Kom, følg med meg
13.–19. januar. 1 Nephi 8–10: “Kom og spis av frukten”


“13.–19. januar. 1 Nephi 8–10 ‘Kom og spis av frukten’”, Kom, følg med meg – for Primær: Mormons bok 2020 (2020)

“13.–19. januar. 1 Nephi 8–10”, Kom, følg med meg – for Primær: 2020

Bilde
Lehis syn av livets tre

Lehi’s Dream, [Lehis drøm] av Steven Lloyd Neal

13.–19. januar

1 Nephi 8–10

“Kom og spis av frukten”

I tillegg til å se deg selv i Lehis syn, prøv å se barna du underviser. Hvordan angår dette synet dem?

Skriv ned dine tilskyndelser

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Ta kontakt med noen av barna på forhånd og be dem tenke på erfaringer eller skriftsteder de kan dele, som har hjulpet dem å føle Guds kjærlighet.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

1 Nephi 8:2, 5–34

Guds ord leder meg til Gud og hjelper meg å føle hans kjærlighet.

I Lehis syn blir vi oppfordret til å ta del i Guds kjærlighet, som treet og dens frukt symboliserer. Hvordan kan du hjelpe barna å følge denne oppfordringen?

Mulige aktiviteter

  • Be barna hjelpe deg å fortelle historien om Lehis syn fra 1 Nephi 8:10–34. For å hjelpe dem å se for seg historien kan du vise et bilde av Lehis syn (se denne ukens leksjonsutkast i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier) eller bildene i “Kapittel 6: Lehis drøm” (Historier fra Mormons bok 18–20, eller tilhørende video på ChurchofJesusChrist.org). Sørg for at barna vet at jernstangen representerer Guds ord, som vi kan lese i Skriftene og høre fra levende profeter. Hjelp dem å forstå at treet representerer Guds kjærlighet for oss.

  • Ta med et tau som kan representere jernstangen i Lehis syn. Be barna om å holde fast i det mens du leder dem rundt i rommet til et bilde av et tre. Hjelp dem å forstå at Guds ord bringer oss nærmere ham, akkurat slik som tauet som representerer jernstangen ledet oss til treet. For å demonstrere at treet representerer Guds kjærlighet, kan du vise bilder av ting Gud har gitt oss for å vise sin kjærlighet til oss, for eksempel Frelseren, vår familie og den vakre verden.

  • Ta med noe frukt med et hjerte festet på seg. La barna smake et stykke av frukten, og spør dem om favorittfrukten deres. Forklar at frukten i Lehis syn var den søteste frukten han noen gang hadde smakt, og det fylte hans sjel med glede. Akkurat slik som at søt frukt gjør oss glade, vil vi føle oss glade når vi følger Jesus, og når vi får leve med vår himmelske Fader igjen.

  • Les 1 Nephi 8:12, og be barna lytte oppmerksomt etter hva Lehi ønsket å gjøre etter at han hadde smakt frukten. La barna etter tur late som de er Lehi som inviterer andre til å komme og spise av frukten. Hva kan vi gjøre for å invitere andre til å komme og glede seg over evangeliets velsignelser sammen med oss?

1 Nephi 10:17, 19

Gud vil åpenbare sannhet til meg ved Den hellige ånds kraft.

Etter å ha hørt om sin fars syn, hadde Nephi et ønske som vi alle skulle ha – et ønske om å selv få vite sannheten.

Mulige aktiviteter

  • Les 1 Nephi 10:19, og be barna rekke opp hendene sine når de hører ordene “foldes ut” og “Den Hellige Ånd.” Hjelp barna å forstå dette skriftstedet, som lærer oss at Den hellige ånd vil hjelpe oss å vite svarene på våre spørsmål. For å hjelpe barna å se for seg hva det betyr at sannhet “foldes ut”, ta med et sammenbrettet teppe med et bilde av Frelseren inni, og be barna om å brette det ut.

  • Syng en sang med barna om å søke etter sannhet, for eksempel “Søk, overvei og be” (Barnas sangbok, 66). Vis bilder som illustrerer ord i sangen som hjelper barna å huske hvordan Den hellige ånd underviser oss.

