Oude Testament 2022
7–13 november. Hosea 1–6; 10–14; Joël: ‘Ik zal hen vrijwillig liefhebben’


‘7–13 november. Hosea 1–6; 10–14; Joël: “Ik zal hen vrijwillig liefhebben”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Oude Testament 2022 (2021)

‘7–13 november. Hosea 1–6; 10–14; Joël’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2022

Afbeelding
bruid en bruidegom op tempelterrein

7–13 november

Hosea 1–6; 10–14; Joël

‘Ik zal hen vrijwillig liefhebben’

Streef bij uw Schriftstudie en lesvoorbereiding naar inspiratie van de Heilige Geest. Waar moet u zich deze week naar uw gevoel op richten tijdens de les?

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat een plaat van de Heiland zien en vraag wat de kinderen over Hem weten of deze week over Hem hebben geleerd. Laat ze de plaat om de beurt vasthouden terwijl ze iets vertellen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Hosea 10:12

Ik kan de Heer zoeken.

In Hosea 10:12 worden we met de woorden zaaien, oogsten, tijd en regenen opgeroepen om de Heer te zoeken. Welke creatieve gedachten krijgt u bij het lezen van dit vers om de kinderen aan te moedigen Hem te zoeken?

Mogelijke activiteiten

  • Lees Hosea 10:12 voor en laat de kinderen eenvoudig uitbeelden wat er in het vers staat – bijvoorbeeld zaadjes zaaien, groente plukken van een plant of in de regen staan. U kunt ook afbeeldingen van zaadjes, planten en regen laten zien. Laat ze het zaaien en oogsten van goed voedsel vergelijken met een rechtschapen levenswandel en de resulterende zegeningen van de Heer. Getuig van de zegeningen die de Heer over u heeft uitgestort doordat u Hem hebt gezocht.

  • Teken een klok op het bord. Vraag hoe we de Heer op verschillende momenten van de dag kunnen zoeken. Laat de kinderen met u de zinsnede ‘het is tijd om de Heere te zoeken’ (Hosea 10:12) opzeggen. Maak duidelijk dat het altijd tijd is om de Heer te zoeken. Vertel wat u doet om Hem voortdurend indachtig te zijn.

Afbeelding
Jezus zit bij kinderen

Jezus Christus is onze Heiland en Verlosser.

Hosea 13:4, 14

Jezus Christus is mijn Heiland.

Getuig bij uw onderricht over de Heiland en zijn verzoening van zijn liefde voor alle kinderen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat afbeeldingen van verschillende mensen en Jezus zien. Vraag wie onze Heiland is. Lees Hosea 13:4 voor en druk de kinderen op het hart dat er buiten Jezus Christus geen andere Heiland is. Getuig dat we dankzij de verzoening van Jezus Christus naar onze hemelse Vader kunnen terugkeren.

  • Laat de kinderen om de beurt een plaat van Jezus aan het kruis of in het graf en een plaat van Jezus buiten het lege graf vasthouden. Vraag wat er op de platen te zien is. Lees uit Hosea 13:14 voor: ‘Ik zal hen verlossen uit de macht van het graf. Ik zal hen vrijkopen uit de dood.’ Getuig dat Jezus Christus ons van de dood heeft verlost en dat we zullen opstaan. Zing met de klas een liedje over de opstanding, zoals ‘Is Jezus werk’lijk opgestaan?’ (Kinderliedjes, p. 45). Help de kinderen om de Geest te herkennen tijdens het zingen.

Joël 2:28

De Heilige Geest kan mij leiden.

Als u de kinderen over Joëls profetie in Joël 2:28 vertelt, overweeg dan hoe u ze kunt voorbereiden op de gave van de Heilige Geest na hun doop.

Mogelijke activiteiten

  • Lees Joël 2:28 voor en leg uit dat ‘alle vlees’ hier iedereen betekent, ook ‘zonen’ en ‘dochters’ zoals zij. Laat de kinderen de genoemde mensen in dit vers tekenen (zonen en dochters, ouderen en jongeren), met inbegrip van zichzelf. Leg uit dat onze hemelse Vader zijn Geest onder meer uitstort door ons de gave van de Heilige Geest te geven na onze doop.

