Oude Testament 2022
21–27 november. Jona; Micha: ‘Hij vindt vreugde in goedertierenheid’


‘21–27 november. Jona; Micha: “Hij vindt vreugde in goedertierenheid”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Oude Testament 2022 (2021)

‘21–27 november. Jona; Micha’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2022

Afbeelding
man kruipt op het strand, walvis in de zee

Jona op het strand bij Ninevé, Daniel A. Lewis

21–27 november

Jona; Micha

‘Hij vindt vreugde in goedertierenheid’

Schrijf uw ingevingen deze week op. Houd daarbij in gedachten hoe de beginselen in Jona en Micha op andere leringen in de Schriften voortborduren.

Schrijf uw ingevingen op

Jona zat op een schip dat naar Tarsis voer. Er was niets mis met varen naar Tarsis, behalve dan dat het ver van Ninevé lag, waar Jona eigenlijk Gods boodschap moest brengen. Toen het schip in een zware storm terechtkwam, wist Jona dus dat het vanwege zijn ongehoorzaamheid was. Jona drong er bij de zeelui op aan hem overboord te gooien zodat de storm zou gaan liggen. Het zag ernaar uit dat dit het einde van Jona en zijn bediening was. Maar de Heer had Jona niet in de steek gelaten. Hij had de mensen in Ninevé niet in de steek gelaten, en Hij laat ons nu evenmin in de steek. Zoals Micha zei, vindt de Heer er geen vreugde in om ons te veroordelen, maar ‘Hij vindt vreugde in goedertierenheid’. Als we ons tot Hem wenden, ‘zal [Hij] Zich weer over ons ontfermen, [en] al [onze] zonden werpen in de diepten van de zee’ (Micha 7:18–19).

Zie voor een overzicht van de boeken Jona en Micha ‘Jona’ en ‘Micha’ in de Gids bij de Schriften.

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Jona 1–4; Micha 7:18–19

De Heer is barmhartig jegens allen die tot Hem terugkeren.

Het boek Jona leert ons onder meer hoe barmhartig de Heer is als we ons bekeren. Let bij het lezen van het boek Jona op voorbeelden van die barmhartigheid. Vraag u af hoe u die barmhartigheid zelf hebt ervaren. Wat leert u daaruit waardoor u anderen met meer barmhartigheid kunt bejegenen?

Als we oog hebben voor de barmhartigheid van de Heer, worden we vaak tot meer liefde en dankbaarheid geïnspireerd. Maar toen de Heer barmhartig was jegens de mensen in Ninevé, die de vijanden van de Israëlieten waren, was dit ‘volstrekt kwalijk in de ogen van Jona en hij ontstak in woede’ (Jona 4:1). Waarom was Jona zo kwaad? Hebt u zich ook weleens zo gevoeld? Wat wilde de Heer in hoofdstuk 4 aan Jona duidelijk maken?

Denk na over de leringen in Micha 7:18–19. Wat kon Jona hieruit leren waardoor hij zich anders tegenover de Heer en de inwoners van Ninevé ging gedragen?

Zie ook Lukas 15:11–32; Jeffrey R. Holland, ‘De gerechtigheid en barmhartigheid van God’, Liahona, september 2013, 20–25.

Afbeelding
twee mensen praten op de oever van een rivier

We kunnen het evangelie aan Gods kinderen uitdragen.

Jona 1; 3–4

Alle kinderen van God moeten de kans krijgen om het evangelie te horen.

Ninevé was een stad in het Assyrische Rijk, een vijand van Israël die bekend stond als gewelddadig en wreed. Jona dacht waarschijnlijk dat de inwoners van Ninevé absoluut niet klaar waren om het woord van God te accepteren en zich te bekeren. Maar president Dallin H. Oaks heeft gezegd: ‘We mogen nooit zelf oordelen wie er wel en wie er niet klaar voor is. De Heer kent het hart van al zijn kinderen, en als we om inspiratie bidden, helpt Hij ons om de mensen te vinden van wie Hij weet dat zij “gereed [zijn] om het woord te horen” [Alma 32:6].’ (‘Het herstelde evangelie uitdragen’, Liahona, november 2016, 58–59.) Wat leert u uit Jona 3 waardoor u geïnspireerd wordt om het evangelie uit te dragen, zelfs aan mensen die niet klaar voor verandering lijken?

