Oude Testament 2022
14–20 november. Amos; Obadja: ‘Zoek de Heere en leef!’


‘14–20 november. Amos; Obadja: “Zoek de Heere en leef!”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Oude Testament 2022 (2021)

‘14–20 november. Amos; Obadja’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2022

Afbeelding
gezicht van Jezus door kaarsen verlicht in donkere ruimte

Brood des levens, Chris Young

14–20 november

Amos; Obadja

‘Zoek de Heere en leef!’

Als u op eenvoudige manieren in ware leer onderwijst, geeft u de Heilige Geest de ruimte om tot de kinderen te getuigen. Gebruik de activiteiten in dit lesschema – of uw eigen activiteiten – om evangeliebeginselen op eenvoudige manieren duidelijk te maken.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag wat de kinderen onlangs thuis of in de kerk hebben geleerd. Vraag of ze bijvoorbeeld een nieuwe lievelingstekst in de Schriften hebben gevonden of iets hebben gehoord wat ze met de klas willen delen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Amos 3:7; 7:14–15

Profeten zijn boodschappers van Jezus Christus.

Wat kinderen vooral over profeten moeten weten, is dat ze boodschappers van Jezus Christus zijn. De volgende ideeën kunnen van nut zijn om ze dat op het hart te drukken.

Mogelijke activiteiten

  • Fluister een kind een boodschap voor de rest van de klas in (bijvoorbeeld dat de kinderen op één been of in een kring moeten gaan staan). Herhaal deze activiteit met een paar andere kinderen als boodschapper. Leg uit dat de boodschapper in deze activiteit op een profeet lijkt, die Gods boodschap aan ons doorgeeft. Noem een paar voorbeelden van recente boodschappen van de levende profeet waardoor u nader tot Jezus Christus bent gekomen.

  • Laat een kind voor de klas staan en de profeet Amos spelen. Vertel iets over Amos uit Amos 7:14–15 en geef het kind bijbehorende afbeeldingen of attributen, zoals afbeeldingen van een schaap, een vrucht en de Heer. Leg uit dat Amos veehouder was en de Heer hem als zijn boodschapper riep. Toon vervolgens afbeeldingen van de Heer en de huidige profeet. Leg uit dat de Heer in deze tijd nog steeds boodschappers roept. Lees Amos 3:7 voor en laat de kinderen naar de betreffende afbeelding wijzen wanneer ze de woorden ‘Heere’ en ‘profeten’ horen. Getuig dat Jezus Christus, net als in de tijd van Amos, door zijn profeten tot ons spreekt.

  • Vertel een verhaal uit een recent kerktijdschrift over de huidige profeet of over ervaringen van kerkleden die de raad van de profeet hebben opgevolgd. (Zie ook ‘Meet Today’s Prophets and Apostles’ op ChurchofJesusChrist.org.)

  • Zing of beluister een liedje over profeten, zoals ‘Volg de profeet’ (Kinderliedjes, p. 58–59), terwijl de kinderen aan de doe-pagina van deze week werken. Wijs op zinsneden in het liedje die duidelijk maken hoe profeten de weg naar Jezus Christus aangeven.

Amos 5:14

Als ik het goede zoek, zal de Heer met mij zijn.

Amos riep de Israëlieten op: ‘Zoek het goede en niet het kwade.’ Hij beloofde ook: ‘Dan zal de Heere […] met u zijn.’ Hoe gaat u de kinderen op deze oproep en belofte voorbereiden?

Mogelijke activiteiten

  • Laat diverse afbeeldingen zien van kinderen die goede dingen doen, zoals anderen helpen of aan het avondmaal deelnemen. Laat de kinderen om de beurt een van de afbeeldingen beschrijven, terwijl de rest raadt om welke afbeelding het gaat. Lees Amos 5:14 voor en bedenk samen hoe ze elke dag ‘het goede’ kunnen zoeken.

  • Laat de kinderen zichzelf tekenen terwijl ze iets goeds aan het doen zijn. Lees Amos 5:14 voor en beklemtoon de belofte dat de Heer met ons zal zijn als wij het goede zoeken. Laat de kinderen Jezus die naast ze staat aan hun tekening toevoegen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Afbeelding
hedendaagse apostelen schudden elkaar de hand in de algemene conferentie

De Heer openbaart waarheid aan zijn profeten.

Amos 3:7

Profeten zijn boodschappers van Jezus Christus.

Amos 3:7 is een goede Schrifttekst om de kinderen duidelijk te maken dat we naar een boodschapper van Jezus Christus luisteren wanneer we naar de profeet luisteren.

Mogelijke activiteiten

  • Help de kinderen Amos 3:7 helemaal of gedeeltelijk uit het hoofd te leren. Laat ze bijvoorbeeld het vers eerst een paar keer doorlezen terwijl u de woorden van het vers op het bord schrijft. Vervolgens doen ze hun Schriften dicht en zeggen ze het vers samen op, met behulp van de woorden op het bord. Wis telkens enkele woorden uit, tot de kinderen het hele vers zonder hulp kunnen opzeggen. Wat staat er in dit vers over profeten? Hoe heeft de huidige profeet ons duidelijk gemaakt wat de Heer van ons verwacht?

  • Schrijf vragen over profeten op strookjes papier zoals: Waarom hebben we profeten? Wat doen profeten? Waarom volg je de profeet? Waar spreken profeten over? Laat de kinderen koppels vormen. Eén kind pakt een vraag en stelt die aan het andere kind. Voor hulp bij het antwoorden kunnen ze onder ‘Profeet’ in de Gids bij de Schriften (schriften.ChurchofJesusChrist.org) kijken. Laat ze beurtelings een vraag stellen en antwoorden.

  • Vertel de kinderen iets over een profeet uit het Oude Testament die dit jaar behandeld is (zoals Noach, Mozes of Jesaja). Laat ze raden welke profeet u beschrijft. Doe dit ook voor andere profeten.

Amos 5:4–15

Als ik het goede zoek, zal de Heer met mij zijn.

Kinderen krijgen vaak met de keuze voor het goede of kwade te maken. Overweeg hoe u ze gaat inspireren om ‘het goede en niet het kwade’ te zoeken (vers 14).

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen in Amos 5:4–15 letten op het woord ‘zoek’. Wat moeten we volgens de Heer zoeken en wat belooft Hij aan degenen die dat doen? Hoe zoeken we de Heer?

  • Help de kinderen de laatste zin van het dertiende geloofsartikel uit het hoofd te leren. Hoe ‘streven wij dat na’?

Amos 8:11–12

De herstelling van het evangelie stilde de honger van afvalligheid.

Amos’ leringen over afvalligheid kunnen de kinderen meer waardering voor de herstelling van het evangelie geven.

Mogelijke activiteiten

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen nadenken over iets wat ze vandaag hebben geleerd en met een familielid zouden willen bespreken. Met wie en hoe gaan ze dat doen?

Ons onderwijs verbeteren

Respecteer de keuzevrijheid van de kinderen als u opdrachten geeft. Stel vragen die de kinderen laten nadenken over de praktische toepassing van wat ze hebben geleerd. Vraag bijvoorbeeld: ‘Wat ga je doen naar aanleiding van wat we vandaag hebben besproken?’

Afdrukken