Kom, følg med meg
30. desember – 5. januar. Innledningen til Mormons bok: “Et annet testamente om Jesus Kristus”


“30. desember – 5. januar. Innledningen til Mormons bok: ‘Et annet testamente om Jesus Kristus’”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“30. desember – 5. januar. Innledningen til Mormons bok”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
gullplatene

30. desember – 5. januar.

Innledningen til Mormons bok

“Et annet testamente om Jesus Kristus”

Begynn din forberedelse ved å lese Mormons boks tittelside og innledning; vitnesbyrdene til De tre vitner, De åtte vitner, og profeten Joseph Smith; og “En kort forklaring om Mormons bok.” Overvei hvordan du kan inspirere barna til å lære fra Mormons bok.

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppmuntre til å dele

Oppmuntre barna til å fortelle historier de kjenner fra Mormons bok, ved hjelp av bilde 67–86 i Kunst inspirert av evangeliet, bok eller andre bilder som du har.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Mormons boks tittelside

Mormons bok kan hjelpe meg å ha tro på Jesus Kristus.

Hjelp barna å forstå at hensikten med Mormons bok er å bære vitnesbyrd om Jesus Kristus.

Mulige aktiviteter

  • Hold frem et eksemplar av Mormons bok, og bemerk undertittelen: Et annet testamente om Jesus Kristus. La barna etter tur si: “Et annet testamente om Jesus Kristus.” Fortell barna kort om hvordan Mormons bok har styrket din tro på Jesus Kristus.

  • Fortell en historie fra Mormons bok som underviser om Jesus Kristus, for eksempel beretningen om lamanitten Samuel som profeterer om Kristus (se Helaman 14–16), Frelseren som velsigner barna (se 3 Nephi 17) eller Jareds bror som ser Jesus Kristus (se Ether 2–3). Kapitler fra Historier fra Mormons bok (og tilhørende videoer på ChurchofJesusChrist.org) kan være til hjelp. Påpek det vi kan lære om Jesus fra disse historiene til barna. Fortell dem at de kommer til å lære mange ting om Jesus Kristus fra Mormons bok dette året.

  • Syng en sang om Mormons bok, for eksempel “Mormons bok forteller oss” (Barnas sangbok, 62). Syng sangen flere ganger sammen, og la barna etter tur holde et bilde av Frelseren mens dere synger.

Innledning til Mormons bok

Mormons bok er sluttstenen i vår religion.

President Thomas S. Monson forklarte: “Hvis [Mormons bok] er sann – og jeg vitner høytidelig om at det er den – da var Joseph Smith en profet … , Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Herrens Kirke på jorden, og Guds hellige prestedømme har blitt gjengitt” (“Kraften i Mormons bok”, Ensign eller Liahona, mai 2017, 86).

Mulige aktiviteter

  • Les følgende uttalelse av Joseph Smith for barna i innledningen til Mormons bok: “Mormons bok [er] sluttstenen i vår religion.” Forklar at akkurat som en sluttsten holder en bue sammen, vil vårt vitnesbyrd om Mormons bok holde oppe og styrke vårt vitnesbyrd om andre ting, slik som Joseph Smith og evangeliet.

  • Be et av barnas mor eller far om å dele hvordan han eller hun fikk et vitnesbyrd om Mormons bok. Les sammen med barna oppfordringen mot slutten av innledningen til Mormons bok, og hjelp dem å vise ved bevegelser ting de kan gjøre for å få sitt eget vitnesbyrd.

Profeten Joseph Smiths vitnesbyrd

Mormons bok ble gitt til oss ved Guds kraft.

Joseph Smiths vitnesbyrd kan hjelpe barna å forstå Mormons boks guddommelige hensikt.

Mulige aktiviteter

  • Fortell kort historien om Mormons boks fremkomst til barna, slik den er beskrevet i “Profeten Joseph Smiths vitnesbyrd”. Du kan også bruke “Kapittel 1: Hvordan vi fikk Mormons bok” (Historier fra Mormons bok, 2–4, eller tilhørende video på ChurchofJesusChrist.org). Hjelp barna å rollespille historien noen ganger mens du gjenforteller den.

  • Vis barna et bilde med skrifttegnene fra gullplatene. Forklar at Gud hjalp Joseph å oversette disse skrifttegnene til ord vi kan lese og forstå.

    Bilde
    to gullplater som viser skrifttegn

    Joseph Smith oversatte skrifttegnene skrevet på gullplatene.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Mormons boks tittelside

Mormons bok hjelper meg å ha tro på Jesus Kristus.

Husk at hensikten med å undervise barna om Mormons bok er å bygge opp deres tro på Frelseren.

Mulige aktiviteter

  • La elevene gå sammen to og to. Be hvert par om å lese det andre avsnittet på tittelsiden i Mormons bok, og se etter noe som forteller dem hva Mormons bok er ment å gjøre. Be så hvert par om å dele med klassen.

  • Hjelp barna å finne uttrykket “for å overbevise jøde og hedning om at Jesus er Kristus” på tittelsiden. Hvordan overbeviser Mormons bok folk om at Jesus er Kristus? Be dem fortelle en historie fra Mormons bok som har styrket deres tro på Kristus, eller fortell en selv.

Innledning til Mormons bok

Mormons bok er sluttstenen i vår religion.

Å få et vitnesbyrd om Mormons bok vil hjelpe barna å vite at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Guds sanne kirke.

Mulige aktiviteter

  • Be barna late som om du aldri har hørt om Mormons bok før. Be dem jobbe sammen med en partner for å tenke over hvordan de kan forklare deg hva den er og hvor den kom fra, med detaljer fra innledningen. La deretter hvert par bytte på å undervise deg. Bildet The Bible and the Book of Mormon Testify of Christ [Bibelen og Mormons bok vitner om Kristus] (ChurchofJesusChrist.org) kan også være til hjelp.

  • Be et barn lese Joseph Smiths uttalelse i det sjette avsnittet i innledningen. Ved hjelp av denne ukens aktivitetsside, kan du forklare hvordan sluttstenen holder oppe en bue. Ifølge det siste avsnittet i innledningen, hva er noen andre ting vi vet når vi har et vitnesbyrd om at Mormons bok er sann?

De tre vitners vitnesbyrd”, “De åtte vitners vitnesbyrd

Jeg kan være et vitne om Mormons bok.

Hvordan kan du hjelpe barna å få og dele sitt eget vitnesbyrd om Mormons bok?

Mulige aktiviteter

  • Be barna beskrive noe de har sett som ingen andre i klassen har sett. Forklar at Mormons bok inneholder 11 menneskers vitnesbyrd i tillegg til Joseph Smiths, som så gullplatene som Mormons bok ble oversatt fra. Les vitnesbyrdene sammen. Hvorfor ønsket disse vitnene at andre mennesker skulle vite om deres vitnesbyrd?

  • Spør om noen av barna ønsker å dele hvordan de vet at Mormons bok er sann. Les Moroni 10:3–5 sammen, og oppmuntre hvert barn til å lese Mormons bok dette året, for å få eller styrke sitt vitnesbyrd om at den er sann. Fortell barna hvordan du fikk ditt vitnesbyrd om Mormons bok.

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Om det er mulig, påse at hvert barn har et eksemplar av Mormons bok, og be dem begynne å lese den på egenhånd og sammen med familien.

Vi kan forbedre vår undervisning

Søk din egen inspirasjon. Istedenfor å se på disse leksjonsutkastene som instruksjoner du må følge mens du underviser, kan du bruke dem som en kilde til ideer for å vekke din egen inspirasjon mens du overveier behovene til barna du underviser.

Skriv ut