  • Fortell barna om en opplevelse da Den hellige ånd hjalp deg å vite at noe var sant. Fortell barna hvordan Den hellige ånd snakket til deg.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

1 Nephi 8:2, 5–34

Guds ord leder meg til Gud og hjelper meg å føle hans kjærlighet.

Mens barna i klassen din lærer om Lehis syn, oppmuntre dem til å studere Guds ord og dele Guds kjærlighet med andre.

Mulige aktiviteter

  • Mens barna leser utvalgte vers fra 1 Nephi 8, be dem finne detaljer fra disse versene i et bilde av Lehis syn (slik som det i denne ukens leksjonsutkast i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Eller be dem om å tegne bilder på tavlen av detaljene de leste om. Hjelp deretter barna å oppdage hva symbolene i drømmen representerer (se 1 Nephi 11:21–22; 12:16–18; 15:23–33, 36).

  • Hvis det er mulig, ta med en jernklump eller et annet metall til klassen og be barna beskrive noe av dens egenskaper og hva den kan brukes til. Hvordan er Guds ord som en jernstang? Hvor kan vi finne Guds ord? Hvorfor er jernstangen så viktig i Lehis syn?

    Bilde
    Lehi spiser frukten av livets tre

    Lehi spiser frukten av livets tre. Tree of Life, [Livets tre] av Marcus Alan Vincent

  • Be barna skrive på et papirark en erfaring der Guds ord hjalp dem til å vite hva de skulle gjøre, eller hjalp dem til å føle seg nærmere sin himmelske Fader. Mens de deler det de har skrevet, be dem rulle papiret sammen til en figur som ligner en stang. Du kan til og med tape barnas “stenger” sammen som et bilde på jernstangen i Lehis drøm.

  • Be noen av barna lese 1 Nephi 8:10–12 og beskrive hva Lehi så. Be de andre lese 1 Nephi 11:20–23 og beskrive hva Nephi så. Hvorfor viste engelen Jesusbarnet til Nephi for å undervise ham om Guds kjærlighet? For å hjelpe dem svare på dette spørsmålet, les sammen Johannes 3:16 eller syng sammen en sang om Frelseren, for eksempel “Han sendte Sønnen” (Barnas sangbok, 20–21). Fortell barna hvordan du har følt vår himmelske Faders og hans Sønn Jesu Kristi kjærlighet i ditt liv.

  • Skriv på tavlen: Hva lærer vi fra Lehis eksempel? Be barna tenke på Lehis syn og skrive så mange svar som de kan. Be dem fortelle resten av klassen hva de har svart. Be barna deretter tenke på noen de kan dele evangeliets glede med.

1 Nephi 10:17–19; 11:1

Gud vil åpenbare sannhet til meg ved Den hellige ånds kraft.

Hvis vi ber vår himmelske Fader i tro, vil sannhet “foldes ut for [oss] ved Den Hellige Ånds kraft” (1 Nephi 10:19). Hvordan kan du hjelpe barna du underviser å forstå denne sannheten?

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle om hvordan de kan finne svar på et spørsmål. Oppmuntre barna til å lese 1 Nephi 10:17–19 og 11:1. Hva ville Nephi sagt hvis noen spurte ham om hvordan de skulle finne svar på et spørsmål om evangeliet? Hvordan underviser Gud oss gjennom Den hellige ånd? (se L&p 8:2).

  • Be barna fortelle om en gang Den hellige ånd hjalp dem å vite at noe var sant. Be dem forestille seg at de har en venn som tror at han eller hun ikke kan motta svar gjennom Den hellige ånd. Hva kunne de dele fra 1 Nephi 10:17–19 og 11:1 for å hjelpe denne vennen?

Bilde
læringsikon

Oppfordre til å lære hjemme

Oppmuntre barna til å bruke denne ukens aktivitetsside for å dele med sin familie det de lærte om Lehis syn om livets tre.

Vi kan forbedre vår undervisning

Barn lærer på mange måter. Barn liker å lære på forskjellige måter. Bruk aktiviteter som hjelper dem å bevege seg omkring, bruke alle sine sanser, utforske og prøve nye ting. (Se Undervisning på Frelserens måte, 25–26.)

Skriv ut