeld aan ‘sla uw ogen op naar de hemel’, ‘ontwaak, sta op’ of ‘schud het stof van u af’ (Jesaja 51:6, 17; 52:2). Wat komen we in deze zinsneden te weten over Jezus Christus volgen?

Jesaja 52:9.Lees dit vers en ‘juich tezamen’ vanwege iets wat uw gezinsleden vreugde brengt. Welke beloften in Jesaja 52 zorgen ervoor dat we ‘in gejubel’ uitbreken?

Jesaja 52:11; 55:7.Aan de hand van deze verzen kunt u een bespreking over de zinsnede ‘reinig u’ op gang brengen. Daarbij kunt u bepaalde thema’s in Voor de kracht van de jeugd (boekje, 2011) doornemen of Schriftteksten lezen over de zegeningen van geestelijke reinheid (zie 3 Nephi 12:8; Leer en Verbonden 121:45–46).

Jesaja 53.Als voorbereiding op de beschrijving van de Heiland in Jesaja kunt u met uw gezin praten over de beschrijving van helden die mensen redden in verhalen, films en andere media. U kunt die helden vergelijken met de beschrijvingen van de Heiland in Jesaja 53. U kunt de video ‘My Kingdom Is Not of This World’ bekijken (ChurchofJesusChrist.org) en bespreken hoe de profetieën in Jesaja 53 werden vervuld. Welke ziekten en smarten draagt de Heiland zoal voor ons?

Jesaja 55:8–9.Hoe zien dingen eruit als u hoog in de lucht bent? Wat houdt het in dat Gods wegen en gedachten hoger zijn dan de onze?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘’k Sta spraak’loos’, Lofzangen, nr. 129.

Uw individuele studie verbeteren

Gebruik muziek. Lofzangen zijn een krachtig middel om evangeliebeginselen duidelijk te maken. U kunt naar avondmaalslofzangen luisteren of de tekst lezen om beter te begrijpen wat er in Jesaja 53 over de verzoening van Jezus Christus wordt gezegd. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland22.)

Afbeelding
portret van Christus

Zijn licht, Michael T. Malm

Afdrukken