Oude Testament 2022
12–18 september. Jesaja 13–14; 24–30; 35: ‘Wonderlijk en wonderbaar’


‘12–18 september. Jesaja 13–14; 24–30; 35: “Wonderlijk en wonderbaar”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘12–18 september. Jesaja 13–14; 24–30; 35’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
Joseph Smith ziet onze hemelse Vader en Jezus Christus in het heilige bos

Het heilige bos, Brent Borup

12–18 september

Jesaja 13–14; 24–30; 35

‘Wonderlijk en wonderbaar’

Presidente Bonnie H. Cordon heeft gezegd: ‘Schriftstudie verlicht ons verstand, voedt onze geest, leidt tot antwoorden op onze vragen, versterkt ons vertrouwen in de Heer en zorgt dat we Hem tot het middelpunt van ons leven maken.’ (‘Vertrouw op de Here en steun niet op uw eigen inzicht’, Liahona, mei 2017, 7.)

Schrijf uw ingevingen op

Een van de dingen die de Heer van profeten vraagt, is dat ze mensen voor de gevolgen van zonde waarschuwen. Voor de profeten uit het Oude Testament betekende dat vaak dat ze machtige heersers van grote koninkrijken tot bekering moesten roepen, omdat het rijk anders zou worden verwoest. Dat was een gevaarlijke opdracht, maar Jesaja was onverschrokken. Zijn waarschuwingen aan de koninkrijken van zijn tijd (waaronder Israël, Juda en de omliggende naties) waren niet mis te verstaan (zie Jesaja 13–23).

Maar Jesaja bracht ook een boodschap van hoop. Hoewel deze koninkrijken uiteindelijk werden verwoest zoals Jesaja had geprofeteerd, voorzag hij de mogelijkheid tot herstel en vernieuwing. De Heer zou zijn volk uitnodigen om tot Hem terug te keren. Hij zou ervoor zorgen dat ‘het dorre land tot een waterpoel [zou] worden, het dorstige land tot waterbronnen’ (Jesaja 35:7). Hij zou ‘wonderlijk en wonderbaar’ (Jesaja 29:14) handelen, en Israël zijn beloofde zegeningen teruggeven. Jesaja en zijn tijdgenoten hebben dit wonderbaar werk niet meer meegemaakt. Maar wij zien het nu in vervulling gaan. We werken er zelfs aan mee!

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Jesaja 13:1–11, 19–22; 14:1–20

De goddeloze koninkrijken van de wereld en hun heersers zullen vallen.

Jesaja 13–14 wordt ‘de last over Babel’ (Jesaja 13:1) genoemd, oftewel een profetische boodschap over Babylon. Babylon was ooit een machtig koninkrijk met een invloedrijke heerser, maar bestaat al lang niet meer. Waarom is die boodschap aan Babylon dan zo belangrijk voor ons? In de Schriften staat Babylon symbool voor hoogmoed, wereldsgezindheid en zonde, en dat is precies hoe onze huidige maatschappij eruitziet. Houd die symboliek in gedachten terwijl u Jesaja 13:1–11, 19–22; 14:1–20 leest. U kunt ook over de volgende vragen nadenken:

  • In welk opzicht lijken Jesaja’s waarschuwingen aan het adres van Babylon op de profetieën aan de wereld over de wederkomst van de Heiland? (Zie Jesaja 13:1–11; Leer en Verbonden 45:26–42.)

  • Welke overeenkomsten bestaan er tussen de hoogmoed van de Babylonische koning en de hoogmoed van Satan? (Zie Jesaja 14:4–20; Mozes 4:1–4.) Welke waarschuwingen in deze verzen zijn aan u gericht?

  • Hoe biedt de Heiland ‘rust […] van uw smart, uw onrust’? (Jesaja 14:3.)

Afbeelding
Jezus in een rood gewaad

Hij keert terug om te regeren en heersen, Mary R. Sauer

Jesaja 24:21–23; 25:6–8; 26:19; 28:16

De geschriften van Jesaja doen mij aan Jezus Christus denken.

De leringen van Jesaja verwijzen vaak naar de zending van de Heiland, zoals zijn zoenoffer, opstanding en wederkomst. Aan welke elementen van zijn zending denkt u als u de volgende verzen leest? Jesaja 24:21–23; 25:6–8; 26:19; 28:16. Welke andere passages doen u aan de Heiland denken?

Zie ook Jesaja 22:22–25.

