Oude Testament 2022
19–25 september. Jesaja 40–49: ‘Troost Mijn volk’


‘19–25 september. Jesaja 40–49: “Troost Mijn volk”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘19–25 september. Jesaja 40–49’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Jezus geneest een blinde

Genezing van de blinde man, Carl Heinrich Bloch

19–25 september

Jesaja 40–49

‘Troost Mijn volk’

Jesaja gebruikte vaak symboliek in zijn taal. Besteed aandacht aan de gedachten en gevoelens die deze symbolen bij u oproepen. Zo begrijpt u beter wat hij bedoelde.

Schrijf uw ingevingen op

‘Troost’ is het eerste woord in hoofdstuk 40 van het boek Jesaja. Daarmee verandert de toon en neemt de boodschap van de profeet een andere wending. In zijn eerdere geschriften waarschuwde Jesaja Israël en Juda voor de verwoesting en gevangenschap die hun zonden zouden teweegbrengen, maar de latere profetieën waren bedoeld als troost voor de Joden die 150 jaar later zouden leven, nadat Jeruzalem was verwoest, de tempel ontheiligd, en het volk gevankelijk naar Babylon weggevoerd. Maar deze profetieën reiken nog verder in de toekomst, voorbij de verslagen, ontmoedigde Israëlieten. Ze zijn gericht aan ons, omdat wij ons ook soms verslagen, ontmoedigd en zelfs verloren voelen.

Jesaja’s boodschap aan hen en aan ons is eenvoudig: ‘Wees niet bevreesd’ (Jesaja 43:1). Niet alles is verloren. De Heer is u niet vergeten, en Hij heeft macht over situaties waar u geen vat op hebt. Het is immers de Heer ‘Die de hemel heeft geschapen en […] Die de aarde heeft uitgespreid en […] Die de adem geeft aan het volk dat daarop is’ (Jesaja 42:5). Hij is immers machtiger dan Babylon, dan zonde, dan alles wat u gebonden houdt. ‘Keer tot Mij terug,’ smeekt Hij, ‘want Ik heb u verlost’ (Jesaja 44:22). Hij kan genezen, versterken, vergeven en troosten – waar u ook behoefte aan hebt om verlost te worden.

Lees in 1 Nephi 22 en 2 Nephi 6 hoe Nephi en Jakob Jesaja 48–49 op hun volk toepasten.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Jesaja 40–49

Jezus Christus kan mij troost en hoop geven.

Het moet voor de Israëlieten ontmoedigend en zelfs verschrikkelijk zijn geweest om in Babylon in ballingschap te zijn. Velen vroegen zich waarschijnlijk af of ze hun status als Gods uitverkoren verbondsvolk voorgoed waren kwijtgeraakt. Let bij uw studie van Jesaja 40–49 op passages die troost en hoop boden. Vraag u telkens af wat de Heer in die verzen tot u zegt, en schrijf dat op. U kunt alvast met deze verzen beginnen:

Hoe kunt u deze boodschappen delen met iemand die behoefte heeft aan bemoediging en hoop? (Zie Jesaja 40:1–2.)

Zie ook Jeffrey R. Holland, ‘Volmaakt stralende hoop’, Liahona, mei 2020, 81–84.

Afbeelding
rivier in een bos

Als we de Heer gehoorzamen, kunnen we ‘vrede [hebben] als een rivier’ (Jesaja 48:18).

Jesaja 40:3–8, 15–23; 42:15–16; 47:7–11

Gods macht is groter dan wereldse macht.

Jesaja herinnerde zijn volk herhaaldelijk aan Gods weergaloze macht, die groter is dan de wereldse macht van de toen heersende tirannen. Let op deze boodschap terwijl u Jesaja 40:3–8, 15–23; 42:15–16 en 47:7–11 leest. (Merk op dat hoofdstuk 47 aan Babylon, de veroveraar van Israël, is gericht.) Wat komt u in deze passages over wereldse dingen te weten? Wat komt u over God te weten? Denk na over de betekenis die deze passage voor de Joden in ballingschap had. Waarom is ze van betekenis voor u?

Zie ook ‘Blijf bij mij, Heer’, Lofzangen, nr. 112.

