Oude Testament 2022
5–11 september. Jesaja 1–12: ‘God is mijn heil’


‘5–11 september. Jesaja 1–12: “God is mijn heil”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘5–11 september. Jesaja 1–12’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
oude profeet die schrijft

De profeet Jesaja voorspelt de geboorte van Christus, Harry Anderson

5–11 september

Jesaja 1–12

‘God is mijn heil’

Streef bij uw studie naar goddelijke leiding. De woorden van Jesaja zijn volgens Nephi ‘duidelijk voor allen die zijn vervuld met de geest van profetie’ (2 Nephi 25:4).

Schrijf uw ingevingen op

Zelfs als u het boek Jesaja voor het eerst leest, kunt u passages tegenkomen die u bekend in de oren klinken. Dat komt doordat Jesaja van alle oudtestamentische profeten het vaakst in andere standaardwerken wordt geciteerd, zelfs door de Heiland. De woorden van Jesaja staan ook in veel lofzangen en andere geestelijke muziekstukken. Waarom wordt Jesaja zo vaak aangehaald?

Een van de redenen is ongetwijfeld dat Jesaja de gave had om het woord van God in een levendige, gedenkwaardige vorm te gieten. Maar er is nog meer. Jesaja is al eeuwenlang een inspiratie voor profeten, omdat zijn leringen zijn eigen generatie (de Israëlieten die leefden van 740 tot 701 v.C.) overstegen. Het was zijn taak om onze ogen te openen voor Gods grote verlossingswerk, waarvan de reikwijdte groter is dan een land of een tijdperk. Nephi leerde uit het boek Jesaja dat zijn volk en hij nog steeds bij Gods verbondsvolk hoorden, ook al waren ze ver van de andere Israëlieten weggetrokken. De nieuwtestamentische schrijvers troffen in Jesaja profetieën over de Messias aan die ze zelf in vervulling zagen gaan. En Joseph Smith vond in Jesaja de inspiratie voor de vergadering van Israël en de opbouw van Zion in de laatste dagen. Wat kunt u uit Jesaja halen?

In ‘Jesaja’ in de Gids bij de Schriften staat meer informatie over Jesaja en zijn geschriften. Voor meer informatie over de tijd waarin Jesaja leefde, zie 2 Koningen 15–20 en 2 Kronieken 26–32.

Afbeelding
Learn More image
Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Jesaja 1–12

Hoe kan ik de leringen van Jesaja beter begrijpen?

De Heiland heeft over de geschriften van Jesaja gezegd: ‘Ik geef u een gebod die dingen zorgvuldig te onderzoeken; want groot zijn de woorden van Jesaja’ (zie 3 Nephi 23:1–3). Toch is Jesaja voor velen moeilijk te begrijpen. Hieronder vindt u enkele tips waardoor u de woorden van Jesaja beter kunt begrijpen.

  • Denk na over de symbolen en metaforen die Jesaja gebruikte. Vraag u bijvoorbeeld af wat Jesaja bedoelde toen hij sprak over een wijngaard (zie Jesaja 5:1–7), de wateren van Siloah (zie Jesaja 8:5–10) en een banier (zie Jesaja 5:26 en Jesaja 11:10, 12).

  • Vraag u in elk hoofdstuk af wat u over Jezus Christus te weten komt (zie 1 Nephi 19:23).

  • Ga op zoek naar thema’s die nu relevant zijn, zoals het leven en de zending van Jezus Christus, de verstrooiing en vergadering van Israël, de laatste dagen en het duizendjarig rijk. U kunt zelfs een lijstje maken van tekstverwijzingen in Jesaja die over deze thema’s gaan.

  • Maak zo mogelijk gebruik van studiemiddelen, zoals een woordenboek, voetnoten in de Bijbel en de Gids bij de Schriften.

Zie ook 2 Nephi 25:1–8.

Jesaja 1; 3;5

‘Houd op met kwaad doen’

Jesaja waarschuwde het koninkrijk van Juda voortdurend over zijn geestelijke toestand. Lees Jesaja 1, 3 en 5. Hoe zou u de geestelijke toestand van het volk omschrijven? Welke waarschuwingen in deze hoofdstukken zijn in onze tijd relevant?