Jesaja 24:1–12; 28:7–8; 29:7–10; 30:8–14

Afval houdt in dat men zich afkeert van de Heer en zijn profeten.

Om mensen te waarschuwen voor de gevolgen als zij zich van de Heer afkeren en zijn profeten verwerpen, gebruikte Jesaja een breed scala aan metaforen. Hij sprak bijvoorbeeld over een leeg land (Jesaja 24:1–12), dronkenschap (Jesaja 28:7–8), honger en dorst (Jesaja 29:7–10), een gescheurde muur en een gebroken kruik (Jesaja 30:8–14). Waarom is het volgens deze verzen belangrijk om onze verbonden na te komen? Wat doet u om de Heer en zijn dienstknechten trouw te blijven?

Zie ook M. Russell Ballard, ‘Blijf in de boot en houd u vast!’, Liahona, november 2014, 89–92; ‘Afval’ in de Gids bij de Schriften.

Jesaja 29; 30:18–26; 35

De Heer kan herstellen wat verloren of gebroken is.

Als mensen of volkeren zich van de Heer afkeren, wil Satan ons laten geloven dat de gevolgen onomkeerbaar zijn. Maar Jesaja beschreef welke fijne dingen de Heer doet als mensen zich bekeren en tot Hem komen. Wat leert u uit Jesaja 29:13–24; 30:18–26; 35 over de Heer, zijn liefde en zijn macht?

De herstelling van zijn evangelie is een van de manieren waarop de Heer zijn macht in onze tijd toont. In Jesaja 29 staan verschillende passages die gelijkenis vertonen met gebeurtenissen uit die herstelling. Bijvoorbeeld:

Wat vindt u van de herstelling van het evangelie nu u deze passages hebt gelezen?

Zie ook ‘De herstelling van de volheid van het evangelie van Jezus Christus: een proclamatie aan de wereld in het 200e gedenkjaar.’ (ChurchofJesusChrist.org.)

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Jesaja 25:4–9.Is uw gezin weleens gezegend geweest met een veilige toevlucht in een storm, of schaduw op een warme zomerdag (zie vers 4)? Bespreek deze verzen en andere beschrijvingen van de Heer in Jesaja 25:4–9. In welk opzicht lijkt de Heer op die dingen?

Jesaja 25:8–9; 26:19.Toon platen van de Heiland in Gethsémané, aan het kruis en na zijn opstanding zodat uw gezinsleden het verband tussen deze verzen en Jezus Christus zien. (Zie Evangelieplatenboek, nr. 56, 57, 58 en 59.) Laat uw gezinsleden vertellen waarom ze zich ‘verblijden in Zijn heil’ (Jesaja 25:9).

Jesaja 29:11–18.Met deze verzen kunt u in uw gezin een bespreking op gang brengen over het ‘wonderlijk en wonderbaar’ (vers 14) werk van de herstelling van het evangelie en het tevoorschijn komen van het Boek van Mormon. Waarom zijn die dingen zo wonderlijk en wonderbaar voor ons? Laat uw gezinsleden in huis op zoek gaan naar voorwerpen die de wonderlijke zegening van de herstelling voorstellen.

Jesaja 35.Misschien vinden uw gezinsleden het leuk om tekeningen te maken van de afbeeldingen in dit hoofdstuk, zodat ze beter begrijpen hoe Jezus Christus in onze tijd Zion opbouwt. Wat kunnen we van die afbeeldingen leren? Hoe kunnen wij Zion helpen opbouwen?

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen liedje: ‘Op een mooie lentedag’, Kinderliedjes, p. 57.

Ons onderwijs verbeteren

Laat kinderen zich creatief uiten. Als kinderen iets maken dat verband houdt met een evangeliebeginsel, zullen ze het beter begrijpen. Laat kinderen bouwen, tekenen, kleuren, schrijven en knutselen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 25.)

Afbeelding
Maria en Johannes kijken naar Jezus aan het kruis

‘Zie, Dit is onze God; wij hebben Hem verwacht, en Hij zal ons verlossen’ (Jesaja 25:9). James Tissot (Frankrijk, 1836–1902). Vrouw, zie, uw zoon (Stabat Mater), 1886–1894. Aquarel over potlood op grijs vliespapier, tekening: 29,7 x 15,2 cm. Brooklyn Museum, aangekocht na openbare inschrijving, 00.159.300

Afdrukken