Oude Testament 2022
10–16 oktober. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20: ‘Voordat Ik u in de moederschoot vormde, heb Ik u gekend’


‘10–16 oktober. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20: “Voordat Ik u in de moederschoot vormde, heb Ik u gekend”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘10–16 oktober. Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
profeet spreekt mannen toe

Jeremia, Walter Rane

10–16 oktober

Jeremia 1–3; 7; 16–18; 20

‘Voordat Ik u in de moederschoot vormde, heb Ik u gekend’

Ouderling David A. Bednar heeft gezegd: ‘Een van de manieren waarop ik [de Heer] kan horen, is in de Schriften. De Schriften zijn de ingeblikte stem van de Heer’ (‘”Hear Him” in Your Heart and in Your Mind’, ChurchofJesusChrist.org).

Schrijf uw ingevingen op

Jeremia dacht eerst dat hij het niet in zich had om een goede profeet te zijn. ‘Zie, ik kan niet spreken’, wierp hij op toen de Heer hem riep (Jeremia 1:6). Maar de Heer stelde hem gerust: ‘Ik geef Mijn woorden in uw mond’ (vers 9). Jeremia dacht dat hij nog maar een onervaren ‘jongen’ (vers 6) was, maar de Heer legde uit dat hij eigenlijk beter was voorbereid dan hij dacht. Hij was al tot zijn roeping voorgeordend voordat hij werd geboren (zie vers 5). Jeremia liet daarom zijn angst varen en aanvaardde de roeping. Hij waarschuwde de koningen en priesters in Jeruzalem dat hun schijnheiligheid hen niet van verwoesting zou redden. De ‘jongen’ die dacht dat hij niet kon spreken, voelde Gods woord ‘in [zijn] hart als brandend vuur’ en kon niet meer zwijgen (Jeremia 20:9).

Jeremia’s verhaal is ook ons verhaal. God kende ons ook voordat we geboren werden, en Hij heeft ons voorbereid zodat we zijn werk op aarde kunnen doen. Dat werk houdt onder andere iets in wat Jeremia voorzag: Gods volk vergaderen, één voor één, ze ‘naar Sion brengen’ (Jeremia 3:14). En zelfs als we niet zeker weten wat te doen of zeggen, hoeven we ‘niet bevreesd [te zijn]; want Ik ben met u, spreekt de Heere’ (Jeremia 1:8, 19).

Voor een overzicht van het boek Jeremia raadpleegt u ‘Jeremia’ in de Gids bij de Schriften.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Jeremia 1:4–19; 7:1–7; 20:8–10

Profeten zijn geroepen om de woorden van de Heer te verkondigen.

Denk na over de rol van profeten in uw leven terwijl u in Jeremia 1:4–19 leest over de roeping van Jeremia tot profeet. Wat komt u over profeten te weten in de woorden van de Heer tot Jeremia? (Zie ook Jeremia 7:1–7.) De prediking van Jeremia werd vaak verworpen (zie Jeremia 20:8, 10). Wat kunt u leren uit de woorden van Jeremia in Jeremia 20:9? Houd dat in gedachten terwijl u de leringen van Jeremia bestudeert. Welke van die leringen inspireren u om onze hedendaagse profeten te volgen?

Jeremia 1:5

God kende mij al voordat ik geboren werd.

Voordat Jeremia werd geboren, kende God hem en werd hij door God uitverkoren, of voorgeordend, om op aarde een specifieke zending te vervullen (zie Jeremia 1:5). Waarom betekende het voor Jeremia zoveel dat hij dit wist?

God kende ook u voordat u werd geboren, en heeft u voorgeordend om specifieke taken op u te nemen. (Zie Alma 13:1–4; Leer en Verbonden 138:53–56; Abraham 3:22–23.) Hoe kan deze kennis uw leven veranderen? Als u uw patriarchale zegen al hebt gekregen, kunt u die onder gebed doornemen en God vragen hoe u kunt verwezenlijken waarvoor Hij u heeft voorgeordend.

Zie ook de thema’s ‘Voorordening’ en ‘Voorsterfelijk bestaan’ in Trouw aan het geloof.

Afbeelding
man in een oud waterreservoir

In het oude Israël sloeg men het schaarse water op in reservoirs.