Merk op dat er niet alleen waarschuwingen, maar ook boodschappen van hoop voor het zondige Israël in voorkomen (zie bijvoorbeeld Jesaja 1:16–20, 25–27; 3:10). Wat komt u in deze boodschappen over de Heer te weten?

Jesaja 2; 4; 11–12

God zal in de laatste dagen een groot werk verrichten.

Veel profetieën van Jesaja gaan specifiek over onze tijd. Welke beschrijvingen van Jesaja over de laatste dagen in hoofdstuk 2; 4, 11–12 vindt u inspirerend? (In Leer en Verbonden 113:1–6 staan nuttige inzichten over Jesaja 11.) Wat komt u te weten over de vergadering van Israël en de verlossing van Zion? Waartoe voelt u zich geïnspireerd nu u deze hoofdstukken hebt gelezen?

Zie ook Jesaja 5:26; 10:20.

Jesaja 6

Profeten worden door God geroepen.

In hoofdstuk 6 vertelt Jesaja hoe hij als profeet werd geroepen. Wat valt u in dit hoofdstuk op aan wat Jesaja meemaakte? Hoe verandert dit hoofdstuk uw kijk op de Heer, zijn profeten en het werk waarvoor ze zijn geroepen?

Afbeelding
vrouw houdt baby vast

‘Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven’ (Jesaja 9:6).

Jesaja 7–9

Jesaja profeteerde van Jezus Christus.

In het begin van Jesaja’s bediening sloot het koninkrijk van Israël (ook wel Efraïm genoemd) een bondgenootschap met Syrië om zich tegen de Assyriërs te beschermen. Israël en Syrië wilden Achaz, de koning van Juda, dwingen om zich bij hen aan te sluiten. Maar Jesaja profeteerde dat het bondgenootschap niet zou standhouden, en gaf Achaz de raad om zijn vertrouwen in de Heer te stellen. (Zie Jesaja 7–9, in het bijzonder Jesaja 7:7–9; 8:12–13.)

Jesaja deed in zijn advies aan Achaz verschillende bekende profetieën, zoals in Jesaja 7:14; 8:13–14; 9:2, 6–7. Hoewel we niet zeker weten wat die profetieën in de tijd van Achaz betekenden, is het wel duidelijk dat ze naar Jezus Christus verwijzen. (Zie ook Mattheüs 1:21–23; 4:16; 21:44; Lukas 1:31–33.) Wat komt u uit deze verzen over de Heiland te weten?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Jesaja 1:16–18.Om er zeker van te zijn dat uw gezinsleden deze verzen begrijpen, kunt u samen de paragraaf ‘Sommigen van ons vinden dat we nooit goed genoeg zijn’ lezen in de toespraak van zuster Sharon Eubank met de titel ‘Christus: het licht dat in de duisternis schijnt’ (Liahona, mei 2019, 75). U kunt ook laten zien hoe u vlekken uit kleding verwijdert. In welk opzicht verschilt de boodschap van de Heer in deze verzen van hetgeen Satan ons wil laten geloven?

Jesaja 2:1–5.Uw gezinsleden kunnen een van deze verzen uitkiezen en tekenen wat erin wordt gezegd. Wat leren we in de tempel over de wegen van de Heer? Hoe worden we gezegend als we ‘wandelen in het licht van de Heere’? (Jesaja 2:5.)

Jesaja 4:5–6.Wat belooft de Heer ons in deze verzen? Wat betekenen die beloften volgens u? Hoe vervult Hij die beloften? (Zie ook Exodus 13:21–22.)

Jesaja 7:14; 9:1–7.Met tekeningen of afbeeldingen uit kerktijdschriften kunt u een poster maken van enkele dingen die we in deze verzen over Jezus Christus te weten komen.

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Hoog op der bergen kruin’, Lofzangen, nr. 5.

Uw individuele studie verbeteren

Vraag de Heer om hulp. We hebben persoonlijke openbaring nodig om de Schriften te begrijpen. De Heer heeft beloofd: ‘Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden’ (Mattheüs 7:7).

Afbeelding
Idaho Fallstempel (Idaho) tijdens een storm

Jesaja heeft gezegd dat de tabernakel een ‘toevlucht’ en een ‘schuilplaats tegen de vloed en tegen de regen’ (Jesaja 4:6) zou zijn. Idaho Fallstempel (Idaho)

Afdrukken