  • Vraag wat de kinderen over de Heilige Geest weten. Maak ze duidelijk dat de Heilige Geest ons over onze hemelse Vader en Jezus Christus kan leren en kan laten weten wat waar is (zie Johannes 14:26; Leer en Verbonden 42:17). Wissel ervaringen uit om de kinderen te laten begrijpen hoe de Heilige Geest ons kan helpen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Hosea 2:19–20

Ik kan mijn verbonden trouw nakomen.

De Heer vergeleek zijn verbonden met de Israëlieten in het boek Hosea met een huwelijk. Ook al waren de Israëlieten ontrouw, Hij bleef toch van ze houden en verlangen dat ze terugkeerden. Die vergelijking kan u van pas komen om de kinderen het belang van trouw zijn aan onze verbonden met de Heer bij te brengen.

Mogelijke activiteiten

  • Vertel de kinderen dat de Heer zijn verbonden met Israël in het boek Hosea met een huwelijk vergeleek. Laat een afbeelding van een bruid en bruidegom zien. Hoe moeten man en vrouw elkaar volgens onze hemelse Vader behandelen? Hoe kunnen we aan de Heer laten zien dat we Hem liefhebben en trouw zullen blijven?

  • Maak duidelijk dat de verbonden die we met de Heer sluiten bedoeld zijn om eeuwig voort te duren. Laat een van de kinderen Hosea 2:19–20 voorlezen en zoeken naar woorden die beschrijven hoe de Heer tegen zijn verbonden met ons aankijkt. Waartoe verbinden we ons als we ons laten dopen? Hoe kunnen we dit verbond met de Heer nakomen?

Hosea 13:4, 14

Jezus Christus is mijn Heiland en Verlosser.

Hoe kunt u het getuigenis van de kinderen van hun Heiland en Verlosser met behulp van Hosea’s woorden versterken? Help ze tijdens de les de vreugde en liefde van Jezus Christus’ verzoening te voelen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen in Hosea 13:4, 14 zoeken naar woorden of zinsneden die Jezus Christus beschrijven. Wat zeggen deze woorden over hem? Laat ze in de Gids bij de Schriften nog meer Schriftteksten opzoeken en noemen die over Jezus Christus als Heiland en Verlosser gaan. Getuig van de Heiland en geef de kinderen de gelegenheid om dat ook te doen.

  • Maak duidelijk hoe de Heiland ons vrijkoopt of verlost van de dood door de video ‘Handel’s Messiah: Debtor’s Prison’ (ChurchofJesusChrist.org) te vertonen. Begrijpen we door deze video beter wat de Heiland voor ons heeft gedaan?

Joël 2:28–29

De Heilige Geest kan mij leiden.

Veel kinderen in uw klas hebben zich waarschijnlijk laten dopen en hebben de gave van de Heilige Geest ontvangen. Hoe kunt u ze aan de hand van deze verzen de macht en zegeningen uitleggen die we krijgen door naar de stem van de Geest te luisteren?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen samen Joël 2:28–29 lezen en elkaars naam gebruiken waar ‘uw zonen’ en ‘uw dochters’ staat. Schrijf op het bord een zin als De Heilige Geest kan… en laat de kinderen de zin om de beurt afmaken. Moedig ze aan om daarbij gebruik te maken van Johannes 14:16; Moroni 10:5; Leer en Verbonden 42:17 en andere Schriftteksten.

  • Leg een voorwerp in een kom en laat de kinderen er om de beurt water overheen gieten. Leg uit dat het voorwerp ons voorstelt en het water de Heilige Geest. Na onze doop ontvangen we de gave van de Heilige Geest, wat één manier is waarop de Heer zijn belofte vervult om zijn Geest uit te storten. Wat moeten we doen om de Heilige Geest te ontvangen? Vraag de kinderen wanneer ze de invloed van de Geest hebben gevoeld.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen iets kiezen wat ze vandaag in de les over onze hemelse Vader, Jezus Christus of de Heilige Geest hebben geleerd. Moedig ze aan om daar thuis over te vertellen.

Ons onderwijs verbeteren

Streef dagelijks naar openbaring. Bid en denk gedurende de week bij de voorbereiding van uw les over de Schriften na. U kunt op elk moment en waar u ook bent ideeën en ingevingen voor uw les krijgen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 12.)

Afdrukken