Jesaja 41:8–13; 42:1–7; 43:9–12; 44:21–28; 45:1–4; 48:10; 49:1–9

‘U bent mijn dienstknecht’

In Jesaja 40–49 spreekt de Heer van zijn ‘knecht’ of ‘dienaar’ en zijn ‘getuigen’. In sommige passages lijken deze woorden naar Jezus Christus te verwijzen (zie Jesaja 42:1–7), in andere naar het huis van Israël (zie Jesaja 45:4), en op andere plekken naar koning Kores, die de Joden toestond naar Jeruzalem terug te keren en de tempel weer op te bouwen (zie 44:26–45:4). Maar in elk geval kunt u zich afvragen hoe de tekst op u van toepassing is, als dienstknecht en getuige van de Heer. Denk bijvoorbeeld over de volgende vragen na:

Jesaja 41:8–13; 42:6; 44:21. Waartoe heeft de Heer u geroepen? Denk aan uw kerkroepingen en andere verantwoordelijkheden om Hem te dienen die bij uw verbonden horen. Hoe steunt Hij u en grijpt Hij u bij de hand (zie Jesaja 42:6) terwijl u uw taken uitvoert? Hoe heeft Hij u ‘gekneed’ om zijn dienstknecht te worden? (Zie ook Jesaja 48:10.)

Jesaja 43:9–12. In welk opzicht bent u een getuige van Jezus Christus? Dankzij welke ervaringen weet u dat Hij de Heiland is?

Jesaja 49:1–9. Aan welke boodschappen in deze verzen kunt u iets hebben als uw inspanningen ‘nutteloos en tevergeefs’ (vers 4) lijken?

Zie ook Mosiah 18:9; Henry B. Eyring, ‘Een kind en een discipel’, Liahona, mei 2003, 29–32.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Jesaja 40:3–4.Om aanschouwelijk te maken wat ‘bereid de weg van de Heere’ inhoudt, kunt u met uw gezin iets recht maken dat krom was, een rommelige vloer opruimen, of een pad vrijmaken op rotsachtige grond. U kunt ook afbeeldingen van Johannes de Doper en Joseph Smith laten zien (zie Evangelieplatenboek, nr. 35 en 87). Hoe hebben zij de weg voor de komst van de Heer bereid? (Zie Lukas 3:2–18; Leer en Verbonden 135:3.) Hoe werken wij eraan mee om de weg voor Hem te bereiden? (Zie bijvoorbeeld Leer en Verbonden 33:10.)

Jesaja 40:28; 43:14–15; 44:6.Welke namen of titels van Jezus Christus staan er in deze verzen? Wat leert elk van die namen ons over Hem?

Jesaja 41:10; 43:2–5; 46:4.Deze verzen vormen de basis van de lofzang ‘O, vast als een rotssteen’ (Lofzangen, p. 53). Uw gezinsleden vinden het misschien fijn om die lofzang samen te zingen en te zoeken naar zinsneden die op deze verzen zijn gebaseerd. Wat komen we in deze zinsneden over Jezus Christus te weten?

Jesaja 44:3–4; 45:8.Lees deze verzen met uw gezinsleden, en laat ze daarna een plant water geven terwijl u bespreekt welke zegeningen de Heer over ze heeft uitgestort. Wat gebeurt er met een plant als we hem water geven? Wat verwacht de Heer van ons als Hij ons zegent?

Jesaja 48:17–18.Laat eventueel afbeeldingen of filmpjes van rivieren en golvende zeeën zien. Hoe kan vrede als een rivier zijn? Hoe kan gerechtigheid als de golven van de zee zijn?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘O, vast als een rotssteen’, Lofzangen, nr. 53.

Uw individuele studie verbeteren

Woorden uitleggen. Zoek de betekenis op van woorden in de Schriften die u niet begrijpt, en zelfs van woorden die u denkt te begrijpen. Soms kunt u door een definitie een andere betekenis aan een vers geven en nieuwe geestelijke inzichten opdoen.

Afbeelding
Jezus met meisje en man

‘De Heer heeft Zijn volk vertroost, Hij zal Zich over Zijn ellendigen ontfermen’ (Jesaja 49:13).Balsem van Gilead, Ann Adele Henrie

Afdrukken