Oude Testament 2022
5–11 september. Jesaja 1–12: ‘God is mijn heil’


‘5–11 september. Jesaja 1–12: “God is mijn heil”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Oude Testament 2022 (2021)

‘5–11 september. Jesaja 1–12’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2022

Afbeelding
oude profeet schrijft

De profeet Jesaja voorspelt de geboorte van Christus, Harry Anderson

5–11 september

Jesaja 1–12

‘God is mijn heil’

De woorden van Jesaja zijn niet altijd makkelijk te begrijpen. Richt u in uw lessen over Jesaja op eenvoudige leringen die het geloof van de kinderen in Jezus Christus kunnen versterken.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag wat de kinderen onlangs hebben gedaan om het evangelie na te leven. Denk aan bidden, lief voor iemand zijn of andere geboden gehoorzamen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Jesaja 2:2–3

In de tempel leren we over Jezus Christus.

Jesaja voorzag een tijd wanneer de tempel, ‘de berg van het huis van de Heere’, mensen uit alle volken zou aantrekken. Laat de kinderen aan de hand van deze profetie uitkijken naar de dag waarop zij naar de tempel kunnen gaan.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen hun huis tekenen. Lees dan met de klas Jesaja 2:2 en laat ze ‘het huis van de Heere’, ofwel een tempel, tekenen. Lees daarna vers 3 en laat ze er veel mensen bij tekenen die naar de tempel gaan, onder wie hun familieleden. Waarom willen we naar het huis van de Heer gaan? Getuig van de zegeningen die we door meer kennis over de Heer in zijn huis krijgen.

  • Laat een kind een plaat van de tempel vasthouden en vraag wat de kinderen op de plaat zien. Vraag ze wat ze fijn vinden aan de tempel. Lees met de klas Jesaja 2:2–3 en laat ze letten op meer redenen om van de tempel te houden. Leg uit waarom u van de tempel houdt.

  • Zing met de kinderen een liedje over de tempel, zoals ‘Ik kijk graag naar de tempel’ (Kinderliedjes, p. 99). Zoek samen naar woorden en zinsneden in het liedje die aangeven wat de tempel is en wat we daar doen.

  • Teken een pad op het bord en plaats een afbeelding van de tempel of de Heiland aan een van de uiteinden (zie Persoonlijke ontwikkeling: boekje voor kinderen, 2–3). Laat de kinderen zichzelf wandelend op het pad tekenen (vraag ze om de beurt naar voren). Laat ze daarbij deze woorden uit Jesaja 2:3 herhalen: ‘Wij [zullen] Zijn paden bewandelen.’ Wat kunnen we doen om de paden van de Heer te bewandelen?

Afbeelding
vrouw met baby in de armen

‘Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven’ (Jesaja 9:5).

Jesaja 9:5

Jesaja profeteerde van Jezus Christus.

Alle profeten getuigen van Jezus Christus, ook die ver vóór zijn geboorte leefden, zoals Jesaja. Overweeg wat de kinderen uit Jesaja’s profetie in Jesaja 9:5 over Jezus te weten kunnen komen.

Mogelijke activiteiten

  • Vertel de kinderen over ‘De profeet Jesaja’ (in Verhalen uit het Oude Testament). Stop zo nu en dan, zodat de kinderen kunnen bespreken wat Jesaja al vele jaren vóór de geboorte van Jezus Christus over Hem wist. Lees Jesaja 9:5 voor en laat ze steeds elke ‘naam’ herhalen waarmee men Jezus Christus volgens Jesaja ‘noemt’.

  • Schrijf op strookjes papier enkele titels van Jezus Christus in Jesaja 9:5 (zie de doe-pagina van deze week). Laat elk kind er eentje kiezen en aan de klas voorlezen. Leg uit wat elke titel voor u betekent. Geef een van de kinderen een plaat van Christus. Vraag hem of haar iets over Jezus te vertellen en de plaat dan aan een ander kind door te geven. Ga door totdat alle kinderen de kans hebben gehad om iets te zeggen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Jesaja 1:2–4, 16–19

Dankzij Jezus Christus kan ik me bekeren en rein worden.

