Oude Testament 2022
19–25 september. Jesaja 40–49: ‘Troost Mijn volk’


‘19–25 september. Jesaja 40–49: “Troost Mijn volk”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Oude Testament 2022 (2021)

‘19–25 september. Jesaja 40–49’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2022

Afbeelding
Jezus geneest blinde man

Genezing van de blinde man, Carl Heinrich Bloch

19–25 september

Jesaja 40–49

‘Troost Mijn volk’

Veel passages in Jesaja 40–49 kunnen bij de kinderen meer liefde voor de Heer en hun geloof in Hem aanwakkeren. Streef naar de leiding van de Geest om die passages tijdens uw studie te vinden.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Lees Jesaja 40:9 met de kinderen en laat ze doen alsof ze ‘een hoge berg’ beklimmen. Laat ze vervolgens om de beurt hun stem verheffen en iets vertellen wat ze onlangs uit de Schriften hebben geleerd – thuis of in de kerk.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Jesaja 43:10

Ik kan een getuige van de Heer zijn.

De Heer herinnerde de Israëlieten eraan dat ze getuige waren geweest van vele grote dingen die Hij voor hen had gedaan. Hij wilde dat zij zijn getuigen waren en anderen over zijn macht en goedheid vertelden. Dat geldt ook voor ons.

Mogelijke activiteiten

  • Vertel de kinderen iets waarvan u getuige bent geweest. Laat ze bedenken wat zij hebben meegemaakt waar ze elkaar over kunnen vertellen of ‘getuige’ van zijn – bijvoorbeeld iets heerlijks wat ze hebben geproefd, een plek die ze hebben bezocht of iemand die ze kennen. Lees de kinderen uit Jesaja 43:10 voor: ‘U bent Mijn getuigen, spreekt de Heere, en Mijn dienaar die Ik verkozen heb.’ Leg uit dat we bij onze doop beloven om een getuige van Jezus Christus te zijn (zie Mosiah 18:9). Wat houdt het in om een getuige van de Heer te zijn?

  • Vraag wat de kinderen over Jezus Christus en zijn evangelie weten. Laat afbeeldingen zien om ze op ideeën te brengen (bijvoorbeeld afbeeldingen van de opstanding, het Boek van Mormon, de tempel en de huidige profeet). Vraag ze waar ze anderen als getuigen van de Heer over zouden kunnen vertellen.

Jesaja 43:11

‘Buiten Mij is er geen Heiland.’

Jezus Christus is de enige die ons van zonde en de dood kan verlossen. Bedenk hoe u de kinderen kunt inspireren om hun vertrouwen in Hem te stellen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen aan een situatie denken waarin ze mogelijk hulp nodig hebben (bijvoorbeeld als ze ziek zijn of in een regenbui zijn beland). Laat verschillende voorwerpen (of afbeeldingen ervan) zien – sommige die in de situatie nuttig zijn en andere die dat niet zijn. Zo helpt een paraplu wel in een regenbui, maar een glas water en een potlood niet. Laat de kinderen het voorwerp pakken dat in die situatie zou helpen. Toon afbeeldingen van de Heiland en bespreek hoe Hij ons helpt.

  • Lees Jesaja 43:11 voor en laat de kinderen naar een afbeelding van Jezus wijzen wanneer ze het woord ‘Heiland’ horen. Getuig dat Jezus Christus voor ons heeft geleden en is gestorven, en weer is opgestaan. Daarom is Hij de enige die ons van onze zonden en van de dood kan verlossen.

Afbeelding
oceaangolven

We kunnen ‘gerechtigheid als de golven van de zee’ hebben (Jesaja 48:18).

Jesaja 48:18

Gods geboden onderhouden zorgt voor vrede.

De Heer belooft vrede ‘als een rivier’ en gerechtigheid ‘als de golven van de zee’ aan wie zijn geboden onderhouden.

Mogelijke activiteiten

  • Lees Jesaja 48:18 voor. Laat de kinderen hun handen en armen bewegen als een rivier en golven. Vertel hoe u zich door Gods geboden na te leven vredig als een rivier of sterk als een golf voelt.