Jeremia 2; 7

‘Mij, de bron van levend water, hebben zij verlaten’

In het dorre gebied waar de Israëlieten leefden, sloeg men het schaarse water op in ondergrondse reservoirs of cisternes. Waarom zou water uit een bron beter zijn dan een systeem van cisternes? Wat houdt het in om ‘de bron van levend water’ te verlaten? Wat zouden de ‘lekkende bakken’ in Jeremia 2:13 symboliseren? Let er tijdens het lezen van Jeremia 2 en 7 op hoe de mensen het levend water van de Heer opgaven, en bedenk hoe u levend water krijgt.

Jeremia 7 is gericht aan ieder die ‘in de poort van het huis van de Heere […] binnengaat om zich voor de Heere neer te buigen’ (Jeremia 7:2). Maar ondanks hun uiterlijk vertoon van godsvrucht maakten ze zich aan ernstige goddeloosheid schuldig (zie vers 2–11). Wat probeert de Heer u in vers 21–23 duidelijk te maken?

Jeremia 3:14–18; 16:14–21

De Heer zal zijn volk vergaderen.

Toen Jeremia profeteerde over de vergadering van het verstrooide Israël, zei hij dat die indrukwekkender zou zijn dan de uittocht uit Egypte (zie Jeremia 16:14–15). President Russell M. Nelson zei iets gelijkaardigs: ‘Jullie zijn juist op dit moment […] naar de aarde gestuurd om Israël te helpen vergaderen. Er gebeurt nu niets in deze wereld wat belangrijker is dan dat. […] Deze vergadering moet alles voor jou betekenen.’ (Russell M. Nelson en Wendy W. Nelson, ‘Hoop van Israël’ [wereldwijde devotional voor jongeren, 3 juni 2018], bijlage bij de New Era en Ensign, augustus 2018,12, ChurchofJesusChrist.org.)

Vraag u tijdens uw studie van Jeremia 3:14–18; 16:14–21 af wat u inspirerend vindt aan de vergadering van Israël in de laatste dagen. Hoe verloopt die vergadering volgens deze verzen? Wat leert u nog meer uit de boodschap van president Nelson?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Jeremia 1:5.U kunt aan de hand van dit vers een gesprek op gang brengen over ons leven bij onze hemelse Vader voordat we naar de aarde kwamen. U kunt daarbij gebruikmaken van hulpmiddelen als ‘Lang geleden in de hemel’ (Kinderliedjes, p. 144) en ‘Inleiding: het plan van onze hemelse Vader’ (in Verhalen uit het Nieuwe Testament, 1–5). Hoe kan onze kennis van het voorsterfelijk bestaan onze keuzes in dit leven beïnvloeden?

Jeremia 2:13; 17:13–14.U kunt deze verzen aanschouwelijk maken door uw gezinsleden te laten zien wat er gebeurt als u water in een gebarsten of kapot glas of bakje giet. Wat stellen ‘de bron van levend water’ en de ‘lekkende bakken’ voor? (Jeremia 2:13.) Hoe kunnen we van het levend water van de Heer drinken?

Jeremia 16:16.President Russell M. Nelson heeft de vissers en jagers in dit vers vergeleken met de zendelingen van de kerk (zie ‘De vergadering van het verstrooide Israël’, Liahona, november 2006, 81). U kunt met uw gezin ‘op jacht gaan’ naar voorwerpen in huis, en praten over manieren om het verstrooide Israël bijeen te ‘vissen’ en ‘jagen’.

Jeremia 18:1–6.Als inleiding op deze verzen kunt u bespreken of laten zien hoe aardewerk wordt gemaakt. Welke boodschap heeft de Heer voor Israël in Jeremia 18:1–6? Wat houdt het in om klei in de handen van de Heer te zijn? (Zie ook Jesaja 64:8.) Er staat nog een ander verhaal waarin wij met de klei van een pottenbakker worden vergeleken in de toespraak van ouderling Richard J. Maynes, ‘Vreugdevol leven met Christus als middelpunt’ (Liahona, november 2015, 27–30).

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Israël, hoor, God roept u allen’, Lofzangen, nr. 7.

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik verhalen. De Heiland onderwees vaak aan de hand van verhalen. Denk aan verhalen uit uw leven die een evangeliebeginsel tot leven kunnen wekken. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland22.)

Afbeelding
klei op pottenbakkersschijf

‘Zie, zoals de klei in de hand van de pottenbakker, zo bent u in Mijn hand, huis van Israël’ (Jeremia 18:6).

Afdrukken