Jesaja leefde in een tijd waarin velen van zijn volk zich van de Heer hadden afgekeerd. Maar de Heer beloofde ze vergeving van hun zonden als ze zich bekeerden. Die belofte doet Hij ook aan ons.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen Jesaja 1:2–4 lezen en bespreken waarom de Heer niet blij was met het volk van Juda. Lees vervolgens in Jesaja 1:16–19 waartoe de Heer het volk opriep. Leg moeilijke woorden zo nodig uit. Laat in verband met vers 18 iets felroods en iets hagelwits zien. Wat komen we uit deze verzen over Jezus Christus’ barmhartigheid te weten? Vraag de kinderen naar hun gevoelens over Jezus Christus’ gave van vergeving. Vertel ook over uw gevoelens.

  • Help ze om Jesaja 1:18 uit het hoofd te leren. Zet het vers op het bord en laat de kinderen het meerdere keren opzeggen. Veeg steeds één woord uit totdat ze het uit hun hoofd kunnen opzeggen. U kunt ook papierstrookjes met woorden uit het vers erop gebruiken. Waarom is het belangrijk om de leringen in dit vers altijd indachtig te zijn? Bespreek hoe deze belofte door onze doop en deelname aan het avondmaal ook voor ons geldt.

Jesaja 2:2–5

In de tempel leren we over Jezus Christus.

Jesaja’s profetie over ‘de berg van het huis van de Heere’ onthult iets over de zegeningen van aanbidding in de tempel en andere zegeningen in de laatste dagen. Hoe kunt u de kinderen inspireren om naar die zegeningen te streven?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen in Jesaja 2:2–3 lezen wat Jesaja zag en daar een tekening van maken. Leg uit dat Jesaja de tempel ‘de berg van het huis van de Heere’ noemde. Waarom is een berg een goed symbool om de tempel voor te stellen?

  • Laat de kinderen in Jesaja 2:2–3, 5 letten op iets wat ze inspireert om eens naar de tempel te gaan. Lees vervolgens vers 4 met de klas en bespreek hoe de tempel aan de genoemde vrede in dit vers bijdraagt. Bedenk samen hoe ze zich nu al op de tempel kunnen voorbereiden.

Jesaja 7:14; 9:5–6

Jesaja profeteerde van Jezus Christus.

Jesaja profeteerde over de geboorte van een kind dat de troon van David zou innemen en een koninkrijk zonder einde zou vestigen. Hoe kunt u voor de kinderen in uw klas deze profetieën over Jezus Christus verduidelijken?

Mogelijke activiteiten

  • Vraag de kinderen naar voorbeelden van titels die iemand kan hebben, bijvoorbeeld in verband met een baan, een roeping, een sportteam of een familie. Wat zeggen die titels over de betrokkene? Zoek met de kinderen namen en titels van Jezus Christus op in Jesaja 7:14 en 9:5–6. Wat komen we daardoor over Hem te weten? Wat komen we in deze verzen nog meer over Jezus Christus te weten?

  • Bespreek aan de hand van Mattheüs 1:21–23 en Lukas 1:31–33 hoe Jesaja’s profetieën in Jesaja 7:14; 9:5–6 in vervulling gingen toen Jezus Christus geboren werd.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen thuis iets vertellen wat ze over de Heiland hebben geleerd, bijvoorbeeld een van zijn namen of titels.

Ons onderwijs verbeteren

Versterk het zelfvertrouwen van de kinderen. Sommige kinderen twijfelen aan hun vermogen om het evangelie zelf te bestuderen. Geef de kinderen een complimentje als ze meedoen met de les. Zo groeit hun zelfvertrouwen. Beloof de kinderen dat de Heilige Geest hen bij hun studie zal helpen.

Afdrukken