Het kan nuttig zijn om de houding van Jona (zie Jona 1; 3–4) te vergelijken met de gevoelens van Alma en de zonen van Mosiah (zie Mosiah 28:1–5; Alma 17:23–25).

Zie ook 3 Nephi 18:32.

Micha 4:11–13; 5:8–15; 7:5–7

Jezus Christus citeerde Micha.

Het is bekend dat de Heiland uit de boeken Jesaja en Psalmen citeerde. Maar wist u dat Hij ook verschillende keren Micha aanhaalde? Lees de volgende voorbeelden en vraag uzelf af waarom de Heiland deze passages belangrijk vond. Waarom zijn ze belangrijk voor u?

Micha 4:11–13 (zie 3 Nephi 20:18–20). De Heer vergeleek de vergadering in de laatste dagen met een tarweoogst (zie ook Alma 26:5–7; Leer en Verbonden 11:3–4). Wat kunt u uit deze vergelijking over de vergadering van Israël concluderen?

Micha 5:8–15 (zie 3 Nephi 21:12–21). Wat kunt u uit deze verzen over Gods volk (‘het overblijfsel van Jakob’) in de laatste dagen concluderen?

Micha 7:5–7 (zie Mattheüs 10:35–36). Waarom is het volgens deze verzen belangrijk dat we eerst ‘uitzien naar de Heere’? Waarom is die raad in onze tijd belangrijk?

Micha 6:1–8

Wat vraagt de Heer van u?

Micha vraagt dat we ons voorstellen hoe het zou zijn als we ‘de Heere tegemoet gaan en [ons] buigen voor de hoge God’ (Micha 6:6). Waar let de Heer volgens vers 6–8 op als Hij uw leven beoordeelt?

Zie ook Mattheus 7:21–23; 25:31–40; Dale G. Renlund, ‘Recht doen, goedertierenheid liefhebben en ootmoedig met God wandelen’, Liahona, november 2020, 109–112.

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Jona 1–4.Uw kinderen vinden het wellicht leuk om het verhaal van Jona uit te beelden. Ze kunnen bijvoorbeeld doen alsof ze wegrennen, het geluid van de storm op zee nadoen, of doen alsof ze door een grote vis worden opgeslokt (zie ‘Jona’ in Verhalen uit het Oude Testament). Vraag uw gezinsleden wat ze uit het verhaal van Jona leren. Zie bijvoorbeeld de 7e strofe van ‘Volg de profeet’ (Kinderliedjes, p. 58–59).

Jona 3.Wat leerde Jona over het evangelie uitdragen? Wie van onze kennissen zou er baat bij hebben om de boodschap van het herstelde evangelie van Jezus Christus te horen?

Micha 4:1–5.Wat zal er volgens deze verzen voor zorgen dat het volk van de Heer vrede en voorspoed kent? Hoe kunnen we deze profetie thuis in vervulling brengen?

Micha 5:2.Hang een afbeelding van het kindje Jezus met zijn moeder (zie Evangelieplatenboek, nr. 33) aan de ene kant van de kamer, en een afbeelding van de drie wijzen aan de andere kant. Lees samen Micha 5:1 en Mattheüs 2:1–6. In welk opzicht was de profetie van Micha voor de drie wijzen een hulpmiddel om Jezus te vinden? De gezinsleden kunnen de afbeelding van de drie wijzen naast die van Jezus hangen. U kunt met uw gezin ook naar de video ‘The Christ Child: A Nativity Story’ kijken (ChurchofJesusChrist.org).

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lied: ‘Ik ga daar waarheen Gij mij zendt’, Lofzangen, nr. 179.

Uw individuele studie verbeteren

Zoek naar Gods liefde. Als u in de Schriften leest, kunt u blijken van Gods liefde noteren die er voor u uitspringen. Let er bijvoorbeeld op hoe God in het verhaal van Jona zijn liefde voor zijn kinderen uitte.

Afbeelding
man wordt overboord gegooid

Illustratie, Kevin Carden

Afdrukken