  • Teken een rivier op het bord. Bedenk samen met de kinderen welke geboden God ons heeft gegeven. Schrijf of teken die geboden op blaadjes papier. Laat de kinderen de geboden dan om de beurt bij de rivier op het bord plaatsen. Maak ze duidelijk hoe de geboden onderhouden voor vrede zorgt.

  • Zing met de klas een liedje over geboden, zoals ‘Wees gehoorzaam aan de geboden’ (Kinderliedjes, p. 68–69). Waarom doen we er volgens dit liedje goed aan om Gods geboden te onderhouden?

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Jesaja 40:3–5

Ik kan ‘de weg van de Heere’ helpen bereiden.

Wij dragen bij aan de vervulling van de profetie in Jesaja 40:3–5 door anderen te helpen om de Heer in hun leven aan te nemen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat één kind Jesaja 40:3 lezen terwijl de andere kinderen ieder een van de volgende passages lezen en op woorden en zinsneden van dezelfde strekking letten: Markus 1:3–4 (Johannes de Doper); Alma 7:9 (Alma); Leer en Verbonden 33:10–11 (hedendaagse zendelingen). Help ze vast te stellen wie ‘de weg van de Heere’ in elke passage bereidt. Hoe hebben die mensen de weg van de Heer bereid? Wat kunnen wij doen om te helpen?

  • Teken een pad op het bord en lees met de klas Jesaja 40:3–5. Vraag welke obstakels mensen kunnen tegenhouden om de Heiland te volgen. Laat ze die obstakels op het pad tekenen. Laat ze de obstakels uitwissen terwijl u bespreekt hoe we mensen kunnen helpen ze te overwinnen.

Jesaja 41:10; 43:1–5; 48:10

De Heer is met mij in mijn beproevingen.

Wanneer we verbonden sluiten met de Heer, belooft Hij dat Hij met ons zal zijn – ook in onze beproevingen. Maak de kinderen duidelijk dat ze tot het verbondsvolk van de Heer behoren en dat zijn beloften ook voor hen gelden.

Mogelijke activiteiten

  • Schrijf op het bord Ik ben… en Ik zal… Laat de kinderen Jesaja 41:10 en Jesaja 43:1–5 lezen. Wie zegt de Heer dat Hij is, en wat gaat Hij doen? Welke andere zinsneden worden in deze verzen herhaald? Hoe kunnen we daar in moeilijke tijden troost en hoop uit putten?

  • Lees met de klas Jesaja 48:10. Bespreek wat een smeltkroes is en waarvoor die zoal wordt gebruikt. Leg uit dat metalen in een smeltkroes worden gezuiverd. Waarom is een smeltkroes een goede manier om ellende te beschrijven? Hoe kan onze ellende ons zuiveren of louteren? (Zie Alma 62:41.)

Jesaja 49:14–16

De Heer zal mij nooit vergeten.

Wanneer we ons van de Heer verwijderd voelen vanwege zonde, beproevingen of wat voor reden dan ook, kan de boodschap in Jesaja 49:14–16 troost bieden.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen Jesaja 49:14 lezen. Waardoor kunnen mensen zich vergeten of verlaten voelen? Hoe kunnen we anderen laten weten dat de Heer ze niet is vergeten? Hoe weten we dat Hij ons niet is vergeten?

  • Vraag de kinderen wie ze nooit zullen vergeten, bijvoorbeeld een familielid of vriend(in). Bespreek wat een liefhebbende moeder voor haar kinderen voelt en wat de Heer voor ons voelt. Laat ze vervolgens Jesaja 49:15–16 lezen. Waarom zal de Heer ons volgens deze verzen nooit vergeten? Vraag de kinderen naar hun gevoelens over Jezus Christus.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen bedenken waar ze naar aanleiding van vandaag meer over te weten willen komen. Stel samen een vraag op die ze aan een ouder of ander familielid kunnen stellen.

Ons onderwijs verbeteren

Pas leselementen aan de behoeften van de kinderen aan. Het kan zijn dat u kleine kinderen lesgeeft maar graag een van de beginselen in dit lesschema onder ‘Grote kinderen’ wilt behandelen of vice versa. Pas in dat geval een van de voorgestelde activiteiten voor dat beginsel aan de behoeften en capaciteiten van de kinderen in uw klas aan.

Afdrukken